Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:van de zool wordt alleen maar afgehaald wat kruimelig en los is. de hoefwand wordt met de zool gelijk gemaakt, ook bij de verzenen, en de steunsels worden tot op zoolniveau terug gesneden.
De hoefrand wordt met de rasp stevig afgerond zodat niks uitbreekt.
en ik hou de kop farrier schreef:een smid die niet aan gesloten is bij de vereniging van hoefsmeden kan ook geschoold zijn ik heb zelf ook 9 jaar geleden de opleiding gedaan en op dat moment was de vereniging nogal een zooitje en scholing of niet je leert het vak toch pas met ervaring.En het blijft een feit dat het beslaan de werking van het hoefmechanisme belemmerd hoe weinig nagels je nou ook gebruikt.alleen bij het ene paard zal je er weinig van merken dan het andere paard.En ik vind het echter het probleem dat de meesten hoefsmeden eerst aan hun centen denken en dan pas aan het paard.want ja beslaan levert nou eenmaal meer op dan bekappen.Raar verhaal over voor- en nadelen van hoefijzers. Een goede smid beslaat een paard alleen als het nodig is, door het overmatig afsluiten van hoeven, tbv wedstrijden of therapeutisch.
Verder moet je een goede smid zoeken, er is nogal wat kaf onder het koren. De overheid heeft namelijk in oneindige wijsheid het vak vrijgegeven. Een smid aangesloten bij de ned. vereniging van hoefsmeden heeft in iedergeval 3 jaar geleerd, wordt regelmatig bijgeschoold en is onderhevig aan een tuchtregelement met geschillencommissie. Deze smeden zijn te herkennen aan een stikker op de auto, of vraag ernaar.
Verder is het belangrijk dat je goed kunt met jouw smid, en dat hij naar je luistert. tenslotte is het jouw paard, en meestal weet jij er het meeste vanaf. Als de smid je paard beslaat houd hij rekening met de voetas, zowel axiaal als tangentiaal, beslaat met zo min mogelijk nagels en een ruim garnituur.
Op deze wijze heb je levenslang plezier van je grootste vriendje
briandylan schreef:farrier schreef:een smid die niet aan gesloten is bij de vereniging van hoefsmeden kan ook geschoold zijn ik heb zelf ook 9 jaar geleden de opleiding gedaan en op dat moment was de vereniging nogal een zooitje en scholing of niet je leert het vak toch pas met ervaring.En het blijft een feit dat het beslaan de werking van het hoefmechanisme belemmerd hoe weinig nagels je nou ook gebruikt.alleen bij het ene paard zal je er weinig van merken dan het andere paard.En ik vind het echter het probleem dat de meesten hoefsmeden eerst aan hun centen denken en dan pas aan het paard.want ja beslaan levert nou eenmaal meer op dan bekappen.Raar verhaal over voor- en nadelen van hoefijzers. Een goede smid beslaat een paard alleen als het nodig is, door het overmatig afsluiten van hoeven, tbv wedstrijden of therapeutisch.
Verder moet je een goede smid zoeken, er is nogal wat kaf onder het koren. De overheid heeft namelijk in oneindige wijsheid het vak vrijgegeven. Een smid aangesloten bij de ned. vereniging van hoefsmeden heeft in iedergeval 3 jaar geleerd, wordt regelmatig bijgeschoold en is onderhevig aan een tuchtregelement met geschillencommissie. Deze smeden zijn te herkennen aan een stikker op de auto, of vraag ernaar.
Verder is het belangrijk dat je goed kunt met jouw smid, en dat hij naar je luistert. tenslotte is het jouw paard, en meestal weet jij er het meeste vanaf. Als de smid je paard beslaat houd hij rekening met de voetas, zowel axiaal als tangentiaal, beslaat met zo min mogelijk nagels en een ruim garnituur.
Antheman schreef:Hulde aan Moniek!!!!![]()
axiaal als tangentiaal
Wie helpt, wat is dat?
briandylan schreef:Antheman schreef:Hulde aan Moniek!!!!![]()
axiaal als tangentiaal
Wie helpt, wat is dat?
dat zijn de voetas standen .
jackie schreef:in principe hebben strasser en de andere bekappers hetzelfde doel voor ogen. een hoef die zoveel mogelijk lijkt op het model van de hoef van een paard dat zijn hoeven in het wild zo natuurlijk mogelijk afslijt.
duidelijk of heb je nog meer vragen??

Tenfold schreef:@briandylan: ga dat maar eens bereken per tijdeenheid (beslaan duurt veel langer dan bekappen), met aftrek van de extra materiaalkosten van de ijzers. Dan zul je zien dat beslaan of bekappen elkaar niet veel ontlopen qua winstgevendheid......
Naz schreef:jackie schreef:in principe hebben strasser en de andere bekappers hetzelfde doel voor ogen. een hoef die zoveel mogelijk lijkt op het model van de hoef van een paard dat zijn hoeven in het wild zo natuurlijk mogelijk afslijt.
duidelijk of heb je nog meer vragen??
Meer vragen
Een paard in het wild wordt niet gereden. Dus in hoeverre is het nabootsen van het 'wild' aan de orde?
Tenfold schreef:je zit bij meer paarden bekappen ook aan meer reizen maar voor de duidelijkheid ik wil niet zeggen dat alle hoefsmeden zo te werk gaan alleen in mijn regio zie dat dat veel gebeuren.en bekappen kost hier ook minder rond de 19 euro.en als hoefsmid weet ik dat het er bij veel smeden wel zo aan toe gaat.maar uit eindelijk ging het erom of beslaan nou goed of slecht is voor een paard en daar heb ik al op gereageerd.@briandylan: Leuke rekensom, maar zo werkt het niet. Een hoefsmid kan veel meer paarden bekappen dan beslaan in zijn werkweek. En dus ongeveer net zoveel verdienen door alleen te beslaan, in vergelijking met alleen bekappen (even als extremen genomen).
Dus het rekensommetje zou dan worden:
100 * 75 = 7500 bij alleen beslaan
250 * 30 (dat rekent mijn hoefsmid voor bekappen; uitgangspunt is dat beslaan 2,5 keer zo lang duurt en dat lijkt me nog een voorzichtige inschatting) = 7500 bij alleen bekappen.
En dan zijn de materiaalkosten (ijzers, nagels, gereedschap!) niet meegenomen.
En een goede hoefsmid kan makkelijk aan genoeg klanten komen om zijn week te vullen, dat hoeft geen belemmering te zijn.
Dus het argument dat een hoefsmid liever beslaat, om zo meer te verdienen: ik zie het niet. Ik denk dat veel hoefsmeden graag goede kwaliteit leveren en voor ieder paard de juiste oplossing willen toepassen. Wat natuurlijk nog niet wil zeggen dat iedere hoefsmid fan is van natuurlijk bekappen.
Tenfold schreef:Dat reizen valt wel mee. Veel van het werk wordt bij grote stallen/maneges gedaan. Aan een particulier met enkele paarden wordt sowieso niet of nauwelijks verdient.
Dan heb je een hoefsmid die goedkoop bekapt, ik ken ze niet die zo goedkoop bekappen. Dan is dat bij jouw hoefsmid blijkbaar al voor 19 euro winstgevend! Kun je nagaan.
Volgens mij gaat het niet zozeer om de discussie traditioneel bekappen of beslaan. Natuurlijk bekappen is volgens mij iets anders dan traditioneel bekappen. Ik wilde alleen ontkrachten dat een hoefsmid alleen maar baat heeft bij het beslaan tov het bekappen.
farrier schreef:Raar verhaal over voor- en nadelen van hoefijzers. Een goede smid beslaat een paard alleen als het nodig is, door het overmatig afsluiten van hoeven, tbv wedstrijden of therapeutisch.
otterpatty schreef:Als je Evottie van de ijzers af haalt, zul je minimaal 9 maanden geduld moeten hebben, voordat haar hoeven niet meer gevoelig zullen zijn op los stenige ondergrond. De kunst is haar goede voeding te geven zodat haar hoeven goed groeien, en vooral regelmatig over de harde grond laten lopen.javascript:emoticon(':P')En dan heb ik het niet over uuuuren lopen. De harde ondergronnd zorgt en namelijk voor dat de pompwerking van de bloedcirculatie bevorderd word en daarme ook de hoeven beter groeien.En daarvan worden ze staal / diamant hard. De "brede" hoeven zijn gok ik wat je "flairs" noemt. Ofwel de hoornwand loopt van de hoef over de grond weg. Net of je naar een trompet kijkt. Dit trekt de witte lijn weg en moet "afgerond" geveild worden.
Pepsi loopt in een natuurgebied waarschijnlijk voornamelijk op zachte ondergrond en dan slijt er helemaal niets vanaf. Daar zul je aanzienlijk eerder mee op hardere ondergrond moeten ghaan lopen om de boel te stimuleren en harder te maken. Zie verhaal boven.
Het zou beter zijn als je met Vidieni over de weg zou lopen!!!
Ik heb zelf een 24 jaar oude Welsh pony, uiteraard op blote voeten.
Ik bekap hem nu zelf na met Jolanda op de Strasser methode te zijn begonnen. Bekap inmiddels iets minder drastisch. Onze tochten gaan door het bos, door de modder, door plassen (laatste 2 worden door mijn paard zoveel mogelijk vermeden)over boomstronken, over steentjes over de harde weg (bij voorkeur). We draven en galopperen naar hartelust over de harde weg. Onze tochten beslaan tussen de 1 1/2 en 4 uur, gemiddeld. En dat 4 keer per week. Ook gaan we vaak lange tochten in andere gebieden rijden, dus meer dan 4 uur.
Als de hoeven eenmaal hun voor ieder paard natuurlijke vorm hebben gevonden, ben je amper nog tijd eraan kwijt. Ik haal ongeveer iedere 2 a 3 weken de steunsel een beetje weg en vijl voornamelijk de "flairs" weg en maak de hoef "rond" Bij elkaar tussen de 30 en 60 minuten totaal, met koffie en kletsen en rug rechten etc tussendoor.
Belangrijk: schrepe mesjes, vijl en probeer een BOK te krijgen. En houd in het begin veel pauzes om te wennen aan op je kop staan. Als je het in het begin met stukjes en beetjes doet, krijg je vanzelf oefening en heb je steeds minder tijd nodig, bovendien kun je gaan splitsen: alleen snijden, alleen vijlen.
Er zijn mensen die hun hele leven roken en 80 worden, die hebben heel veel geluk gehad, maar misschien zouden ze een stuk prettigers geleefd hebben of ouder geworden als ze niet hadden gerookt.
Als jij thuis komt, na een dag werken, houd jij dan je schoenen aan en je "werkkleding" of doe je zachte meebewegende sloffen aan en gemakkelijke kleding? Gun dat dier toch een prettige oude dag zonder die vreselijke krengen!!! En heb vooral GEDULD!!!!!!! Otterpatty.
ik moet echt mijn lach inhouden als ik dit lees !otterpatty schreef:Er zijn mensen die hun hele leven roken en 80 worden, die hebben heel veel geluk gehad, maar misschien zouden ze een stuk prettigers geleefd hebben of ouder geworden als ze niet hadden gerookt.
Naz schreef:Huh???otterpatty schreef:Er zijn mensen die hun hele leven roken en 80 worden, die hebben heel veel geluk gehad, maar misschien zouden ze een stuk prettigers geleefd hebben of ouder geworden als ze niet hadden gerookt.
Wat een een ontzettend kromme vergelijking!
Een paard heeft dus heel veel geluk als ie 20 wordt en z'n hele leven op ijzers loopt? Wat een onzin!
Volgens mij bedoeld Otterpatty dat een paard geluk heeft als ie 20 jaar probleemloos op ijzers loopt...