Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeborgx

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:12

Mijn oudje ligt nooit buiten, wel rollen maar niet liggen. Op stal ligt ze elke avond languit te snurken. Ze heeft een ritme, ligt ze op andere tijden dan is er wat aan de hand. Ook moet Sameer aanwezig zijn zonder haar geen rust...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:15

Mijn dame ligt ook weinig buiten, af en toe in de zon maar vaker staat ze gewoon te eten. Net de 100 grams onderdeken erop gedaan. Gevoelstemperatuur ligt laag.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:35

Onze oude ruin (23j shetland) lag vaak te slapen in de weide, de merrie (25j) zie ik nooit liggen buiten, wel snachts in de stal

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:36

Ik heb juist de dekens af gedaan; er staat wel wat wind maar de zon schijnt ook best lekker.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:38

Ik heb camera's hangen en kan daardoor wel zien of ze liggen ja of neem. M'n grote ligt vaak toch iig 3x per annacht (kort). Mijn shetje is soms wat lastiger te monitoren, ook omdat ze vaak op het harde ligt ipv in het zand :=

M'n grote merrie ligt nooit plat maar altijd 'als een broodje'. Zoals het filmpje dat ik laatst plaatste. Als zij plat ligt weet ik gelijk dat het mis is. Mijn pony ligt wel vaak plat.

Na een verhuizing kan het wel even duren voor ze durven te gaan liggen. Dat heeft soms tijd nodig. Mijne is gisteren van weide verhuisd en heeft ook een nacht niet gelegen lijkt het. Zelfs dan is het alweer even wennen.

Qua dekens vind ik het lastig. Due wind is wel erg guur. En in de winter staat ze met deze temperaturen ook met...

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:41

"Als een broodje" <3 Dat zeggen wij altijd over de kat als hij al z'n pootjes onder zich gevouwen heeft en als een broodje ergens ligt <3 Geinig dat meer mensen dat gebruiken.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:47

Hier ook de uitslag van de ACTH waardes terug. Helaas flink verhoogd, dus we gaan met de medicatie omhoog.
In december testen we weer, vorig jaar was het toen een stuk lager, hopelijk nu ook. Dan kunnen we met de medicatie weer terug naar de onderhoudsdosering.

Eefke85 schreef:
Dekens zijn lastiger hoe ouder ze worden. Mijn oudste heeft alleen nog de eczeemdeken op.

Ik heb een paar dagen geleden een gesprek gehad met de eigenaar van de wei en pony. Ik had hem een appje gestuurd of ik de ex mocht benaderen of de tandarts mocht komen omdat ik me zorgen maak dat ze zo mager de winter in moet gaan.
Lang verhaal iets korter: afgesproken dat hij zelf de ex benadert, ik blijf er buiten. Hij had nog wel zandweg staan, daar ben ik nu een kuurtje van aan het voeren met toestemming.
Hij had het idee dat als de pony van mij zou zijn dat ze naar `mijn kant`zou gaan, waar ik dan een gedeelte van mijn rijbak en 1 stal voor haar gebruik. Aangezien zaterdag mijn nieuwe pony komt en ze dan weer met zijn 3en staan is dat voor mij geen optie. Ik heb 2 stallen en kan er niet 1 apart zetten en groot paard, kleine pony en middelgrote pony de andere stal laten delen. Mijn oudjes staan al jaren samen en dat gaat goed samen, maar met een nieuwe pony erbij hebben ze gewoon meer plek nodig.
Hij zou dan de huidige stal van zijn pony aan iemand anders willen verhuren. Meteen gezegd dat dit geen optie is. Dat als hij een weiland wil verhuren, dat hij kan denken aan de buurvrouw die weiland te kort komt, haar paarden hebben op hun terrein stallen en de weilanden sluiten op elkaar aan. Daar gaat hij over denken. Ik hoor het als hij met zijn ex heeft gesproken.

Ik vind het een onduidelijk verhaal. Het grootste probleem was toch dat de pony bijgevoerd moet worden en je dit niet mocht doen? Waardoor je soms stiekem gaf? Mag je nu dan wel bijvoeren?
Verder hoop ik dat er gauw een oplossing komt. Succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 13:53

EvaC schreef:
"Als een broodje" <3 Dat zeggen wij altijd over de kat als hij al z'n pootjes onder zich gevouwen heeft en als een broodje ergens ligt <3 Geinig dat meer mensen dat gebruiken.

Ik noemde dat altijd cake-zitten :)

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 15:39

Showtime ligt ook nog wel graag. Zowel in stal als buiten. Aan de vlekken en het vlas in zijn vacht is altijd wel te zien dat hij elke nacht wel even gaat liggen. Buiten gaat hij het liefst even liggen als het zonnetje flink schijnt en dan het liefst languit. Daarmee heeft hij al menig stalgenootje laten schrikken omdat hij doodstil languit ligt en het dan net lijkt of hij dood is, en grappig dat hij zichzelf dan ook vind hoor :+
Maar bij het gaan liggen en weer opstaan kreunt hij wel flink en soms duurt het even voordat het lukt. Ik zit er nu aan te denken om voor deze winter toch een therapy deken van bucas voor hem te kopen. Ik merkt dat hij met de kou toch altijd wat stijver is. Ondanks dat hij in de winter echt wel een dikke deken op krijgt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:33

Afbeelding

Afbeelding

Met Jippe eerste keer ‘verrijkte omgeving’ gedaan (vanuit speurwerk) maar hij vond t wel best… dus op zoek naar objecten wat hij wel interessant vindt :+

Ook was hij teleurgesteld dat de gebruikte emmer geen slobber bevatte (kreeg hij later wel)

En anders toch al wat meer m geuren gaan werken

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:11

Haha als een broodje! Ik zie het wel meteen voor me.

Hier slaapt hij normaal echt wel graag liggend, zowel als een broodje als languit. En dan ziet hij er zo schattig uit.

Zilfstar wat heeft Jippe een mooi grijs voorhoofd <3

Temeraire hopelijk slaat het goed aan en kan je dan idd terug naar die onderhoudsdosis.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 19:42

Kaaskoekje schreef:
Zilfstar wat heeft Jippe een mooi grijs voorhoofd <3

.

Afbeelding

Ja vind ik ook. Te bedenken dat hij geen enkele witte haar had toen ik hem kocht 17 jaar geleden en nu heeft hij een hele ‘vlam’ op zijn hoofd

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 20:39

Leuke activiteit Zilfstar.

Sakyr heeft de nachten een deken op, vind het toch fris worden 's nachts.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:13

Zwarte paarden lijken wel veel gevoeliger voor grijs worden dan anders gekleurden. Ik zag dit bij de Friezen van mijn buuf ook.
Dit was Missy in haar laatste jaren en nog geen grijzen haar te zien met 33/34.
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:32

Mijn Friese merrie is ook echt een grijze dakduif aan het worden. Ook boven op de billen, op de hals.. benen blijven redelijk zwart wel.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:11

Sinds die van mij sinds de zomer op het nieuwe weitje staat met zijn twee merries zie ik hem sochtends vroeg best wel eens liggen. Vanmorgen nog <3

Afbeelding

Hij heeft het zo goed met zijn twee meiden. Hoop dat dit weitje lang droog blijft van de winter maar ben er bang voor.. en dan is er geen ruimte meer om ze in de winter met zijn drietjes te houden ben ik bang. Maargoed het is nu iig genieten voor ze

Hij staat al wel onder zijn bucas rain, vind het snachts best koud namelijk.

Zijn maanoog is gelukkig super onder controle (afkloppen). Maar de dierenarts wilde hem wel op ppid testen (blijkbaar heeft dat verband, hoewel ik er geen specifiek wetenschappelijk onderzoek over kan vinden maar het is wel semi-logisch). Zijn waardes zijn ook verhoogd maar ik ga hem in nov of dec buiten SR nog een keer testen voor ik hem op de prascend zet. Ben benieuwd.. hebben in 2016 in SR een keer een vals positieve test gehad dus ben beetje huiverig

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 18:14

DubbelFun schreef:
Zwarte paarden lijken wel veel gevoeliger voor grijs worden dan anders gekleurden. Ik zag dit bij de Friezen van mijn buuf ook.
Dit was Missy in haar laatste jaren en nog geen grijzen haar te zien met 33/34.
[ Afbeelding ]

Die heeft inderdaad geen grijze haren. Bij Peri staat een merrietje ook een vos van begin 20 die wordt al echt grijs op haar hoofd!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 18:39

Mijn haf is ook ont-zet-tend grijs hoor. Hij verkleurt zelfs op zijn hele lijf naar grijs. := Afbeelding

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 21:22

Ach queelens wat een lieve foto.
Zo ligt de mijne dus normaal ook graag. <3

Hier geen grijze haren of ik zie ze gewoon slecht door zijn vachtkleur.

Vanochtend heeft hij nog erg blij door het bos gedraafd. Zo schattig hoe, nadat hij lekker is warm gestapt en de stijfheid eruit is, dan zelf opeens besluit van lets go en oortjes er op :+: (hij is verwend en mag zelf bepalen haha)

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 22:07

Hier krijg vooral ik zelf grijze haren.
Maandagochtend begon ik de week met haar uit de sloot moeten vissen, gelukkig liet ze zich heel goed helpen, bleef rustig liggen tijdens prutsen en probeerde mee eruit te komen tijdens het trekken.
Ze had nog nooit in de sloot gelegen dus bucketlist weer afgestreept :roll:

Mevrouw was net sloot uit, even gelegen om op adem te komen en wilde al opstaan. Toen ze stond liep ze ook gewoon weer van joe kan ik terug de wei in >;)

Duurde lang voor haar temperatuur omhoog kwam maandag, maar bloedwaarden waren dinsdag al aan het stabiliseren. En durf nu te zeggen dat alleen de dierenartsrekening de echte schade is.

De verplichte rust is ze het niet mee eens, je zou denken dat 28 oud genoeg is om wijs te zijn :x

https://www.alblasserdamsnieuws.nl/word ... lasserdam/

Afbeelding

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 00:11

@Marigold, wat naar dat het bij jou niet gelukt is.
Zelf haar stal erbij huren had ik nog niet aan gedacht eerlijk gezegd, daar had hij ook geen prijs voor genoemd, daarom heb ik de buurvrouw voorgesteld, dan verandert er voor die van mij niks, behalve dat we dan 1 weiland minder hebben.
De eigenaar van de pony heeft het vaker gehad over de scheiding met zijn ex en hoe pijnlijk het is voor hem, daarom wil ik hem daarin niet voorbij gaan. Hij heeft me ook uitdrukkelijk gevraagd geen contact met haar op te nemen. De pony laat ik niet aan haar lot over.
Als ik teveel doe of zeg ben ik bang dat ik per direct op zoek kan naar een andere plek en zie dat maar eens te vinden met 3 paarden.

@Temeraire, na het gesprek heb ik toestemming om een kuurtje zandweg te voeren. Heb ook aangegeven dat ik er suikerarme muesli bij doe om het smakelijker te maken, dit vind hij goed.
Voor het gesprek had ik geen idee dat toen hij me de pony aanbood, dat hij bedoelde dat de pony dan naar `mijn` kant zou moeten verhuizen, wat zou betekenen dat zij 1 van de 2 stallen zou krijgen en de helft van mijn rijbak/paddock en mijn paard en 2 pony`s met zijn 3en de andere stal zouden moeten delen. Dat is voor mij geen optie. De wei is groot genoeg, maar ze moeten ook allemaal kunnen schuilen en met 3 in 1 stal past niet.

Verder nog geen nieuws.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:11

Maddy Paola, wat een schrik!
Gleed ze uit met drinken? Gelukkig redelijk goed afgelopen.
Ik ben met sloten echt een zeikerd hoor, eis altijd dat er waterbakken naast staan.
We hebben vroeger eens een pony in de sloot gehaald die trokken ze er uit met een trekker en dat liep helaas niet helemaal goed af, sindsdien verplicht afgezet of drinkbakken er bij :j

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-25 08:38

Wat een spannende tijd Maddy. Hopelijk blijft alles goed gaan. Sterkte!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:58

@maddy: daar hebben paard en jij best geluk gehad!
Wat ellepel zegt misschien een optie om evt in de toekomst te voorkomen ??

Boon heeft ook nog geen grijze haren, maar de shet zie ik hier en daar wel al wat grijs door het zwart komen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 09:55

Waterbakken hebben ze staan, hele kudde was ook onrustig die ochtend.
Waarschijnlijk toch geschrokken van het jagen wat bezig was, daar is ze zelf niet bang voor maar als de kudde bezig is doet ze wel mee.

Ze heeft in de 18 jaar dat ik haar ken altijd al wel met waterbak maar ook toegang tot sloot gestaan, dus het is niet dat ze het niet kent.

Ze had ook geen wondjes ofzo, en is de baas van de groep, dus ruzie geloof ik niet in. Ben bang dat het dikke pech is geweest.
Ze stond nu in dr winterverblijf, wei gaat ze wel weer op, maar alleen overdag