[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:26

Dank!

Dat zou ben ik ook wel benieuwd naar idd.
Zijn er hier mensen die dat doen?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 12:51

NRJ schreef:
opisop_shop schreef:
Jongens ik kan het even niet meer terugvinden in het topic, wat was ook alweer die max dosering met ceterizine?

Dit is de richtlijn die ik aangehouden heb: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17581764/
Uiteraard in combinatie met goed op je paard letten of hij er geen bijwerkingen van heeft.

Oké en dan nu de mutsen vraag, hoeveel pilletjes zijn dat dan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 13:16

Pilletje is 10 mg dus delen door tien

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 11:03

Volg dit topic al een tijd en wil graag het verhaal van mijn pony delen Ik weet dat headshaking heel veel verschillende oorzaken kan hebben. November vorig jaar heb ik mijn connemara pony gekocht, bij het proefrijden had hij enorm veel spanning en wilde eigenlijk vooral heel hard rennen met z'n hoofd in de lucht. Niet direct wat ik zocht, maar ik zag er wel een uitdaging in, dus besloot hem na een maand twijfel toch te kopen.

Thuis toonde hij langzaam steeds meer ontspanning en durfde hij z'n hoofd te laten zakken, helaas gooide hij bij ontspanning ook vrij vlot z'n hoofd weer in volle vaart terug naar boven, soms wel 20x per minuut. Hij leek het bit duidelijk niet fijn te vinden, dus na wat grondwerken en vertrouwen winnen, overgestapt op bitloos. Dit gaf duidelijk verbetering, maar het schudden verdween niet. Inmiddels werd het ook voorjaar, dus toch maar kijken of het seizoensgebonden was en neusnetjes (in veel verschillende maten), sprays en tabletten aangeschaft. Dit gaf allemaal weinig verbetering.

Omdat ik na een tijdje steeds meer ging vermoeden dat het vanuit z'n lichaam kwam, hij had al vanaf dat hij er was moeite met voltes en dan vooral rechtsom. Ik dacht dat dit balans was, maar dat zou moeten verbeteren. Heb toen een sportmasseur laten komen, hij was al behandeld door een osteopaat, maar vermoedde dat het meer in z'n spieren zat. En dit vermoeden werd bevestigd. Na 3 behandelingen kort na elkaar en vervolgens op een andere manier rijden was het schudden na een paar weken helemaal weg.

Ik zeg niet dat dit voor jullie paarden ook de oplossing is, maar omdat ik hier zoveel informatie heb gevonden, wilde ik mijn 'oplossing' ook graag delen.

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:39

Wat een leukerd! Fijn dat het nu goed gaat :)

Bij mij komt morgen de DA langs voor een bloedtest, volgens hem kunnen ze daar tegenwoordig wel veel info uithalen en daarna desensibiliseren. Wat is jullie ervaring hiermee?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:38

Mijn DA gaf recent aan dat de (bloed)testen nog niet betrouwbaar zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 20:06

sportmasseur helpt hier ook enorm veel hoor.
dat was bij mijn ruin ook een van de beste oplossingen :j
ik laat nu nog 2 x per jaar de masseur komen en mocht ik zien dat hij toch weer ongemak heeft dan komt ze vaker

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:33

Wat is het hier stil, hopelijk betekent dat dat het goed gaat met alle paarden?

Bij die van mij helaas nog niet. Hij is nu 1,5 week weer terug op 2x cyproheptadine per dag maar er is weinig verbetering terwijl het van de zomer zo'n goed resultaat leek. Echt balen dus. Ik blijf nog wel geven, misschien heeft het langer de tijd nodig. Maar had nu wel verbetering verwacht eigenlijk.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:24

Balen Rozenstruik! Hier gaat het ook niet goed. De PENS heeft niet geholpen. Morgen een tweede behandeling. Als die ook niet werkt is dat hoofdstuk ook afgesloten en moeten we weer verder kijken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:41

Hier ben.ik in augustus gestopt met de cetirizine. Heeft niet meer geschud. Komt omdat de zon niet meer zo fel is.

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:42

Mariek_ schreef:
Balen Rozenstruik! Hier gaat het ook niet goed. De PENS heeft niet geholpen. Morgen een tweede behandeling. Als die ook niet werkt is dat hoofdstuk ook afgesloten en moeten we weer verder kijken.

Oh nee Mariek, wat ontzettend balen! Hopelijk helpt de tweede behandeling wel, ik duim voor je!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:09

Duim heel hard voor je Mariek!

Hier sloeg de pens in eerste instantie ook niet aan, tot ik magnesium ging bijvoeren. (6 dagen later, terwijl je effect van pens binnen 1-2 dagen verwacht. Binnen 24 uur van de eerste magnesiumgift verdwenen de symptomen, alsof t lijf t nodig had).

Toen sloeg de PENS 4 dagen aan (precies wat je verwacht dus). Ik ben magnesium blijven geven en de tweede sloeg binnen 2 dagen aan (en werkte 10-11 dagen).

Mocht je geen magnesium geven zou ik dat aanraden, het is geen garantie maar viel mij persoonlijk wel erg op

Hier gaat het op dit moment goed. Wij hopen het minimaal 20 weken uit te zingen op de vierde behandeling.

Rozenstruik, ook al verdrietig nieuws. Wat zegt Bodegraven?

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:39

Focussed, wat voor magnesium geef jij? Hij krijgt bij mij al liquihorse relax met daarin extra magnesium. Hij krijgt alleen wel minder dan zou moeten omdat hij het vies vindt en het anders niet op eet...

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:16

Ik ga straks even overleggen met Bodegraven, ik verwacht dat ze zeggen kijk het nog even aan. Dat lijkt me de meest logische en misschien ben ik te ongeduldig.

Ik ben ook benieuwd naar die magnesium. Ik geef nu geen magnesium, is dat speciaal voor bij de pens of zou dat ook wat voor mijn paard zijn?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 12:03

Is zijn meerdere onderzoeken die wijzen dat magnesium bij de trigeminale variant de klachten kunnen verminderen (30-52%, dus niet alles, maar wel een verlichting) (in dit topic zijn een paar onderzoeken aangehaald!).Het gaat dan om magnesium citraat.

Ik doseer volgens een van die studies, 0.024 gram magnesiumcitraat per kg lichaamsgewicht (ik kom dus uit op 13mg en doe dan 15mg omdat t makkelijker is ivm maatschepje die per 5 gaat).

Of het hier dé oplossing is geweest om de PENS te laten aanslaan kan ik natuurlijk niet zeggen. Maar dat de PENS pas na 6 dagen aansloeg, 24 uur na de eerste magnesiumgift, is wel toevallig en kon door Utrecht ook niet anders verklaard worden. Het advies daar is dan ook magnesium gewoon blijven doorvoeren. Baat t niet dan schaadt t niet was daar de boodschap. En ze doet het nu goed op de combi PENS+magnesium, dus we durven ook de magnesium niet eraf te halen. Zou zo zonde zijn als ze dan wel ineens terugvalt bij wijze van.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:31

Oké dames ik ben even van mijn padje :+

Ik heb vorige week de allergie test laten doen bij Wisse.
Hij scoort echt 0 op de seizoensallergenen. Helemaal geen pollen allergie dus....

Enige dat hij scoort is een 2 en 3 ( schaal 0 - 5) op schimmels en mijten o.a meelmijt. Dat zijn omgevingsschimmels.
Aangezien hij op zijn vorige stal, waar het begon, in een buitenstal stond lijkt het ons niet heel waarschijnlijk dat dat de oorzaak is.

Wel heb ik de dierenarts toen een echoscopie laten doen omdat hij keelgeluiden maakte met rijden maar ook tijdens het poetsen en ook kortademig was.
Hij heeft toen een antibioticakuur gehad ivm luchtweginfectie.
Vermoeden is nu dat dit wellicht toch in lichte vorm is blijven sluimeren. We gaan hem nu 3 weken op de prednison zetten om te kijken of dat helpt.
Als we niks merken is het advies om naar Utrecht te gaan voor longfunctie test.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 08:42

appie heeft die reactie op schimmels en mijt ook.
maar in ruwvoer en gras zitten ook schimmels en mijten waar hij op reageert.

dat kan bij wisse natuurlijk ook zo zijn.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 19-09-19 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:46

hoe bedoel je, of het ruwvoer is getest?

Gras scoorde hij 0 op.
Ik ga vanmiddag prednison halen, dan vraag ik ook de uitslag mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 08:47

nee sorry.heb net aangepast.
was niet duidelijk

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:01

Net even langsgeweest om de medicatie op te halen.
Twee week dagelijks en daarna twee week om de dag.
Hieronder uitslag die ik net per mail heb ontvangen:

Seasonal allergens:
Grass mix reaction class 0
(Meadow fescue, Orchard-, Timothy-, Kentucky
blue-, Perennial rye-, Velvet grass)
Rye (Secale cereale)
reaction class 0
Mugwort (Artemisia vulgaris)
reaction class 0
Nettle (Urtica dioica)
reaction class 0
Dandelion (Taraxacum officinalis)
reaction class 0
class 0
Ragweed mix (Ambrosia elatior/artemisiifolia)
reaction class 0
Rape (Brassica spp.)
reaction class 0
Sorrel (Rumex spp.)
reaction class 0
English Plantain (Plantago lanceolata)
reaction class 0
Lamb`s quarter (Chenopodium album)
reaction class 0
Birch (Betula alba)
reaction class 0
Beech (Fagus sylvatica)
reaction class 0
Alder (Alnus)
reaction class 0
Hazel (Corylus avellana)
reaction class 0
Poplar (Populus spp.)
reaction class 0
Willow (Salix spp.)
reaction class 0

Perennial allergens:

Alternaria alternata
reaction class 0
Aspergillus fumigatus
reaction class 0
Aspergillus niger
reaction class 0
Cladosporium
reaction class 0
Epicoccum
reaction class 0
Fusarium
reaction class 0
Helminthosporium
reaction class 0
Penicillium
reaction class 0
Rhizopus
reaction class 1
Ustilago
reaction class 2
Acarus
reaction class 2
Dermatophagoides farinae
reaction class 2
Dermatophagoides pteronyssinus
reaction class 2
Glycophagus
reaction class 1
Lepidoglyphus
reaction class 2
Tyrophagus putrescentiae
reaction class 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:11

Interessant, waar heb je die bepaling laten doen? En gewoon via bloed of iets anders?
Dacht dat allergie-testen bij paarden helemaal niet betrouwbaar waren?

Hier gaat het wisselend, de ene dag prima, de andere dag minder.
Seizoen is gelukkig wel bijna ten einde, alleen die maïs nu hé .. en binnenkort als die eraf gaat zal hij waarschijnlijk nog wel een terugval hebben (was vorig jaar ook, toen leken het de schimmels te zijn op rottende bladeren, want qua pollen was er niks meer) en dan is het seizoen echt voorbij. Nog steeds niet zeker of ik genoeg doe of dat ik hem toch niet met wat anders kan helpen, maar je kan bezig blijven natuurlijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:15

Via mijn dierenarts en het is blijkbaar via LABOKLIN gegaan want dat staat bovenaan, gevestigd in Hoensbroek. Laboratorium voor klinische diagnostiek.

Ik zie hier een opdrachtformulier dus daarop kun je testen qua allergie schijnbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:26

Hmm .. behoorlijk aanvraagformulier ...
En heeft je DA nog iets gezegd over het al dan niet betrouwbaar zijn? Want die van mij zei dat het geen zin had omdat het bij paarden helemaal niet betrouwbaar is, en het ook nog eens bakken geld kost voor dan uiteindelijk nog niks zeker te weten. Mag ik vragen voor een indicatie qua prijs? Mag ook via pb natuurlijk ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:36

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het kost maar dat wil ik hier best plaatsen zodra de rekening binnen is hoor. Hoop dat ik er niet van achterover val dan als ik jou zo lees hahaha. :+
Durfde er ook maar niet naar te vragen toen ik de medicatie ging halen vanmorgen, ik dacht ik zie de rekening wel verschijnen en mijn man was ook mee :')
De medicatie die ik vandaag heb gehaald was ook al duur, zo'n €160 voor twee verpakkingen waarbij de DA zei dat ik net wel of net niet uit zou komen dus wellicht nog €80 erbij :7

Volgens mijn DA is het wel betrouwbaar wat eruit komt maar wordt niet alles getest dus in die zin is het niet helemaal betrouwbaar, maar geeft het wel een indicatie.
Oftewel nu we zien dat hij niet op de seizoensgebonden allergenen reageert, is voor ons de pollenallergie wel uitgesloten. Maar daaraan twijfelde ik ook al omdat het geen shaker is, antihistamine geen verschil gaf enz.

Wat me brengt op het volgende; is er iemand die nog ceterizine nodig heeft en dit van mij wil overnemen?
Ik heb nog een heel aantal doosjes liggen, eerder dit jaar gekocht via die Grenze.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 19-09-19 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 11:38

opisop_shop schreef:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het kost maar dat wil ik hier best plaatsen zodra de rekening binnen is hoor. Hoop dat ik er niet van achterover val dan als ik jou zo lees hahaha. :+
De medicatie die ik vandaag heb gehaald was ook al duur, zo'n €160 voor twee verpakkingen waarbij de DA zei dat ik net wel of net niet uit zou komen dus wellicht nog €80 erbij :7

Volgens mijn DA is het wel betrouwbaar wat eruit komt maar wordt niet alles getest dus in die zin is het niet helemaal betrouwbaar, maar geeft het wel een indicatie.
Oftewel nu we zien dat hij niet op de seizoensgebonden allergenen reageert, is voor ons de pollenallergie wel uitgesloten. Maar daaraan twijfelde ik ook al omdat het geen shaker is, antihistamine geen verschil gaf enz.

Wat me brengt op het volgende; is er iemand die nog ceterizine nodig heeft en dit van mij wil overnemen?
Ik heb nog een heel aantal doosjes liggen, eerder dit jaar gekocht via die Grenze.

ik heb wel interesse in je cetirizine.