Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:29

Zo die ziet er goed uit zeg super. Haha!

Heb mijn telefoon kabeltje ga uitvinden hoe het werkt helaas dit weekend geen tijd, indoor Brabanten en zondag flyball wedstrijd met de hond en de schapen zijn aan het lammeren. Hyper!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:47

Netjes hoor, die Ivanka toch! Lachen
Luna heeft van de week (omdat ik het erg druk had) 2 dagen achter elkaar stil gestaan, nou ja.. ze is wel lekker buiten geweest, maar ik heb haar 2 dagen niet kunnen rijden...
dus vandaag echt hartstikke stijf!
Ik baalde enorm.. we waren zo lekker op weg.. het ziet er naar uit dat ik haar echt dagelijks aan het werk moet zetten, om haar in conditie te houden.
Ze kon nauwelijks tegen de wind in lopen.. misschien had ze vandaag wel een "mindere" dag.. dat zou ook kunnen.
Ze heeft trouwens wel 1 poging gedaan om ruiter in het zand te werpen! haha.. Haha!
Ik ga even mijn spullen bij elkaar rapen.. vanavond om half 11 (!!! ) wedstrijd..
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh ... mijn z1 debuut! Duimen jullie???????

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:37

Duim, duim, duim, duim....

Ik had net Major's eigenares aan de telefoon. Ze heeft vandaag een noodgreep toegepast om hem eerdaags toch echt te kunnen laten scheren. Ze had heel veel hulp op de manege, iedereen leende haar van alles aan spullen om te helpen door die vacht heen te komen. Maar niets hielp, het is ene grote koek en er was niet door te komen.
Dus ze heeft het enige gedaan wat ze nog kon verzinnen: Ze heeft hem geknipt. Zijn hals is netjes, die zat niet in de knoop. Dus die heeft ze zo gelaten. Maar vanaf zijn schouder tot aan zijn liezen is hij nu geknipt. En het schijnt er nit uit te zien.
Ik begreep dat ze hem pas gaat laten scheren als het warm genoeg is om hem te kunnen wassen. Nou, dat duurt dus nog wel even dus loopt hij voorlopig voor joker.
Maar goed, ik blijf toch meestal op het terrein met hem, zij is degene die naar buiten gaat en dus vol l*l rijd

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:10

kekavo schreef:
dus loopt hij voorlopig voor joker.
Maar goed, ik blijf toch meestal op het terrein met hem, zij is degene die naar buiten gaat en dus vol l*l rijd

Wat dacht jie hiervan Knipoog
Afbeelding

Scheren lukte wel met de dikke vacht, het was november, maar er is geen haar meer teruggekomen bij deze machtig mooie coupe Knipoog Ze ziet er nu nog steeds zo uit.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 01:05

Goh wat fijn dat Ivanka ook de goede weg verder ingaat! Willy liep een beetje te hoesten deze week de msm was al een tijdje op en kwam maar niet binnen. Verder had hij even een beetje last van zijn voorvoeten maar dat is nu ook weer hersteld en hij voelt zich weer stuk beter gelukkig. Een extra dosis echinae wil dan wel eens een extra steuntje in de rug geven gelukkig. Vandaag is de msm binnen, dus hij heeft zijn dosis vanavond in ieder geval weer binnen. En nu op naar het voorjaar!!!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:21

@ EstherHegt , Sorry eff heel druk geweest.
Onne heeft een kleine Piemel en deze wijst naar achter ( zo plast hij dus ook .Verleden jaar in Utrecht tijdens de onderzoeken naar cushing kwam naar voor dat Onne ook een stukje Baarmoeder heeft.
Ik zag bij aankoop wel dat hij een andere koker had dan normaal , maar verder niet naar gevraagd. Onne heeft wel gewone friese ouders en heeft een erg goed papier.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:44

@Onne, apart hoor, ik ben benieuwd wat er het voorjaar bij mijn paard nog voor verrassingen komen, bij haar is er een niet ontwikkelde baarmoeder etc, heel erg klein. Ook mijn paard heeft goede papieren maar dat zegt dus niets over deze problemen. Ik denk oo niet dat deze problemen in verband staan met Cushing, maar het is wel frappant dat jouw en mijn paard niet helemaal fysiek kloppen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:15

EstherHegt schreef:
@Onne, apart hoor, ik ben benieuwd wat er het voorjaar bij mijn paard nog voor verrassingen komen, bij haar is er een niet ontwikkelde baarmoeder etc, heel erg klein. Ook mijn paard heeft goede papieren maar dat zegt dus niets over deze problemen. Ik denk oo niet dat deze problemen in verband staan met Cushing, maar het is wel frappant dat jouw en mijn paard niet helemaal fysiek kloppen.

Luna "dekte" vorig jaar wel merries.... maar dat zou komen door de grote hoeveel heid testosteron...??
En EstherHegt: Luna is ook zo kaal, maar dan helemaal!! Vanaf vorig jaar september is er inderdaad geen haar meer terug gekomen!
Ik merk wel dat ze nu gaat rui-en!! Haha! Joepieeee!!

Mijn Z1 debuut was super!!
2x tweede, met 217 en 207 !!! Haha! Haha! Haha! Haha!
Me happy! Haha!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:51

ik ben ervandoor.. even de jonge paarden rijden, en luna temmen! haha.. Haha!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:48

Keurig debuut hoor in de Z1

Rava haar geschoren haar groeit wel weer aan gelukkig anders heb ik een bruin paard met een schimmel ondervacht, soort stekelharig. maar ja moet maar afwachten hoe ze eruit ziet als al het haar er weer is, en de rui gaat ook gewoon door.
IK WIL ZON MET EEN GRAADJE OF 19!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:52

Vandaag kwam al een beetje in de buurt van die 19 graden met zon Haha!
Evita is ook erg van kleur veranderd dit jaar. Ze was altijd erg mooi donker, nu zijn haar flanken en buik helemaal wit en haar lichaam is veel lichter. Plus dat ze overal witte plekken krijgt, ze lijkt wel stekelharig te worden. Het zal wel met haar leeftijd te maken hebben.

Gefeliciteerd Mexxuna!

Met Evita gaat het gelukkig erg goed met de medicijnen, ze eet het heel makkelijk in een stukje boterham en ze heeft nergens last van tot nu toe (met een kwartje per dag). Ze eet goed en is juist erg actief. Een hele opluchting voor mij Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 23:07

Fijn dat Evita het ook goed doet. Je hebt best kans dat ze weer meer naar haar oorspronkelijke vacht terug gaat als het medicijn aanslaat. Willy had ook veel goudkleuriger ander haar en nu is ie weer echt koffievos met weer veel zachter haar en alleen op zijn benen nu nog een beetje slagen ipv over zijn hele billen hals en eigenlijk hele lijf.
En met het voorjaar en het medicijn erbij worden ze toch actiever en gaan ze weer beter en sneller verharen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:15

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:09

EsterHegt, dayt ziet er idd niet uit. Hoe komt dat, dat er geen ahar meer teruggegroeit is? Komt dat ook door de cushing?

Ireen, wat suoper dat het zo goed gaa nu met de medicijnen Haha!

Hier ook nog geen verharing. Offe, bijna niks iig. En het scheren vlot ook nog niet.
Zijn baasje wil hem pas scheren als het warm genoeg is om hem te wassen. Maar dat snap ik niet. We hebben tegenwoordig op de manege heel lux, een overdekte spuitplaats met warm water. Pal naast de solarium. Dus waarom dan moeilijk doen en je apard maar laten zweten? Dat zweten is na het knippen wel een stuk minder geworden, maar met dat warme weer van maandag was hij toch weer flink nat.

Zo ziet hij er nu dus uit.
Afbeelding

Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:30

kekavo schreef:
EsterHegt, dayt ziet er idd niet uit. Hoe komt dat, dat er geen ahar meer teruggegroeit is? Komt dat ook door de cushing?

Ik weet niet of dat door de Cushing komt, voor mij was het de eerste keer dat we een paard schoren omdat ze het zo vreselijk heet had en enorm zweette en hijgde. Begin november was ze geschoren, er begin nu wel een zomervacht onder te groeien, ( ongeveer een week nu) Op wondjes heeft ze wel vacht gekregen, dat valt op omdat dat echt kleine plekje zwart haar zijn.
Ze zit momenteel goed in haar vel, ze heeft ook verplichte opsluiting op de paddock gehad omdat een van de andere paarden een koliekoperatie heeft gehad en dat paard mocht niet bokken etc. ( het was echt er op of er onder, jeetje wat was ze ziek en alle complicaties, die je kon bedenken kreeg ze) Gelukkig is ze weer veilig thuis, een mooie diashow kun je hier zien, http://picasaweb.google.com/esther.hegt ... 3725699234 Björk was daarna wel weer zeiknat dat heeft lang geduurd, maar wat hadden ze een lol. Volgende maand hopen we wat meer duidelijkheid te krijgen over de verschillende problemen van Björk, dat moeten we eerst zien te scheiden wat er nu bij wat hoort, en aan de hand daarvan kunnen we kijken hoe we haar het beste kunnen helpen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:55

Wauw, die was blij dat ze weer thuis was, zeg. Ze gaat flink te keer Haha!
Ik hoop dat ze snel ontdekken wat er allemaal an de hand is.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:44

Haha, die gaan lekker uit hun dak Haha! Heerlijke foto's om te zien! Lachen

Evita is nog steeds lekker aan het aankomen, haar ribben zie je gelukkig bijna niet meer. Ik hoor ook van veel stalgenootjes dat ze haar er beter uit vinden zien, vooral in haar uitstraling.

Ik zou nog een paar foto's van Evita haar vacht plaatsen, dat lukte de vorige keer niet, omdat ze op mijn telefoon stonden.
Deze foto's zijn van een aantal weken geleden, ze zit nu al bijna in haar zomervacht.

Afbeelding

Na een regenbui
Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie hier nou van? Als ik foto's van de paarden hier in het topic of op internet zie, dan is het echt niks wat Evita heeft(had) aan krullen/slag op haar hals. Ze had ook helemaal geen bijzonder lange of dikke vacht en nu ze haar zomervacht heeft zijn de krulletjes ook weer bijna helemaal weg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:58

Ireen dat zijn toch echt wel cushing krullen. Die worden ook pas erger als ze er tijden mee rond lopen (lees: jaren). Willy werd eerst ook alleen maar een beetje wolliger, onze teddybeer noemden we hem toen op stal en ik denk dat het in het 3e jaar was dat hij echt overal krullen kreeg. Dat zie je dus pas allemaal als je terugkijkt en gaat verzinnen wanneer hij voor het eerst wat wolliger werd en wat meer haar kreeg. Verder hebben haflingers en fjorden ook wat harder haar dus dat zal minder gauw gaan krullen denk ik. Maar het haar wordt uiteindelijk echt anders van structuur; als je er niets aan zou doen bedoel ik dan he?
Dus jij bent er gewoon vroeg bij en wees daar maar gewoon heel erg blij mee, des te meer kans je hebt dat ze nog jaren in balans en fit rond kan gaan lopen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:16

Fijn dat het zo goed gaat met alle paardjes.
Over Luna ga ik me wel weer zorgen maken.... helaas krijgt ze de hevige zadeldwang weer terug.. Boos! Het is elke keer in het voorjaar, als de hengstigheid weer begint.
Momenteel is ze zó hengstig, dat ze met haar achterbenen wijd loopt.. en het zadel kan ze niet verdragen. Ze zwiept dan met haar staart, en als ik op stapt, wil ze me er meteen afgooien.
Héél zielig eigenlijk...

Wat ik nu moet doen is, heeeel rustig opzadelen, en aansingelen.. dan een paar rondjes door de bak stappen aan de hand, dan rustig erop gaan zitten.. en heel rustig wegstappen.
Van de week was ze echt erg.. het klinkt ook heel raar, maar het lijkt net of luna dingen ziet die er niet zijn. T klinkt echt stom, maar plotseling wil ze een hoek niet meer door, of wil ze in de verte kijken.. dan gooit ze ineens haar hoofd omhoog onder het rijden, spitst haar oren, en blijft kijken.. en ik weet echt niet waarnaar?
Of ze gaat misschien slecht zien?
pff.. ik maak me wel zorgen nu.
Moet volgende week bellen hoe het met de medicatie gaat, dus zal het probleem eens op tafel gooien.
Ze is gewoon zo druk, en in haar eigen wereldje...

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:36

Ireen, gelukkig valt het nog mee. Ze hoeven die vacht niet gelijk te krijgen, dat kan jaren duren voor eht zover is.
Major begint ook nu pas krullen te krijgen, en hij had tot nu toe zelfs iedere zomer nog een heel mooi vachtje war niks aan te zien ik. Toch denk ik dat hij al minstens 3 jaar met cushing rondloopt.

Mexxuma, wat balen dat ze weer last heeft van zadeldwang

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:53

Hallo allemaal,

Ik heb het hele topic doorgelezen omdat ik dacht dat mijn pony ook wel eens cushing zou kunnen hebben. Ik heb hem nu 4 jaar en hij is bij mij nooit goed door zijn wintervacht gekomen, ook was hij heeel gevoelig voor de overgang in het voorjaar naar gras, hoe voorzichtig ik het ook opbouwde. Vorig jaar in april is hij hoefbevangen geweest wat gelukkig snel weer beter werd en de hoefbeentjes zijn niet gekanteld. Hierna is zijn weerstand slecht gebleven en nog steeds speelt hij niet meer met zijn maatje, nu al een jaar niet meer! . Hij is soms tijden lusteloos, heeft vorig zomer een hele tijd oedeem onder zijn buik en koker gehad, in juni had hij nog over zijn hele lichaam verspreid lange haren tussen de zomervacht, toen het weer redelijk ging heb ik hem laten inenten tegen influenza en een maand later kreeg hij een infectie aan de luchtwegen, hij heeft luizen gehad, nu heeft hij schimmel (en grote kale plekken aan weerszijden van zijn hoofd) , kreeg blaasontsteking in februari dit jaar toen het zo warm werd, verliest bespiering en heeft wel een dikke buik. In augustus ben ik begonnen met grondwerk, heel afwisselend om zijn conditie weer een beetje op te bouwen maar ik doe nog steeds oefeningen in stap, hij wil niet graag draven en galopperen, ook niet in de wei dus. In november is er haar weggeschoren voor een echo en dit is nog steeds niet weer aangegroeid. (Ik heb rubber matten in de (inloop)stal die ik 's ochtends schoonmaak met water dus kan ik goed zien hoe het eruit ziet:) zijn urine is wittig, de laatste twee maanden is er af en toe wel eens een dag bij dat hij twee keer op een neer draaft met zijn maatje maar echt af en toe. Hij is inmiddels al helemaal binnenstebuiten gekeerd door de veearts en homeopaat en ze kunnen geen oorzaak vinden. Nu heb ik afgelopen week een urineonderzoek laten doen op cushing maar de uitslag was negatief. Weet iemand van jullie hoe betrouwbaar zo'n test is? Het moest ochtenurine zijn en ik had de pony's 's nachts op de kale betonvloer gezet maar toen ik om 6 uur kwam had hij natuurlijk net geplast Koe ik moest welgeteld vier uren wachten tot hij weer ging plassen (!) zou het nu wel geconcentreerd genoeg zijn? Misschien heeft nog iemand een andere suggestie wat het zou kunnen zijn? Ik heb namelijk alweer een afspraak gemaakt met een andere veearts, en hoe meer ik weet hoe beter. alvast bedankt!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:00

Dat we er bij Evita vroeg bij zijn, daar ben ik zeker blij mee Fargo! En dat hebben we voor een groot deel aan dit topic te danken overigens OK dan!

Vervelend dat Luna weer last krijgt van zadeldwang..
Zouden het trouwens geen echte "hallicunaties" kunnen zijn? Ik weet niet of dat ook een bijwerking is van Luna haar medicijnen, maar ik heb van meerdere parkinsonpatienten gehoord dat zij hier last van hebben gehad door de medicatie. Geen idee of dat ook bij paarden zo kan zijn, gezien de veel lagere dosis in verhouding met mensen..?

jcristina, de 2 veeartsen die ik heb gesproken wilden bij Evita helemaal geen urine (of bloed) onderzoek doen, omdat zij dit te onbetrouwbaar vonden.. De ene veearts wilde wel de dexa-test uitvoeren (80% betrouwbaar), dit heb ik uiteindelijk niet gedaan. De 2e veearts wilde graag met medicatie beginnen om te kijken hoe Evita hierop reageerd. De dexa-test zei zij eigenlijk nooit te doen. Niet alleen vanwege het gevaar op hoefbevangenheid, volgens haar zouden sommige paarden ook een algemene terugslag krijgen door deze test. Ik heb gekozen voor het starten met medicatie, Evita krijgt nu sinds 1,5 week pergolide. Hoe oud is je pony eigenlijk?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:51

ireen, mijn pony wordt dit jaar 15. Onze veearts heeft niets gezegd over de betrouwbaarheid van de test, vind ik wel slordig. Misschien hebben ze er nog niet zoveel mee te maken gehad. Ik heb nu dus een andere veearts gevraagd en die komt deze week, hopelijk heeft zij een idee wat het kan zijn. Het gaat de afgelopen dagen best heel goed met hem, dat maakt het waarschijnlijk niet makkelijker om een diagnose te stellen. En jij bent net begonnen met de medicijnen? Heb je al veranderingen gemerkt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:26

Mexxuna paardjes die starten met pergolide kunnen zeer zeker last hebben van angsten en hallucinaties, dat wordt weer minder als ze er eenmaal aan gewend zijn en hun lichaam weer meer in balans is. Dat is ook een van de redenen dat ik blij ben dat wij ook magnesium geven omdat dat weer helpt met stress.
Ik ben even het overzicht kwijt wie nu hoe ver is met welk medicijn! Maar Willy is tussen zijneerste 3 tot 6 weken aan de pergolide echt een tijdje weer angstiger geweest en daarna stabiliseerde hij weer. Magnesium helpt om de ergste stress te verzachten en helpt ook tegen spierspanning door de stress.

Provarium Breeding is natuurlijk ook goed voor het helpen met deze hormonale problemen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:19

Fargo: Vandaag ging het super met Luna, ze heeft bijgezet aan de longe gelopen, en het ging super! Ik heb haar al in geen jaren zo goed zien draven! Voorbeen komt er echt spectaculair uit!
In de bijsluiter van Luna's medicijn, Luna slikt trouwens Parlodel, geen Pergolide, staat inderdaad als bijwerken: dingen die er niet zijn horen en zien.
Ik denk dat ze dat af en toe heeft.. soms kijkt ze zo ver weg, en er is dan niets te zien, althans.. voor mij niets..

Ik moet de 15e bellen naar de d.a., ik zal dit probleempje zeker voorleggen.
Nu ze hengstig is stap ik niet meer op Luna, ik longeer haar nu bijgezet, want ze bokt me er echt af, zo gevoelig is ze dan op haar flanken, buik en rug.

Ik ga vanavond voor het eerst na 5 jaar na school! Ik ga op Deurne de opleiding doen voor paardenmassage, en de bedoeling is dat ik na deze instapcursus door ga leren, in de richting van osteopathie, accupuntuur of iets anders.

Ik heb er zin in! Lachen
Denk dat het voor Luna wel heel erg fijn is om gemasseerd te worden, ze slikt nu even voor je overzichtje, Fargo;
-vanaf 18mrt Parlodel
-vanaf 1mrt Magnesium
-vanaf 1febr. Glucosamine.

Lachen Kun je je overzichtje bijwerken! Knipoog hihihi..