hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

briandylan

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:45

nou ik ben zelf al enige jaren hoefsmid en geeft altijd het advies dat als je paard zonder ijzers kan moet je ze er zeker ook niet onder zetten.het belemmerd namelijk het hoefmechanisme dus de bewegelijkheid van de hoef en dus de doorbloeding.het is echter niet zo dat er helemaal geen doorbloeding meer plaats vind want dan zou de hoef afsterven,en als de doorbloeding wat afneemt dan neemt ook de kwaliteit wat af bij de 1 meer dan de ander.maar voor sommige paarden is het echter geen optie om ze zonder ijzers te zetten omdat ze dan nog slechter af zijn.ook heb ik wel eens het verhaal gehoord dat als je paard eenmmaal op ijzers staat ze er nooit meer af kunnen want dan loopt je paard niet meer ,nou dat is echter onzin als hij op ijzers staat omdat het medisch gezien beter is dan is er wat voor te zeggen maar anders kan hij wel zonder het is alleen een kwestie van wennen de eerste dagen zal hij op een verharde bodem wel wat gevoelig lopen (hoeft niet)maar zal hier echter wel weer aan wennen

groetjes monique

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 08:38

Nou kijk eens aan, dit printen we uit en lijsten we in!! Eindelijk eens commentaar van een echte hoefsmid!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:17

hahaha nou wordt het pas echt leuk!! Ik heb mijn eigen natuurlijk bekappen methode ontdenkt blijkbaar. Ik meng me in deze discussie als 'voor ijzers' maar zeker niet 'tegen natuurlijk bebappen'
Lees ik het onderstaande stukje :
Citaat:
van de zool wordt alleen maar afgehaald wat kruimelig en los is. de hoefwand wordt met de zool gelijk gemaakt, ook bij de verzenen, en de steunsels worden tot op zoolniveau terug gesneden.
De hoefrand wordt met de rasp stevig afgerond zodat niks uitbreekt.

Blijkt dat ik dit al jaren doe met de achterhoeven van mijn paard. De smid bakapt hem zo dat er niet alleen de wand draagt maar ook een (deel van) de zool. De straal is groot en raakt de grond. Als het nodig is vijl ik tussentijds de wand van de hoef iets ronder zodat er gaan stukken vanaf springen. Met een beetje logisch denken kom je dus gewoon een heel eind.
Mijn paard staat als het ware in het midden van de discussie. Sorry natuurlijk bekappers. Jullie krijgen de minst charmante kant: de kont Haha! en ik hou de kop

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:57

Raar verhaal over voor- en nadelen van hoefijzers. Een goede smid beslaat een paard alleen als het nodig is, door het overmatig afsluiten van hoeven, tbv wedstrijden of therapeutisch.
Verder moet je een goede smid zoeken, er is nogal wat kaf onder het koren. De overheid heeft namelijk in oneindige wijsheid het vak vrijgegeven. Een smid aangesloten bij de ned. vereniging van hoefsmeden heeft in iedergeval 3 jaar geleerd, wordt regelmatig bijgeschoold en is onderhevig aan een tuchtregelement met geschillencommissie. Deze smeden zijn te herkennen aan een stikker op de auto, of vraag ernaar.
Verder is het belangrijk dat je goed kunt met jouw smid, en dat hij naar je luistert. tenslotte is het jouw paard, en meestal weet jij er het meeste vanaf. Als de smid je paard beslaat houd hij rekening met de voetas, zowel axiaal als tangentiaal, beslaat met zo min mogelijk nagels en een ruim garnituur.
Op deze wijze heb je levenslang plezier van je grootste vriendje

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:20

farrier schreef:
Raar verhaal over voor- en nadelen van hoefijzers. Een goede smid beslaat een paard alleen als het nodig is, door het overmatig afsluiten van hoeven, tbv wedstrijden of therapeutisch.
Verder moet je een goede smid zoeken, er is nogal wat kaf onder het koren. De overheid heeft namelijk in oneindige wijsheid het vak vrijgegeven. Een smid aangesloten bij de ned. vereniging van hoefsmeden heeft in iedergeval 3 jaar geleerd, wordt regelmatig bijgeschoold en is onderhevig aan een tuchtregelement met geschillencommissie. Deze smeden zijn te herkennen aan een stikker op de auto, of vraag ernaar.
Verder is het belangrijk dat je goed kunt met jouw smid, en dat hij naar je luistert. tenslotte is het jouw paard, en meestal weet jij er het meeste vanaf. Als de smid je paard beslaat houd hij rekening met de voetas, zowel axiaal als tangentiaal, beslaat met zo min mogelijk nagels en een ruim garnituur.
een smid die niet aan gesloten is bij de vereniging van hoefsmeden kan ook geschoold zijn ik heb zelf ook 9 jaar geleden de opleiding gedaan en op dat moment was de vereniging nogal een zooitje en scholing of niet je leert het vak toch pas met ervaring.En het blijft een feit dat het beslaan de werking van het hoefmechanisme belemmerd hoe weinig nagels je nou ook gebruikt.alleen bij het ene paard zal je er weinig van merken dan het andere paard.En ik vind het echter het probleem dat de meesten hoefsmeden eerst aan hun centen denken en dan pas aan het paard.want ja beslaan levert nou eenmaal meer op dan bekappen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:24

Hulde aan Moniek!!!! OK dan!

axiaal als tangentiaal
Wie helpt, wat is dat?

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:30

briandylan schreef:
farrier schreef:
een smid die niet aan gesloten is bij de vereniging van hoefsmeden kan ook geschoold zijn ik heb zelf ook 9 jaar geleden de opleiding gedaan en op dat moment was de vereniging nogal een zooitje en scholing of niet je leert het vak toch pas met ervaring.En het blijft een feit dat het beslaan de werking van het hoefmechanisme belemmerd hoe weinig nagels je nou ook gebruikt.alleen bij het ene paard zal je er weinig van merken dan het andere paard.En ik vind het echter het probleem dat de meesten hoefsmeden eerst aan hun centen denken en dan pas aan het paard.want ja beslaan levert nou eenmaal meer op dan bekappen.

ik weet niet hoe jij werkt, maar ik verdien meer aan bekappen dan aan beslaan!!!!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:31

Antheman schreef:

axiaal als tangentiaal
Wie helpt, wat is dat?

dat zijn de voetas standen .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:34

briandylan schreef:
Antheman schreef:

axiaal als tangentiaal
Wie helpt, wat is dat?

dat zijn de voetas standen .

Dank je!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:37

een hoefsmid die meer verdient aan bekappen dan beslaan?vaag bij mij scheelt het nogal wat beslaan is toch echt duurder bij mij hoor.
monique

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:38

Farrier,

In welke regio ben je werkzaam?

Hier in Midden Nederland heeft zo ongeveer iedereen zijn paard op ijzers staan!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:43

@briandylan: ga dat maar eens bereken per tijdeenheid (beslaan duurt veel langer dan bekappen), met aftrek van de extra materiaalkosten van de ijzers. Dan zul je zien dat beslaan of bekappen elkaar niet veel ontlopen qua winstgevendheid......

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:48

jackie schreef:
in principe hebben strasser en de andere bekappers hetzelfde doel voor ogen. een hoef die zoveel mogelijk lijkt op het model van de hoef van een paard dat zijn hoeven in het wild zo natuurlijk mogelijk afslijt.

duidelijk of heb je nog meer vragen??

Meer vragen Knipoog

Een paard in het wild wordt niet gereden. Dus in hoeverre is het nabootsen van het 'wild' aan de orde?

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:00

Tenfold schreef:
@briandylan: ga dat maar eens bereken per tijdeenheid (beslaan duurt veel langer dan bekappen), met aftrek van de extra materiaalkosten van de ijzers. Dan zul je zien dat beslaan of bekappen elkaar niet veel ontlopen qua winstgevendheid......

een simpel reken sommetje zeg maar een klanten bestand van 100 paarden allemaal op ijzers 100 maal ongeveer he 75 euro is 7500 euro ijzers zijn per paard ongeveer 10 euro ruim gerekend 100 maal is 1000 euro.7500 min 1000 is 6500 euro .bekappen 100 maal 20 euro is 2000 euro is voor mij nog altijd een verschil van 4500 euro .ja je bent er wat langer mee bezig,maar dat mag ook wel.en dat elke 2 maanden.en de meesten bestanden zijn veel groter.je kan je eruit praten wat je wil maar de meesten smeden gaan zo te werk zie het maar al te vaak gebeuren bij "collega hoefsmeden".

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:03

Naz schreef:
jackie schreef:
in principe hebben strasser en de andere bekappers hetzelfde doel voor ogen. een hoef die zoveel mogelijk lijkt op het model van de hoef van een paard dat zijn hoeven in het wild zo natuurlijk mogelijk afslijt.

duidelijk of heb je nog meer vragen??

Meer vragen Knipoog

Een paard in het wild wordt niet gereden. Dus in hoeverre is het nabootsen van het 'wild' aan de orde?

hier ben ik het helemaal mee eens ! als je het echt natuurlijk wil doen moet je ook niet op zijn rug gaan zitten !

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:22

@briandylan
maar als je langer bezig bent met beslaan dan kun je toch ook minder klanten doen op een dag. Dan is je klantenbestand kleiner en dan geldt je rekensommetje niet.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:31

@briandylan: Leuke rekensom, maar zo werkt het niet. Een hoefsmid kan veel meer paarden bekappen dan beslaan in zijn werkweek. En dus ongeveer net zoveel verdienen door alleen te beslaan, in vergelijking met alleen bekappen (even als extremen genomen).

Dus het rekensommetje zou dan worden:
100 * 75 = 7500 bij alleen beslaan
250 * 30 (dat rekent mijn hoefsmid voor bekappen; uitgangspunt is dat beslaan 2,5 keer zo lang duurt en dat lijkt me nog een voorzichtige inschatting) = 7500 bij alleen bekappen.
En dan zijn de materiaalkosten (ijzers, nagels, gereedschap!) niet meegenomen.

En een goede hoefsmid kan makkelijk aan genoeg klanten komen om zijn week te vullen, dat hoeft geen belemmering te zijn.
Dus het argument dat een hoefsmid liever beslaat, om zo meer te verdienen: ik zie het niet. Ik denk dat veel hoefsmeden graag goede kwaliteit leveren en voor ieder paard de juiste oplossing willen toepassen. Wat natuurlijk nog niet wil zeggen dat iedere hoefsmid fan is van natuurlijk bekappen.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:39

Tenfold schreef:
@briandylan: Leuke rekensom, maar zo werkt het niet. Een hoefsmid kan veel meer paarden bekappen dan beslaan in zijn werkweek. En dus ongeveer net zoveel verdienen door alleen te beslaan, in vergelijking met alleen bekappen (even als extremen genomen).

Dus het rekensommetje zou dan worden:
100 * 75 = 7500 bij alleen beslaan
250 * 30 (dat rekent mijn hoefsmid voor bekappen; uitgangspunt is dat beslaan 2,5 keer zo lang duurt en dat lijkt me nog een voorzichtige inschatting) = 7500 bij alleen bekappen.
En dan zijn de materiaalkosten (ijzers, nagels, gereedschap!) niet meegenomen.

En een goede hoefsmid kan makkelijk aan genoeg klanten komen om zijn week te vullen, dat hoeft geen belemmering te zijn.
Dus het argument dat een hoefsmid liever beslaat, om zo meer te verdienen: ik zie het niet. Ik denk dat veel hoefsmeden graag goede kwaliteit leveren en voor ieder paard de juiste oplossing willen toepassen. Wat natuurlijk nog niet wil zeggen dat iedere hoefsmid fan is van natuurlijk bekappen.
je zit bij meer paarden bekappen ook aan meer reizen maar voor de duidelijkheid ik wil niet zeggen dat alle hoefsmeden zo te werk gaan alleen in mijn regio zie dat dat veel gebeuren.en bekappen kost hier ook minder rond de 19 euro.en als hoefsmid weet ik dat het er bij veel smeden wel zo aan toe gaat.maar uit eindelijk ging het erom of beslaan nou goed of slecht is voor een paard en daar heb ik al op gereageerd.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:46

Dat reizen valt wel mee. Veel van het werk wordt bij grote stallen/maneges gedaan. Aan een particulier met enkele paarden wordt sowieso niet of nauwelijks verdient.
Dan heb je een hoefsmid die goedkoop bekapt, ik ken ze niet die zo goedkoop bekappen. Dan is dat bij jouw hoefsmid blijkbaar al voor 19 euro winstgevend! Kun je nagaan.
Volgens mij gaat het niet zozeer om de discussie traditioneel bekappen of beslaan. Natuurlijk bekappen is volgens mij iets anders dan traditioneel bekappen. Ik wilde alleen ontkrachten dat een hoefsmid alleen maar baat heeft bij het beslaan tov het bekappen.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:33

Tenfold schreef:
Dat reizen valt wel mee. Veel van het werk wordt bij grote stallen/maneges gedaan. Aan een particulier met enkele paarden wordt sowieso niet of nauwelijks verdient.
Dan heb je een hoefsmid die goedkoop bekapt, ik ken ze niet die zo goedkoop bekappen. Dan is dat bij jouw hoefsmid blijkbaar al voor 19 euro winstgevend! Kun je nagaan.
Volgens mij gaat het niet zozeer om de discussie traditioneel bekappen of beslaan. Natuurlijk bekappen is volgens mij iets anders dan traditioneel bekappen. Ik wilde alleen ontkrachten dat een hoefsmid alleen maar baat heeft bij het beslaan tov het bekappen.

voor alle duodelijkheid ik ben zelf hoefsmid al 9 jaar en ik bekapt op de "traditionele""manier en besla ook paarden en ponys mijn prijzen zijn gebasseerd op de prijzen hier in de regio.en er word vaak paarden beslagen terwijl het niet nodig is.ik hoop dat het nu duidelijk is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:33

farrier schreef:

Helemaal mee eens farrier, maar het grootste probleem dat IK heb met die natuurlijk-bekappen-mensen, is dat ze denken de wijsheid in pacht te hebben om het ZELF te doen. Een cursus van een paar dagen volgen bij iemand die zelf geen medische of hoeftechnische achtergrond heeft, en al zijn "wijsheid" uit boeken, internet, of een studie van mustangs heeft (die met een heel ander klimaat, fokbeleid, en ondergrond leven dan "onze" paarden)
Deze mensen worden vervolgens aangemoedigd de stand te veranderen (lage hielen zijn helemaal "in") ook bij oudere paarden ! wat imo gelijk staat aan vragen om problemen op de lange termijn....en blijkbaar de korte termijn want vaak hoor je dat die paarden zo gevoelig lopen.
1 van mijn paarden die al 20 jaar door een traditionele smid is bekapt heeft nog nooit ijzers gehad, behalve toen ze eens white line disease had en er gaten in haar hoeven gefreesd moesten worden. Teon de hoefijzers eraf gingen na een half jaar heeft ze geen seconde gevoelig gelopen, omdat haar natuurlijke hoefstand gerespecteerd werd........dus waarom hebben die NBérs WEL problemen met gevoelig lopen ???

otterpatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:26

Als je Evottie van de ijzers af haalt, zul je minimaal 9 maanden geduld moeten hebben, voordat haar hoeven niet meer gevoelig zullen zijn op los stenige ondergrond. De kunst is haar goede voeding te geven zodat haar hoeven goed groeien, en vooral regelmatig over de harde grond laten lopen.javascript:emoticon(':P')En dan heb ik het niet over uuuuren lopen. De harde ondergronnd zorgt en namelijk voor dat de pompwerking van de bloedcirculatie bevorderd word en daarme ook de hoeven beter groeien.En daarvan worden ze staal / diamant hard. De "brede" hoeven zijn gok ik wat je "flairs" noemt. Ofwel de hoornwand loopt van de hoef over de grond weg. Net of je naar een trompet kijkt. Dit trekt de witte lijn weg en moet "afgerond" geveild worden.

Pepsi loopt in een natuurgebied waarschijnlijk voornamelijk op zachte ondergrond en dan slijt er helemaal niets vanaf. Daar zul je aanzienlijk eerder mee op hardere ondergrond moeten ghaan lopen om de boel te stimuleren en harder te maken. Zie verhaal boven.

Het zou beter zijn als je met Vidieni over de weg zou lopen!!!

Ik heb zelf een 24 jaar oude Welsh pony, uiteraard op blote voeten.
Ik bekap hem nu zelf na met Jolanda op de Strasser methode te zijn begonnen. Bekap inmiddels iets minder drastisch. Onze tochten gaan door het bos, door de modder, door plassen (laatste 2 worden door mijn paard zoveel mogelijk vermeden)over boomstronken, over steentjes over de harde weg (bij voorkeur). We draven en galopperen naar hartelust over de harde weg. Onze tochten beslaan tussen de 1 1/2 en 4 uur, gemiddeld. En dat 4 keer per week. Ook gaan we vaak lange tochten in andere gebieden rijden, dus meer dan 4 uur.
Als de hoeven eenmaal hun voor ieder paard natuurlijke vorm hebben gevonden, ben je amper nog tijd eraan kwijt. Ik haal ongeveer iedere 2 a 3 weken de steunsel een beetje weg en vijl voornamelijk de "flairs" weg en maak de hoef "rond" Bij elkaar tussen de 30 en 60 minuten totaal, met koffie en kletsen en rug rechten etc tussendoor.
Belangrijk: schrepe mesjes, vijl en probeer een BOK te krijgen. En houd in het begin veel pauzes om te wennen aan op je kop staan. Als je het in het begin met stukjes en beetjes doet, krijg je vanzelf oefening en heb je steeds minder tijd nodig, bovendien kun je gaan splitsen: alleen snijden, alleen vijlen.

Er zijn mensen die hun hele leven roken en 80 worden, die hebben heel veel geluk gehad, maar misschien zouden ze een stuk prettigers geleefd hebben of ouder geworden als ze niet hadden gerookt.
Als jij thuis komt, na een dag werken, houd jij dan je schoenen aan en je "werkkleding" of doe je zachte meebewegende sloffen aan en gemakkelijke kleding? Gun dat dier toch een prettige oude dag zonder die vreselijke krengen!!! En heb vooral GEDULD!!!!!!! Otterpatty.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:48

otterpatty schreef:
Als je Evottie van de ijzers af haalt, zul je minimaal 9 maanden geduld moeten hebben, voordat haar hoeven niet meer gevoelig zullen zijn op los stenige ondergrond. De kunst is haar goede voeding te geven zodat haar hoeven goed groeien, en vooral regelmatig over de harde grond laten lopen.javascript:emoticon(':P')En dan heb ik het niet over uuuuren lopen. De harde ondergronnd zorgt en namelijk voor dat de pompwerking van de bloedcirculatie bevorderd word en daarme ook de hoeven beter groeien.En daarvan worden ze staal / diamant hard. De "brede" hoeven zijn gok ik wat je "flairs" noemt. Ofwel de hoornwand loopt van de hoef over de grond weg. Net of je naar een trompet kijkt. Dit trekt de witte lijn weg en moet "afgerond" geveild worden.

Pepsi loopt in een natuurgebied waarschijnlijk voornamelijk op zachte ondergrond en dan slijt er helemaal niets vanaf. Daar zul je aanzienlijk eerder mee op hardere ondergrond moeten ghaan lopen om de boel te stimuleren en harder te maken. Zie verhaal boven.

Het zou beter zijn als je met Vidieni over de weg zou lopen!!!

Ik heb zelf een 24 jaar oude Welsh pony, uiteraard op blote voeten.
Ik bekap hem nu zelf na met Jolanda op de Strasser methode te zijn begonnen. Bekap inmiddels iets minder drastisch. Onze tochten gaan door het bos, door de modder, door plassen (laatste 2 worden door mijn paard zoveel mogelijk vermeden)over boomstronken, over steentjes over de harde weg (bij voorkeur). We draven en galopperen naar hartelust over de harde weg. Onze tochten beslaan tussen de 1 1/2 en 4 uur, gemiddeld. En dat 4 keer per week. Ook gaan we vaak lange tochten in andere gebieden rijden, dus meer dan 4 uur.
Als de hoeven eenmaal hun voor ieder paard natuurlijke vorm hebben gevonden, ben je amper nog tijd eraan kwijt. Ik haal ongeveer iedere 2 a 3 weken de steunsel een beetje weg en vijl voornamelijk de "flairs" weg en maak de hoef "rond" Bij elkaar tussen de 30 en 60 minuten totaal, met koffie en kletsen en rug rechten etc tussendoor.
Belangrijk: schrepe mesjes, vijl en probeer een BOK te krijgen. En houd in het begin veel pauzes om te wennen aan op je kop staan. Als je het in het begin met stukjes en beetjes doet, krijg je vanzelf oefening en heb je steeds minder tijd nodig, bovendien kun je gaan splitsen: alleen snijden, alleen vijlen.

Er zijn mensen die hun hele leven roken en 80 worden, die hebben heel veel geluk gehad, maar misschien zouden ze een stuk prettigers geleefd hebben of ouder geworden als ze niet hadden gerookt.
Als jij thuis komt, na een dag werken, houd jij dan je schoenen aan en je "werkkleding" of doe je zachte meebewegende sloffen aan en gemakkelijke kleding? Gun dat dier toch een prettige oude dag zonder die vreselijke krengen!!! En heb vooral GEDULD!!!!!!! Otterpatty.

die woordkeuze vreselijke krengen Slapen ik moet echt mijn lach inhouden als ik dit lees !

nou ik ben het echt zat om steeds die negatieve commentaar op hoefijzers te horen en ik ga dus ook stoppen met dit topic te lezen want dit is niet goed voor mijn bloeddruk !

nog veel plezier in dit topic maar ik ben er hier mee weg !

doei doei !

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:24

otterpatty schreef:

Wat een een ontzettend kromme vergelijking!
Een paard heeft dus heel veel geluk als ie 20 wordt en z'n hele leven op ijzers loopt? Wat een onzin!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:31

Naz schreef:
otterpatty schreef:

Wat een een ontzettend kromme vergelijking!

Een paard heeft dus heel veel geluk als ie 20 wordt en z'n hele leven op ijzers loopt? Wat een onzin!

Huh??? Verward Volgens mij bedoeld Otterpatty dat een paard geluk heeft als ie 20 jaar probleemloos op ijzers loopt...

(net zo'n uitzondering als iemand die probleemloos 80 wordt terwijl ie zijn hele leven gerookt heeft...)