[INFO] Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:25

Ik heb ook geen idee.
Mijn luchtzuiger is een welsh (B)

Valerie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:04

Heeeij,,
ik heb bij mijn lievelings pony op de manege een liksteen opgehangen maar iemand (denk baas van de manege) heeft hem weggehaald...

ik heb trouwens nog wat Informatie :

Luchtzuigen:
Luchtzuigen behoort tot de stalondeugden, wat het dier vaak doet als hij/zij zich verveelt. Soms gaat dit samen met kribbenbijten, waarbij het paard de rand van de voerbak of ruif beetpakt. Bij luchtzuigen slikt het paard lucht in. Dit geeft soms verteringsstoornissen, winderigheid en vermageren. Soms ontstaan er meer serieuze problemen zoals koliek. Om luchtzuigen te verminderen is het van belang om verveling tegen te gaan, veel beweging te geven en de hele dag wat te knabbelen te geven zoals wat (oud en kruidig) hooi of wat stro. Operatief ingrijpen is ook mogelijk, maar dit is een zware ingreep, die niet altijd verbetering geeft. Daarom is dit niet echt een aanrader. Deze operaties worden o.a. uitgevoerd op de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht.

Flatulentie:

Uitzetting van de maag veroorzaakt door gasvorming, en wat vervolgens koliek veroorzaakt. Deze koliek is vaak zeer hevig en kan veroorzaakt worden door grazen op een overdadige weide (vooral in het voorjaar of na een regenperiode in de zomer). Ook luchtzuigers kunnen hier last van krijgen, doordat zij lucht binnen zuig wat zich vervolgens omzet in gas.

Groetjes,, Valley

Freggel

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 22:45

De informatie die je nu geeft is wat verouderd Valleytjeeh, ik zou zeggen lees dit maar eens door: [MD]vragen over luchtzuigen

En bovendien als jij zonder overleg met de manege-eigenaar een liksteen hebt opgehangen. Dan is het zijn recht om deze weg te halen. Aangezien het zijn pony's zijn.

Voortaan is het verstandiger om dat soort dingen eerst even te overleggen met de manege-eigenaar.

Tommy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:27

@Valleytjeeh;
Mijn paard is ook een luchtzuiger. Bij hem lijkt het niets met verveling te maken te hebben, maar puur met stress en voer. Ik deed er alles aan om verveling te voorkomen; bijna iedere dag beweging, iedere dag op de wei of in een paddoch ofzo (met andere paarden!), likstenen, stond op stro, meerdere keren per dag hooi/ kuil,. veel aandacht etc. Toch ging hij steeds meer luchtzuigen (hij pakte eerst niets vast en later wel) en kreeg veel koliek. Inmiddels zijn we verhuist van een extreem grote en drukke stal naar een hele kleine, rustige stal en staat mijn paard er weer super relaxed bij, nauwelijks meer zuigen en geen koliek! De afleding die de drukte hem dus had kunnen geven, werkte bij hem dus ave rechts!
Die operatie is volgens mij in Nederland verboden, tenzij het paard er door het luchtzuiegen medisch zeer slecht aan toe is.

Melanie

Valerie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:37

Heeij,,
Die manege is zo Vrij... je mag daar echt bijna Alles doen en er zijn meer kinderen die een liksteen hebben opgehangen die er nog steeds hangen dus ik vind het een beetje raar...
sorry dat die informatie beetje oud was maar dat wist ik toch niet, ik las dat gister pas dusja...

@Tommy10: ooh... ja maar ik weet nou eigenlijk niet echt wat ik kan doen...
Die operatie was ook niet iets waar ik aan zat te denk hoor

nouja ik zie wel...

Groetjes,, Valeriie

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:23

Freggel schreef:
Al vind ik het dan wel spijtig dat er dus blijkbaar medewerkers zijn van Pavo die niet erg goed op de hoogte zijn.

Die voedingsadviseurs van PAVO
Heb er ooit advies gevraagd omdat ik mijn driejarige maar niet goed rond krijg (ivm luchtzuigen). Wat adviseren ze: meer brok! Wie gaat er nu een driejarige die al zo gestresst is van zichzelf en nog niet in het werk staat volop in de brok zetten? Paard krijgt al veel te veel krachtvoer! Nog meer en hij springt over de stalwanden heen..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:08

Ik zou juist zeggen: Voor luchtzuigers helemaal geen brok, zeker niet op stal.

Het verhoogt de bloedsuikerspiegel enorm wat onnodig opwinding veroorzaakt. Verder heb je natuurlijk de stress van "Whoei, daar komen de brokken!!!" en "Mijn buurman heeft al en ik nog niet!!", en ook "Hey, daar is het mens waar ik altijd brokken van krijg. Misschien nu ook wel!" Allemaal luchtzuigmomenten die voorkomen kunnen worden.

Ikzelf strooi wat brok verspreid in de paddock voordat mijn paard erin gaat. Hij merkt zo niet dat ik de brokken geef en hij doet er wel een uur over om alle brokjes op te eten waardoor er niet zo'n piek in de bloedsuikerspiegel komt. Bovendien kan hij daarna meteen hooi eten waardoor hij nog verder kalmeert van het super spannende brokjes eten . Sowieso: nooit brok voeren zonder hooi. Ook kan hij, mocht hij toch opgewonden raken, lekker rennen.

Je kunt misschien ook zo'n bal gebruiken waar brokjes uit komen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:57

Het stalpersoneel voert sowieso eerst ruwvoer en dan pas brok als ze terug op stal komen gelukkig. Brok in de paddock zou ik eens moeten proberen, goede tip . Helaas is het een ongelofelijke blubberzooi als het een paar dagen goed regent, hoe heb jij dat opgelost? (Of heb jij betere paddocks )
De brok op zich heeft hij wel nodig helaas, hij eet niet genoeg ruwvoer op om zich rond te houden

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:04

Pas wel op met brok in de paddock rondstrooien. Ze kunnen dan ook te veel zand binnen krijgen omdat ze persé alle brokjes op willen eten.

En Urielle is het geen optie om je paard anders muesli of kruidenmelange te voeren.

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:23

Ja, heb je gelijk in met die paddock, maar mijn paddock is eigenlijk een kaal weitje dus met het zand valt het wel mee. Ik strooi dus waar de grond goed aangestampt is en inderdaad niet in de blubber. Maarja, die luxe moet je wel hebben.

Je zou misschien ook een berg bietenpulp kunnen geven met de brokken er doorheen gemengd waar je paard dan een tijdje zoet mee is. Ze vinden het niet zo vreselijk lekker dus de opwinding is niet zo groot en ze doen er langer over om het op te eten.
Mijn paard heeft een bak in zijn paddock (niet op zuighoogte) en daar doe ik bietenpulp in met een supplement. Hij neemt af en toe een hapje en aan het eind van de dag is het wel zo'n beetje op.

Eigenlijk zouden ze brokken moeten maken zonder stoffen die de brokken lekkerder maken, zonder melasse enzo. Gewoon alleen de stoffen die nodig zijn.

Tommy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:38

Mijn paard Tommy krijgt weinig hardvoer, 2/3 tot 1 kg Hartog Balance (=geen biks) afhankelijk van periode in weide seisoen, in 2 of 3 voerbeurten. Ook eet hij nu gewoon van de grond, we hebben zijn voerbak eraf gehaald zodat hij daar niet aan kan zuigen. Hij zuigt nu nog wel heel even in de lucht, maar dit is zo ontzetten weinig in vergelijking met 3 maanden terug. Hij heeft gelukkig niet bedacht dat hij ook iets anders zou kunnen vastpakken ....
Geen hardvoer terwijl de andere paarden op dat moment wel krijgen, zou mijn paard alleen maar extra stress geven en dus meer zuigen veroorzaken. Waarschijnlijk niet of minder als er op dat moment wel ruwvoer gegeven zou worden. Maar ja hij heeft ook wel wat nodig......
Melanie

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:59

Niks werkt bij mijn pony! Ze zuigt de hele dag...

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:12

LCharlotte schreef:
Niks werkt bij mijn pony! Ze zuigt de hele dag...

Dan zou ik toch op de Miracle Collar overgaan. Als je pony eenmaal is 'afkekickt' kun je dingen gaan veranderen en dan kijken of de Miracle Collar (gedeeltelijk) af kan.

Zuigt je pony ook in de wei? De meeste paarden doen dat nauwelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:23

Zint eer ge begint met zo'n band. Die kan nl meer kwaad dan goed doen zoals je ongetwijfeld hebt gelezen in dit topic.

Mijn paardje zuigt gewoon door de band heen. Zij bleek een scheve halswervel te hebben die heel misschien weleens door die band veroorzaakt zou kunnen zijn. Er zijn ook andere blessures bekend veroorzaakt door zo'n band. Wil je dat je paard aandoen?
Als hij/zij verder geen problemen ondervindt van het zuigen zou ik het gewoon toestaan. Let wel op dat je zorgt dat het gebit niet af kan sluiten door de randen waar ze het doet te beschermen met rubber of zo.

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:53

Ik heb helemaal geen problemen met de Miracle Collar. Die is wel heel anders dan een gewone luchtzuigband. Bij mijn paard helpt ie geweldig. Hij heeft hem nu haast nooit meer om. In het begin moet je hem wel steeds wat strakker doen omdat het leer uitrekt (staat ook in de gebruiksaanwijzing).
Een verschoven nekwervel lijkt mij niet door de Miracle Collar komen want die geeft druk op het voorhoofd. De riem in de nek hoort heel los te zitten en dient alleen tegen het afglijden.
Ik ben op zich ook voor happy luchtzuigers, maar een paard dat de hele dag onafgebroken zuigt is absoluut niet happy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:46

Ik heb ook de Miracle Collar meegekregen van de fokker. Mijn paardje heeft als veulen die band om gehad bij de fokker en zuigt er net zo makkelijk mee als zonder band. Kan me niet voorstellen dat zo'n ding bij een zo jong paard dat nog volop in de groei is geen schade aan zou kunnen richten. Toen ik haar kocht heeft ze hier thuis ook de band omgehad maar mijn paardje straalt zoveel ongeluk uit als ze met band om staat ( niet meer eten en steeds opnieuw kostte wat het kost willen zuigen) dat ik dat ding met een grote boog achter in m'n zadelkast gesmeten heb.

Ik heb het idee dat ze met die band om juist nog meer gefixeerd raakt op het zuigen omdat die band haar juist heel veel stress geeft. Dus ik heb nu een happier zuigend paard zonder band dan met band. Ik probeer haar wel met andere middelen zoals veel buiten, veel ruwvoer, maagcompositum en geen brokken/kuil te beperken in het zuigen en dat lukt redelijk gelukkig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:16

Freggel schreef:
En Urielle is het geen optie om je paard anders muesli of kruidenmelange te voeren.

De muesli bij ons is sportmix en dat vind ik voor een driejarige die niet in het werk staat te veel worden. Misschien idd eens bietenpulp met brokjes proberen, als hij het lust.

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:30

pas op met die band..
mijn pony heeft me ook (moet op stal) hij krijgt er schuurwondjes van in zijn hals (last van met rijden).
en mijn pony is er rondjes door gaan lopen.

ik denk daarom dat als het luchtzuigen door verveling komt (dus neit door een maagprobleem) dit zeker niet de beste oplossing is, ze verzinnen dan wel weer iets anders.

Fantasiaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:49

Haahjj
ik weet wel zeker dat luchtzuigen geen maagprobleem is behalve als ze het alleen doen na het eten, Maar doen ze het de hele dag door is het van een verslaving naar een slechte gewoonte gegaan waar gewoon heel moeilijk van af is te komen ,

xxx Cynn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:46

Mijn luchtzuiger vind bietenpulp heerlijk dus dat is geen optie voor haar.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 21:03

Anoniem schreef:
Ik heb het idee dat ze met die band om juist nog meer gefixeerd raakt op het zuigen omdat die band haar juist heel veel stress geeft. Dus ik heb nu een happier zuigend paard zonder band dan met band. Ik probeer haar wel met andere middelen zoals veel buiten, veel ruwvoer, maagcompositum en geen brokken/kuil te beperken in het zuigen en dat lukt redelijk gelukkig.

Mijn paard heeft een gewone luchtzuigband omgehad, nadat ik eerst vanalles had geprobeerd. Maar ook dit hielp niet. Hij werd er nog meer gestresst door en uiteindelijk ging hij er toch mee luchtzuigen...nog erger dan ervoor. In de week dat hij die band om had, heeft hij ook nog "gewoon" twee keer koliek gehad. Nee, hij werd er echt zeer ongelukkig van.

Melanie

Tieme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:12

Fantasiaa schreef:
Haahjj
ik weet wel zeker dat luchtzuigen geen maagprobleem is behalve als ze het alleen doen na het eten, Maar doen ze het de hele dag door is het van een verslaving naar een slechte gewoonte gegaan waar gewoon heel moeilijk van af is te komen ,

Dit is niet waar. als paarden maagproblemen hebben dan kunnen ze hier de hele dag last van hebben. dus dan hoeven ze niet alleen te zuigen na het eten. de mijne zoog de hele dag door en na onderzoek bleek dat hij wel degelijk last had van z'n maag. hij had maagzweren en hij zoog niet extra veel als hij z'n eten had gehad.

minihvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:43

bij mij op de manege staat ook een paard dat lucht zuigt heeft een band om maar helpt totaal niet al een keer koliek gehad en allerlei dingetjes hij is er ook aan overleden omdat de eigenaren van het beestje gewoon niks meer met hem deden door het luchtzuigen het was gewoon een zielig beestje en had altijd heel erg veel last van die band was zo'n naar gezicht

___Sanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:25

een eerder verzorgpaard deed dat ook altijd, luchtzuigen
ik vind het naar om te zien gewoon!

melaniepk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:12

naar niet maar ik irriteer me er wel mateloos aan omdat ze het doet als ik haar geen aandacht geef....dan staat ze echt zo achterme op een paaltje zuig zuig en dan wordt ik boos en rent ze hard weg en ben ik weer bezig en gaat ze weer....zucht....