Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:05

Wat ik zo gauw kan vinden zal het wel niet onder de verzekering van stal vallen:

"De verantwoordelijkheid voor een gewond paard op een stalterrein hangt af van de specifieke situatie en de afspraken tussen de eigenaar en de stalhouder. In het algemeen rust er op de stalhouder een zorgplicht, wat inhoudt dat hij het paard goed moet stallen en verzorgen. Dit omvat onder andere het tijdig inschakelen van een dierenarts bij ziekte of verwonding, en het zorgen voor een veilige omgeving. Als de gewonde is veroorzaakt door nalatigheid van de stalhouder (bijvoorbeeld door een onveilige omheining of gebrek aan toezicht), dan kan hij aansprakelijk worden gesteld. Als de schade is veroorzaakt door een eigen beweging van het paard (bijvoorbeeld een val), dan is de eigenaar in principe aansprakelijk, tenzij de stalhouder aantoonbaar tekort is geschoten in zijn zorgplicht"

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:07

Wat super interessant deze constructie en hoe ze het aanpakken. Het klinkt als dat het nu echt grondig wordt aangepakt zo en dan ook lasertherapie. Is er al gezegd hoeveel dagen dit zowiezo in beslag gaat nemen? Fijn dat je bij de stal in gesprek kunt mbt de juiste huisvesting. Misschien een kudde of maatje met wat oudere en rustigere paarden, want ze zal nog wel een tijd zwakker zijn.
Ik denk niet dat je schadevergoeding moet gaan vragen, het uitdelen van klappen kan gebeuren en dat is denk ik een risico wat je zelf neemt door hem bij andere paarden te zetten in een kudde.
Ik duim dat dit goed blijft gaan en hou ons op de hoogte, fijn te lezen hoe goede zorgen ze krijgt. Wat een leuke bles heeft jouw paard trouwens!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:08

In belgie heet het een familiaal. dat is een verzekering waarbij je verzekert bent aan schade die je aanbrengt bij derde,dit kan gebeuren door je kinderen huisdieren of jezelf. In duitsland zijn paarden apart verzekert voor dat soort zaken. in nederland heb je zoiets als een familiaal al heet dat anders. Maar dan moet een eigenaar van het paard mee willen werken.
Kimmie ik voeg zelf kudde,s bijeen en weet dat er geen standaart regel voor is.Het ene paard kan er gelijk bij, het andere kan 2 maanden duren. Maar ik begreep dat ze de 2e keer nadat het gebeurt was terug werd opgejaagd,dat betekend dat het lastig koppelen is,dat ligt niet aan jouw paard maar aan de dynamiek. Ik heb er 1 gehad waar ik telkens er 1 bij deed ,begonnen met de laagste in rang ,dan er nog 1 bijgedaan, dan 1 van de leiding gevende er bij gezet en toen dat ging de twee kuddes weer 1 gemaakt. Soms is het echt puzzelen soms gaat het vanzelf.Maar in principe moeten paarden niet gewond raken bij het koppelen , dat is niet oke.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 14:32

Hoe gaat het nu TS?

Kimmie25501

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 20:50

Z’n gangetje!

Ik ben vandaag even langs geweest weer om wat aandacht te geven en daar was ze wel blij mee.

Ik was in de avond en de constructie was nu even af, dus ik kon alles mooi even fotograferen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze is echt wel heel zielig nu qua hoe ze eruit ziet. Gelukkig is ze wel weer vrolijk en genoot ze van de aandacht.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 20:54

Dat ziet er al wel een stuk beter uit zeg! Je ziet duidelijk verschil.
Wat zeggen ze er op de kliniek over?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 20:58

Ze ziet er verder ook wel weer wat voller uit. Fijn dat het beter gaat!

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 21:02

De wond ziet er goed uit!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 21:04

Daenerys, heb ik even gevraagd. Ik hoop morgen weer een update te krijgen.

Ik ben ook wel blij met jullie kijk erop, want ik was er dus vanavond en ik kon de vooruitgang niet eens zien :') Ik denk dat ik me een beetje blind heb gestaard haha.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 22:21

Dat gaat toch zeker wel vooruit wat fijn!
Bij haar buik is het ook een stuk kleiner toch? Fijn dat je haar even wat afleiding en aandacht kon geven daar!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 22:47

Ik vind het er ook een stuk beter uit zien. Fijn dat je haar even wat extra aandacht hebt kunnen geven. Hopelijk hoor je gauw een update van de kliniek

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:49

Dat ziet er veel beter uit. Fijn! Nu hopen dat het snel helemaal over is.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:08

Oh wat fijn! Gaat de goede kant op zeg! Oedeem op de buik is volgens mij bijna weg?
Staat ze daar op onbeperkt hooi?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 21:40

Pallatin, euh ik heb geen idee, maar ik denk het niet.

Ik kreeg vandaag als update dat ze al geupgrade is! Ze mag nu in de ochtend weer naar buiten op een klein stukje, dus dat is heel fijn. De wond wordt nog steeds iedere dag behandeld.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 14:16

Nieuwe update!

Vandaag heb ik de dierenarts weer gesproken. Het gaat nu echt wel goed. Het oedeem onder de buik is nu helemaal weg. Wel heeft ze nog een zakje met vocht, maar dat is heel lastig weg te krijgen. Met de constructie durfde Ivy namelijk niet te plassen en tapen werkte ook niet, omdat ze veel te veel liep in haar stal. Ze kreeg namelijk stress als de andere paarden naar buiten gingen en zij niet. Ze ging dan ook erg zweten en daardoor bleef de tape niet zitten. Ze ging dan enorm tegen het luik aan hangen (daardoor heeft ze nu dus wondjes) en toen op een gegeven moment zelfs haar voorbenen boven de stal uit kwamen is toch besloten dat ze in de ochtend op een klein stukje wel naar buiten gaat. Ze mag namelijk nog niet te veel bewegen. Qua behandeling zijn ze met de wond verder gegaan als eerder. Vandaag wordt die nog gelaserd en maandag weer. Hij is al de helft kleiner. Maandag mag ze gelukkig weer mee naar huis. Ze loopt goed, staat alleen af en toe wat wijd. Haar been neemt ze een fractie trager mee, maar dat moet ook door trainen opgelost worden. Het zakje vocht moet over drie tot vier weken weer leeg gemaakt worden. Daar heeft ze verder geen pijn aan, maar met de training moet wel gekeken worden hoe dat gaat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://youtube.com/shorts/Yo8aNksirPw? ... EuvseViXxI

Afbeelding

Toen ik in de auto stapte werd ik heel intens nagestaard :')

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 17:58

ah, dat is lastig weggaan dan, als ze zo blijft kijken.

wel fijn de goede update! en dat ze maandag lekker mee naar huis mag.
Ze heeft wel een flinke jas uitgedaan zeg, dat zal even tijd nodig hebben om weer bij te trekken. Die bult is toch nog best groot, hopelijk krijgt ze daar verder geen last meer van.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 18:08

WoW ik schrik toch effe van hoe fel zij ingevallen is zeg! Wat is ze mager en het lijkt alsof alle spieren volledig weg zijn...

Geef ze maar heel veel tijd om terug op haar positieven te komen want ze heeft duidelijk een flinke klap gehad.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 18:58

Fijn dat het de goede kant op gaat! Zelfs voor zo’n kliniek blijft het puzzelen welke aanpak het beste werkt, fijn dat ze daar staat en je dat zelf niet hoeft te bepalen. En inderdaad, ze heeft wel ingeleverd zeg… Stress, pijn en herstel kosten zoveel energie, daar is niet tegenop te voeren. Ik hoop dat ze snel weer mee naar huis mag en ze weer kan aansterken. Beterschap!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:01

Dank je voor de update. Arm paard, en ook 'gelukkig paard' dat ze zulke goede zorg krijgt. Veel sterkte en beterschap voor haar!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:33

Oohh mijn hart zou breken als ze me zo nakeek maar gelukkig mag ze na het weekend weer met je mee!

Ze zal nog tijd nodig hebben om helemaal goed te herstellen zo te zien maar met jouw goede zorg gaat dat vast goed komen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:39

Ze mag idd wat bijtrekken hierna maar ik weet zeker dat dat helemaal goed komt. :(:)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:42

Kunnen ze je nog tips geven zodat je haar het beste aan kan laten komen?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 23:36

Kimmie25501 schreef:
Pallatin, euh ik heb geen idee, maar ik denk het niet.

Ik kreeg vandaag als update dat ze al geupgrade is! Ze mag nu in de ochtend weer naar buiten op een klein stukje, dus dat is heel fijn. De wond wordt nog steeds iedere dag behandeld.

Stress en pijn doen een paard geen goed natuurlijk :(:) En ze had natuurlijk al niet veel reserves dus dan kan t hard gaan. Hartstikke fijn dat t qua wond en bil zo goed gaat, dan kan ze snel thuis aansterken. Ik zou t wel gek vinden als ze in deze toestand niet constant toegang heeft tot goed ruwvoer, dus hopelijk is ze snel thuis! Je doet t hartstikke goed TS, deze zorg had je haar op stal niet kunnen geven

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 10:20

LG, dat had ik ook al ja -O- Dat is ook zeker mijn plan! Heel rustig aan de training in ministapjes inrollen.

Friezenfan, Yes ze hebben aangegeven dat ik het beste luzerne en bietenpulp kan gaan bijvoeren.

Pallatin, ik heb gecheckt en ze heeft wel veel voer gehad daar, ook veel slobber (totdat de tut dat niet meer wilde eten :+ ). Dus ze heeft niet onbeperkt gehad, maar wel zeer veel. Altijd als ik kwam daar was ze ook aan het eten.

Verder bedankt allemaal!

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:29

En je staat nu op een stal waar ze al genoeg brok voeren. Dat zal ook helpen.
Hopelijk blijft ze opknappen. Aan jouw inzet zal dat niet liggen.