[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:44

ik ben trouwens van plan om van de paarden drogist de druppels die hun verkopen tegen ZE aan te schaffen ( puur culico )

iemand daar ervaring mee?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:31

is het verstandig om al te beginnen met de sweet itch gel?
ze schuurt nu een beetje aan haar staart.
ze heeft de exceem deken alweer een weekje op. en haar druppels (allergium, drainage compusitum, cullico. als je het zo typt:P) .
is de sweet itch gel van grand national als ik me niet vergis ook op het schuren tegen te gaan, of alleen om de jeuk te verlichten?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:31

oja. doen jullie al vliegenspray op als je naar buiten gaat? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:32

Nee want dat werkt bij mijn pony niet ;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:34

lijnzaadolie of koken maakt dat nog uit eigenlijk?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:37

leeneliefje schreef:
oja. doen jullie al vliegenspray op als je naar buiten gaat? :o

werkt niet ook niet. geen enkele. :+

Mag ik nog even vragen wat bij jullie goed werkt in de manenkaam en op de staart als hij al
geschuurd heeft.

Ik was hem wel met cojosol en heb ook al diverse lotions geprobeerd maar wil niet echt helpen.

zijn manenkam is nu al weer keihard. :(

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:50

ja ik gebruik dus altijd grand national. maar dat werkte dus niet bij jou:P
maar als het heel erg is, en dus opengeschuurd: blauw tinctuur.
gewoon om te onsmetten. Uierzalf wil ook wel helpen, alleen trekt dat wel weer vuil en stof aan, en als het open ligt dan is dat natuurlijk niet zo goed. Zonnebloemolie, wordt de huid ook zacht van, gaan de manen ook sneller van groeien.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:34

Iemand toevallig hiermee bekend http://www.reitsport-zillke.de/oxid.php ... 6.29812661
Dit is ook alleen een halsdeken. Ik zit eraan te denken om naast de vliegendeken (vooral met het oog op volgende jaren, om dan op tijd te zijn met de dekens en de preventie) een halsdeken aan te schaffen. Hij schuurt nu namelijk alleen nog de hals en heeft wat schilfers op de staartwortel.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:11

Mooie halsdeken Annetje, ziet er goed uit. Voor ons is de stokmaat te groot, jammer anders had ik zeker interesse.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:28

manenkam masseer ik altijd weer zacht.
Vliegenspul gebruik ik ook, van Atex, werkt vrij goed.
Spuit haar na het werken (om zweetgeur) wat in, vooral bij manen staart en benen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:29

Pff net een Boett Hallsta gekocht en gepast voor mijn merrie van 1.70m. Valt niet mee, zo'n ding omdoen! Heb echt dat halsdeel om haar hoofd moeten trekken met veel kracht, terwijl het een maat 7 was. Dat is toch niet iets dat ik dagelijks ga volhouden? We waren nu met z'n tweeen, alleen krijg ik dat ding echt niet om! Heeft er iemand nog andere ideeen voor fijne eczeemdekens die een stoot(je) kunnen hebben? Hiervoor had ik een Rambo Sweet itch maar daar kreeg ze haar oren telkens uit en die had ze in anderhalf seizoen gesloopt.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:05

Venetia schreef:
Pff net een Boett Hallsta gekocht en gepast voor mijn merrie van 1.70m. Valt niet mee, zo'n ding omdoen! Heb echt dat halsdeel om haar hoofd moeten trekken met veel kracht, terwijl het een maat 7 was. Dat is toch niet iets dat ik dagelijks ga volhouden? We waren nu met z'n tweeen, alleen krijg ik dat ding echt niet om! Heeft er iemand nog andere ideeen voor fijne eczeemdekens die een stoot(je) kunnen hebben? Hiervoor had ik een Rambo Sweet itch maar daar kreeg ze haar oren telkens uit en die had ze in anderhalf seizoen gesloopt.

krukje erbij hihi..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:12

Venetia, had je de halsopening wel op de wijdste stand?? :)
Ik doe m'n arm van beneden naar boven door het halsstuk en trek het dan helemaal naar elkaar toe. Dan het hoofd erdoor en daarna pas de hals helemaal naar beneden trekken. Als je de neus erdoor hebt alles weer een beetje bij elkaar trekken, dan het gedeelte over de ogen doen en dan de oren. Dus niet neus erdoor, hele deken vanaf achter de oren omhoog trekken.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:17

Nou, wat we nu weer hebben, wie weet zegt een van jullie dit iets;

Ze staat al weer een week onder de deken en heb nog geen schuurplekje gezien en ze schuurt zelf ook nog niet (anders gaat ze tegen het hek aan staan (buiten de wei, waar ik haar vast zet ) of met haar hoofdje tegen mij, of op en neer bewegen als ik daar borstel, maar nog niets van gezien)
Nu kom ik er net vandaan en op haar hoofdje, boven haar ogen en onder het kruintje, heeft ze een hele droge huid met schilfertjes. Alleen nu komen er allemaal kale plekjes, de haartjes laten los en het lijkt net of de huid bij 1 stukje barst, zo droog, maar het is niet open, zit gewoon weer huid onder. Ik ben flink gaan wrijven (geen jeuk reactie) en er vielen allemaal haren uit en er kwamen nog meer van die kale droge plekjes tevoorschijn, puur op haar hoofdje dus, lijkt ook op haar kaken te zitten. Had helaas niks vets bij me, dus heb er nu maar even betadine opgedaan, is ook vet dacht ik.
Had ook geen telefoon bij me om fotos te maken, dus die zal ik evt. morgen plaatsen.
Is dit normaal of hebben jullie enig idee wat dit is? Kan dit gewoon verharen zijn, omdat de haartjes daar al zo dun zijn en de huid zo droog? Heb echt geen idee, maar het ziet er gewoon raar uit, schilferig en droog.. En wat ik eraan kan doen?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:49

mienemuis, betadine droogt juist een beetje uit en is vrij agressief. Ik vind het klinken als een schimmelinfectie, of een zonneallergie.

Vies heeft de hele dag buiten gestaan vandaag, de deken is dus nog niet binnen, maar hij leek zich goed te houden. Hij schud wel al met zijn hoofd in de wei en de manen zijn al dunner aan het worden. Ik heb hem weer gewassen met teatree en daarna eczema balsem erin gesmeerd. Ik ben benieuwd!

Femmie: ik heb de deken zelf niet! Ik zit erover te denken er misschien een aan te schaffen en vroeg me af of iemand hier er misschien ervaring mee had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:58

Weet iemand hier of de pagony hoofdkap aan de deken vast kan ?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:00

simongek schreef:
lijnzaadolie of koken maakt dat nog uit eigenlijk?

Alleen gekookt werkt, volgens dat onderzoek. Iedere dag 80 gram (= precies 1 senseokopje) en dat dus iedere dag vers geven.

Ik houdt wel alles bij. Deed dat verleden jaar ook al, maar nu echt iedere dag en hoeveel er getraind wordt en de voeding enz...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:59

waar haal je lijnzaad? :) kun je dat bij de boerenbond ook halen?
heb daar al vaker over gedacht namelijk.. en als het een ''misschien'' werking heeft tegen ZE :)

@yvank; 1 pagina terug (geloof k) was iemand die óf niet te spreken was over de manier van vastmaken, of hij kon niet vast.. had ze gepost iig :)

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:14

Hey iedereen,

Ik had een eczeemdeken besteld bij mijn ruitersportzaak, maar die past niet en nu moet ik dus nog op zoek naar een andere. Ik dacht aan een fly free eczeemdeken? Hebben jullie daar ervaring mee? Een everline stond ook op het lijstje.

Groetjes

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:25

nou ik heb ook een deken gekocht van pagony maar hoe hij het ook doet de deken blijft niet zitten. hij houd er duidelijk neit van alle maskers krijgt ie ook af. dus dit jaar maar weer zonder. nou heeft er niet zo veel last van . maar ik gebruik zowie zo het hele jaar knoflook. en ben nu ook begonnen met zeewier en magnesium (dus foenegriek met knoflook en appelzaijn) verder doe ik er spul in wat tegen roos is van mensen en dat werkt erg goed bij hem. en babyolie voor soepel houden van de huis.vliegenspray werkt ook niet zo goed maar eventjes . ik ga beginnen met culico . kijken of dat ook werkt.Dus zoek hier graag ervaringen over. maar ja gelukkig valt het bij die van mij mee alleen jeuk op zijn oren een beetje in zijn manenkam en oner zijn buik tussen zij voorbenen en bij zijn navel.
Mocht er iemand zijn die dus een exceemdeken zoekt ik heb er dus 1 van pagony te koop in het beige helemaal heel maat 195 cm.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:07

Hallo allemaal.

Hier een nieuwe "bokker"
Helaas heeft mijn paardje ook zomerexceem.... ;(
Gelukkig wel in een lichte vorm.
Ik ga de balance kruidenmix in combi met knooflook en ogentroost proberen.
Ik hoop dat ik niet te laat ben, want je moet eigenlijk eind maart beginnen,
maar ik kwam na flink wat zoeken nu pas bij deze mix terecht.
Mijn paardje heeft er nu nog niet zo'n last van en
jammer genoeg is morgen die zaak dicht, maar vanaf dinsdag gaan we beginnen!

Groetjes Bren.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:50

mij is geadviseerd knoflookteentjes in het voer te doen.
heeft iemand daar ervaring mee? :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:22

knoflookteentjes kan! helpen
helaas zijn sommige paarden er wel gevoelig op , dus krijgen er juist jeuk van

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:59

Het is heel verschillend wat werkt. Knoflook werkt bij het ene paard goed bij het andere niet. Bij mijn paard werkt biergist en gemberpoeder heel goed. Helaas is het soms lang uitvogelen wat het beste helpt bij je paard. Een deken is altijd goed en helpt bijna altijd voor een groot deel om de ergste jeuk te voorkomen. Ook binnen houden tijdens de schemering sóchtens en sávonds wanneer de knutten het meest actief zijn helpt al een stuk.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:53

Is er hier mss al iemand die ervaring heeft met het product; hippo-ex-cema. Ons paardje heeft tot op heden nog geen last van jeuk (afkloppen) maar als het even kan wil ik het voor zijn met dit middeltje.