gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:59

GeneralHamon wil jij nog even voor me kijken wat de eenheden zijn van het Hb en hematocriet ?

Bij mijn paard's bloedonderzoek
Hb 7,1 6,2 - 9,2 nmol/L
hematocriet 0,32 0,30 - 0,45 1/L

De waardes vallen dus binnen de normaalwaardes. Er is echter wel lichte bloedarmoede vastgesteld omdat hij in het verleden een veel hoger Hb en hematocriet had.
Volgens de waardes van jouw bloedonderzoek zit mijn paard beneden de normaalwaardes ....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 16:16

ligt er aan naar welk lab het bloed word gstuurd.
elk lab hanteerd andere waardes namelijk

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:31

Zal idd wel een ander lab zijn. Maar wel gek dat ze dan ook een ander Hb hanteren wat nog goed is voor een paard. Ik bedoel, bij "mijn" lab vinden ze 6,2 nog een normaal Hb voor een paard ...... Dat scheelt toch aardig wat met de 7,5 als ondergrens bij het andere lab !!!!

Ik snap nu in ieder geval wel waarom mijn paard moe is. Ik dacht eerst dat zijn Hb dus gewoon binnen de normaalwaardes viel. Maar als ik dat allemaal zo lees hier .... ---> handig topic ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 18:53

bloed van mijn pony is naar medvet gegaan en daar krijg ik dus deze waarde:
Haemoglobin 13.7 ( 11-17 )

ik moest even zoeken,zijn uitslag staat op pagina 7.
maar dat is dus weer een andere waarde terwijl het wel gewoon hemoglobine is
die bedoel je toch ook met hb?

zou wel even kijken naar wat je allemaal voert en of het nodig is een speciaal supplement erbij te geven om die bloedarmoede weg te krijgen.
het is niet zo erge afwijking ,maar toch kan een paard daar best op reageren hoor.

handig topic he?
ben er ook erg blij mee, :D

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:28

Maris schreef:
Zal idd wel een ander lab zijn. Maar wel gek dat ze dan ook een ander Hb hanteren wat nog goed is voor een paard. Ik bedoel, bij "mijn" lab vinden ze 6,2 nog een normaal Hb voor een paard ...... Dat scheelt toch aardig wat met de 7,5 als ondergrens bij het andere lab !!!!

Ik snap nu in ieder geval wel waarom mijn paard moe is. Ik dacht eerst dat zijn Hb dus gewoon binnen de normaalwaardes viel. Maar als ik dat allemaal zo lees hier .... ---> handig topic ;)

En dat mag je dus niet zomaar doen, vergelijken met de referentiewaarden van een ander lab ;)
Die normaalwaardes worden bepaald adhv de manier van testen, het materiaal en de ijking etc.
Jouw waardes vergelijken met de normaalwaarden van een ander lab heeft dus geen enkele nut. Je moet ze altijd interpreteren tov de normaalwaardes van het lab waar getest is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:00

Daarom wilde ik ook graag de eenheden weten van Generalhamon. Maar als een Hb waarde ongeveer gelijk is ( 7-9 ) kan ik er toch bijna wel vanuit gaan dat ook die waardes worden gemeten in nmol/L.
De waarde die Ellepel doorgaf mbt Hb wordt kennelijk anders bepaald .
Maar als het ene lab andere normaalwaardes heeft voor dezelfde nmol/L bepaling en dat dat dan best veel scheelt is wel bijzonder toch ?
Even nog antwoord van GeneralHamon afwachten....

Hb voor mensen is ook voor ieder lab hetzelfde .....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:09

Maris schreef:
Maar als het ene lab andere normaalwaardes heeft voor dezelfde nmol/L bepaling en dat dat dan best veel scheelt is wel bijzonder toch ?
Even nog antwoord van GeneralHamon afwachten....

Nee hoor, dat is echt niet abnormaal. Ook al gebruik je dezelfde technieken, dan kan de ijking nog verschillen en de nauwkeurigheid van het gebruike materiaal etc...

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:23

Wat een interessant topic is dit! Heb voor het eerst bloedonderzoek laten doen bij mijn 21-jarige Haflingermerrie. Ze heeft nu 2 maanden kleine harde bultjes over haar hele lichaam, wat gepaard gaat met veel jeuk. Heb de uitslag binnen maar het zegt me allemaal niks, de dierenarts wil ook nog de huidmonsters afwachten die op kweek staan (tot nu toe negatief voor schimmel, bacteries en parasieten). Daarna komt da langs om het uitgebreider te bespreken. Ben druk aan het googelen wat de waardes kunnen betekenen en kwam zo ook dit topic tegen.

De afwijkende waardes:
Beta globuline 28 (normaal 0-22 % )
CE

CPK 591 (normaal 145-300 U/L)
kca

LDH 1277 (normaal 350-925 U/L)
kca

Haptoglobine 2,57 (normaal 0,00-1,50 g/L)
kca

Hemoglobine 7,1 (normaal 7,5-9,0 mmol/L)
hematologie analyser

Lymfocyten 21 (normaal 25-50 % )
hematologie analyser

Kan iemand hier iets uit opmaken? Hier een foto van haar bultjes.
Afbeelding
Het begon met een paar bultjes op haar hals, daarna breidde het zich uit over haar hele lichaam. Als laatste kwamen er een paar op haar hoofd en benen. Het zijn dus echt kleine bultjes, op de foto lijken ze misschien groter doordat het haar wat overeind staat. Door het schuren en doordat ze zichzelf bijt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:45

Hoi,

Ik weet alleen dat verhoogde beta globines kunnen duiden op parasieten.
CPK is een spierenzym en is best vaak verhoogd bij een bloedonderzoek. Gebeurt al als je paard zich wat druk maakt b.v.
LDH zelfde verhaal als bij CPK
Ik weet niet hoog deze waardes moeten zijn wil de da ze echt te hoog vinden. Boven de 1000 zei mijn da, maar daar waren de normaalwaardes van beide ( CPK en LDH ook veel lager als bij jouw lab )
Hemoglobine is Hb, kan duiden op bloedarmoede, vaak is dan ook hematocriet verlaagd.

Wat zei jou da van de bloedwaardes ?

Die bultjes lijken op een mega allergie voor iets ????

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:19

Bedankt voor je reactie!

De da dacht de eerste keer dat hij haar zag aan een allergische reactie op een vliegje. We hebben deze zomer veel last gehad van allerlei insecten, met name dazen. De paarden hebben een uitloopstal waar ze de hele zomer overdag gebruik van hebben gemaakt om de vliegen te ontvluchten. Half augustus werd het een stuk rustiger met de vliegen en sindsdien maken de paarden nauwelijks meer gebruik van de stal. En dat is ook het moment waarop de eerste bultjes ontstonden. Maar voor wat voor vliegje ze dan allergisch voor zou kunnen zijn weet ik niet. De dazen en andere prikbeesten waren toen al weg. Wel waren er nog steeds gewone zwarte muggen en als die op mijn paard zaten reageerde ze daar ontzettend geirriteerd op. Ze heeft toen een vliegendeken opgekregen en dat hielp wel een beetje. Aan de ene kant zou ik het kunnen plaatsen omdat toen de bultjes ontstonden ze dus niet meer de bescherming van de stal opzochten en ze dus vaker geprikt kan zijn. Maar aan de andere kant waren de meeste vliegen toen al weg.

Ook heeft ze een injectie met antihistamine en 2 weken antibiotica gehad. Ook dat leek te helpen, maar daarna verslechterde het weer. Kunnen antihistamine en antibiotica trouwens ook invloed hebben op het bloedonderzoek? Er zaten wel ongeveer 4 weken tussen.

Heb de da maar heel kort gesproken over de uitslag. Hij wacht eerst de huidmonsters nog af en daarna wil hij het uitgebreider bespreken. Hij zei dat de waardes van beta globuline en haptoglobine kunnen duiden op een (chronische) ontsteking. En dat LDH en CPK inderdaad iets met de spieren te maken had, maar dat kon hij nog niet plaatsen. Lees in dit topic inderdaad dat verhoogde beta globines op parasieten kunnen duiden, dat heeft de da niet genoemd maar zal het daar zeker met hem over hebben. Ze moet sowieso binnenkort weer ontwormd worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:20

Ben je b.v. geen ander vliegenspul gaan gebruiken om te spuiten ? Een paard van een vriendin van mij zat helemaal ander de bultjes toen ze een ander vliegenmiddel had gebruikt. Blijkt dat haar paard niet tegen citronella kan.

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:58

Nou daar heb ik inderdaad nog aan gedacht, of dat het kon zijn. Heb namelijk in juli een andere vliegenspray gebruikt dan normaal, van Sectolin met hertshoornolie. Maar toen die fles leeg was heb ik helemaal geen vliegenmiddel meer gebruikt en de bultjes ontstonden pas 2 weken nadat ik het voor het laatst had gebruikt. Bovendien zitten de bultjes ook op plaatsen waar ik nooit heb gesprayd, zoals hoofd en benen.

Hoe was dat bij het paard van je vriendin, ontstond die reactie direct na het gebruiken van het vliegenmiddel, of pas later?

Als ik er van uit ga dat een vliegje de oorzaak is, zou het toch zo langzamerhand wel beter moeten worden. Alhoewel ik me er over verbaas hoeveel vliegen er nog zijn, het hoeft maar een beetje droog en niet te winderig te zijn en er zweeft hier nog van alles door de lucht.

Citaat:
Hemoglobine is Hb, kan duiden op bloedarmoede, vaak is dan ook hematocriet verlaagd

Hematocriet zit bij haar volgens dit bloedonderzoek op de ondergrens 0,36 (normaal 0,36-0,42 L/L)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:07

Reactie bij haar paard was direct na 1 keer gebruiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 09:58

dascha:
als je die bultjes openpeuterd he...wat zit er dan in?
zit er pus in,of helder vloeistof?

ik heb het eens gezien bij paard van een oud stalgenoot van me,maar die was allergisch op miets in de voeding en kreeg daardoor dus die huidreactie

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:08

Er zit niks in de bultjes. Er zitten een soort harde korstjes op en als je die er af haalt, valt het haar er af en wat er over blijft is dus een klein kaal plekje. De meeste plekjes zijn dan gewoon grijs, maar ze heeft er een paar gehad die rood en soms zelfs wat bloederig waren, maar dat kwam waarschijnlijk door het schuren.

Dit is het ergste plekje wat ze heeft gehad.
Afbeelding

De dierenarts heeft dus ook afkrabsels van de bultjes genomen maar alle testen daarop waren tot nu toe negatief.

Aan een reactie op iets in de voeding heb ik ook gedacht. Maar ze krijgt alleen gras, hooi, zeewier en pas 3 weken nadat de bultjes waren ontstaan ben ik haar weidekoek van Marstall gaan geven, een halve per dag. Heb haar al van alles een paar weken af gehad (hooi 3 weken, zeewier 2 weken, koeken 2 weken) zonder resultaat. Het enige wat dan nog zou kunnen is dat er iets in het gras zit waar ze niet tegen kan. Op dit moment is het even niet haalbaar haar van het gras af te halen, maar binnenkort wel. Heb ergens gelezen dat er schimmels in het gras kunnen zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 22:55

zeewier??
raar spul,kan invloed hebben op de schildklier door de jodium die er in zit.
mag je alleen als kuur geven,dus als de pot leeg is ,stoppen en pas na enkele weken weer geven.

2 weken stoppen met iets is te kort he,,het paardenlichaam heeft nl 2 weken nodig om om te schakelen..stop je ergens mee dan moet je wel mi imaal 4-5 weken stoppen voor je verschil wilt zien.

ik vind het erg lijken op dermatophilose..
kijk ook es in dit topic:
[MD] Onderhuidse bultjes op zijn kont

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:40

Volgens mijn da kan zeewier prima gebruikt worden als dagelijkse aanvulling, omdat het een hele goede natuurlijke leverancier is van mineralen, vitaminen, aminozuren en sporenelementen. Ik ken meerdere mensen met sobere paarden die het voeren. Omdat dit soort paarden vaak geen of maar een beetje biks/muesli krijgt, vanwege snel te dik, te veel energie, te veel eiwitten, te veel suiker etc. Met het zeewier ben je er zeker van dat ze dan in ieder geval voldoende mineralen en vitaminen binnen krijgen. Uit het bloedonderzoek van mijn Haflinger bleek dat díe gehaltes allemaal prima zijn. Overigens geef ik maar 3x keer per week 30 gram.

Maar ik was er niet mee bekend dat het invloed kan hebben op de schildklier, dus zal daarover met de da overleggen. Volgens hem was 2-3 weken voldoende om iets uit te sluiten, maar hij denkt zelf dat het uberhaupt niet aan het voer ligt. Ik wacht nog even zijn eindoordeel af en dan kan ik alsnog voor langere tijd dingen uitsluiten.

Het lijkt inderdaad wel wat op dermatophilose, maar er zijn ook dingen die niet overeenkomen. Zo heeft mijn paard echt ontzettende jeuk gehad (gelukkig is dat nu wat beter), maar ik heb niet het idee dat het pijnlijk is, er komt geen pus uit en ik kan de korstjes er niet zomaar aftrekken. Er zitten ook lang niet op alle bultjes korstjes. En het is ontstaan in een periode dat het extreem droog was.

Pfff ik weet het echt niet meer...

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:18

Ook ik kom hier even de bloeduitslag van mijn merrie (net 2,5) neerzetten.
Mijn paard is opeens (onverklaarbaar) kaal geworden, bloedonderzoek gedaan en in utrecht zeggen ze dat ze alopecia areata heeft.

Wat zegt deze bloed uitslag jullie?

Albumine: 33 (30-41 g/L)
Alk. fosfatase: 203 (140-400 u/L)
Bilirubine: 21.0 (16.2-47.0 umol/L)
Ck (CPK): 282 (75-160 u/L)
ASAT (COT): 324 (< 240 u/L)
Gamma GT: 14 (8-23 u/L)
Kreatinine: 122 (106-168 umol/L)
LDH: 578 (<420 u/L)
Totaal eiwit: 65 (55-83 g/L)
Ureum: 5.2 (4.2-6.5 mmol/L)

Eiwit electrforeuse:
Albumine: 45 (49.5-61.1% )
Alfa 1: 3 (8.7-14.0% )
Alfa 2: 14
Beta: 22 (<22% )
Gamma: 16 (13.7-27.5% )

Haemaglobine: 6.9 (6.2-9.2 mmol/L)
Haematocriet: 0.33 (0.30-0.45 l/L)
Erythocriet: 8.3 (6.0-9.0 per pL)
Leucocyten: 7.2 (5.0-10.0 per pL)

Differentiatie:

Metamyclocyt: 0 (0-0% )
Staaf: 0 (0-5% )
Segment: 31 (45-70% )
Lymfocyten: 67 (20-45% )
Monocyten: 1 (2-4% )
Eosinofiele gr.: 1 (2-4% )
Basofiele gr.: 1 (0-1% )
overige cellen: 0 (< 2% )
Erythroblasten: 3 (0-0% )

Het topic: [MD] Het leed dat ruien heet...
Laatst bijgewerkt door Paint_Lover op 19-10-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:34

Als ureum 5,2 is en niet 52 dan zit alles bijna binnen de normaalwaarde toch ?? Behalve lympfocyten en erythroblasten.

Bij mijn paard was zijn Hb 7,1 met zelfde normaalwaardes. Hij wordt nu behandeld voor bloedarmoede. Maar ik wist wel uit vorige bloedonderzoeken dat zijn Hb toen een stuk hoger was.

Paint_Lover

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:53

Heb m al gewijzigd.

Net contact gehad met n VA (die van mij was er niet) en die zei me dat er niets verontrustends uit de bloedtest is gekomen in elk geval niet iets dat haar kaalheid kan verklaren. Nu opperde iemand me ook al om te laten testen op calcium, magnesium, zink, selenium etc wordt eigenlijk alleen op getest als daar aanleiding voor is en als het paard erge jeuk oid heeft en dat gaat dan meer over de huid dan over de haren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 19:45

alopecia areata komt niet zo vaak voor zeg!
is je engels een beetje goed?
dit is een hele fijne site met foto's en uitleg en hoe ze daar behandelen

http://bouncesjourneyahorsealopecia.blogspot.com/

krijg je ook een behandeling voor de alopecia?
ga je ook eventueel een huidbiopt laten nemen om te kijken of er niet toch een andere bacterie de oorzaak is?
ik heb ooit wel gelezen dat het te maken kon hebben met tekorten uit de voeding die dan een stofwisselingstoornis veroorzaken.
in zo'n geval zou je kunnen kijken of er inderdaad ook eventuele tekorten zijn

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:01

@ellepel: behandeling is hier in nederland voor zover we weten niet bekend aangezien het dus niet zo vaak voorkomt maar ik ga even naar je link kijken.

Verder heeft ze nog n dag of 8 'rust' en dan gaan we waarschijnlijk wel n huidbiopte doen om te kijken (en evt uit te sluiten) dat t toch niet iets anders is. Tekorten lijkt mij en mn VA sterk als je ziet wat ze aan voer etc krijgt, daarnaast heeft ze maanden speciale voedingssupplimenten bijgevoerd gekregen omdat we eerst dachten aan een erg vitamine tekort.

Wil wel nog even melden dat ik gisteravond blij verrast werd toen ik op stal kwam en haar deken afdeed... er zitten HAREN op haar lijfje, ze zijn nog klein en erg dun (kijkt dus nog steeds op de huid) maar heb nu goede hoop dat ze weer wat meer haar gaat krijgen (al zal t geen echte wintervacht gaan worden).

*EDIT*
Heb net de link bekeken en er is 1 stukje waar ik me nu wel n beetje zorgen om maak, het gaat om dit stukje tekst dat te vinden is bijna onderaan de pagina vd link:

his blood work does however reveal a significant bacterial infection. The bacterial infection is displayed by his high percentage (72%) of segmented neutrophils and low percentage (23%) of lymphocytes.

For an autoimmune disease to present there must be, at the minimum, low percentage of segmented neutrophils and high percentage of lymphocytes;

Bij Chennai is het zo:

CubaLibre schreef:
Hier dan de bloeduitslag...

Albumine: 33 (30-41 g/L)
Alk. fosfatase: 203 (140-400 u/L)
Bilirubine: 21.0 (16.2-47.0 umol/L)
Ck (CPK): 282 (75-160 u/L)
ASAT (COT): 324 (< 240 u/L)
Gamma GT: 14 (8-23 u/L)
Kreatinine: 122 (106-168 umol/L)
LDH: 578 (<420 u/L)
Totaal eiwit: 65 (55-83 g/L)
Ureum: 5.2 (4.2-6.5 mmol/L)

Eiwit electrforeuse:
Albumine: 45 (49.5-61.1% )
Alfa 1: 3 (8.7-14.0% )
Alfa 2: 14
Beta: 22 (<22% )
Gamma: 16 (13.7-27.5% )

Haemaglobine: 6.9 (6.2-9.2 mmol/L)
Haematocriet: 0.33 (0.30-0.45 l/L)
Erythocriet: 8.3 (6.0-9.0 per pL)
Leucocyten: 7.2 (5.0-10.0 per pL)

Differentiatie:

Metamyclocyt: 0 (0-0% )
Staaf: 0 (0-5% )
Segment: 31 (45-70% )
Lymfocyten: 67 (20-45% )
Monocyten: 1 (2-4% )
Eosinofiele gr.: 1 (2-4% )
Basofiele gr.: 1 (0-1% )
overige cellen: 0 (< 2% )
Erythroblasten: 3 (0-0% )

Dus volgens mij is het bij Chennai net andersom en zou dus kunnen betekenen dat ze een autoimuum ziekte heeft??? Of snap ik iets verkeerd????

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:00

nou...
Citaat:
For an autoimmune disease to present there must be, at the minimum, low percentage of segmented neutrophils and high percentage of lymphocytes

en jouw waardes:
Segment: 31 (45-70% ) laag ( low percentage of segmented neutrofils)
Lymfocyten: 67 (20-45% ) hoog

en dat is wel net precies wat er staat zeg....je zou het kunnen overleggen of er zoiets aan de hand kan zijn
maar dat hoeft niet meteen zo te zijn he?
bovendien, een autoimmuunziekte klinkt meteen heel erg dramatisch,.maar hoeft dat niet te zijn hoor.
zijn tal van autoimmuunziektes waar paarden makkelijk oud mee worden :j

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:40

Ik heb gisteren ook de uitslagen gekregen van het bloedonderzoek van mijn veulen.

Hij was wat terughoudend en schopte als je in de buurt van zijn buik kwam. Hij heeft metacam voor de pijn gehad, en voor zijn lage ijzer een drankje.

Hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met de betekenissen.

Dit zit alle waardes:

Electrophoresis
Total Protein 62 (55-75)g/l
Albumin 36 (29-45)g/l
Alpha-1 Globulin 2 (1.3-2.7)g/l
Alpha-2 Globulin 8+ (3.5-6.4)g/l
Beta-1 Globulin 4- (4.0-8.6)g/l
Beta-1 Globulin 5 (2.9-7.2)g/l
Gamma Globulin 6- (7.9-15.0)g/l
Alkaline Phospatase 178 (<450)u/l
LDH 353 (<400)u/l
GGT 14 (<30)u/l
Bilirubin(Total) 14.0 (8.6-53.0)umol/l
CK 549+ (<260) u/l
Creatinine 164 (<177) umol/l
Urea (BUN) 9.5+ (3.5-7.1)mmol

Haemogram
Leukocytes 11.9+ (5-10)g/l
Erythrocytes 10.66(6.0-12.0)t/l
Heamoglobin 12.5 (11-17)g/dl
Packed Cell Volume
(PCV) 32(30-50)%
MCV 30—(37-55)fl
Hbe 12-(13-19)pg
MCHC 39+(31-36)g/dl
Thrombocytes 296(90-300)g/l

Differential Blood Count
Basophils 0(0-2)%
Eosinophils 1(0-4)%
Segmented Neutrophils 44-(45-70)%
Lymphocytes 49+ (20-45)%
Monocytes 4(0-5)%
Eosinophils (absolute) 166(40-350)/ul
Segmented neutrophils (abs) 5171 (3000-7000)/ul
Lymphocytes (absolute) 5811+(1500-4000)/ul

Sorry vergeet erbij te melden dat er ook een mestonderzoek heeft plaatsgevonden waarvan ze dachten dat er rode bloedwormen aanwezig waren. Gelukkig is dit niet zo! Hij heeft wel hiervoor al een wormenkuur gehad en over 6 weken krijgt hij er nog een.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:58

Ik zie alleen dat de waardes qua bloedarmoede/ijzerterkort binnen de normaalwaardes zitten. Ooh wacht even MCV is te laag --> duidt idd op ijzertekort.

Ureum te hoog, duidt op problemen met de nieren, dacht ik.

Rode bloedworm besmetting verdenking snap ik ook niet zo. Beta globulines zijn binnen normaalwaardes, eosinofielen ook. Alleen alpha globines verhoogd, ik weet niet wat dat zegt.

Ik heb je pb gestuurd ivm buikklachten.