Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esther83

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:59

haha, ik heb hem in zijn geheel op de grond gelegd, en dat ding werd door de hele stal geslingerd, maar ze was wel een hele tijd zoet!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:35

Ik hoorde vandaag dat boeren in Epe een berg JKK bij het gemeentehuis op de stoep hebben gedumpt. Ze zijn het zat dat ze hun hooi aan de straatstenen niet meer kwijtraken. Zal hier wel in de krant komen. Even in de gaten houden.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:44

Citaat:
Ik hoorde vandaag dat boeren in Epe een berg JKK bij het gemeentehuis op de stoep hebben gedumpt.

strakke actie

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:49

Ben even gaan zoeken naar nieuws uit onze buurtgemeente. Het stond iig al wel op hun site, zie http://www.epeactueel.web-log.nl/
Heeft ook in de Stentor gestaan, zie ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 01:10

Vandaag een paar kruiwagens paardemest over de plekken met JKK besmetting (in een paar paddocks waar niet wordt gemest) gegooid.
Ik hoop dat we alles te pakken hebben...met dit weer is dat gesjouw NIET grappig.

De volgende keer gaan we aan de kunstmest....

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:37

Bij onze paarden groeid gelukkig geen JKK in de wei.
Ik kwam gisteren langs een weitje vlak bij ons, en daar zag ik het staan.
Ookal zijn het niet mijn paarden, ik heb het toch uit de grond gerukt,
er staat haast geen gras meer, en ik moet er niet aan denken dat die paarden dat zouden gaan eten, aangezien ik nooit iemand bij die paarden zie om de wei te checken of wat dan ook.
Het gaf me een goed gevoel toen ik het er uit had gehaald!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:57

Goed gedaan! Alle beetjes helpen , moet je maar denken.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:25

haboshof schreef:
Goed gedaan! Alle beetjes helpen , moet je maar denken.

Tja, ik denk dat als ik het een volgende keer bij vreemde paarden in een wei zie groeien, ik toch weer het land in spring..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:57

@ Joepje, ik hoop wel dat je handschoenen aan had? Het is namelijk echt geen lekker spul, en wij kunnen het ook via de huid opnemen.

Maar wel een goede daad verricht...Toppie!

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:56

Uhhh....nee..ik had geen handschoenen aan...
Ik wist helemaal niet dat het in onze huid opgenomen kan worden.
Wat stom van mij Afbeelding

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:55

@ mac
Als er een artikel bij jullie in de krant komt van deze superactie van de boeren, wil je dat dan ook doorgeven op www.kruiskruidforum.nl Daar verzamelen ze namelijk alle info over JKK uit de pers, wetenschappelijke onderzoeken, gemeentes, feiten ed. Hierdoor komt er een mooi overzicht van de stand van zaken hier in Nederland en krijg je bovendien heel veel info. Ook over JKK gif in melk, honing en kruidenthee. En over het feit dat paarden hele jonge JKK plantjes nog niet herkennen en zo wel eten!!!!

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:29

Bedankt Hann!

Dat je dat nog even onder de aandacht brengt.

Er is dus een wetenschappelijk ondezoek gevonden, waarin staat dat paarden JKK wel degelijk vers eten. Vertaalt uit het Engels (door Hann gedaan hiervoor onze dank).

http://www.ardez-consulting.nl/document ... nieuws.pdf

Het is dus allemaal nog veel gevaarlijker dan we dachten!!!

Groetjes Collane

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:27

Bij mijn paard staat het ook in de wei. In Juli hadden we alle bloeiende planten eruit getrokken, maar nu komen allemaal weer hele kleine plantjes omhoog. Wat kan ik er het beste aandoen?

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:38

Eruit blijven halen (met een ragfork).
JKK is gitfig voor mensen, zowel door aanraking, maar ook doordat het in honing, melk en kruidenthee terecht komt. Ik ben hier ook engelse stukken over aan het vertalen. Extra reden om echt actie te ondernemen.
Dit soort onderzoeken/stukken vind je dus ook op www.kruiskruidforum.nl
Even als een heleboel andere feiten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:31

Gisteren ook weer wat gezien. Ik ging met Anouar wandelen, onderweg kwamen we een stuk berm tegen dat gemaaid was. Hij wilde er dolgraag eten, maar dat mag hij niet meer van mij sinds dat spul overal staat. En ja hoor, een stukje verder lag allemaal omgemaaid JKK Gedroogd en wel, dus ze kunnen het zo op eten Nu weet ik dat het giftig is en dat ik mijn paard niet meer in bermen laat eten, vooral niet waar gemaaid is. Maar de eerst volgende die dat niet weet laat z'n paard gewoon lekker eten.

Ik kan daar boos om worden. Het moet gewoon weggehaald worden door de gemeente of wie dan ook, ze kunnen daar maaien, dus ze kunnen ook wel een paar planten weg halen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:28

ik ben dus nog steeds bezig met JKK eruithalen..
maar alle planten beginnen nu dus dood te gaan.
zijn helemaal bruin enzo..
is er dan grotere kans dat paarden het opeten?

*niet dat nero nu tussen de JKK staat te grazen! hij staat in een JKK lose rijbak..!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:48

Als die planten drogen (en dus bruin en dor worden) zijn ze het gevaarlijkst!!! Paarden herkennen ze niet meer en zullen er smakelijk van eten, met alle gevolgen van dien.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:54

droog of niet droog... ik waag het er niet meer op. Gorb was een snoepert.. het zou mij niet verbazen dat hij er zo nu en dan ook een hap van genomen heeft en mijn Shetje Sam tja... die eet nog terwijl hij zijn behoeftes doet... dat zegt genoeg denk ik.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:12

Eindelijk reactie van Rijkswaterstaat. Daar wordt je dus echt niet vrolijk van .
De Folkert van der G.'s zijn flink geinfiltreerd zo te zien. Stelletje randdebielen, voorjaarsmaaisel kan gerust aan vee worden vervoedert (met de kleine plantjes erin, tuurlijk! ) Vandaar dat in Engeland het al sinds 1959 verplicht is om het te bestrijden als er binnen 100 m weiland aanwezig is. GRRRRR
Hieronder de tekst:

In reactie op uw melding willen wij u hierbij het landelijke standpunt van Rijkswaterstaat toesturen met betrekking tot het Jacobskruiskruid.

Het beleid van Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat voert ecologisch bermbeheer in de rijksbermen uit, dat erop is gericht om variatie aan planten- en diersoorten te realiseren. In dit kader worden de bermen, afhankelijk van de grondsoort, één tot twee keer per jaar gemaaid en wordt het maaisel afgevoerd, waardoor er een minder voedselrijke bodem ontstaat. Dit komt de diversiteit aan plantensoorten in de wegberm ten goede. Voor de kleine faunasoorten zoals insecten (onder andere vlinders) en kleine zoogdieren streeft Rijkswaterstaat ernaar om ongeveer 10% van de vegetatie te laten staan; ieder jaar een ander deel. Door dit bermbeheer komt de helft van de Nederlandse plantensoorten in de wegbermen voor, waaronder ook soorten met een hoge natuurwaarde.

Gevolg voor (verspreiding van) Jacobskruiskruid
Jacobskruiskruid is een soort die van nature voorkomt langs wegen, op grasland en in de duinen. In het maaibeheer voor rijkswegen wordt rekening gehouden met de voortplanting van de planten. In het Model Prestatiebestek is opgenomen dat het zaad rijp moet zijn alvorens er gemaaid mag worden en de uiterlijke maaidata zijn eind week 28 (half juli) en eind week 37 (half september). Overigens is agrarisch grasland over het algemeen te voedselrijk voor deze plantensoort.

Verwerking van het maaisel
Voor Rijkswaterstaat geldt dat het grootste deel van het bermmaaisel wordt gecomposteerd. Door compostering (rotting) wordt de giftige stof afgebroken door bacteriën en schimmels en vormt daarna geen gevaar meer. Een kleiner gedeelte van het maaisel, dat in de voorzomer wordt gemaaid, kan als veevoer worden ingezet. In de Rijkswaterstaat Handleiding Beheer Groenvoorzieningen is voor de volledigheid opgenomen dat het hooi vrij moet zijn van stoffen die schadelijk zijn voor het vee en dat Jacobskruiskruid dodelijk kan zijn voor landbouwdieren. Het is dus zaak dat bermbeheerder en afnemer zich beiden bewust zijn dat in bermgras ongerechtigheden kunnen voorkomen, zoals resten zwerfvuil en voor vee giftige planten (bijvoorbeeld boterbloemen en Jacobskruiskruid). De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de aannemer en de ontvanger van het gras.

Geen verdelgingscampagnes
Rijkswaterstaat kan en wil niet meedoen aan verdelgingscampagnes van Jacobskruiskruid. In incidentele gevallen kan een haard extra worden gemaaid om klagers tevreden te stellen. De plant kan niet worden bestreden, omdat het "overal" voorkomt. Bovendien voert Rijkswaterstaat een beleid waarbij geen gebruik wordt gemaakt van bestrijdingsmiddelen. De plant maakt normaal deel uit van de flora van bermen en andere minder intensief gebruikte terreinen, en heeft daar een ecologische functie, onder meer als nectarplant voor vele soorten insecten.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:13

Citaat:
De plant kan niet worden bestreden, omdat het "overal" voorkomt.

Aids is een ernstige ziekte die ook "overal" voorkomt, maar daar wordt toch ook alles aan gedaan om het te bestrijden en voorkomen? Beetje een belachelijke stelling hoor. Als er zometeen een mens overlijdt aan de gevolgen van een vergiftiging is het plotseling wel belangrijk zeker. Daartegenover moeten er natuurlijk honderden, misschien wel duizenden paarden en andere dieren overlijden.
Belachelijk zeg!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:20

vdomme... onze hele weide zit onder, word ook altijd gehooid... en ik maar denken dat de boer gelijk had, en dat het niet gevaarlijk is... wat moet ik doen... ik ben bangdat ik mn paarddaarweg moet halen gas nu nog een keer controleren...

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:28

Dit is de manier om het te veel aan vee weg te werken. Zo blijven er vanzelf weinig koeien etc. over.
Ik word er niet goed van. Ben elke dag bezig om plantjes te verwijderen , zodat mijn eigen dieren tenminste een JKKvrije wei hebben. Maar heb het idee dat ze na mij lachend de kop weer opsteken.

mgirones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:20

ik hoop dat dit mijn paarden echt gespaard mag blijven doooodeng

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:36

Jee, die reactie van Rijkswaterstaat, daar schirk ik toch wel van. Ze steken echt hun kop in het zand.
Het is toch niet voor niets dat landeigenaren in andere europeese landen al verplicht zijn JKK uit het land te verwijderen.
Hier word ik echt niet goed van.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:34

heeft iemand een idee waar ik een foto kan vinden van zo'n stengel die gedroogd is? ik heb namelijk wel vaker zo'n paarsachtige/roodachtige stengel gevonden in het hooi, maar er verder niet op gelet. nu heb ik hem naast zo'n groene stengel gelegd van een jkkplant, en ik vind het lijkt me wel dat dit hetzelfde is...