Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorine3

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:55

Ik heb ook wel eens gehoord dat mok op het hoofd voor kan komen. De mijne heeft iets wat er wel op lijkt. Het is in ieder geval in de zomer ontstaan ( zonnebrand denk ik), en nu gaat het steeds niet helemaal over.
De korstjes e.d. krijg ik wel weg: betadineshampoo af en toe, en hydrocortiderm 2 wk geeft een stuk verbetering. Maar echt meer haren willen er maar niet opkomen. Ik smeer het steeds in met zonnebrand, maar dat gaat zo plakken dat ik het weer schoon moet maken waardoor er weer haren afkomen.

Wie denkt dat dit mok is? Of toch iets anders...

Ik plaats vandaag nog een foto, maar dat lukt nu even niet

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:12

Heej Sam had ook zoiets, had ook kleine korstjes op zijn koppie..
Heb met een beetje verdunde Dettol ofzo het schoongemaakt en met een lapje kon ik de korstjes er zo afhalen, zijn gelukkig niet meer korstjes bij gekomen, weet ook niet echt wat dat was..
Ben benieuwd hoe het er vanmiddag uit zal zien, misschien dat ik er ook wel even een foto van kan maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:06

Er zijn verschillende manieren om Mok te behandelen:

*Zinkzalf
*Sudocreme
*Mokcreme

Ook hoorde ik van iemand dat ie iedere dag de benen goed schoonmaakte met groene Badedas, vervolgens de mokplekken dik met spenenzalf insmeerde en stalbandages omdeed .. (hele nacht).
Of een voorgeschreven middeltje van de dierenarts ..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:12

Nimmedor schreef:
james100 schreef:
NIET DE KORSTEN KRABBEN......... ALLE BOVENSTAANDE TIPS ZIJN OK MAAR NOOIT DE KORSTEN KRABBEN.... Zonde wordt het alleen maar erger... Die van mij heeft 3 mnd terug in Utrecht gestaan met soort gelijke klachten maar dat is het eerste wat ze zeggen....... blijf er af!! Succes.. Zodra het erger wordt.. DA bellen Antib. vragen..

Maar er zaten echt mega korsten op, dan kan de zalf toch niet inwerken?
Ik hoor hier nu allemaal verschillende dingen maar

-bewegen doet ze genoeg, elke dan in de wei (droge wei) en aan het werk
-3 benen zijn echt ontzettend dik incl erge mokwonden en dikke harde korsten, vooral aan de zijkanten, kootholte valt ontzettend mee.
-Ik behandel het nu anderhalf week, en er lijkt nog geen verbetering in te komen.
-Ik smeer er hormoon zalf op, uit duitseland.
-sokken eraf halen kan nog niet, ik kan het been niet gaan opscheren als die zo onder de wonden zit
-heb zijn ook geen open wonden, maar gewoon kale plekken van waar ik de korsten af heb gekrabt
En heb er voor de hormoonzalf mokzalf opgesmeerd, maar dat hielp al helemaal niet...

dus wat hebben jullie nog meer voorn tips?

Maar wat is het nou? Wel of niet eraf krabben? Bij mijn Fries deed ik het niet (ze had overigens geen ernstige mok) omdat het mij onlogisch lijkt dat je het openkrabt; bij wondjes doe je het toch ook niet? Ik weet het niet hoor .. dus deze vraag aan de Mok-kenners nu

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:19

Mijn paard heeft in de kliniek gestaan door mok. Ze heeft bloedvergifitiging gehad, naar binnen geslagen enz enz. BIJ ELK PAARD IS HET ANDERS MAAR IK KRAB!!!!!!!!! en dat helpt...
Mensen, kijk alsjeblieft toch uit met hormoonzalf!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:22

Miirthe schreef:
Er zijn verschillende manieren om Mok te behandelen:

*Zinkzalf
*Sudocreme
*Mokcreme

Ook hoorde ik van iemand dat ie iedere dag de benen goed schoonmaakte met groene Badedas, vervolgens de mokplekken dik met spenenzalf insmeerde en stalbandages omdeed .. (hele nacht).
Of een voorgeschreven middeltje van de dierenarts ..

er zijn er nog duizenden meer...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:46

Sams linker voetje doet het heel goed
Rechts gaat ook al beter, maar links had gisteren geen korstjes meer en zag er goed uit
Wilde er eerst een foto van maken, maar binnen lukt dat niet met mijn camera en buiten was het zo nat dat ik er een dikke laag zinkzalf opgesmeert had

Hier nog even een foto van de plassen hier.
Nou heb er wel een goed gevoel over, zeker omdat er gisteren (en vandaag) van die grote plassen waren
Afbeelding

Ik heb ook nog geprobeerd om een foto van zijn kale plekje op z'n koppie te maken, maar dat was erg lastig, Sam wilde niet echt lang stil blijven staan en zodra ik een stap naar achteren deed kwam ie me achterna
Afbeelding
Je ziet het denk wel, maar het zit bij het hele smalle stukje van zijn bles, er zitten daar dus ook nog witte haartjes, dus vandaar dat het zo ligt is.. Verder waren er gisteren wel een paar korstjes bijgekomen..

Dorine lijkt dit een beetje op wat jouw paardje heeft?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:08

Over korstjes op het hoofd: Op de snuit, als die roze of wit is, dan is het meestal zonnebrand. Kan ook een soort zonneallergie zijn, ziet er heel smerig uit. Donkere korstjes en vellen hangen erbij.
Kleinere korstjes kunnen ook gewoon wondjes zijn. Gewoon in de gaten houden en een huidherstellende zalf opsmeren. Mok op het hoofd heb ik nog nooit van gehoord. Maar mok wordt ook wel veroorzaakt door een soort van schurft en dan kan wel weer voorkomen op het hoofd. Het zijn gewoon bacterieen die de wondjes veroorzaken. Die broeien onder de korstjes en maken de huid stuk. Daarom moest ik ook krabben, zodat de bacterieen geen kans kregen en de huid kon herstellen. Ik merk echt dat het helpt. Ik heb geprobeerd de mok te laten zitten met een bezoek aan de kliniek als het gevolg. Daar hebben ze met een pamperverband de korstjes los geweekt (drie dagen) en de korstjes hardhandig verwijderd. Elke keer als ik nu een korstje zie, was ik het en verwijder het. Dan smeer ik zalf.

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:09

Afbeelding

Afbeelding

Lijkt inderdaad wel wat op elkaar. Tussen de ogen zitten wat plekken waar dan kleine korstjes/ dingetjes op komen. Verder onder de ogen is dat niet het geval, maar is er alleen haar af.
De tweede foto is van iets langer geleden, toen was het wat erger.

Zinkzalf e.d. helpt dus echt niet, dan wordt een grote plakzooi. Dan gaan er helemaal geen korstjes etc. meer af. Zonnebrandcreme plakt ook erg, maar dat moet maar. Ik houd het liever goed schoon, werkt geloof ik het best. Maar daar gaat het niet mee over.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:27

Ik heb er nu Calendula zalf op gedaan, hoop dat dat een beetje werkt, smeer het ook wel eens op mezelf als ik me erg verbrand heb! Helpt dan altijd erg goed, dus ben benieuwd

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:10

Lio had ook een verbrande neus, precies haar witte uitroepteken op haar neus en haar dochtertje Avenue ook. Heb ik ook calendula creme opgesmeerd. Verzacht en is huidherstellend.

@dorine3: probeer anders een levertraanzalf. Dat is vetter dan zinkzalf en heeft ook een huidherstellende werking. Ik heb er erg goede resultaten mee gehaald met de mok bij mijn paard.
Het maakt de korstjes week en trekt diep in. Succes met je behandeling!
Laatst bijgewerkt door IngLio op 01-08-05 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

IngLio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:21

Miirthe schreef:
Maar wat is het nou? Wel of niet eraf krabben? Bij mijn Fries deed ik het niet (ze had overigens geen ernstige mok) omdat het mij onlogisch lijkt dat je het openkrabt; bij wondjes doe je het toch ook niet? Ik weet het niet hoor .. dus deze vraag aan de Mok-kenners nu

Je hebt krabben in verschillende mate...
1. Korsten tot bloedens toe eraf krabben en echt alles er helemaal af
2. Of alleen de korsten eraf halen die al los zitten
3. Of de korsten week maken met warm water en een shampoo (betadine bijvoorbeeld, of tea tree) en dan de weke korsten er voorzichtig af pielen, zonder het te laten bloeden. Echte vaste korsten laten zitten.
4. ?
...
99. Altijd drogen na het wassen! Absoluut droog hebben voordat er een zalf of creme op gaat!
100. Beweging is absoluut goed!

Ik doe optie 2 en 3 (+99 en 100 sowieso).
Voor het wassen de al losse korsten verwijderen. Die zitten gewoon los in het haar, maar dat kan natuurlijk ook tijdens het wassen.
Korsten die dus helemaal week zijn van het wassen, herken je aan de lichtgele/grijze kleur die ze krijgen. Een beetje met je nagel pielen en ze zijn los zonder te bloeden. Bij te veel weerstand van het korstje, krab ik niet verder en zoek ik naar andere losse korstjes.

Ik merk duidelijk verbetering en een versneld effect van de genezing.
Foto's die ik vanavond zal maken, lijken al bijna niet meer op mijn foto's van vorige week! Ik krijg er weer moed op dat het over gaat!

Ik voelde ook uitzaaing naar haar linker voorvoet. Een donker grijze schimmelvoet notabene! Maar daar nu ook sudocrem opgesmeerd en de korstjes kon ik wegkrijgen gister (3 dagen sudocrem). Gelukkig maar!

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:05

Oke, die levertraanzalf zal ik ook eens gaan proberen.

Wanneer komt er nu eigenlijk weer haar op zo'n plek normaal gesproken? Of komt dat niet terug zolang de mok daar in enige mate nog aanwezig is?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:52

Sam's plekje op z'n hoofd is weer groter geworden
Hebben de DA maar even gebeld en die komt vrijdag toch voor de merrie en die neemt nu ook een paar zalfjes mee, hoop dat er iets tussen zit voor Sam!
Ik wil geen kale pony

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:28

Ah het is idd wel een sneu gezicht. Ik dacht ook vorige week dat Lio zo'n plekje op haar kruin op haar voorhoofd had. Paar kleine inimini korstjes die ik eraf kon krabben. Zijn gelukkig niet groter geworden zoals bij Sam.

Het haar groeit best snel terug, maar je moet het vergelijken denk ik met een schaafwond, die ook opnieuw moet gaan "begroeien".
Kan dus wel een tijdje overheen gaan. Bij Lio's mokvoeten gaat het teruggroeien van haar vrij snel, maar op andere kale plekjes op haar lijf, van insectensteken bijvoorbeeld, weer heel traag.
Kwestie van geduld.

Succes Vivian en Dorine3!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:31

Arabel heeft gelukkig geen plekjes op haar hoofd. Met deze regen heeft ze binnen gestaan en haar been is dikker geworden. Vandaag ook weer harde korsten in de kootholte maar na wassen met teer shampoo alles weer zacht en eraf. Zalf erop en maar weer in het land, gras was niet eens zo nat.

Haar kootholte is al jaren kaal. Echt haar groeit nog aan de zijkanten en soms wat donshaar erin. Maar haar kootholte is glad rose zonder haar en een soort van dikke huid. Logisch...na vier jaar mok en behandeling....

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:33

Ja dat zal wel een soort van eelt geworden zijn bij Arabel, of een vorm van lidtekenweefsel waarop dus geen haar meer groeit.
Komen daar dan nog wel weer korsten op of blijft dat nu echt kaal kaal; geen haar, geen korsten?
Merk namelijk bij Lio dat ze RA aan de binnenkant ook een veel dikkere huid heeft...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:49

Ik zal woensdag weer eens echt een foto maken. Het is net de buitenkant van een leegeglopen ballon. Als je begrijpt wat ik bedoel. De mok komt niet meer op de plooien, wel erin. Dan begint het als een geel schilfertje en dat wordt dan een hard, zwartig korstje. Als ik m er dan nog niet af heb gehaald dan komt er een mega kloof met bloed en etter en veel mokkorsten! Ze heeft wel plukjes met donshaar er zitten, donderdag staan de foto's erop. Kunnen we even vergelijken...

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:33

Oh, ik lees dit topic net pas!
Ik had net al een nieuw topic geopend over mijn merrie.
Ze heeft helaas ook mok op 3 benen(alleen de witte beentjes)
En het zit alleen in de kootholtes.
Ik smeer het elke dag in met Equi mokzalf.

Op haar rechtervoorbeen is het al minder geworden.
Op haar rechterachterbeen zit een klein beetje maar zie niet veel verandering.
Op haar linkerachtebeen is het het ergst! Daar zit het helemaal vol.
Bij de kronnrand is het nu trouwens wel verdwenen. Dus ik hoop dat het over gaat!

Heeft iemand nog tips?

En oh ja, ze heeft ook enkele weken geleden schimmelinfectie gehad. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Groetjes Angelique

Ik zal morgen wel even foto's maken!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:36

Ik heb ook weer een ander middeltje gevonden, de rest hielp helaas toch niet.. MSM zalf, schijnt echt voor vanalles goed te zijn dus ik ben erg benieuwd, vanochtend en vanavond voor het eerst erop gedaan en goed ingesmeerd, het huidje voelde nu erg soepel aan en de korstjes vielen er als een soort velletjes af!
Hoop dat dit "het" is!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:37

Zal morgen eens kijken of ik er een foto van kan maken

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 21:39

Waar haal je dat MSM dan?
Ga ik het ook even uitproberen

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 23:54

Shetlovertje schreef:
Waar haal je dat MSM dan?
Ga ik het ook even uitproberen

Equi mok kreeg paard uitslag vanen alles werd erger.
Wat super hielp)op advies goede DA) was uierzalf met ontstekingsremmer erbij. Eerst werden de korsten erger en nu vallen ze eraf!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:01

Hm van uierzalf werd het bij mijn paard juist erger, omdat het een afsluitend effect had en de bacterien dus lekker verder konden broeien in het stuk wat ik insmeerde...

Maar bij ieder paard werkt het anders, dus kan dit idd prima voor jouw paard werken.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 08:09

Lio update 2 en 4 augustus

2 augustus: ongewassen uit het land gehaald. De sudocrem blijft mooi zitten...

Links achter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechts achter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

4 augustus: gewassen, erg uitgebreid met betadine shampoo en afgedroogd.

Rechts achter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Links achter:
Afbeelding
Afbeelding

Neus verbrand:
Afbeelding

Ik zie verbetering!
Ik ben blij!

Ik was nu om de dag heel uitgebreid met betadine shampoo, zodat dat zeker een kwartier per been zijn werk kan doen.
Dan helemaal droogmaken met handdoek en dik sudocrem erop.
Als ik niet was, dan haal ik het zand er zo goed als af en smeer er nieuwe sudocrem op!