Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:45

Elisa2 schreef:
Vooroordelen..? ik ben juist positief over dit dier in tegenstelling tot een hoop anderen. Het enige wat ik benoem is dat quarters naar mijn idee wat minder souplesse hebben van nature? gebaseerd op wat ik tot nog toe gezien bij de quarters die ik gezien en gekend heb en dat benoem ik omdat naar mijn idee daar wellicht wat verwarring over zit in de beoordeling van dit dier.

Maar als ik het fout heb dan hoor ik het graag, wil graag quarters zien met souplesse. :-)

Het ligt er maar net aan wat je referentiekader is. Het jouwe is overduidelijk de hypermobiele kwpn'er van tegenwoordig. Ja, quarters bewegen anders en zijn anders gebouwd. Maar dat betekent niet dat ze niet soepel bewegen of ongunstig gebouwd zijn. Ze zitten alleen wat anders in elkaar.
Maar ook voor een quarter is het niet wenselijk om met zoveel spanning in de spieren te lopen, het is ook gewoon een paard.

Anoniem

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:00

Paard is goed aan gewicht bijgekomen. Wel vind ik de bovenlijn/rug nog steeds erg strak
Zou daar inderdaad naar laten kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:03

Achterom:
En dat is geen vooroordeel? ik heb gelukkig met allerlei soorten paarden gewerkt, fjorden, friezen, quarters, paints, warmbloeden, tinkers, andalusiers. De quarters die bij ons op de handelstal stonden waarom allemaal neerwaarts gebouwd en vele al op jonge leeftijd chronisch geblesseerd aan de voorbenen. (die kwamen weer terug of werd een laatste kans gegeven met eerst een half jaar/ jaar rust, of werd mee gefokt) Dit waren dure quarters uit Amerika. Ook bij warmbloeden zie ik eerder slijtage als ze minder gunstig gebouwd zijn en daarbij niet goed gereden/ getraind worden. Dit zal bij quarters niet anders zijn. En ik vind het sneu..omdat de meesten echt gouden topkarakters hadden.

Fjorden, tinkers en friezen hebben vaak ook minder souplesse..maakt ze er geen minder paard om, wel anders en daarom kijk ik anders naar zo'n soort beweging.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 15:43

Ik heb een vraagje, ik ben aan het kijken voor een goed zadel voor Mira, voor als ik groen licht heb van de osteo. Ik zou graag jullie mening en advies hiervoor hebben. Ik ben zelf erg gecharmeerd van boomloze zadels,ik vindt ze erg goed en ik vindt dat paarden er erg makkelijk onder lopen. Maar denken jullie dat het geschikt kan zijn voor Mira?
En nog een vraag, wat voor type zadel zal ik naar kijken, western veelzijdigheid of iets anders? Ik had eerder een goed passend western boomzadel voor Mira, deze vond ze helemaal niet fijn. Ze liep erg gespannen. Onder een barebackpad of zonder zadel loopt ze wel heel fijn en relaxt. Ik vindt een westernzadel ook vrij lang voor haar, ze is echt heel klein, en een westernzadel bedekt haar hele rug en komt tot haar billen, pakt zelfs een stukje kont mee.. (dit zadel had ik van de handelaar overgekocht, die had hem voor haar, past wel goed)

Ik wil niet voor de mooi gaan (ik vindt western zadels prachtig, ben niet zo van de engelse) maar echt voor Mira's comfort. Ik denk zelf dat een boomloos zadel goed voor haar kan zijn, omdat die zich goed aan past aan haar rug. Ik zit dan te kijken naar een Barefoot.

Wat is jullie mening hierover?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:01

Fascia lijnen???

Vraag me af of men het ras, de Quarter echt zo goed kent als dat ze hier doen voor komen....

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:45

Je hebt ook western boomloze zadels.
Silverado en freemax zijn 2 voorbeelden welke ik tegen ben gekomen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 17:49

Hoodie schreef:
Je hebt ook western boomloze zadels.
Silverado en freemax zijn 2 voorbeelden welke ik tegen ben gekomen.

Klopt, die van Silverado vind ik zelf niet zo prettig, niet flexibel genoeg vindt ik. Ik heb er zelf 1 te koop staan.
Barefoot heeft ook hele mooie, ik ben echt dol op western zadels, ik vind ze alleen echt te lang voor Mira...
Laatst bijgewerkt door Lyona op 12-06-22 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:52

Ik zou niet voor boomloos gaan met haar. Een goedpassend boomzadel dat de druk verdeelt is veel fijner.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 17:55

Avalanche schreef:
Ik zou niet voor boomloos gaan met haar. Een goedpassend boomzadel dat de druk verdeelt is veel fijner.

De drukverdeling van boomloze zadels (is voor zover ik weet, ik weet niet zeker of het klopt hoor) prima. Ze zijn er de laatste jaren veel mee bezig geweest en ze zeggen dat de drukverdeling nu gewoon goed is.
Ik vind vooral de flexibiliteit aantrekkelijk.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:29

Ik zou kijken voor een Freemax. Ik heb jarenlang de barefoot arizona nut gehad. Maar nu sinds een half jaar de Freemax. Ligt echt super stabiel en zou niet meer terug willen naar barefoot.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 20:54

LyonaHorse schreef:
Avalanche schreef:

De drukverdeling van boomloze zadels (is voor zover ik weet, ik weet niet zeker of het klopt hoor) prima. Ze zijn er de laatste jaren veel mee bezig geweest en ze zeggen dat de drukverdeling nu gewoon goed is.
Ik vind vooral de flexibiliteit aantrekkelijk.

Ik weet dat het wel veel beter is, maar als het je om flexibiliteit gaat, zijn er veel boomzadels waar een flexibele boom in zit of een soft tree.

Verder is het wel zo, dat hoe flexibeler je zadel, hoe minder het de druk verdeelt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:27

Barefoot vind ik vreselijk. Had wat lesklanten met een barefoot en er weleens op gereden, maar dat was niet mijn ding. Vond ook niet dat veel mensen daar goed mee weg kwamen.

Ooit ook een paar keer op een bob Marshall gezeten. Heel groot vooroordeel en leek me een slap ding, maar zat heel lekker. Staat nu een mooie te koop op fb

Freeman vind ik voor de tussenweg wel een goede uitvinding. Die hebben ook een kort model. Heel veel korter kan je haast geen zadel bouwen.

Maar m'n eigen voorkeur is met boom, maar dan wel goed gepast. Zeker op zo een paard met een achterstand qua bouw en bespiering. Daar mag echt geen fout zadel op.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:04

Avalanche schreef:
sanne83 schreef:
Sorry, ik kan daar geen enkele uitspraak over doen op basis van dit filmpje. Dan zou je echt een een langdurig filmpje, stap, draf, op rechte lijn en volte moeten hebben.

Het enige wat echt enorm opvalt is dat ze zo enorm strak in haar lijf zit en dat er enorme fascialijnen opstaan. Dat geeft niet aan dat ze kreupel is of dat binnenkort wordt trouwens, maar (zeker voor een 7-jarige), is dat echt vrij extreem. Dit is voor mij niet een belastbaar paard.

Ik ben even geïnteresseerd in die fascia lijnen. Heb je een link waar meer informatie beschikbaar is?

Ik heb het bij die zwarte van mij namelijk ook gezien na de blessure, nu sinds een maand zie ik ze niet meer.

Lastig om zo een specifieke bron aan te geven. Er zijn boeken over fascia, maar dat is vaak heel veel details en niet zo nodig als je niet gaat behandelen.
Dit is iets wat je als behandelaar (fysio/chiro/osteo) snel herkent als een paard met chronische/langdurige spierspanning. Paarden met gezonde bespiering, hebben geen hobbels en bobbels overal, de spieren gaan overal vloeiend in elkaar over.

Spieren zijn verbonden met elkaar dmv fascia. Als die spieren chronisch gespannen zijn, dan is de fascia op een gegeven moment ook strak. Je ziet dan dus heel uitgesproken "lijnen" tussen de spieren. Als dat langdurig zo blijft, krijg je ook op andere plekken chronische spierspanning (compensatie voor de primair aangedane plek), die spieren blijven gespannen en dan krijg je ook daar strakke lijnen.
De fascia tussen de spieren is ook verbonden met de huidfascia, die wordt op een gegeven moment ook strak, je gaat ook in de huid dan lijnen zien.

Ik denk dat er heel veel interessants is op dit gebied, alleen (zoals met alles) is het ook weer een beetje een hype en heeft iedereen het opeens over fascia ;)
Ik zag laatst een cursus voorbij komen van horeinsideout over fascia, heb ik zelf nog niet naar gekeken.
Equitopia heeft volgens mij ook cursussen erover. Ik volg bijv. Celeste Leilani Lazaris op instagram, die heeft mooie voor-na beelden en geeft ook een mooie simpele uitleg. Ik zag dat zij ook een training heeft op equitopia. Als je zoekt op schoftlift, thoracic sling, topline syndrome, dan vind je ook genoeg erover. Uiteindelijk is het als eigenaar ook veel interessanter om te weten: hoe herken ik (chronische) spierspanning bij m'n paard, wat kan ik eraan doen en hoe kan ik voorkomen dat het ontstaat/erger wordt?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:12

Ghost heeft ook een mooi westen model.

Filmpje kan ik helaas niet zien, was wel benieuwd hoe ze nu loopt. Fijn dat ze zo lekker is aangekomen :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:47

Op de foto's vind ik haar zeker opgeknapt, alleen de hals en halsaanzet blijven achter in ontwikkeling. Daarnaast zie ik op iedere foto een paard wat geen voorwaarts neerwaartse beweging maakt. Op het filmpje zie ik een paard wat vooral de voorste helft van de bovenlijn vast houdt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:14

LyonaHorse schreef:
Ik heb een vraagje, ik ben aan het kijken voor een goed zadel voor Mira, voor als ik groen licht heb van de osteo. Ik zou graag jullie mening en advies hiervoor hebben. Ik ben zelf erg gecharmeerd van boomloze zadels,ik vindt ze erg goed en ik vindt dat paarden er erg makkelijk onder lopen. Maar denken jullie dat het geschikt kan zijn voor Mira?
En nog een vraag, wat voor type zadel zal ik naar kijken, western veelzijdigheid of iets anders? Ik had eerder een goed passend western boomzadel voor Mira, deze vond ze helemaal niet fijn. Ze liep erg gespannen. Onder een barebackpad of zonder zadel loopt ze wel heel fijn en relaxt. Ik vindt een westernzadel ook vrij lang voor haar, ze is echt heel klein, en een westernzadel bedekt haar hele rug en komt tot haar billen, pakt zelfs een stukje kont mee.. (dit zadel had ik van de handelaar overgekocht, die had hem voor haar, past wel goed)

Ik wil niet voor de mooi gaan (ik vindt western zadels prachtig, ben niet zo van de engelse) maar echt voor Mira's comfort. Ik denk zelf dat een boomloos zadel goed voor haar kan zijn, omdat die zich goed aan past aan haar rug. Ik zit dan te kijken naar een Barefoot.

Wat is jullie mening hierover?

Ik zou dit gaan uitzoeken met een zadelpassser die verschillende zadels heeft, dan kan ze zelf aangeven waar ze prettig onder loopt. Een van de fijnste zadels die ik ooit gehad heb was semi-boomloos..een trekker. Voor recreatief gebruik hoef je geen westernzadel te hebben.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:20

Elisa2 schreef:
Vooroordelen..? ik ben juist positief over dit dier in tegenstelling tot een hoop anderen. Het enige wat ik benoem is dat quarters naar mijn idee wat minder souplesse hebben van nature? gebaseerd op wat ik tot nog toe gezien bij de quarters die ik gezien en gekend heb en dat benoem ik omdat naar mijn idee daar wellicht wat verwarring over zit in de beoordeling van dit dier.

Maar als ik het fout heb dan hoor ik het graag, wil graag quarters zien met souplesse. :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

souplesse genoeg? Zo heb ik nog wel -tig foto's, hoor.
Wij hebben quarters die hoog in de sport lopen, en ze zijn zeker niet stijf oid. Ik zou zelfs zeggen dat ze soepeler zijn dan het gros van de warmbloeden. Onze sportpaarden zijn net elastieken.
ontopic: mij viel het vooral op in het filmpje dat ze haar rug extreem vast houdt in de bewegingen, zowel in draf als galop. Dat is niet normaal. Manken of kreupel lopen doet ze niet, maar er scheelt wel iets, al kan ik er niet de vinger opleggen. Ik vermoed, zoals ik ook eerder al schreef, een probleem in de rug of pssm2.
Qua zadel zou ik voor Mira niet voor een boomloze gaan, maar voor een goedpassend boomzadel of zelfs een Engels zadel (of een Australisch, een beetje een tussenmodel).
Boomloze zadels zijn OK voor paarden met een normale rug en bespiering, wat Mira niet heeft. Laat een zadelpasser komen, en laat haar een goedpassend boomzadel aanmeten, wat de druk goed verdeelt. Zelfs als ze nog zou bijkomen, wat ik wel verwacht, want ze is al mooi bijgetrokken, zal de vorm van de rug niet meer wijzigen en het zadel dus gewoon lekker blijven passen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:23

Ik heb zelfs met veeartsen en een chiro en osteo al discussies gehad over de quarter. Ze weten niet hoe ze eruit horen te zien en hoe ze bewegen.

Zowel in de western als dressuur worden paarden natuurlijk ook slecht gereden en getraind, maar als je kijkt naar een goede reining proef en ziet wat er gevraagd wordt, weet je dat een paard dat fysiek niet oke is, dat niet correct kan uitvoeren.
Dan zie ik soms bij de GP meer krabbelen en kreupelen in de ring waar je haren van rechtop gaan.

Quarters krijgen ook een goede basis training. Veel goed getrainde reiners kunnen alle zijgangen. Ik vraag bijv een stukje binnenstelling en buitenstelling. Op cirkels van ene naar de andere kant, zet je ze makkelijk en soepel om.
Heb dat weleens samen met mensen getraind die oa ZZL reden en dat hele mooie oefeningen vonden, maar wel pittig.
Contra galop op cirkels is een standaard oefening die iedereen wel pakt en beheerst, maar ook veel vraagt van het paard, met name in het begin.

Als ik naar mn quarter veulen van ruim een maand kijk dan is het een spierbonkje, maar nu al zoveel controle. Stopt al hard, heeft ontzettend sterke speedcontrol, wisselt alsof het niks is. Ik kan daar met rijden straks alleen wat aan verknallen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 15:03

Heel simpel, Quarters zijn ontstaan\gefokt om in een heel korte tijd een enorme kracht explosie te leveren. ( Quart Mile!) Zij hebben korte dus dikkere sterke spieren die vooral goed zichtbaar is op het achterwerk, rug, hals, buik en schouders

En neem dan ik noem het ff een Arabiertje of ..
Die zijn lang gespierd. Geschikt om langdurige krachtinspanningen te leveren...
Zo ook de grote dressuur paarden e.d. Allen lange spieren en lijken dus soepeler te bewegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:21

Tja foto's zeggen niks over souplesse..filmpjes graag! Ik sta absoluut open voor wat je zegt en snapt dat de manier van rijden/ gereden zijn ook mee speelt. Maar wil het wel graag zelf kunnen zien/ beoordelen op een filmpje.

Ik heb er een paar op youtube opgezocht die op zich wel souplesse hebben, maar in de lengtebuiging bijv. gewoon te kort komen qua souplesse. Dat zou kunnen door die kortere spieren versus langere spieren bij warmbloeden. De gangen zijn natuurlijk vaak ook niet te vergelijken.

Zoals deze die loopt best leuk qua gedragenheid en souplesse, echter zie je in de lengtebuiging toch wat beperkingen.
https://www.youtube.com/watch?v=tsTCb0Aswbk

En dan nogmaals maar even, ik heb absoluut niets tegen quarters he..want ik vind ze fantastisch qua karakter.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:40

Ik weet niet hoe ik filmpjes moet plaatsen…

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:37

Wat ik al zei; die lengtebuiging doe ik juist veel. Buitenstelling op een cirkel, binnenstelling en in stap, draf en galop. Daar hebben ZZL+ ruiters nog vreemd naar staan kijken en aardig wat moeite mee gehad.

En als je de foto's ziet van een stop of spin, die komen niet uit een paard die niet kan bewegen. Dat kan gewoon niet. En waar wel...........die gaan kapot

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:32

Kan een dressuur paard supersnelle reining manouvres dan??

Heel hard draaien en heel hard en diep stoppen?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:35

Ja hoor, als ze iets heeeul engs zien :D

(en zoals we weten is dat bij menig dressuurpaard best vaak =:) )

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:47

Zeker :') wij willen dat alleen niet :')