[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica15

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:36

hallo,,
heb een vraagje,, hoe oud moet minimaal een hengst zijn om te laten castreren?

gr jessica

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 12:54

Nou, afspraak is gemaakt, aanstaande dinsdag brengen we Andros naar de kliniek en woensdag wordt hij gecastreerd. Hopelijk kunnen we hem op donderdag weer ophalen...

@Jessica: Volgens mij vanaf het moment dat zijn ballen zijn ingedaald...

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:48

ik heb een vraag aan iedereen!!

misschien een beetje een rare vraag,
zijn jullie voor of tegen het castreren van een dekhengst.

dit is namelijk mijn verhaal.

mijn paard is tot zijn 8ste/9de een goedgekeurde dekhengst geweest, (hij was toen nog niet van mij)

hij werd toen gekocht door een meisje wat op die stoeterij reed, gekocht, zij kon overigens heel goed rijden, maar ze had zelf een merrie, en omdat de hengst niet meer van de stoeterij was, moest hij daar ook weg.
toen heeft zij besloten hem te laten castreren.

niet zo erg op het eerste gezicht natuurlijk

maar na de castratie is dit paard een echt wrak geworden, hij liep helemaal verkeerd, gooide zijn gangen door elkaar ( het is een IJslander) was heel stijf, en hij klapte helemaal dicht.

op een gegeven moment was het zo erg dat hij 3 jaar na de biesbos is moeten gaan, waar hij zijn leven weer een beetje op een rijtje moest zetten. het ging stukje bij beetje beter met hem.

toen hebben wij hem gekocht, hij was in het begin erg terug getrokken naar ons, hij was net z'n zombie die alles deed wat je zei.

we zijn nu 3 jaar verder, en nu pas voelt hij zich thuis bij ons. maar hij klapt wel nog vaak dicht als er vreemde komen.

tja jullie begrijpen nu wel dat ik een beetje onzeker word van castreren. ik weet dat misschien bij 1 op de 40/60 paarden de castratie zo fout kan gaan. maar toch, hoe denken jullie hier over???

siroontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:02

hier ben ik weer en ik heb net een andere dierenarts gesproken bij me eigen paarden was om er een te verdoven voor te beslaan en die zegt dat we het goed doen..met die graaskorf om en 3x daags schoon spoelen met een betadine oplossing, en zijn andere zak begint nu ook dik te worden en staat op springen dus daar smeren we trekzalf op waar dat hij begint open te gaan zodat wie die straks ook kunnen spoelen..hij heeft er gelukkig geen last van..
wil je weten waar dit overgaat dan kun je kijken bij mislukte casteratie!!!
neeej sommige DA zijn alleen maar goed om te enten en te chippen!!!
je moet egt wel goed kijken en vergelijken voordat je aan zo iets begint.. ik heb ook nog een shet/welsch hengst staan maar die laat ik niet door hem doen, en hij is gelukkig nog niet vervelend ofzo Haha!

groetjes siroontjuh

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:49

Hee. Ik heb de rest van het topic niet doorgelezen, dus weet niet of het hier al staat maargoed.
Op stal bij ons staat een 2-jarige klophengst. Hij is onopgevoed en bovendien nu erg aan het puberen. De eigenaar zegt een vee-arts te hebben gesproken, die heeft gezegd dat ook al laat je dmv een prijzige operatie het paard castreren, dat het dan niets zal uitmaken in zijn gedrag. Ik zet hier (eigenwijs als ik ben Clown) mijn vraagtekens bij. Want waarom laten mensen hun hengsten dan castreren? Toch ook deels omdat ze zo iets minder streken krijgen. Bovendien is dit paard nog erger dan een gemiddelde hengst. Overdreven hengstengedrag zeg maar, helemaal trippen als hij een merrie ziet. Mijn vraag aan jullie: wie heeft er ervaring met het laten castreren van klophensten en het resultaat daarvan, en hoe duur is zo'n operatie ongeveer, waarbij ze dus behalve de bal weghalen, er ook nog eens naar op zoek moeten gaan?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:53

ik denk dat ie bedoeld als je maar 1 bal weg laat halen? vaak blijft die ander zitten en dan blijven ze even gek.

en hengsten worden geboren met ballen, hoe dat nou precies zit met castratie snap ik nog niet want het schijnt da tje veulens als kunt laten castreren.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 19:51

Er is al 1 bal weggehaald. Omdat die ander er nog zit (die konden ze toen niet zomaar vinden) zal hij wel bedoelen als je die laat zoeken en weghalen.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:08

Nou, morgen is het zover, dan brengen we Andros naar de kliniek en woensdag wordt hij gecastreerd...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:22

joyce_90 schreef:
Er is al 1 bal weggehaald. Omdat die ander er nog zit (die konden ze toen niet zomaar vinden) zal hij wel bedoelen als je die laat zoeken en weghalen.

Hengsten kunnen gecastreerd worden vanaf het moment dat er dus 2 ballen zichtbaar en voelbaar zijn ingedaald. Dit kan bij het ene paard dus al op jonge leeftijd. Ik ken ook paarden die pas rond de 3 jaar 2 ballen hebben.
Mensen die vaak niet Beroepsmatig zullen fokken castreren al jong. Dit omdat de paarden er dan het minste last van hebben. Hoe ouder hoe meer kans op complicaties. Omdat er bij een klophengst vaak 1 bal in het lieskanaal of in de buikholte zit, geeft dit extra kosten met zich mee bij de operatie. vaak is die bal ook wat onderontwikkeld. Veel mensen kiezen ervoor om alleen de bal die is ingedaald weg te halen.= goedkoper. Maar als je dus een hengst heb met al aardig wat vervelend hengstengedrag, zou ik ervoor kiezen om ook die andere bal wegte laten halen.
Ze gaan op zoek naar de andere bal dmv Rontgen onderzoek en hormoonbepaling.

Castratie klophengst
Een klophengst is een hengst waarbij 1 of beide testikels (teelballen) niet afgedaald zijn tot in de balzak. De hengst is dan cryptorch. De operatie van een klophengst is vaak een buikoperatie omdat de niet-ingedaalde testikel zich soms nog in de buikholte bevindt. De gang van zaken rond de operatie van een klophengst is vrijwel hetzelfde als bij een normale castratie en in veel gevallen is de nazorg ook hetzelfde.

Dit kan ook het lieskanaal zijn. Dit is zo bij mijn paard gedaan. Als je paard na zo'n ingreep bepaalde hengstentrekken blijft houden zou je een hormoontest kunnen doen. Om te kijken of er nog Testosteron waarneembaar is wat het gedrag zou kunnen beinvloeden. Dit zou dan betekenen dat de hengst niet correct gecastreerd is.

Niet alle Cryptorch hengsten vertonen extreem hengstengedrag!

marlies355

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:55

hoi,, ik heb een vraagje, weten jullie een goede en niet zo'n dure castrateur (€100.-)in de buurt van haarlem/amsterdam.. voor een shetje.. hij is 3 en half jaar, maar hij begint nu echt zijn hengsten streken te krijgen, en gaat zelfs door sloten om bij merries te komen.
hopelijk krijg ik veel reacties...

marlies355

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:23

hoi hoi,,
ik had een vraagje ik zag op je reactie een half jaar geleden hahaha dat je je paard had laten castreren voor 50 euro ,, want mijn shetjje moet zo snel mogelijk.. heb je misschien een nummer van die castrateur en weetje ook waar die vandaan komt??
mvg marlies
linda_arnold schreef:
Bij ons €50, maar dit gebeurd door een 'ervaren' castereur!

marlies355

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:25

hajj hajj,,
ik had een vraagje,, ik las deze reactie over castratie(van een half jaar geleden)
, mijn shetjje moet zo snel mogelijk, heb jij misschien een nummer van die castrateur, en waar moet hij vandaan komen, ik woon omg haarlem..
mvg marlies

marrke schreef:
laquintatje schreef:
wat heeft het jullie gekost? ben ik benieuwd naar...

Bij mij heeft het 65 euro gekost. Lachen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:05

Nou Andros is nu ook een ruin. Heb het in Emmeloord laten doen, via de lies. Ben ik enorm blij mee, ziet er super uit, mooie hechting, geen kans op infecties ed en geen open wonden waar troep uit kan komen.

Tja, 't is wel iets duurder, maar goed, hij is er helemaal niet ziek van geweest, geen problemen, alles mooi schoon en steriel gedaan.

bubbels79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 00:30

hey hey

hier nog een tip voor als de hele boel opzwelt
het klinkt miss stom maar mijn va zei dat ik het moest masseren met arniflor van vsm.
werkt perfect...bij die van mij tenminste...je zag de zwelling (bij wijze van) gewoon verdwijnen waar je bij stond Tong uitsteken .
alleen een beetje een raar idee he... Tong uitsteken Tong uitsteken maar het werkt echt!!

helaas bleek die van mij uiteindelijk toch een ontsteking te hebben en hebben ze het weer moeten op snijden...en tot overmaat van ramp vrat hij de wond nog aan ook Huilen Huilen
hij heeft nu al een dikke week een graskorf om en nu begint de wond mooi dicht te trekken.

groetjes, bubbels

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 10:16

Gelukkig heb ik dat probleem niet. Er kan geen infectie inkomen omdat alles in een steriele omgeving is gedaan en vervolgens gehecht is. 'T is nu 3 dagen geleden en de boel is niet opgezwollen oid. Het mocht wel een beetje zwellen, maar zelfs dat is niet gebeurd. Hij ziet er echt topfit uit.

Jump_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 12:00

pff moet even een verhaaltje kwijt hier!
zoals ik in een ander topic heb staan, ga ik naar america, samen met 7 paarden, waaronder 2 hengsten, echte prachtbeesten, nu wil de toekomstige eigenaar 1 van de hengsten laten castereren, en waarom.... in amerika moet een hengst 6 weken in carantaine blijven, een ruin maar 3 weken, en een hengst in carantaine kost 12.000 euro!! (ruin de helft)
gelukkig blijft de mooiste nog wel hengst, maarja, voor hoelang?? goede vraag!
volgende week wordt die ene dus gecastereerd, en daarna vliegen we naar amerika!
om het geld hoeft die vent het niet te laten, hij heb genoeg, en hj kan voor dit paard als ruin zijnende daar 35.000 winst maken, en als het paard hengst zou blijven kon hij hem voor 50.000 meer verkopen!!

sorry moest het ff kwijt

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:05

Marshaha schreef:
hoi ik meld me ook even, had niet gezien dat er een centraal topic was, en was al een ander begonnen Schijnheilig
ik heb dus het idee een 8 jarige hengst te kopen, hij is ERG braaf op eigen terrein etc, maar omdat ik ook op andere plaatsen wil komen straks, ben ik aant denken hem te laten castreren

ik heb ook een dekhengst gekocht toen 7 jaar had toen het idee om hem hengst te houden maar na een jaar toch het besluit genomen om hem te ruinen dus met 8jarige leeftijd is hij geruind.
mijn DA heeft hem niet veel verdoving gegeven omdat hij toch al wat ouder was.
in het begin heb ik wel eens gedacht wat heb ik gedaan omdat z'n koker wel heel erg dik werd en heel lang maar nu een paar jaar later ben ik blij dat ik die beslissing heb genomen het is nu ee onwijs lief paard en kan nu lekker in het land bij andere.het hengsten gedrag heeft hij nog wel maar neemt met de jaren steeds meer af maar met buitenritjes is hij gewoon heel braaf.
dus ik zeg lekker doen Knipoog

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:31

Ik ben opzoek naar een DA in de omgeving van Hazerswoude die op het land komt castreren, weten jullie misschien iemand?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:36

Hallo iedereen
Mijn hengst is nu dik 2 jaar oud.
Hij is nog super mak in de omgang alleen af en toe een beetje lomp, maar verder echt z'n hele vriendelijke vrolijke "sukkel" .
Hij word nu alleen wel erg breed en zwaar.
Ik wil hem dus eigenlijk wel castereren, mij is namelijk verteld dat als ze ruin worden ze beter de hoogte ingroeien en minder de breedte in.
Al denk ik wel dat het voornamelijk ook komt vanwege dat het echt een weide paard is.
Als hij straks terug komt uit de opfok en thuis staat zal hij wel meer opdrogen en shiqer worden.
Maar goed dat catereren komt er wel aan.
Die man van de opfok zei: dan ga je toch naar lemelerveld (lopendebandwerk met castereren daar)
Maar dat zie ik niet zitten, die gaan heel lomp te werk.
Ik heb meer de voorkeur voor liggend castereren gewoon op de weide of in de bak.
En ik denk dat het het beste is om het rond Oktober te doen vanwege de vliegen!

Maar wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Wat zijn the do's en the don'ts??

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:39

Vliegen moet je inderdaad in de gaten houden, hoewel het nu wel redelijk te doen is omdat het weer niet al te best is, maar najaar lijkt mij een goed idee.
Tips, lees maar even wat blzs door hier, staat heel veel Knipoog

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 00:07

daantjuhhh schreef:
.Die man van de opfok zei: dan ga je toch naar lemelerveld (lopendebandwerk met castereren daar)
Maar dat zie ik niet zitten, die gaan heel lomp te werk.

Lemelerveld of Lemele.

Ik weet wel dat er een castreur in Lemele zit, die heeft mijn nu 2 jarige ook gedaan vorig jaar.

Je kunt het idd zien als lopende band werk maar die man doet het al jaren en levert prima werk af!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 01:19

nou ja degene waar hij he overhad heeft ook weleens een verkeerde hoeveelheid verdoving aangebracht.
Ik heb ooit een pony moeten beleren voor mensen die daar gecastereerd was en die pony heeft dus veel pijn gehad..
Ik heb er maanden over gedaan voordat ik een beetje aan de heupen/flanken enz.. kon zitten, beestje was als de dood zo bang!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 01:41

daantjuhhh schreef:
nou ja degene waar hij he overhad heeft ook weleens een verkeerde hoeveelheid verdoving aangebracht.

Tsja persoonlijk heb ik liever een castreur die inmiddels al honderden castraties heeft gedaan dan een DA die er misschien maar een paar heeft gedaan. En ik moet zeggen dat ik nog nooit klachten heb gehoord over de castreur in Lemele. En ze komen van heinde en verre naar hem toe.

Waar gewerkt wordt maakt men fouten. Maar dit gebeurt bij zowel DA's als castreurs.

En verdoven kan soms misgaan. Zelfs als de juiste hoeveelheid is aangebracht!

Maar succes met je keuze zolang je er zelf achter staat maak je vast de goede.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:17

Ik heb een hengst van 8 jaar die ondertussen gedekt heeft..

Ik wil hem laten castereren, maar ben nog ontzettend aan het twijfelen hoe wat en bij wie..

Of op de operatie tafel,
Of plat op het land,
Of staand aan huis door de veearts,
Of door een casterateur..

Alvast bedankt..

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:20

pippalex Ik zou als ik jou was eens overleggen met je DA want volgens mij hebben ze een oudere hengst liever in de kliniek of dat is mij verteld, want hoe ouder ze worden hoe meer risco's dr aan zitten en dan doen ze het volgens mij liever niet meer op de weide!

Ik kan het mis hebben hoor maar dat is wat mijn dierenarts zei!