Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AnneJ1995 schreef:pluisje88 schreef:Ik heb 50 gram gegeven. Als ik meer geef krijgt ze buikpijn ervan.
Oh sorry! Ik had vlozaden. Je vroeg naar husk
Wat gek, ze raden juist aan meer van de zaadjes te voeren dan van de husk, omdat de husk beter/meer zand bindt en dus minder zou hoeven voeren voor hetzelfde effect.
pluisje88 schreef:AnneJ1995 schreef:
Wat gek, ze raden juist aan meer van de zaadjes te voeren dan van de husk, omdat de husk beter/meer zand bindt en dus minder zou hoeven voeren voor hetzelfde effect.
Jup ik weet het. Maar als ik meer geef wordt ze koliekerig dus daar zit ik niet op te wachten. Is een super gevoelig paard.
egnie schreef:ik geef van de husk 200 gr. gelukkig eet de mijne het gewoon op. 50 gr doet niks, de darmen zijn veels te lang, dat is de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. Ik heb ook gelezen dat je beter wat teveel kunt geven dan te weinig want dat doet dus niks. Maar goed zoveel mensen zoveel meningen
Tancreda4 schreef:egnie schreef:ik geef van de husk 200 gr. gelukkig eet de mijne het gewoon op. 50 gr doet niks, de darmen zijn veels te lang, dat is de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. Ik heb ook gelezen dat je beter wat teveel kunt geven dan te weinig want dat doet dus niks. Maar goed zoveel mensen zoveel meningen
En als je paard bij grotere hoeveelheden koliek krijgt? Zou jij het dan wel gewoon in grote hvh blijven geven met eventueel andere gevolgen vn dien?
Snap dat een bepaalde hvh wenselijk is, maar als het andere problemen geeft zou ik dat ook niet doen. Met mijn shet zou ik ook voorzichtig zijn ivm gevoeligheid
pien_2010 schreef:Ik denk dat ik bij de pit ga bestellen als brood verbeteraar (hahaha) want ik bak zelf brood en het verder gewoon bij de paardendrogisterij hou want Polie heeft ook snel last van koliekerigheid (gelukkig nooit gevaarlijk geworden) en daar zit ik al helemaal niet op te wachten. De Sandclear doet zij het heel goed op net als op het spul van de dierenarts hier.
pluisje88 schreef:Die van mij houdt ook echt van lijnzaadsmurrie! Ze valt je bijna aan als je de stal binnen komt met de bak omdat ze niet kan afwachten. Alleen vind ik het nogal irritant dat als ze lijnzaad gehad hebben dat deze dan in de mest eruit komen. De vogeltjes vinden dat erg leuk, ik ben daarna niet blij want ik krijg m’n stal niet meer fatsoenlijk uitgemest
henny_w schreef:pluisje88 schreef:Die van mij houdt ook echt van lijnzaadsmurrie! Ze valt je bijna aan als je de stal binnen komt met de bak omdat ze niet kan afwachten. Alleen vind ik het nogal irritant dat als ze lijnzaad gehad hebben dat deze dan in de mest eruit komen. De vogeltjes vinden dat erg leuk, ik ben daarna niet blij want ik krijg m’n stal niet meer fatsoenlijk uitgemest
Dat probleem had ik ook met grote kraaien en roeken die de mest helemaal uit elkaar pikten in de rijbak en roundpen. Door de lijnzaadjes goed te malen voorkom je dat en de smurrie wordt er volgens mij ook nog plakkeriger van.
egnie schreef:ik geef van de husk 200 gr. gelukkig eet de mijne het gewoon op. 50 gr doet niks, de darmen zijn veels te lang, dat is de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. Ik heb ook gelezen dat je beter wat teveel kunt geven dan te weinig want dat doet dus niks. Maar goed zoveel mensen zoveel meningen
pien_2010 schreef:Ik denk dat ik bij de pit ga bestellen als brood verbeteraar (hahaha) want ik bak zelf brood en het verder gewoon bij de paardendrogisterij hou want Polie heeft ook snel last van koliekerigheid (gelukkig nooit gevaarlijk geworden) en daar zit ik al helemaal niet op te wachten. De Sandclear doet zij het heel goed op net als op het spul van de dierenarts hier.
henny_w schreef:Voor degene die vlozaad of husk er echt niet in krijgen is lijnzaad toch echt een goed alternatief. Ik heb er al eerder paarden mee schoon gekregen. Maar je moet het dan wel zo dik koken dat het amper van de opscheplepel af te krijgen is. Net voor dit topic startte ben ik ook weer met een zandkuur begonnen. Want schrikken, bij 2 van de paarden zat echt heel veel zand bij de mestcheck![]()
1 paard was schoon en eentje had een beetje zand in de mest. Ik maal de lijnzaadjes en giet er kokend water op. Vervolgens laat ik het een paar minuten doorkoken en zet de pan op een theelichtje en laat het een aantal uren trekken. Het resultaat is een mega dikke plakkerige zooi die met moeite in 4 porties te verdelen is door de bietenpulp. Ik heb het eerst een week 2x daags gevoerd met extra veel bietenpulp. Een week gestopt en toen weer een week 2x daags gegeven. Op dag 3 van die 2e week weer de mest gecheckt maar er zat naar mijn idee nog steeds teveel in maar al wel minder. Die 2e week met lijnzaad heb ik extra veel Royal mix met kruiden van Voermeesters toegevoegd. Dat is een mengsel van gehakselde luzerne, esparcette en timothee meen ik. Eergisteren gestopt met de lijnzaadsmurrie en gisteren van alle 4 de mest weer gecheckt. Bij alle 4 geen zand meer te bespeuren. Voor de zekerheid ga ik het morgen of zo nog een keer checken. Ik had ze tot 1,5 week terug nog in de wei lopen. Ze knabbelden best nog veel oud gras langs de randen en zo wat ze in de zomer niet lekker genoeg vinden. Maar het gras in de wei was ook best wel behoorlijk kort aan het worden. Ik vermoed dat ze daar toch teveel zand mee naar binnen hebben gekregen. Maar hoe plakkerig en taai de lijnzaadsmurrie ook was, ze vinden het alle 4 heerlijk
pien_2010 schreef:Dasn ga ik voor de Pit producten en heb ik gelijk de broodverbeteraar. Ik ga het bestellen als ik in Nederland ben en ga het dan 1x per maand geven elk paard 7 dagen lang 100 gram en dan de Pit&Pit (namelijk ook 100% psylliumvezels/husk) zoals Anne hierboven al aangaf.
superpony schreef:...
Zand in de mest zegt niks. Dat is zand wat mee komt naar buiten en zegt helemaal niks over wat er nog in de darmen zit. Het gevaar is juist daar groot.