Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:50

ik ken ook een pony die luchtzuigt, het lijkt me echt zoo poedersuiker

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:13

Weet je Hasten wat het allervervelendste is aan een luchtzuigend paard (zoals Nikki)? Dat de andere paardeneigenaren op stal er een probleem van maken. Je moet es weten hoeveel gezeik ik al heb gehad over het feit dat Nik een luchtzuiger is. Iedereen weet het namelijk altijd beter en men is als de dood dat zijn/haar paard het ziet en het overneemt. En als je dat soort gezeik altijd maar aan moet horen, wordt luchtzuigen inderdaad vervelend. Terwijl het voor mijn paard echt geen probleem is. Heeft nog nooit koliek gehad en mager? Ze is eerder te dik. En helemaal rondom gezond en gelukkig.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:55

Mijn paardje is ook een luchtzuiger en dit doet hij echt al heel lang maar hij heeft nooit problemen gehad en heeft een fijn lijntje. Zijn werk lijdt erook niet onder. Sommige mensen ergeren zich eraan maar zolang het geen problemen oplevert mag ie het blijven doen. Zo'n band om zijn nek lijkt mij geen goede oplossing en het is ook niet erg goedkoop. En een operatie? come on, das toch zielig[b]

boabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:20

Heb sinds een paar maanden mijn eigen paard. Heb hem gekocht met medeweten van het luchtzuigen. De pensionstaleigenaresse heeft mij het advies gegeven het is een gebrek, geen ziekte.

Hij was wat mager in het begin maar leeft nu helemaal op, en het zuigen wordt steeds minder, hij deed het op de deur en op zijn drinkbak. De drinkbak is uit zijn stal gehaald en hij heeft nu een emmer, en hij heeft een bovendeur gekregen waar hij met zijn neus niet tussen kan om zicht vast te kunnen zetten. Hij is veel voller nu en blinkt als een spiegel. Heb er echt geen spijt van dat ik hem heb gekocht.

In het begin had hij zijn bovendeur nog niet en de kindjes op stal vroegen van wat doet hij toch?? ik van ja hij probeert zijn deur op te tillen maar het lukt niet... .

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:43

hey

op school zag ik een advertentie va een laatstejaarsstudent die haar thesis doet over luchtzuigen en weven bij ruinen. ze zocht nog ruinen die ze kon onderzoeken en testen..

ik heb gauw onze 2 zuigende broers opgegeven , en ook nog een andere zuiger van op stal.

midden november komt ze voor een eerste gesprek en om het verloop van het onderzoek te overlopen.

ik hou jullie op de hoogte moest er iets interessants of frappants uit de bus komen!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:43

Wat ik me net af zat te vragen... Is het een idee om een pensionstal te beginnen alleen voor luchtzuigers? Het grootste probleem heb je dan al niet meer, namelijk zeikende stalgenoten. Verder kun je de omstandigheden zo ideaal mogelijk maken:

- zo veel mogelijk naar buiten
- een zuigproof afrastering
- zuigproof stallen
- onbeperkt ruwvoer
- aangepast voerschema
- medicijnen, indien gewenst
- eventueel groepshuisvesting
- ....

Is dit een idee? En waar zou zo'n stal nog meer aan moeten voldoen?

Misschien moet ik het trouwens anders formuleren: Een pensionstal voor luchtzuigers waarvan de baasjes geloven dat er een maagprobleem aan ten grondslag ligt. Want als je gelooft dat paarden het van elkaar overnemen dan lijkt me een stal met alleen maar luchtzuigers niet prettig, dan zou het steeds erger worden.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:52

DeedeJee schreef:
Weet je Hasten wat het allervervelendste is aan een luchtzuigend paard (zoals Nikki)? Dat de andere paardeneigenaren op stal er een probleem van maken. Je moet es weten hoeveel gezeik ik al heb gehad over het feit dat Nik een luchtzuiger is. Iedereen weet het namelijk altijd beter en men is als de dood dat zijn/haar paard het ziet en het overneemt. En als je dat soort gezeik altijd maar aan moet horen, wordt luchtzuigen inderdaad vervelend. Terwijl het voor mijn paard echt geen probleem is. Heeft nog nooit koliek gehad en mager? Ze is eerder te dik. En helemaal rondom gezond en gelukkig.

Mijn pony is ook een luchtzuiger, heb wel heel vaak dat mensen zeggen van : oh hij zuigt luch oh kijk eens, moet je hem niet zoon band omdoen??
zelfs mensen die even naar zijn gebit moesten kijken, want zijn tanden waren afgesleten.
niet echt leuk, maar mensen die bang zijn dat hun paard het overneemt nog neit gehoord

Hij staat ook gewoon nog op de wei, hij deed het al voor wij hem hadden, nu hebben wij hem 3,5 jaar en gok dat hij voor we hem kregen ook al een jaartje of 2 deed.
Ik heb een keer zoon band geprobeerd( 1 dag )
toen is vervolgens een ander paard metdat ding gaan spelen waardoor hij omgedraaid zat, niet veel nut toen

ook is hij eerder te dik dan te dun, koliek heeft hij nog nooit gehad (bij ons dan) En heeft de dierenarts gezged dat hij gewoon zonder band of andere dinge kan blijven rondlopen, tenzij we merken dat hij er last van gaat krijgen.

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:26

onze merrie doet het ook, alleen heel soms, alleen na het eten... ze had eerst een darmontsteking... toen is het begonnen en het is nu denk ik meer een gewoonte geworden.... door die band kreeg ze kale plekken en ze zoog er gewoon doorheen.... op de oude stal deed ze het wel vaker (tijdens die ontsteking) maar nu echt maar 2 á 3 keer per dag eventjes

quinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:18

Ik heb sinds kort ook een ruin die luchtzuigt, hij doet het niet samen met kribbebijten en naar mijn mening alleen als hij eten krijgt ofzo. Maar waar is die settelex te koop?

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:54

Ik heb nu een niet luchtzuigende luchtzuiger
Hij staat nu in een stal met de tralies omhoog(zodat hij niet kan zuigen aan de deur) en de voerbak eraf(hij eet op de grond nu)

Het werkt super..
Zijn maag is rusitger hij zuigt niet meer(ook niet in weiland paddock etc)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:44

Ik heb ook net gisteren de voerbak eruit gehaald en andere randjes ingesmeerd met cribox. Tot nu toe gaat het goed! *o/*

Hij krijgt er ook nog Gastrocare bij.

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:52

Mijn ruin is een leuchtzuiger, in maart zijn er erge maagzweren bij hem gevonden. Dit is behandeld met Gastroguard (niet te verwarren met Care!) Hij dioet het nu voor het eerst sinds 4 jaar super, is minder zuur en veel energieker! MAAR hij zuigt zich nog steeds erg veel.Ik gaf hem na de gastroguard Pronutrin als hij niet op land kon. Maar dat is erg duur, nu krijgt hij Maagcompositum Groene Os, en dat werkt erg goed naar mijn idee!!

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:54

nouw, heel apart!!!
die luchtzuiger van ons is er ineens mee op gehouden
nu al 2 weken niet meer gehoord/gezien

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:25

jollyjoker schreef:
MAAR hij zuigt zich nog steeds erg veel.

Ik heb het idee dat paarden meestal doorgaan met zuigen ookal is hun maagprobleem verholpen. Het is dan een gewoonte/verslaving geworden. (Maar dat betekent natuurlijk niet dat je niets aan die maagproblemen hoeft te doen).

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:52

Luchtzuigen begint wanneer ze een maagprobleem hebben. Daarom zuigen de meeste paarden wanneer ze iets te eten gehad hebben, de mijne ook. Wanner het maagprobleem is aangepakt, groene os maagcompositum is het beste, blijven ze zuigen, omdat het een verslaving is. Ze worden er een beetje high van...

Die van mij doet het alleen na het eten op stal. Hij staat de hele dag in de wei en doet het daar af en toe op een paaltje. Ik heb er geen probleem mee en de anderen bij ons op stal ook niet!

Ik heb toen ik hem kocht een band gekocht (de miracle) die was heel duur en na een maand krijg mijn bink enorme drukplekken achter zijn oren. Hij presteerde het ook om dat ding af te krijgen, dus daar begin ik niet meer aan......
Hij leeft nu misschien iets korter, heeft één keer windkoliek gehad (in twee jaar tijd) en zit mooi in zijn vacht en is niet te mager. Ik heb er verder geen problemen mee.
Wat hij wel doet, is als hij boos is tijdens het rijden op zijn bit luchtzuigen......

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:54

@Kris25
Waar heb je dat vandaan? Ik denk er ook zo over maar ik heb het geconcludeerd uit wat ik in de praktijk zie. Is er misschien een onderzoek waar dit uit is gebleken? Daar ben ik hard naar opzoek want ik heb dus wel stalgenoten die er een probleem van maken, en die zijn moeilijk te overtuigen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:09

Ik heb meerdere boeken gelezen en alles over stalondeugden uitgeplozen. Heb hier een boek (begrijp je paard) en ook hier staat heel duidelijk in dat het niet overgenomen wordt door andere paarden.
Tegenover die van mij staat een enorme wever, nemen ze ook niet over

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:15

Acilon schreef:
hey

op school zag ik een advertentie va een laatstejaarsstudent die haar thesis doet over luchtzuigen en weven bij ruinen. ze zocht nog ruinen die ze kon onderzoeken en testen..

ik heb gauw onze 2 zuigende broers opgegeven , en ook nog een andere zuiger van op stal.

midden november komt ze voor een eerste gesprek en om het verloop van het onderzoek te overlopen.

ik hou jullie op de hoogte moest er iets interessants of frappants uit de bus komen!

waarom alleen ruinen? Merries luchtzuigen ook wel eens. De mijne bijvoorbeeld.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:27

Misschien deed ze alleen onderzoek bij ruinen?
Geslacht maakt idd niet uit.....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:28

Misschien kan er een verschil worden gevonden in het zuigegedrag van hengsten, merries en ruinen. Hun hormoonhuishouding is verschillend dus hun gemoedstoestand in bepaalde situaties ook. Sommige vrouwen krijgen ook last van hun maag als ze ongesteld zijn, ik noem maar wat.

_Inge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:01

mijn ruintje zuigt ook lucht
Ik vind alleen het vervelende dat de meeste pensionstallen je niet de kans geven om hem zonder band te laten staan.
Ze beginnen gelijk van dat hij een band om moet, maar het lijkt me niet goed.

Hij staat van s'ochtends tot s'avonds buiten en dan op stal, dus hij heeft genoeg weidegang.
Hij zuigt ook vooral lucht als er iemand bij hem staat, dan doet hij het echt contstant.

Het liefste laat ik hem dus zonder band, maar ja dat mag dus niet.

Nu las ik ergens op internet dat acupuntuur in sommige gevallen ook zou helpen
Heeft iemand hier ervaring mee?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:58

ook ik heb sinds een 6/7 weken een lkribbebijter op stal.

naar de verhalen doet hij het minstens 7 jaar.
hij heeft een band om en doet het enkel na biks eten,hij probeert het maar geeft gauw op.

toch betrap ik hem erop het buiten op een houten paal los in het zandpaddock ook te doen.
heb je de band af dan doet hij het tijdens op/afzadelen ook.

ik geef hem 1 x daags biks en geef hem 3 x daags zeer veel hooi...
zo slaat hij het kribbebijten na het biks eten al over.

zijn voortanden zijn erg kort maar hij heeft daar geen problemen mee met rijden en het eten van biks,hooi,gras.

toch laat ik hem eens even geheel nakijken(eerst even sparen,hihi)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:33

Het is echt apart. Het grootste probleem met het hebben van een luchtzuiger zijn je zeurende stalgenoten. En waar zijn zij nou bang voor? Dat hun paard het overneemt en dat ze dan ook last krijgen van zeurende stalgenoten. Ze zijn dus bang voor zichzelf!

Het is eigenlijk te idioot voor woorden: Mijn paard moet een band om...

Niet voor zichzelf: Hij zuigt eigenlijk alleen 's avonds en af en toe koliek is niet zo erg als die band dag en nacht om.

Niet voor mij: Van mij hoeft hij hem niet om.

Niet voor de andere paarden: Ze nemen het niet over als ze geen maagproblemen hebben. Daar wil ik zelfs wel financiele garanties voor geven.

Voor wie dan wel? Voor (sommige) eigenaren die bang zijn zichzelf!

Het moet niet gekker worden!

(Sorry, het zit me ff heel erg hoog)

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 16:52

wat is luchtzuigen/kribbebijten in het engels??

nodig voor vraagje aan de fokker.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:18

Cribbing

Volgens mij is kribbebijten iets anders dan luchtzuigen, maar dit woord staat voor alletwee. Ik ken ook veel mensen die zeggen dat er geen verschil is.

Volgens mij is kribbebijten het kapotbijten van hout zonder te zuigen. Cribox helpt daartegen. Een middel als Quitt is daar ook voor bedoeld en niet voor luchtzuigers!