Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maartje_h

Re: Paniek...2 jaarlingen uit kudde overleden/kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:37

luxje schreef:
toeka schreef:
bij doetinchem

ojeee...weet je ook waar precies?

ja over de grens bij `s heerenberg geloof ik dat ze gister tegen mij vertelde...
ik was ook al bang want mijn jaarling staat ook bij doetinchem

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 15:11

Nammie schreef:
DGKstudent schreef:
Nee helaas niet.
De enige overeenkomsten zijn vooral de ontzettend sterk verhoogde spierenzymconcentraties in het bloed,
Bij spierschade van dit formaat komt namelijk heel veel aan enzymen vrij, zoals creatinine kinase, die zich normaal gesproken alleen in de spiercel bevinden.

Het aantonen van intoxicaties is bijzonder lastig!
Het zoeken naar een gifstof is het zoeken van een naald in een hooiberg, aangezien er 1000-en toxinen bekend zijn, en het zoeken naar iedere toxine kost al gauw 100en tot 1000-en euro's, dus reken maar uit hoeveel het blinde zoeken naar een vergiftiging gaat kosten (laat staan of het technisch gezien mogelijk is.)

Weet je hier ook waardes van?
Heb Maike net laten onderzoeken . Hij heeft een ldh van 921 , en een creat. kinase van 539. Is veel te hoog , maar dit heeft hij al jaren.....Wat zijn de waardes van die paarden?

De waardes van de overleden veulens van Karims kudde was hoger dan 2000, bij 1 zelfs 40.000. Van Karim weet ik het niet, ik denk dat die heel erg hoog lag, nog boven de 40.000 aangezien hij bij voorbaat al geen kans op overleven had. De dierenarts zei toen hij Karim zag liggen dat hij niet bij de 10% zou horen die het overleven.
Ik zou me nog geen zorgen maken, het gaat echt om een extreme vorm van spierbevangenheid met extreem hoge ldh waardes.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:43

Elinax, ook voor jou heel veel sterkte!

Verdrietig helaas het vosje heeft de strijd tegen dit afschuwelijke gif ook niet kunnen winnen. Ik begreep zojuist van de eigenaresse dat ze vanochtend is overleden.
Het laatste paardje uit dezelfde kudde staat er gelukkig nog wel goed bij.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:34

bah, verschrikkelijk!!
eigenaar van het vosje: super veel sterkte..
ik dacht nog wel dat het goed ging aflopen maar helaas dus niet... Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:39

Ach, wat erg van dat vosje, arm paardje.... Ik wens haar eigenaresse ook alle sterkte bij het verwerken van dit verlies!!! Wat erg allemaal..... Heb eigenlijk geen woorden meer.

Wel fijn dat het laatste paardje (is dat een bonte?) nog wel gezond is. Maar tegelijkertijd heb ik wel wat vraagtekens bij dit hele drama. Ik ben ook maar een leek, hoor, maar als het schimmels en sporen zijn, is dit niet te achterhalen in het bloed? Is het toeval dat de wei aan de weg ligt? Hoe zit dat met de andere slachtoffers van deze ziekte? Hoe kan het dan een paard in de kudde het overleefd (tot nu toe dan) en de paarden naast dit weiland ook nog gewoon gezond zijn? Je zou toch denken dat minstens dat hele stuk 'besmet' moet zijn, als het om sporen/schimmels zou gaan? Hoe kunnen die hoge waarden ontstaan in hun spieren? Het klinkt als een soort vergiftiging of virus. Al ben ik daar geen deskundige in.

Maar ik vind het zo'n vreemd verhaal. Je zou inderdaad al die gevallen eens moeten bekijken. Hoe leefden ze? Hoe oud waren ze? Wat waren de symptomen? Wat krijgen ze te eten? Hoe ligt hun weiland (in het bos, aan de weg)? Etc.
Nu krijg je toch een soort van paniek en niemand weet wat je nu het beste kan doen. Ik weet het ook niet, hoor, ik gooi mijn gedachten er even uit, geloof ik......

Ik hoop zo dat er ooit meer duidelijkheid komt hierover. Dit is zo 'mysterieus' en je staat zo ontzettend machteloos.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:44

Jeetje wat jammer...had toch gehoopt dat het vosje er wel doorheen zou komen!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:56

Ah nee, het vosje nu ook al? Ik had nog wel gehoopt/verwacht heel; misschien dat die het wel zou overleven... Verdrietig

Heel erg veel sterkte gewenst aan de eigenaar/eigenaresse van het vosje! Ach gut Vriendjes zijn?
En mensen die er nog midden inzitten; jullie ook heel veel sterkte!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:09

Als ik het dus goed zie zijn er nu dus

4 gevallen hollandsche rading/hilversum
2 gevallen uit noord holland
3 gevallen delftzeil

Klopt dit?
Ik wil wel proberen ze allemaal te verzamelen en dan in een post te zetten. (Kan dat mod?)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:19

Zou idd wel heel handig zijn!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:54

Veulen84 schreef:
Als ik het dus goed zie zijn er nu dus

4 gevallen hollandsche rading/hilversum
2 gevallen uit noord holland
3 gevallen delftzeil

Klopt dit?
Ik wil wel proberen ze allemaal te verzamelen en dan in een post te zetten. (Kan dat mod?)

wilde je niet verbeteren, maar als je het in ene post zet kan het beter wat duidelijker Bloos t is namelijk delfzijl

heel sneu voor het vosje Verdrietig had ook gehoopt dat hij er door zou komen, helemaal omdat ik hier zie hoeveel pijn ze hebben en hoe erg die dood is. ik begreep ook dat de meesten er aan overlijden, en dat er maar weinig zijn die het wel redden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:59

Hoe is het nu dan met jou veulens Elinax21?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:10

elinax21 schreef:
wilde je niet verbeteren, maar als je het in ene post zet kan het beter wat duidelijker Bloos t is namelijk delfzijl

Oeps... Naja foutje bedankt.

Goed ik zal gaan verzamelen. Tenminste als er verse gegevens zijn...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:05

Ik krijg net een mailtje van een paardenvriendin uit Ankeveen waarin ze zegt dat haar hoefsmid twee weken terug had gezegd; let goed op je paarden, want er zit 's winters iets in het gras waar ze doodziek van kunnen worden. ?????
Geen idee, wat hij bedoelde en dat heeft zij ook niet, maar ik heb haar wel gevraagd of ze het even wil achterhalen bij hem. Misschien zijn er meer gevallen in de omgeving???

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:12

Hey ik kan jullie meedelen dat er inderdaad in noordholland 2 paarden zijn die het hebben, zijn direct naar utrecht vervoerd, de ene is overleden, maar die kwam aanvankelijk voor zandkoliek, de andere ging gezond mee als gezelschap en heeft het ook gekregen, ze lag erg kritiek maar het gaat nu steeds wat beter en staat bijna de hele dag.
Dit betreft geen jonge paarden maar 2 van rond de 11 jaar.
Heel erg triest is het..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:15

Germatje schreef:

Heel erg triest is het..

triest is het absoluut!
maar poeh heey..... als dat idd dezelfde aandoening is, betekend dat dat het dus niet zo is dat het alleen bij jonge paarden voor komt... hmmz... wordt steeds vager en vreemder dit hele gedoe Boos!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:18

Ja van wat ik heb gehoort weten ze het absoluut niet wat de oorzaak zal zijn, de enige overkomst die ze hadden schenen weide paarden te zijn. Maar ik zie dat het ook paarden betreft die snachts binnen staan..
Naast hun in utrecht stond een jaarling ofzo, die helaas ook is overleden, de vrouw heeft 5 paarden verloren hieraan, die alleen in dezelfde weide stonden! Ik zou me werkelijk geen raad weten..

JimBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:33

Heey,

ik weet niet of dit wat toevoegt, maar onze pony heeft op 20 oktober zo'n beetje de hele dag in de wei gestaan, hierna had hij hevige koliek en moest worden opgenomen in Utrecht op de Uithof. Gelukkig is dit voor ons heel dichtbij. Hij had een verstopping, maar omdat ze bang waren dat deze in de breedte zat, moesten we hem nog diezelfde nacht laten opereren. Het bleek gelukkig om een lengteverstopping te gaan en verder hebben ze niks aangetroffen en is hij eigenlijk zonder iets te hebben gedaan weer dichtgemaakt. Maar dit verklaarde nog niet zijn hevige koliek van die avond en ze begonnen te denken aan een vergiftiging. Er staan bij ons op de wei géén giftige plantjes dus dat kon het niet zijn geweest. We hebben ze toen ook verteld dat er veel eikels lagen, maar dit kan het niet geweest zijn zeiden ze, want een paard laat niet zulke verschijnselen zien op het eten van eikels en eikels zij pas giftig als ze groen zijn, maar dan nog zou het niet erg schadelijk voor het paard moeten zijn. Onze pony staat nu gelukkig weer gezond op stal en is aan het revalideren van de operatie, om het maar zo te zeggen. De koliek is dus niet verklaard, maar er is ons verteld dat ze er in een kwart van de gevallen ook nooit achter zullen komen. Onze pony was nog nooit ziek geweest en is pas 4 1/2 jaar oud, dus het was gewoon domme pech. Hiermee wil ik maar zeggen, het kan elk paard overkomen en soms weet je gewoon niet waardoor het komt of kun je er niets aan doen.
Veel sterkte en ik hoop dat je dit niet meer mee hoeft te maken Verdrietig

toeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:12

Citaat:
luxje schreef:

toeka schreef:

bij doetinchem

ojeee...weet je ook waar precies?

ja over de grens bij `s heerenberg geloof ik dat ze gister tegen mij vertelde...
ik was ook al bang want mijn jaarling staat ook bij doetinchem

Ja bel van de week nog eventjes een keer de dierenarts. wil het toch weten als het nog dichter bij komt!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:17

JimBeer, het was geen koliek bij deze paarden. Zij hadden last van zeer plotselinge spierzwakte, ze zakten door hun benen heen...... Beterschap voor je pony!!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:20

maandag komt de dierenarts bij ons.
ik zal eens vragen wat ik moet doen.

JimBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:27

@ Nadya - sorry, dat had ik verkeerd begrepen Scheve mond , maar bedankt Clown en veel sterkte aan de mensen die dit mee maken/hebben gemaakt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:55

Germatje schreef:
Hey ik kan jullie meedelen dat er inderdaad in noordholland 2 paarden zijn die het hebben, zijn direct naar utrecht vervoerd, de ene is overleden, maar die kwam aanvankelijk voor zandkoliek, de andere ging gezond mee als gezelschap en heeft het ook gekregen, ze lag erg kritiek maar het gaat nu steeds wat beter en staat bijna de hele dag.
Heel erg triest is het..

Kun je ook vertellen in welke plaats in noordholland?

(En als je weet waar die 5 vandaan komen?)

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:56

Kleine Aimy, je was zo'n dapper ding.. 15 november zou je een jaar geworden zijn.. Voor ons blijf je altijd Lucky. Jouw moeder kroop onder de draad door om zich op een koude winterdag in december te laten dekken door een hengst die veel groter was dan zij.. Een mooi gaaf fier veulen mochten wij 11 maanden later begroeten.. We hielpen jou door die koude winter heen en vonden een superlief baasje voor je.. Lieve Lucky/ Aimy draaf over de eeuwige velden en wees vrij.. Patty heel veel sterkte toegewenst...

Renske

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:57

jemig het gaat hard zeg... wji hebben de paarden uit voorzorg van het gras gehaald en op kale stukken gezet met hooi.

verder beterschap gewenst aan alle zieke dieren... ik hoop maar dat er snel een oplossing voor gevonden wordt.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:04

Ach nee he,ook niet het moedige vosje,zo lang gevochten dan toch overleden.Aan de eigenaar heel veel sterkte.