edit [ bedenk me net dat ik toen wel heel erg vooruit liep, want ik reed ook bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gijsenkim schreef:Ik bekapte 20 jaar geleden als 15 jarige mijn pony zelf.......... bedoel maar![]()
![]()
edit [ bedenk me net dat ik toen wel heel erg vooruit liep, want ik reed ook bitloos![]()
, en als het even kan ook zonder zadel......... wel met cap overigens
] edit
NickAltena schreef:En wat gebeurd er nu als je de hielen laat groeien boven de natuurlijke lengte?
juist , hij gaat op het puntje van dat hoefbeen lopen....
Citaat:Even voor de goede orde, strasseren is ook een manier van NB toch? Ik vond het verwarrend omdat ze eerst zegt dat het geweldig helpt en daarna dat het paard haast geen stap meer kan zetten..
Ze legt hierbij niet uit of het komt door het strasseren of omdat ze al lange tijd problemen had met de hoef.
[edit]Alinea uit quote verwijderd aangezien die opmerking niet bijdraagt aan deze discussie, Jantien[/edit]
promptertje schreef:henny_w schreef:Hoi Promptertje,
Ik snap je probleem met de beweerde stelling:
Een paard met hoge hielen heeft altijd pijn.
Dat 'altijd' moet er tussen uit. Het is nl. geen wet van meden en perzen.
Ik ken ook paarden die een stuk lager staan in de hielen met een gebroken voetas. Die voor geen meter lopen.
Dus vandaar dat ik over het woordje "ALTIJD" val.
Henny,
we komen er wel! Het woordje ALTIJD was ook mijn bezwaar! Dat schreef Nick letterlijk, en vandaar dat ik daar naar ging vragen.
pol013 schreef:@NickAltena
Mijn paard heeft een peesblessure gehad waarbij hij verspreid over de dag 1 uur over het asfalt moest lopen. Ik deed dit in blokken van 15 minuten. Hier waren de voeten natuurlijk niet aan gewend en die sleten te zeer af. Toen de voeten echt te kort waren heb ik er ijzers onder laten zetten. In dit geval ging de bewering van de noodzaak van een lange draagrand ook niet op. De smid kon er zo een ijzer onder slaan.
Waarom dan geen hoefschoenen? geen zin om 4 keer per dag onder een gestoorde knol te gaan hangen om een hoefschoen aan te trekken.
De nagelgaten hebben hier trouwens ook weer geen enkel probleem gegeven toen de ijzers er onderuit gingen.
NickAltena schreef:pol013 schreef:
Tja....hier kijk ik van op, mag dat?
Gezien het bezwaar hier wat ik steeds weer hoor...
Harde ondergrond....en een peesblesure....zou die harde ondergrond dan toch goed zijn? .
pol013 schreef:@NickAltena
ehm pardon. de kwaliteit van de hoef?
Ja dat klopt.
Dit paard mocht naast het stappen niet meer in de wei omdat dat te veel kans geeft op een lekkere bokkensprong zijn pees voorgoed zou beschadigen (dus 23 uur per dag op stal). daar verdwijnt eis nummer 1 voor NB (liefst 24 uur vrije uitloop).
Daarnaast was deze hoef er niet aan gewend om een uur per dag zeven dagen per week op het asfalt te lopen. (eis nr weet ik veel voor NB= gewenning) Zoals je zelf zegt heeft de hoef ongeveer een jaar nodig om geheel gewend te worden aan de nieuwe omstandigheid.
Voor had hij speciale ijzers met een balkje om de straal te ondersteunen om zo de pees weer niet al te ver te laten doorrekken.
En ja een harde ondergrond lijkt me idd goed voor de pezen. Die trillingen zetten de pezen eens goed aan het werk.
(daarom zet ik ook mijn vraagtekens bij het perse negatief zijn van de extra trillingen die een ijzer veroorzaakt)
En ook daarom stap ik mijn paard zo veek mogelijk uit buiten en ontwijk ik bij een buitenrit een harde(re) ondergrond zeker niet.
geen reactie van jou kant op mijn opmerking dat de smid geen draagwand nodig had om het ijzer eronder te slaan? deze voet was tot op de straal afgesleten en toch kon het ijzer eronder.
henny_w schreef:Hoi GvdT
Ik ben geen fysiotherapeut maar heb jaren terug ook samengesteld gereden. Zomers liepen de paarden op ijzers, na de laatste wedstrijd, meestal eind september gingen de ijzers er onder weg. En de hele winter en gedeeltelijk voorjaar liepen ze blootsvoets.
Dat is mij altijd prima bevallen. Nooit geen pees of spierprobleem bemerkt. Maar waarom ook. De hoef komt in totaliteit een paar mm. hoger te staan door het ijzer. De stand verandert daar niet door.
De paarden krijgen even wat brokkeltjes aan de hoeven zodra de oude nagelgaten onderaan de hoef uitgroeien.
Mijn 'samengesteld' gevoel heb ik nog wel steedsDus bepaalde stukken bos hier in de omgeving worden nog wel 's als zodanig genomen.
![]()
Ondanks het natuurlijk bekappen nu, blijf ik op natte, glibberige ondergrond heel voorzichtig.
Want zo af en toe voel je best wel eens een paardenbeen wegglijden. En ik wil de paarden op dat soort terrein niet onzeker maken.
Groetjes, Henny
pol013 schreef:als we dan (5 pagina's terug) toch andere diersoorten erbij aan het halen waren. Wat leert de evolutie van het paard ons dan?
de Eohipus had tenen. deze zijn langzamerhand verdwenen of rudimantair geworden.
Dit kan ons vast ook verder helpen maar ik zie het nog niet helemaal. Misschien nog even over nadenken
Isapaardje schreef:Ik haak nog even in over mijn inmiddels wat off-topic probleem voor hier, maar wel betrekking hebbend op NB manier van bekappen.
Die huifbedpony met die hoge hielen en dat vergroeide hoefbeen die lager op de hielen is gezet en nu erg bevangen is ... heb net van een echte opgeleide NB-bekapper (niet zijnde die van mezelf) een advies gekregen inzake deze pony. Zie ook mijn gestarte topic erover (bevangen graag tips) voor zijn volledige antwoord.
Maar hij schrijft dat bij het verlagen op de hielen en het wegnemen van de hoge steunsels er ineens doorbloeding is gekomen en dat is het pijnlijke proces nu; er ontstaan ontstekingen in de lederhuid op dit moment.
De eigenaar gaat nu contact zoeken met die man en waarschijnlijk gaat er met spoed nog een "NB ingreep" plaatsvinden vandaag of morgen.
Per ongeluk is deze pony dus een proefpaardje geworden in feite ... ik hoop wel dat het goed komt met haar![]()
Voorgesteld behandelplan: nog lagere hielen (kon ook nog volgens vorige bekapper, maar hij wilde het niet ineens doen) en een fikse opzet meegeven.
Groeten
Ingrid
NickAltena schreef:
Een dierenarts die stal rust adviseerd voor deze kwaal is in mijn ogen al niet helemaal op de hoogte van de werking van een paard.
A, er zit geen beweging in het paard, dus de doorbloeding is minimaal.
B, in de stal een paard met een peesblesure die een klap tegen de wand/muur uitdeelt lijkt me vele male erger en rieeler/vaker voor te komen want....
als een paard pijn heeft aan zijn pezen....zal het geen bokkesprongen maken in de wei.Je paard weet als geen ander wat i wel of niet met die voet kan doen....die klap tegen die muur kan hij wel maken , als hij bijvoorbeeld boos is op zijn buurman/vrouw omdat die loopt te snuiven bij zijn voerbak...of alleen al uit het feit dat het te lang duurt voor de 2 bener eindelijk bij zijn voerbak aangekomen is op de ronde...
Mist schreef:waarom houden mensen vast aan "nieuwe behandelmethoden" als er behandelmethoden zijn die al 20 jaar bewezen zijn en
wel werken ?
Mist schreef:Ik haak nog even in over mijn inmiddels wat off-topic probleem voor hier, maar wel betrekking hebbend op NB manier van bekappen.
Die huifbedpony met die hoge hielen en dat vergroeide hoefbeen die lager op de hielen is gezet en nu erg bevangen is ... heb net van een echte opgeleide NB-bekapper (niet zijnde die van mezelf) een advies gekregen inzake deze pony. Zie ook mijn gestarte topic erover (bevangen graag tips) voor zijn volledige antwoord.
Maar hij schrijft dat bij het verlagen op de hielen en het wegnemen van de hoge steunsels er ineens doorbloeding is gekomen en dat is het pijnlijke proces nu; er ontstaan ontstekingen in de lederhuid op dit moment.
De eigenaar gaat nu contact zoeken met die man en waarschijnlijk gaat er met spoed nog een "NB ingreep" plaatsvinden vandaag of morgen.
Per ongeluk is deze pony dus een proefpaardje geworden in feite ... ik hoop wel dat het goed komt met haar![]()
Voorgesteld behandelplan: nog lagere hielen (kon ook nog volgens vorige bekapper, maar hij wilde het niet ineens doen) en een fikse opzet meegeven.
Groeten
Ingrid
Overbelasting (door o.a. veranderde hoefstand) kan ook een reden zijn waarom een paard hoefbevangen raakt ! Dus nog meer stand veranderen lijkt me op z'n zachts gezegd niet de oplossing.
waarom houden mensen vast aan "nieuwe behandelmethoden" als er behandelmethoden zijn die al 20 jaar bewezen zijn en
wel
werken ?
gijsenkim schreef:klopt wel wat jij zegt Hennie................. maar een paard die het land opgaat met een peesprobleem zal hoogstens het eerste uur rennen, vliegen en bokken......... daarna zal het zijn rust vinden en het betreffende been belasten voor zover het kan.
Een paard dat stalrust heeft gaat meer tekeer aan de hand, elke dag weer, (althans, de paarden waar ik mee werk)
Ik zou dus voorstander zijn van..... op het land (ogendicht en vooral de eerste twee uur niet gaan kijken) laat ze een half jaar staan en de meeste peesproblemen zijn voor altijd opgelost, eigenlijk de meeste beenproblemen uberhaupt.....
Mijn bescheiden mening
NickAltena schreef:gijsenkim schreef:klopt wel wat jij zegt Hennie................. maar een paard die het land opgaat met een peesprobleem zal hoogstens het eerste uur rennen, vliegen en bokken......... daarna zal het zijn rust vinden en het betreffende been belasten voor zover het kan.
Een paard dat stalrust heeft gaat meer tekeer aan de hand, elke dag weer, (althans, de paarden waar ik mee werk)
Ik zou dus voorstander zijn van..... op het land (ogendicht en vooral de eerste twee uur niet gaan kijken) laat ze een half jaar staan en de meeste peesproblemen zijn voor altijd opgelost, eigenlijk de meeste beenproblemen uberhaupt.....
Mijn bescheiden mening
Dan zijn we het toch ergens over eens