'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:10

Ik bekapte 20 jaar geleden als 15 jarige mijn pony zelf.......... bedoel maar Haha! Haha! Haha!

edit [ bedenk me net dat ik toen wel heel erg vooruit liep, want ik reed ook bitloos Haha! Haha!, en als het even kan ook zonder zadel......... wel met cap overigens Haha! ] edit

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:35

gijsenkim schreef:
Ik bekapte 20 jaar geleden als 15 jarige mijn pony zelf.......... bedoel maar Haha! Haha! Haha!

edit [ bedenk me net dat ik toen wel heel erg vooruit liep, want ik reed ook bitloos Haha! Haha!, en als het even kan ook zonder zadel......... wel met cap overigens Haha! ] edit

Bekappen deed ik niet zelf, maar mijn paard liep wel zonder ijzers (ja ook op wedstrijden) en ik ging rustig zonder zadel en met alleen halster om het bos in (en dat met een paard met Amor-karakter Haha! )
en inderdaad altijd met cap!
En dat is ook zeker twintig jaar geleden. Eigenlijk waren wij zonder het te weten enorme vernieuwers Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:55

NickAltena schreef:
En wat gebeurd er nu als je de hielen laat groeien boven de natuurlijke lengte?
juist , hij gaat op het puntje van dat hoefbeen lopen....

Dit is hoogst waarschijnlijk de reden dat onze huifbedpony een vergroeiing aan de punt van het hoefbeen heeft gekregen na jarenlang op te hoge hielen (verzonken straal) gelopen te hebben en dus op de punt van haar hoefbeen (soort van naaldhakken idee). Ze heeft nu een braam aan het hoefbeen, en staat nu hartstikke bevangen (ondanks NB bekappen nu). Of dat nog goed komt is nog maar de vraag.
Maar het lopen op die lange hielen heeft haar voorheen niet veel pijn gedaan, maar uiteindelijk is er wel een grote kans dat het haar dus toch fataal wordt (maar dan om een andere inwendige reden).

Groeten
Ingrid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:02

Citaat:
Even voor de goede orde, strasseren is ook een manier van NB toch? Ik vond het verwarrend omdat ze eerst zegt dat het geweldig helpt en daarna dat het paard haast geen stap meer kan zetten..

Ze legt hierbij niet uit of het komt door het strasseren of omdat ze al lange tijd problemen had met de hoef.

[edit]Alinea uit quote verwijderd aangezien die opmerking niet bijdraagt aan deze discussie, Jantien[/edit]

Strasseren wordt wel geschaard onder de noemer Natuurlijk bekappen.
Ik had hier een tijdje geleden ook wat moeite mee.

Strasseren bootst ook de natuur na, maar doet het op een radicale manier. Zij schrijft bijv wel de wet voor over hoeveel graden de hielen moeten staan.
De methode zorgt ervoor dat (meestal) in een keer de juiste stand wordt neergezet. Er wordt wel degelijk wat van de zool afgehaald.
Helaas lukt dit meestal niet pijn vrij. In Duitsland is een kliniek waar paarden behandeld worden. Sommigen worden wel 2 keer per week bekapt, alles ter correctie. Om de pijn tegen te gaan, staan ze daar op rubberen matten.

Strasser wordt meestal ingezet als therapeutisch bekappen, de Witte lijn methode wordt meestal gebruikt bij gezonde hoeven.

Zelf ben ik via (laten) Strasseren naar zelf bekappen volgens de Witte lijn methode gegaan.

Wat een goed boek is over Strasser, maar ook over wat paarden nodig hebben, en hoe het werkt met bloed en pompwerking ed is sinds kort in het Nederlands een boek vertaald van mevrouw Strasser

Een paardenleven lang gezond
Hier te bestellen:

http://www.paardenwerkplaats.nl/strasser/boeken.php
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-03-05 18:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:02

Voor degenen die een hele serie berichten missen: die zijn uit het topic geknipt omdat het nog steeds niet de bedoeling is elkaar af te katten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:37

promptertje schreef:
henny_w schreef:
Hoi Promptertje,
Ik snap je probleem met de beweerde stelling:
Een paard met hoge hielen heeft altijd pijn.

Dat 'altijd' moet er tussen uit. Het is nl. geen wet van meden en perzen.

Ik ken ook paarden die een stuk lager staan in de hielen met een gebroken voetas. Die voor geen meter lopen.
Dus vandaar dat ik over het woordje "ALTIJD" val.

Henny,

we komen er wel! Het woordje ALTIJD was ook mijn bezwaar! Dat schreef Nick letterlijk, en vandaar dat ik daar naar ging vragen.

Ja hoor, dit altijd schreef ik letterlijk! En is ook letterlijk bedoeld
Te lange hielen, hoefwand, steunsels.....PIJN ...altijd!!

Net als dat er letterlijk is geschreven dat met korte hielen altijd een verkeerde voetas is....
[/quote]

Sorry Nick,

Waar slaat dit nou weer op. Verward
Ik weet niet of je het op mij betrekt, neem dat maar even aan.
Maar ik heb NOOIT beweerd dat korte hielen ALTIJD een verkeerde voetas geven. Trouwens ik ben die opmerking nog door niemand hier tegen gekomen.

Henny
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-03-05 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:37

pol013 schreef:
@NickAltena
Mijn paard heeft een peesblessure gehad waarbij hij verspreid over de dag 1 uur over het asfalt moest lopen. Ik deed dit in blokken van 15 minuten. Hier waren de voeten natuurlijk niet aan gewend en die sleten te zeer af. Toen de voeten echt te kort waren heb ik er ijzers onder laten zetten. In dit geval ging de bewering van de noodzaak van een lange draagrand ook niet op. De smid kon er zo een ijzer onder slaan.
Waarom dan geen hoefschoenen? geen zin om 4 keer per dag onder een gestoorde knol te gaan hangen om een hoefschoen aan te trekken.
De nagelgaten hebben hier trouwens ook weer geen enkel probleem gegeven toen de ijzers er onderuit gingen.

Tja....hier kijk ik van op, mag dat?
Gezien het bezwaar hier wat ik steeds weer hoor...
Harde ondergrond....en een peesblesure....zou die harde ondergrond dan toch goed zijn? Ook al omdat degene die dit advies gegeven heeft gezien heeft dat dit paard op blote voeten liep?Wie was dat? de DA hoef hoefsmid?
Het lijkt me daarnaast heel sterk dat het paard van een uur verdeeld over de dag de hoeven zo sterk afslijten....dit zou dan een groot teken aan de wand moeten zijn over de kwaliteit van de hoef.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:41

Ga nou alsjeblieft niet hakketakken over wel of geen áltijd ofzo. Blijf bij de discussie.

Ik ben van mening dat de straal wel de grond moet raken op een of andere manier om zo de hoefgroei in stand te houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 19:47

@NickAltena
ehm pardon. de kwaliteit van de hoef?
Ja dat klopt.
Dit paard mocht naast het stappen niet meer in de wei omdat dat te veel kans geeft op een lekkere bokkensprong zijn pees voorgoed zou beschadigen (dus 23 uur per dag op stal). daar verdwijnt eis nummer 1 voor NB (liefst 24 uur vrije uitloop).
Daarnaast was deze hoef er niet aan gewend om een uur per dag zeven dagen per week op het asfalt te lopen. (eis nr weet ik veel voor NB= gewenning) Zoals je zelf zegt heeft de hoef ongeveer een jaar nodig om geheel gewend te worden aan de nieuwe omstandigheid.
Voor had hij speciale ijzers met een balkje om de straal te ondersteunen om zo de pees weer niet al te ver te laten doorrekken.

En ja een harde ondergrond lijkt me idd goed voor de pezen. Die trillingen zetten de pezen eens goed aan het werk.
(daarom zet ik ook mijn vraagtekens bij het perse negatief zijn van de extra trillingen die een ijzer veroorzaakt)
En ook daarom stap ik mijn paard zo veek mogelijk uit buiten en ontwijk ik bij een buitenrit een harde(re) ondergrond zeker niet.

geen reactie van jou kant op mijn opmerking dat de smid geen draagwand nodig had om het ijzer eronder te slaan? deze voet was tot op de straal afgesleten en toch kon het ijzer eronder.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 25-03-05 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:51

NickAltena schreef:
pol013 schreef:

Tja....hier kijk ik van op, mag dat?
Gezien het bezwaar hier wat ik steeds weer hoor...
Harde ondergrond....en een peesblesure....zou die harde ondergrond dan toch goed zijn? .

Nick,

Bij peesblessures en het herstel erna wordt altijd harde grond, liefst zo gelijkmatig mogelijk geadviseerd door dierenartsen. Bijvoorbeeld asfalt.
Want...... op ongelijke bodem zit het gevaar erin dat het kogelgewricht te diep doorbuigt. Met als gevolg een teveel strekken van de pees met als gevolg nieuwe problemen.
Bovendien wordt er door div. mensen benoemd dat harde bodem een betere doorbloeding geeft.
Over dat teveel doorbuigen in het kogelgewricht hebben we het hier al eerder gehad.

Henny

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 19:55

als we dan (5 pagina's terug) toch andere diersoorten erbij aan het halen waren. Wat leert de evolutie van het paard ons dan?
de Eohipus had tenen. deze zijn langzamerhand verdwenen of rudimantair geworden.

Dit kan ons vast ook verder helpen maar ik zie het nog niet helemaal. Misschien nog even over nadenken

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:13

pol013 schreef:
@NickAltena
ehm pardon. de kwaliteit van de hoef?
Ja dat klopt.
Dit paard mocht naast het stappen niet meer in de wei omdat dat te veel kans geeft op een lekkere bokkensprong zijn pees voorgoed zou beschadigen (dus 23 uur per dag op stal). daar verdwijnt eis nummer 1 voor NB (liefst 24 uur vrije uitloop).
Daarnaast was deze hoef er niet aan gewend om een uur per dag zeven dagen per week op het asfalt te lopen. (eis nr weet ik veel voor NB= gewenning) Zoals je zelf zegt heeft de hoef ongeveer een jaar nodig om geheel gewend te worden aan de nieuwe omstandigheid.
Voor had hij speciale ijzers met een balkje om de straal te ondersteunen om zo de pees weer niet al te ver te laten doorrekken.

En ja een harde ondergrond lijkt me idd goed voor de pezen. Die trillingen zetten de pezen eens goed aan het werk.
(daarom zet ik ook mijn vraagtekens bij het perse negatief zijn van de extra trillingen die een ijzer veroorzaakt)
En ook daarom stap ik mijn paard zo veek mogelijk uit buiten en ontwijk ik bij een buitenrit een harde(re) ondergrond zeker niet.

geen reactie van jou kant op mijn opmerking dat de smid geen draagwand nodig had om het ijzer eronder te slaan? deze voet was tot op de straal afgesleten en toch kon het ijzer eronder.

Er worden inderdaad wel diverse eisen gesteld , dat klopt.
Een daarvan was zoals ik noemde de afwisselende ondergrond.
Overigens ...een paard op stal is nmm. zeker niet goed om diverse redenen.
Op een paar uitzonderingen na, voordat hier weer commentaar op komt.

Een dierenarts die stal rust adviseerd voor deze kwaal is in mijn ogen al niet helemaal op de hoogte van de werking van een paard.

A, er zit geen beweging in het paard, dus de doorbloeding is minimaal.
B, in de stal een paard met een peesblesure die een klap tegen de wand/muur uitdeelt lijkt me vele male erger en rieeler/vaker voor te komen want....
als een paard pijn heeft aan zijn pezen....zal het geen bokkesprongen maken in de wei.Je paard weet als geen ander wat i wel of niet met die voet kan doen....die klap tegen die muur kan hij wel maken , als hij bijvoorbeeld boos is op zijn buurman/vrouw omdat die loopt te snuiven bij zijn voerbak...of alleen al uit het feit dat het te lang duurt voor de 2 bener eindelijk bij zijn voerbak aangekomen is op de ronde...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:14

Ik haak nog even in over mijn inmiddels wat off-topic probleem voor hier, maar wel betrekking hebbend op NB manier van bekappen.
Die huifbedpony met die hoge hielen en dat vergroeide hoefbeen die lager op de hielen is gezet en nu erg bevangen is ... heb net van een echte opgeleide NB-bekapper (niet zijnde die van mezelf) een advies gekregen inzake deze pony. Zie ook mijn gestarte topic erover (bevangen graag tips) voor zijn volledige antwoord.
Maar hij schrijft dat bij het verlagen op de hielen en het wegnemen van de hoge steunsels er ineens doorbloeding is gekomen en dat is het pijnlijke proces nu; er ontstaan ontstekingen in de lederhuid op dit moment.

De eigenaar gaat nu contact zoeken met die man en waarschijnlijk gaat er met spoed nog een "NB ingreep" plaatsvinden vandaag of morgen.
Per ongeluk is deze pony dus een proefpaardje geworden in feite ... ik hoop wel dat het goed komt met haar Verdrietig

Voorgesteld behandelplan: nog lagere hielen (kon ook nog volgens vorige bekapper, maar hij wilde het niet ineens doen) en een fikse opzet meegeven.

Groeten
Ingrid
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 25-03-05 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:40

Dit is de laatste keer dat ik de halve discussie ga verwijderen omdat mensen het toch niet kunnen laten om persoonlijk te worden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:20

henny_w schreef:
Hoi GvdT

Ik ben geen fysiotherapeut maar heb jaren terug ook samengesteld gereden. Zomers liepen de paarden op ijzers, na de laatste wedstrijd, meestal eind september gingen de ijzers er onder weg. En de hele winter en gedeeltelijk voorjaar liepen ze blootsvoets.
Dat is mij altijd prima bevallen. Nooit geen pees of spierprobleem bemerkt. Maar waarom ook. De hoef komt in totaliteit een paar mm. hoger te staan door het ijzer. De stand verandert daar niet door.
De paarden krijgen even wat brokkeltjes aan de hoeven zodra de oude nagelgaten onderaan de hoef uitgroeien.
Mijn 'samengesteld' gevoel heb ik nog wel steeds Knipoog Dus bepaalde stukken bos hier in de omgeving worden nog wel 's als zodanig genomen. Haha!
Ondanks het natuurlijk bekappen nu, blijf ik op natte, glibberige ondergrond heel voorzichtig.
Want zo af en toe voel je best wel eens een paardenbeen wegglijden. En ik wil de paarden op dat soort terrein niet onzeker maken.

Groetjes, Henny

Ha dank je voor je antwoord.
En ook nog door iemand met ervaring Knipoog Inmiddels duurt het sgw seizoen tot begin november.
Je begrijpt wel dat ik dan niet blootvoets door de cross ga. Rechte stukken is nog niet zo erg maar ik ga hem toch wel knijpen als er een hindernis staat en ik heb geen stiften ingedraaid (kunnen draaien)
Juist voor dat soort terrein heb ik stiften met een punt.

Ik ga het toch overwegen om haar na de laatste cross op blote voeten te zetten

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:22

pol013 schreef:
als we dan (5 pagina's terug) toch andere diersoorten erbij aan het halen waren. Wat leert de evolutie van het paard ons dan?
de Eohipus had tenen. deze zijn langzamerhand verdwenen of rudimantair geworden.

Dit kan ons vast ook verder helpen maar ik zie het nog niet helemaal. Misschien nog even over nadenken

Of misschien toch op zoek naar het boek van Stephen Budiansky " de aard van het paard" ?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:28

Isapaardje schreef:
Ik haak nog even in over mijn inmiddels wat off-topic probleem voor hier, maar wel betrekking hebbend op NB manier van bekappen.
Die huifbedpony met die hoge hielen en dat vergroeide hoefbeen die lager op de hielen is gezet en nu erg bevangen is ... heb net van een echte opgeleide NB-bekapper (niet zijnde die van mezelf) een advies gekregen inzake deze pony. Zie ook mijn gestarte topic erover (bevangen graag tips) voor zijn volledige antwoord.
Maar hij schrijft dat bij het verlagen op de hielen en het wegnemen van de hoge steunsels er ineens doorbloeding is gekomen en dat is het pijnlijke proces nu; er ontstaan ontstekingen in de lederhuid op dit moment.

De eigenaar gaat nu contact zoeken met die man en waarschijnlijk gaat er met spoed nog een "NB ingreep" plaatsvinden vandaag of morgen.
Per ongeluk is deze pony dus een proefpaardje geworden in feite ... ik hoop wel dat het goed komt met haar Verdrietig

Voorgesteld behandelplan: nog lagere hielen (kon ook nog volgens vorige bekapper, maar hij wilde het niet ineens doen) en een fikse opzet meegeven.

Groeten
Ingrid

Overbelasting (door o.a. veranderde hoefstand) kan ook een reden zijn waarom een paard hoefbevangen raakt ! Dus nog meer stand veranderen lijkt me op z'n zachts gezegd niet de oplossing.

waarom houden mensen vast aan "nieuwe behandelmethoden" als er behandelmethoden zijn die al 20 jaar bewezen zijn en wel werken ?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:33

NickAltena schreef:

Een dierenarts die stal rust adviseerd voor deze kwaal is in mijn ogen al niet helemaal op de hoogte van de werking van een paard.

A, er zit geen beweging in het paard, dus de doorbloeding is minimaal.
B, in de stal een paard met een peesblesure die een klap tegen de wand/muur uitdeelt lijkt me vele male erger en rieeler/vaker voor te komen want....
als een paard pijn heeft aan zijn pezen....zal het geen bokkesprongen maken in de wei.Je paard weet als geen ander wat i wel of niet met die voet kan doen....die klap tegen die muur kan hij wel maken , als hij bijvoorbeeld boos is op zijn buurman/vrouw omdat die loopt te snuiven bij zijn voerbak...of alleen al uit het feit dat het te lang duurt voor de 2 bener eindelijk bij zijn voerbak aangekomen is op de ronde...

Ik ben het helemaal met bovenstaande tekst eens dat een paard met blessures soms wat te gemakkelijk op stalrust geadviseerd wordt en juist in de wei beter af is.
Maar wat peesblessures betreft heb je grote verschillen. Waarvan velen moeilijk te genezen met vooral in het begin groot gevaar voor herhaling. Even twee simpele voorbeelden:de peesklap en de peesverrekking.
Beide heten een 'peesblessure'
Bij de eerste ben je meestal 3/4 tot een heel jaar zoet voor revalidatie.
Bij de tweede een paar weken tot een paar maanden.
Het lijkt me dat de meeste dierenartsen daar toch hun adviezen en behandeling wel op aanpassen.

Maar wat ik eigenlijk wilde vragen. Hierboven staat : "Als een paard pijn heeft aan de pezen .... zal het geen bokkesprongen maken in de wei. Je paard weet als geen ander wat ie wel of niet met die voet kan doen"

Stel nou dat we een paard hebben wat op te pijnlijke voeten staat door bijv. verkeerd bekappen, verkeerd gelegd beslag of een blessure. Bokken die nog wel in de wei ???

Ik heb nl. een vervelende ervaring. Mijn eerste paard heeft een peesschede-overrekking gehad. Dat houdt in dat met kracht de pees uit de peesschede schiet. Het kwam doordat ze in een berm ongelukkig in een ondergrondse molsgang trapte.
Het zag eruit als een forse peesklap. Een enorme bult op de gehele achterzijde van het pijpbeen. Ik mocht er amper aankomen vanwege de pijn. Na een aantal echo's mocht ze op advies van de dierenarts overdag in een paddock van 10 x 10 meter. Ondanks dat ze kreupelde. Na 1 week stond ze op 3 benen, nadat ze was gaan springen en bokken in de paddock.
Aanleiding, er ging een ruiter voorbij over de weg. Na nog een paar dagen een enorme olifantspoot. Ik ging 3x daags met haar wandelen over de asfaltweg en had er geregeld de handen aan vol om haar normaal te laten stappen. Revalidatie 3/4 jaar Verdrietig
Het is misschien even wat off-topic maar ik wilde toch even waarschuwen dat mijn ervaring is dat paarden met pijnlijke pezen en voeten zich helaas niet altijd ontzien.

Groetjes, Henny

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:43

klopt wel wat jij zegt Hennie................. maar een paard die het land opgaat met een peesprobleem zal hoogstens het eerste uur rennen, vliegen en bokken......... daarna zal het zijn rust vinden en het betreffende been belasten voor zover het kan.

Een paard dat stalrust heeft gaat meer tekeer aan de hand, elke dag weer, (althans, de paarden waar ik mee werk)

Ik zou dus voorstander zijn van..... op het land (ogendicht en vooral de eerste twee uur niet gaan kijken Haha! ) laat ze een half jaar staan en de meeste peesproblemen zijn voor altijd opgelost, eigenlijk de meeste beenproblemen uberhaupt.....

Mijn bescheiden mening

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:47

Mist schreef:
waarom houden mensen vast aan "nieuwe behandelmethoden" als er behandelmethoden zijn die al 20 jaar bewezen zijn en
wel
werken ?

Nou zoveel wijkt de methode niet af van wat er nu gedaan gaat worden met de "standaard" methode van een traditionele smid als je het mij vraagt. Toen mijn pony 6 jaar geleden bevangen raakte werd mij ook gezegd; hielen kort maken en de toon afronden.
Dit alles met het oog op het rechtzetten van het hoefbeen (evenwijdig met de bodem).
Dat is dus hetzelfde als wat er nu gaat gebeuren.

Op ijzers zetten is zeker niet aan te raden bij acute bevangenheid. Een kennis van me deed dat eens op aanraden van een goede DA en hoefsmid. Dat beest kermde het uit van de pijn. Een zieke hoef gaat nl. zelf zo snel mogelijk aanpassingen doen en dat ijzer ging al na een week enorm knellen.

Heel veel behandelmethodes zijn er nog niet als je het mij vraagt ook (helaas), want ik zie veel paarden eraan dood gaan nog altijd.

Dus wie nog wat weet, zet het op mijn topic hier onder medisch ergens.

Groeten,
Ingrid

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:51

Mist schreef:

Groeten
Ingrid

Overbelasting (door o.a. veranderde hoefstand) kan ook een reden zijn waarom een paard hoefbevangen raakt ! Dus nog meer stand veranderen lijkt me op z'n zachts gezegd niet de oplossing.

waarom houden mensen vast aan "nieuwe behandelmethoden" als er behandelmethoden zijn die al 20 jaar bewezen zijn en
wel

werken ?

Tja, wat heet 20 jaar bewezen wel werken...
Bij dit paardje zijn dan de hoeven dus al die tijd op een oud en wel bewezen methode onderhouden....en het werkte dus niet?

Waarom dan die angst om eens een nieuwe methode (nou ja...nieuw...) te gaan overstappen?

Die " nieuwe behandelmethode" heeft anders al wel menig paard gered van de slachtbank...opgegeven door mensen die de oude methode beheersen....

Toeval, wonderen? Of toch....gewoon omdat het werkt?

Toeval = als iets een keer werkt....minder toeval = als iets 2 keer werkt...nog minder toeval = als het 3 keer werkt....volgens de wet van een of andere geleerde praat je niet meer van toeval bij 4 keer dezelfde resultaten dacht ik....nou vind ik 4 keer nog erg weinig , maar waneer praat je dan niet meer over toeval? Als het heel vaak werkt?....

Wonderen? Nee helaas , die kunnen ook deze methode niet altijd verrichten...maar het komt heel dicht in de buurt....vind ik

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:53

gijsenkim schreef:
klopt wel wat jij zegt Hennie................. maar een paard die het land opgaat met een peesprobleem zal hoogstens het eerste uur rennen, vliegen en bokken......... daarna zal het zijn rust vinden en het betreffende been belasten voor zover het kan.

Een paard dat stalrust heeft gaat meer tekeer aan de hand, elke dag weer, (althans, de paarden waar ik mee werk)

Ik zou dus voorstander zijn van..... op het land (ogendicht en vooral de eerste twee uur niet gaan kijken Haha! ) laat ze een half jaar staan en de meeste peesproblemen zijn voor altijd opgelost, eigenlijk de meeste beenproblemen uberhaupt.....

Mijn bescheiden mening

Dan zijn we het toch ergens over eens Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:56

Nick, de behandelmethode waar jullie het over hebben is nog niet in Nederland wetenschappelijk bewezen............. tot die tijd wordt er sceptisch over gedaan...............

Op het moment dat er wetenschappelijk bewezen wordt dat de dingen die jullie zeggen echt waar zijn in NEDERLAND dan ben ik de eerste die mijn dingetje helemaal om zal draaien. Tot die tijd nog even niet, en vertrouw ik op dat dingetje waar ik nu al 25 jaar op vertrouw........... want dat werkt voor mijn en de paarden altijd heel goed..........

maar nog een vraag........... hebben jullie wel of niet meegedaan aan dat onderzoek wat deze week in de hoefslag staat?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:04

jongens ik ben er weer ! Ik weet niet wie nou weer wie heeft beledigd maar ik heb nieuws !
Ik was vandaag met Riant op de Kliniek voor uigebreid verslg zie
viewtopic.php?f=3&t=387173&hilit=

nou is mijn probleem met haar niet in eerste instantie "hoefgerelateerd" maar ook weer wel.

Er zijn namelijk warmte foto's van de voeten gemaakt, zoals jullie weten is Riant vierkant traditioneel beslagen.

Ik wil eerst zeggen dat ik niemand wil beledigen en ook geen directe kritieo op welke vorma van NB dan ook heb.
Op de site van Frans staat een warmte fot die aantoont dat de doorbloeding in de hoeven van een paard dat is beslagen nihil is op die foto zijn de bslagen benen blauw (koud) van kleur.

De warmte foto's van Riant haar beslagen voeten laten alle 4 een uitstekende doorbloedinge van de hoed zien, alle voeten zijn keurig rood/geel gekleurd zichtbaar, een zelfs veel te maar wat daar de oorzaak van is wordt morgen onderzocht.

Ik wil dus graag zeggen dat nhet best zo zal zijn dat bepaalde beslagen paarden nilile doorbloedinge in de hoeven hebben maar dat hoeft dus niet!!!
er zijn ook warmte foto's die een prima doorbloeding van de voeten laten zien.

Ik heb gevraagd op de DA deze foto's wil mailen naar me en zo snel ik ze heb zal ik ze plaatsen.

Nogmaals hiermee wil ik niet zeggen dat De foto op de site niet klopt, alleen dat het niet geld voor ieder paard met ijzers. Er zijn paardne met ijzerd die prima doorbloefding inde voeten hebben en ik heb er zo een.

Verder heb ik leuk foto materiaal om inhoudelijk over te discussieren i.p.v Jantien zo druik te houden met het verwijderen van vervelende posten Haha! ik ga nu ff bijlezen en dan plaats ik de foto's

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:05

NickAltena schreef:
gijsenkim schreef:

Mijn bescheiden mening

Dan zijn we het toch ergens over eens Haha!

We zijn het over meer dingen eens Nick.............. veel meer dan je denkt, echt Haha! Haha! Haha!