Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:22

Dat kán, maar hoeft niet.
Als de bacterie dood is, kan het zich herstellen.
Het kan ook dat er al teveel aangetast is, en dan herstelt het niet. Bij paarden werkt dat wel wat anders dan bij mensen. Mijn spieren en gewrichten kunnen zich niet meer herstellen, maar bij mij is het ook veel te laat ontdekt. Als ze er bij jouw paard op tijd bij waren, kan het heel wel volledig herstellen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:12

Ik kom even in het topic binnevallen, hb nog niet zoveel gelezen, alvast sorry daarvoor Bloos

Ik ben net terug van de veluwe, en donderdag heb ik helaas 5 teken ontdekt op mijn paard (4 op 1 onderbeen en 1tje op het lichaam). Nu ben ik zelf er best panish voor, aangezien ik ooit zelf 1 teek ehb gehad, waar ik na 2 weken een rode vlek omheen kreeg en dus antibiotica moest gaan nemen omdat het om een waarschijnlijke besmetting ging. Is met een sisser afgelopen.

Maar goed, nu heeft mijn paard er dus een aantal gehad. Ze waren enorm klein, we zijn 2 uur weggeweest, en na het rijden heb ik ze gelijk ontdekt. Helaas NADAT ik de benen flink had gesopt met (betadine) shampoo en dus misschien de teken wat heb 'geprovoceerd' (er veel aangezeten aangezien ik op die vieze benen ze niet gelijk zag, maar pas toen alles mooi wit en geschobt was....). De teek die ik zelf een keer had, heb ik toen ook flink laten 'stressen' door er veel aan te jeuken omdat ik dacht dat het een pukkeltje was.

Nu ben ik dus een beetje bang dat ik mogelijk de teken op mijn paard ook teveel heb gestoord dat ze eventueel 'gif' hebben kunnen loslaten. Nu is mijn merrie al niet echt geweldig qua weerstand en heeft ze vaak wat, dus ik zit nu wat te stressen....

Wat raden jullie mij aan? Ik wil zowiezo maandag ochtend tijdens het spreekuur mijn dierenarts om raad vragen.
Mijn vraag eigenlijk, maak ik mij terrecht zorgen, wat zou ik kunnen doen, kun je na x tijd je paard voor de zekerheid kunnen laten testen of iets?
De plekjes waar de teekjes (overigens nog ienieminie klein, echt een speldenpuntje groot nog, dus nog heel vers) zijn niet dikker geworden of gaan ontsteken tot nu toe.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:37

Er is een bepaalde tijd waarna je pas kunt testen. Maar geen idee hoe lang dat is. Bij mijn paard ooit 1 kleine teek gevonden en direct weggehaald, en helaas raak.. Nu 2 jaar later is hij nog steeds niet voldoende hersteld en denk dat hij nooit weer helemaal de oude zal worden. Ook mijn paard had en heeft nu helemaal een zwakke weerstand.

Hij is 2 maanden behandeld met een antibioticum kuur. Werd iedere dag ingespoten in de kliniek. Alleen een weerstandsbooster en antibioticum tijdens de koortperiode lijkt me een beteje raar en weinig afdoende. Ook mijn paard heeft verschillende keren koorts gehad voordat we wisten dat hij lyme had. Iedere x werd hij toen ook behandeld met antibioticum maar na een tijdje werd hij iedere x weer ziek, iedere x andere symptomen. Toen we wisten dat het lyme was hebben we hem langdurig behandeld. En sindsdien is hij niet meer ziek geweest. Maar zwak en snel last van pijnlijke spieren en gewrichten zal hij voortaan altijd houden..

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:10

Hoewel hier niet zo veel wordt gepost, zou ik het fijn vinden als jullie willen meedenken over mijn paard. Dit in het kort zijn verhaal:

Mijn paard is een 8 jarige KWPN'er, springen gefokt. Hij is een jaar geleden geblesseerd geraakt aan een voorbeen en heeft toen een tijd op rust gestaan. Op een gegeven moment was hij zo goed als hersteld en ben ik weer rustig gaan trainen.

Op een ochtend (december 2007) stond hij aan de grond genageld in zijn stal, 42 graden koorts en hij kon zijn achterhand niet bewegen. Een aantal dagen is zijn achterhand verlamd geweest en kon hij alleen wat rondschuifelen met zijn voorbenen. Na een paar dagen kon hij weer wat lopen en heb ik hem op de kliniek in Lienden helemaal laten onderzoeken. ik heb hem ook op Lyme laten testen en daaruit kwam dat hij wel met een besmette teek in aanraking is geweest, maar de dierenarts vond de waarden niet hoog genoeg om hem ervoor te behandelen. Paard is toen weer de wei opgegaan. Ik keek hem elke dag helemaal na en trof af en toe wel een teek aan.

Daarna heeft hij de meest vreemde symptomen gehad. Een keer had hij extreem dikke achterbenen, echte olifantsbenen zonder dat er verder maar een wondje te bekennen was. Paar weken later weer ineens hele dikke voorbenen. Steeds was dit binnen een paar dagen verdwenen.

Enkele weken geleden had hij ineens weer 39,5 koorts en was hij lusteloos, en was zijn tandvlees heel bleek. Verder is hij vanaf een bepaald moment kramperig geworden met zijn achterbenen, hij trekt ze af en toe ineens heel hoog op.

Soms maak ik nog wel eens stapritje met hem door het bos, maar vorige week liet hij zich bij het opzadelen tot 3 keer toe op de grond vallen. (Nog nooit problemen gehad met opzadelen, het is verder een schat van een paard).

Twee weken geleden zat ineens zijn hele lichaam onder de bulten. Paar dagen later was er niets meer te zien.

Nu is hij ineens weer erg kreupel aan een voorbeen en staat hij heel trillerig op zijn andere benen.

Hij heeft dagen dat hij in uitgestrekte draf door de wei gaat en er helemaal niets aan hem te zien is en hij heeft perioden dat hij de hele dag lusteloos aan het hek staat en niet van zijn plek komt. Hij eet verder wel steeds goed.

Op de kliniek is hij helemaal onderzocht, ook 2 keer een CT scan voor zijn kreupelheid, maar ik heb het idee dat er meer met hem aan de hand is. Zijn oude blessure zit er volgens de scan nog wel (peesaanhechting) maar er zit iets anders dat steeds weer de kop op steekt.

Lingehoeve wil niet behandelen, want volgens hen zijn de waarden te laag. De 2 keer dat hij is getest, was echter niet tijdens zo'n 'aanval' want dan kan ik hem niet vervoeren.

Iemand een idee wat te doen? Morgen komt iig de fysio om een bekenlde wervel o.i.d uit te sluiten en daarna zou ik het eigenlijk ook niet meer weten...

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:30

Je verhaal komt me erg bekend voor, lees mijn berichten maar eens na. Ook de bulten die daarna weer verdwenen. Wat voor kwaad kan het om je paard te behandelen tegen lyme..
Slechter kan hij uberhaupt niet meer worden, het kan alleen maar helpen. De waardes die uit de testen komen zijn heel vaak niet betrouwbaar. Bij mijn paard wordt het bloed op lyme in 3 verschillende landen getest, namelijk duitsland, belgie en frankrijk. Omdat de testen zo onbetrouwbaar zijn en negatief kunnen zijn terwijl het paard wel degelijk lyme heeft. Neem anders contact op met Utrecht?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:35

Dat is Lyme. Laat je paard behandelen!!!
Neem contact op met een goede kliniek.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 01:20

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar paar weken terug had een paardje wat ik ken een tekenbeet in zijn oksel.
Persoon die dit ontdekte heeft de teek toen verwijderd (niet met speciale tekenpen dacht ik, is wel aangeschaft hierna).
Daarna is het ontsmet met iets.
Het was wel een enorme bult en die bult is nu wel een stukje kleiner maar hij zit er nog steeds en is behoorlijk hard.
Er zijn geen kringen of iets om heen gekomen.
Weet iemand wat dit harde bultje kan zijn?
Moet het paard alsnog getest worden op lyme?

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:05

Dank voor jullie reacties! Heb het uitgebreide verhaal naar Utrecht gestuurd, maar daar dachten ze niet aan Lyme, maar aan tying up (toen hij zo ziek was) en daarna een paar keer Einschuss.....DA die hem toen in behandeling had zei dus juist dat het geen tying up was. Einschuss lijkt me ook niet zo voor de hand liggend, hij heeft nooit een wondje o.id. gehad en het was vaak ook heel plotseling zonder behandeling weer verdwenen. Utrecht heeft nu voorgesteld hem te brengen, dan gaan ze hem helemaal door de molen halen. Dat is echter al 2 keer gebeurd en er is niks gevonden, dus ik weet nog niet wat ik ga doen...

Dit was de reactie van Utrecht op mijn verhaal:

Citaat:
Bij het lezen van de ziektegeschiedenis van dit paard zijn er vele dingen die niet met elkaar kloppen.
Het eerste probleem lijkt een tying up (gebaseerd op beschreven verhaal van de eigenaar).
Daarna lijken er een aantal aanvallen van Einzschuzz te zijn.
Er speelt nog een keer een urticariele reactie.

Wat betreft de gedacht 'lyme' zie svp bijgaande leidraad. Kortom, zonder uitgebreid klinisch onderzoek is het mi niet mogelijk een diagnose te stellen .... laat staan een behandeling te kiezen.
Kortom, ik denk dat het hele dier maar eens goed door de molen gehaald moet worden.

zannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:43

bedankt het is nu erg duidelijk mijn pony heeft vaak teken:( maar gelukkig controleer ik haar altijd en staat ze niet in hoog gras dus valt dit ajar mee:D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:43

SWG Wuppie
Ik zie dat je aan de oostkant van Nederland zit???

Breng je paard naar Hochmor.
Zéér goede kliniek over de grens bij winterswijk ongeveer.
En duitsers hebben zeer veel ervaring met Lyme.
Hochmor heeft tot en met een MRI, dus ze zijn zeer goed geoutilleerd.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:45

Ook ik kom even binnen vallen in dit topic; heb nog niet alles doorgelezen maar ga het zeker doen.

Mijn merrie van 26 is sinds kort verplaatst naar een stuk weide wat net gemaaid is.
Kan het gemaaide gras invloed hebben op het aantal teken?
Ze heeft er de afgelopen 2 weken vijf gehad en het gaat ontzettend ontsteken. Er komen dikke korsten op, met etter, bloed en dikke bulten. ('zakjes' gevuld met vocht) Onder de korst zit een dode teek.
Mijn andere twee pony's hebben nergens last van.

Ik heb al om verplaatsing gevraagd, maar wegens 'omstandigheden' lukt dit niet.

Op zich is dit geen onbekend probleem bij mijn merrie, maar ze heeft jaren nergens last van gehad. (altijd op dezelfde plek gestaan)
Ik heb eens een bloedonderzoek laten doen, maar daar is niks uitgekomen.

Wie weet meer van teken en gemaaid gras en die terugkerende ontstekingen?

reggie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:00

hoe kun je een teken snel bij een paard of pony tegen komen dan ik twee shetlanders waarvan eentje van mij is: Reggie. Ik heb nog nooit bij hun last van tekens gehad.
iK weet ook niet hoe je het smnel kunt op merken maar als iemand mij daar wat over kan vertellen zou ik het leuk en graag willen. Want dan kan ik tenm minste aan hem of haar merken of hij of haar ook tekens heeft en dan weet ik tenminste wat het si als ik iets raars tegen kom !!!!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:53

Potverdorrie vond mijn paard van de week niet echt lekker lopen, meteen de DA gebeld en tegen de tijd dat hij kwam leek het beter te gaan met Flash.
Ineens was ze weer wat fitter dan op het moment dat ik haar aantrof.
Toen ik haar aantrof liep ze alsof ze dronken was.
Het zat me niet lekker en vroeg mijn DA om een bloedtest, deze heeft hij meteen afgenomen en vandaag het resultaat wederom de T Equi.
Mijn grootste nachtmerrie, ook al is ze nu weer wat allerter en vrolijker dan van de week we gaan toch weer een kuur geven.
Elke keer verbaas ik me hoe zo klein pokke beestje zoveel schade kan aanrichten aan zo´n groot dier.
Zeker met een paard wat niet gauw laat blijken dat ze zich niet lekker voelt is het erg moeilijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:55

niet wéér toch Scheve mond ????

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:03

Gelukkig niet beide zoals vorig jaar, maar helaas wel dus Huilen .

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:53

Flash heeft gisteren een spuit imizol en vitamine gehad, best wel moeilijk om te zien ze was s´ochtend zo vrolijk hengstig en fit, en na de spuit imozol was het een zielig hoopje.
Vanmorgen ook nog, gelukkig is het niet zo ernstig als vorig jaar en dit is inderdaad een terugval van de teek die ze vorig jaar heeft opgelopen.
De uitslag van de bloedtest was niet zo schrikbarend als vorig jaar gelukkig.
Morgen komt de DA weer opnieuw spuiten.
We moeten ons hier even doorheen bijten en zorgen dat de bloedwaardes weer normaal worden.
En hopelijk is dit dan de eerste en tevens de laatste terugval en kunnen we weer samen gezond en gezellig verder.