Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:50

SinneJ schreef:
Art_Ificious schreef:
Bloedwaarden waren allemaal goed.
Inclusief vitamines mineralen en functies van de organen.

Ben op mijn werk, weidebazin houdt paard in oog en belt desnoods haar dierenarts. Hij loopt echter maar op 1 plaats zo schuinweg heeft een hele tijd gegraasd en liep daarbij normaal zoals elk grazend paard loopt.

Toen ik aan de hand door de wei stapte was hij ook op die bepaalde plek in een scheve bocht aan het gaan en de rest van de wei gewoon normaal.

Ik kan dit echt niet geloven. Echt niet.

Ik ook niet om eerlijk te zijn.

Moet het paard eerst omvallen eer ereen veearts wordt gebeld?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:51

Oh jeetje, dit filmpje maakt het allemaal niet beter op. Ik zou het echt niet aankijken en dit direct doorsturen naar je DA. Misschien komt de desoriëntatie door de plotselinge blindheid. Maar mogelijk ook echt iets niet in orde verder in z'n lijf.

Ik had hem opgeladen en naar de kliniek gebracht... Ik hoop dat je inziet dat de opeenstapeling van dingen nu wel teveel wordt.

Hopelijk ben je er snel achter en kan hij worden geholpen...

Anoniem

magda_90 schreef:
Daarom heeft ze primair toch al de vee arts er bij gehaald? Ze heeft er contact mee. TS heeft niet niets gedaan. ;)

Niet niets, wel te weinig ;)

_Penotti

Mag ik zo ongenuanceerd zijn om die weidebazin een rare te vinden?
Als ik hier een paard van een ander zou hebben en die loopt zo wil ik als staleigenaar een dierenarts en dan kan de pensionklant hoog en laag springen maar die komt er dan ook echt.
Ik heb zelf ook altijd met contracten gestaan waar ik in stem in dat de pensionhouder de dierenarts mag laten komen bij spoed. Lijkt me dit behoorlijk onder vallen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Is er niet neurologisch iets mis? Het ziet er idd niet goed uit.

Anoniem

Re: Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:52

Verhaal wordt wel vreemder nu de weidebazin ook niet ingrijpt.
Weet de DA al dat hij nu ook zo schuin wegloopt?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:53

Het is sowieso handig om de arts te bellen. Voor t zelfde geld rijdt ze vanmiddag practicum langs de wei.
Hier ‘moet’ neurologisch onderzoek gedaan worden. En dat wil je niet om 22.00 vannacht gaan doen.

Ik zou ze weer bellen, evt een andere kliniek.
Of neem even contact op met de stichting, of hun arts kan komen.

Anoniem

Art_Ificious schreef:
Bloedwaarden waren allemaal goed.
Inclusief vitamines mineralen en functies van de organen.

Ben op mijn werk, weidebazin houdt paard in oog en belt desnoods haar dierenarts. Hij loopt echter maar op 1 plaats zo schuinweg heeft een hele tijd gegraasd en liep daarbij normaal zoals elk grazend paard loopt.

Toen ik aan de hand door de wei stapte was hij ook op die bepaalde plek in een scheve bocht aan het gaan en de rest van de wei gewoon normaal.

Als mijn paard er zo bij had gestaan had m'n werk me geen flikker kunnen schelen. Dit is echt niet goed ts. Vraag om beter en uitgebreider onderzoek met spoed. Of je moet willen dat ie binnen nu en een paar dagen/weken nog slechter word en misschien wel overlijd. Hij eet slecht, drinkt slecht. Mest niet geweldig. Staat vooral in z'n schuilstal, terwijl vrij beweging voor hem juist nodig is. En daarbij is hij dus extreem afgevallen. Bij al deze dingen gaan bij mij allemaal alarmbellen rinkelen.

Tancreda4

;(

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 12:54

PZB mag zelf ook een dierenarts sturen

Neurologisch dacht ik ook al aan. Misschien een tia gehad?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:55

Art_Ificious schreef:

Maar als je er zelf aan denkt. Waarom wacht je dan met het bellen van een arts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:55

Art_Ificious schreef:

Wanneer is er voor het laatst de dierenarts bij geweest dan. Is het bij die ene keer gebleven of is ze nogmaals geweest. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een dierenarts hier niets mee doet.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:58

Art_Ificious schreef:

Maar heb je hun ook dat laatste filmpje gestuurd en weten hun ook hoe het nu met mehro gaat?
Wat zeggen hun dan?
Lijkt me toch dat jullie nu veel contact met elkaar moeten hebben en onderling met elkaar overleggen hoe nu verder.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:59

Voor mij ziet het naar links schuin weglopen er eigenlijk logisch uit.
Het laard heeft problemen met zijn linker oog. Eventueel nu ook rechts. Het paard probeert met rechts alles in de gaten te houden.

Dat is mijn theorie.
Dan kunne bloedwaarden etc alles goed zijn, maar natuurlijk als de ogen niet fatsoenlijk functioneren en het paard voelt zich in zijn eentje niet veilig omdat het een kudde dier is, dan is het gedrag best logisch wat je ziet.

Maar dat is wat ik denk

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:59

edit: reactie verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 05-03-20 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:00

Oei TS, dit is inderdaad niet goed hoor. Zou zeker vandaag de DA er weer bij halen.

Anoniem

hagelslag schreef:
Het laard heeft problemen met zijn linker oog. Eventueel nu ook rechts. Het paard probeert met rechts alles in de gaten te houden.

Dat is mijn theorie.
Dan kunne bloedwaarden etc alles goed zijn, maar natuurlijk als de ogen niet fatsoenlijk functioneren en het paard voelt zich in zijn eentje niet veilig omdat het een kudde dier is, dan is het gedrag best logisch wat je ziet.

Maar dat is wat ik denk

Als je echter alle andere symptomen ook mee neemt, het zijn niet alleen zijn ogen immers..

Mungbean

Op de allereerste pagina heb ik mijn ervaring gedeeld van een oud paard met een lichte hersenbloeding die ook ineens panisch niet meer uit de stal wilde en na een paar dagen vanzelf weer wat rustiger werd.
Met die neurologische symptomen wil ik dat graag nog een keer onder de aandacht brengen. Misschien kun je dat bij de DA aankaarten?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:01

Art_Ificious schreef:

Ik ben toch benieuwd.. Als 't om een van je ouders zou gaan.. Zou je dan ook geen arts bellen, als je een tia vermoedt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:02

Het lijkt op crab-walking trouwens (loopt geloof ik een topic over).

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:06

Sizzle schreef:
Het lijkt op crab-walking trouwens (loopt geloof ik een topic over).

Daar stond ik ook al aan te denken. En had net even gekeken hoe het paard van dat topic liep. Maar hij stond ook echt met een scheve achterhand als hij stil stond.
Maar wat het paard van TS nu heeft lijkt in ieder geval ook wel op een neurologisch probleem.
( al ben ik natuurlijk geen DA)
Laatst bijgewerkt door Pindabear op 05-03-20 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:08

nine1987 schreef:
Art_Ificious schreef:

Ik ben toch benieuwd.. Als 't om een van je ouders zou gaan.. Zou je dan ook geen arts bellen, als je een tia vermoedt?

Vind je dat een reële vergelijking dan? Wat verwacht je dat ze gaan doen? Scan van de hersenen?
TS schrijft dat hij maar een klein deel van de wei zo loopt, verder loopt hij normaal als het echt neurologisch zou zijn zou hij dat ook niet doen.
Ik mag aannemen dat als hij steeds zo liep dat de stalhouder ook wel iets zou doen. Kennelijk is het beeld IRL minder ernstig dan iedereen hier op bokt nu roept als weidehouder, PZB én de veearts nu geen actie ondernemen..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:11

En Polly: wat zou jij doen als dit jouw paard was dan?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:12

Mindim schreef:
hagelslag schreef:

Dat is mijn theorie.

Maar dat is wat ik denk

Als je echter alle andere symptomen ook mee neemt, het zijn niet alleen zijn ogen immers..

Welke andere symptomen, het niet fatsoenlijk eten en drinken?
Vind ik heel logisch. Een paard waat niet op zijn gemak is, eet en drink vele malen minder.

Een paard wat net van stal veranderd kan door stres ook minder eten.
Het terug rennen naar stal, logisch.... Hij weet de stal heeft 3 wanden dan hoef ik slechts 1 kant in de gaten te houden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:12

Ik denk nog altijd dat het beter is om zulke dingen dan ook NIET op internet te delen als je eigenlijk niet wil weten wat internet daar van vindt.
Zeker als je denkt dat het eigenlijk meevalt en dan alleen de erge dingen plaatst is dat gewoon misleiding en moet je niet verbaast zijn dat mensen er opgewonden van raken.
Conversatie met dierenarts en stichting aan gaan en bokt links laten liggen.