Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:25

Raamzicht schreef:
https://www.google.com/amp/www.jantinel ... jzers/amp/

Ook smeden leren dat ijzers het hoefmechanisme vermindert. Misschien is dit wel gewoon waar? <<)

Neem aan dat smeden vinden dat dit nadeel opweegt tegen het voordeel van een ijzer op een bepaald moment en nb denkt van niet. Discussie waar je niet uit gaat komen..

[BEH] Uit een handboek voor smeden Hoefkunde en Hoefbeslag

Ik citeer even uit datzelfde hoofdstuk, uit de uitgave van 1988:
*citaat*
Wij meenden goed te doen door, als een waarschuwing aan de hoefsmeden, deze reeks van mogelijke nadelen op te sommen. Hoe beter en zorgvuldiger het hoefbeslag wordt uitgevoerd, des te geringer zullen de bezwaren zijn. Het streven moet zijn deze zo gering te maken, dat zij van geen betekenis zijn.
*einde citaat*

Lees je de rest van het boek zorgvuldig door, dan krijg je de inzichten aangereikt HOE je die invloed minimaliseert.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:43

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:46

ikke schreef:
Raamzicht schreef:
https://www.google.com/amp/www.jantinel ... jzers/amp/

Ook smeden leren dat ijzers het hoefmechanisme vermindert. Misschien is dit wel gewoon waar? <<)

Neem aan dat smeden vinden dat dit nadeel opweegt tegen het voordeel van een ijzer op een bepaald moment en nb denkt van niet. Discussie waar je niet uit gaat komen..

[BEH] Uit een handboek voor smeden Hoefkunde en Hoefbeslag

Ik citeer even uit datzelfde hoofdstuk, uit de uitgave van 1988:
*citaat*
Wij meenden goed te doen door, als een waarschuwing aan de hoefsmeden, deze reeks van mogelijke nadelen op te sommen. Hoe beter en zorgvuldiger het hoefbeslag wordt uitgevoerd, des te geringer zullen de bezwaren zijn. Het streven moet zijn deze zo gering te maken, dat zij van geen betekenis zijn.
*einde citaat*

Lees je de rest van het boek zorgvuldig door, dan krijg je de inzichten aangereikt HOE je die invloed minimaliseert.

Heel goed! Ik wilde alleen maar even aangeven dat ook hoefsmeden zelf van mening lijken te zijn dat er nadelen aan ijzers (kunnen) kleven. Omdat het in dit topic leek alsof dat feit ter discussie stond.

En zoals ik al zei, wegen ze deze nadelen af tegen de voordelen en proberen ze deze nadelen te minimaliseren. Er zal een kantelpunt voor hen zijn waarop de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Ik denk dat een goede hoefsmid altijd zal kiezen voor barefoot indien mogelijk. En de nbers, die zien die voordelen niet, en zullen dan ook niet voor een ijzer kiezen. Ze zoeken andere oplossingen. Discussie waar je niet uit gaat komen. Daarom stop ik ook ermee.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:00

ikke schreef:
Clasical schreef:
[BEH] Research naar link tussen hoefijzers en artrose

Het is een gegeven dat been en hoefproblemen de meest voorkomende problemen zijn bij paarden en ook de reden dat paarden voortijdig worden afgeschreven.
Cijfers uit de verzekeringswereld liegen er niet om.

Dan ben ik wel weer benieuwd naar factoren als correct gereden zijn, voeding, (over)belasting, stalmanagement.

Anders gezegd: hoefijzers hebben geen relationeel verband met beenproblemen.

als het beslag de stand veranderd gaat het mis...

zo ook met mijn paard gebeurd, na een operatie aan een chip kogel op de aangepaste beslagen en 4 jr later in beide kogels artrose
nu is paard 18 en sinds sept vorig jaar kreupel EV

heb wel in okt 2015 de ijzers eronderuit gehaald , nu weer mooie sterke voeten maar zijn kogels verziekt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:25

mirgino schreef:
ikke schreef:
Dan ben ik wel weer benieuwd naar factoren als correct gereden zijn, voeding, (over)belasting, stalmanagement.

Anders gezegd: hoefijzers hebben geen relationeel verband met beenproblemen.

als het beslag de stand veranderd gaat het mis...

zo ook met mijn paard gebeurd, na een operatie aan een chip kogel op de aangepaste beslagen en 4 jr later in beide kogels artrose
nu is paard 18 en sinds sept vorig jaar kreupel EV

heb wel in okt 2015 de ijzers eronderuit gehaald , nu weer mooie sterke voeten maar zijn kogels verziekt

Als de hoefverzorger de hoef in de verkeerde stand zet, gaat het bijna nog sneller mis.

Ik zie nogal wat ellende-in-afwachting-van-ontstaan rondlopen.

Clasical

Re: Op hoefijzers op advies van da ondanks negatieve r internet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:41

Vaak word een NBer ingeschakeld als laatste hoop, wanneer men in het reguliere traject geen uitzicht meer heeft en/of alles al heeft geprobeerd, zoals in het geval van Mirgino.
Dan zijn alle handelingen van NB “erop of eronder”.
Helaas is de kans van succes dan erg klein.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:25

Clasical schreef:
Vaak word een NBer ingeschakeld als laatste hoop, wanneer men in het reguliere traject geen uitzicht meer heeft en/of alles al heeft geprobeerd, zoals in het geval van Mirgino.

Niet helemaal. Volgens mij worden NBers ingeschakeld vanwege gebrek aan kennis en juist een gevoeligheid voor bepaalde praatjes. En vaak ook goedkoper dan een degelijke smid. Plus dat veel mensen geen idee hebben van een rad paard en hoe die moet bewegen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:31

Clasical schreef:

klopt!!!

en het toeval was dat zij voor het eerst voor mijn stalhoudster op stal was......

en ik weet zeker dat hij al ingeslapen was als ik haar niet tegengekomen was
zijn voeten zijn super geworden!!

maar helaas was het paar jaar telaat.......

nu 8jr na zijn chip operatie is hij chronisch kreupel sinds sept vorig jaar, nu kan ik nog op de wandel en verder weide paard totdat hij laat zien dat hij ook dat niet meer zonder pijnstiller kan...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:38

ikke

precies ,en ik heb wat lopen klagen over de stand tegen mijn smid [ deze heb ik 42jr gehad eerst zijn vader en later hem ]maar hij had overleg gehad met de kliniek en zo moest het
achteraf ...nu dus blijkt hoe funest dat geweest is
zelfs nu hij kreupel is word er ijzers geadviseerd door DA en ik krijg op pb`s met dat advies
dus weer op ijzers met leertje en siliconen
waardoor de artrose in het linkerbeen ontstaan is en rechts verergert heeft
Afbeelding

Afbeelding

hij is verdorie bijna 19jr....veel te jong....

nu zulke mooie voeten.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:47

Pipodipo schreef:
Clasical schreef:

Niet helemaal. Volgens mij worden NBers ingeschakeld vanwege gebrek aan kennis en juist een gevoeligheid voor bepaalde praatjes. En vaak ook goedkoper dan een degelijke smid. Plus dat veel mensen geen idee hebben van een rad paard en hoe die moet bewegen.

Eens, het gros van de NBers herkent een kreupelheid alleen als ie op 3 benen staat. En ze willen veel te graag: Paardje redden.
Zelfs de smeden die de cursussen geven heb ik met regelmaat met verbazing naar zitten kijken en luisteren, paarden die aan 4 benen kreupel waren, door de wijze van bekappen nog kreupeler werden en het werd gewoon niet gezien.

Als we het over dierenwelzijn hebben, vind ik de groep Nbers het meest verontrustend.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:49

mirgino schreef:
[

nu 8jr na zijn chip operatie is hij chronisch kreupel sinds sept vorig jaar, nu kan ik nog op de wandel en verder weide paard totdat hij laat zien dat hij ook dat niet meer zonder pijnstiller kan...

Maar vind je het niet een beetje makkelijk om de smid daar de schuld van te geven? Er zijn zo vreselijk veel andere mogelijkheden waarom dat dier last kreeg van artrose in zijn kogels ( juist door de operatie, zie je vaak dat ze op die plekken artrose krijgen, geen smid die daar wat aan kan veranderen)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:07

Benzz schreef:
mirgino schreef:
[

Maar vind je het niet een beetje makkelijk om de smid daar de schuld van te geven? Er zijn zo vreselijk veel andere mogelijkheden waarom dat dier last kreeg van artrose in zijn kogels ( juist door de operatie, zie je vaak dat ze op die plekken artrose krijgen, geen smid die daar wat aan kan veranderen)

het rechter been waar hij geopereerd is zat idd al artrose maar het linkerbeen was helemaal schoon!

en na 4jr op die ijzers [ kijk naar de stand de ijzers zaten er toen 4 weken onder!!!!] had hij ook in linkerbeen artrose

heb het in 2015 met de arts in kliniek overlegd en hij zei dat hij het niet kon ontkennen dat het door het beslag/stand gekomen is

hij had hele mooie voeten voor de operatie en liep normaal met die ijzers waar hij ondergeschoven hielen ontwikkelde ging hij erg toontreder lopen omdat hij door die lange teen niet meer normaal af kon rollen

als ik dat toen geweten had........maar ik geloofde blind de artsen,hoe dom kon ik zijn!!!
het heeft me gewoon mijn paard gekost!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:34

Voor mij ook geen standaard bekapper meer, alsjeblieft! Hoeven werden veel te lang gelaten bij nader inzien, altijd een uitgeholde zool en een teruggesneden straal. Mijn IJslander ruin liep standaard 2 weken kreupel na een bezoek van de smid. De smid zei daar dan over dat dat nou eenmaal gebeurde bij sommige paarden.

Toen mijn merrie HB kreeg en ik dat zonder ijzers wou oplossen (omdat we die merrie nooit beslagen hadden gekregen en omdat ik er niet in geloof) was zijn antwoord dat het alleen maar erger zou worden zonder ijzers. Ze is nu 1,5 maand geleden voor het eerst door Arabesk bekapt en ze loopt zelfs beter dan ze voor de HB gedaan heeft.

Ik geloof niet meer in ijzers, er is niemand die nou daadwerkelijk kan onderbouwen waarom ijzers zo goed zouden zijn, behalve ''zo doen we het al honderden jaren'' of, ''de smid en de DA adviseren het''. Verder komen we niet. En de smid en de DA kunnen er nou ook niet vaal in de diepte op in gaan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:37

Benzz schreef:
mirgino schreef:
[

het rechter been waar hij geopereerd is zat idd al artrose maar het linkerbeen was helemaal schoon!

en na 4jr op die ijzers [ kijk naar de stand de ijzers zaten er toen 4 weken onder!!!!] had hij ook in linkerbeen artrose

heb het in 2015 met de arts in kliniek overlegd en hij zei dat hij het niet kon ontkennen dat het door het beslag/stand gekomen is

hij had hele mooie voeten voor de operatie en liep normaal met die ijzers waar hij ondergeschoven hielen ontwikkelde ging hij erg toontreder lopen omdat hij door die lange teen niet meer normaal af kon rollen

als ik dat toen geweten had........maar ik geloofde blind de artsen,hoe dom kon ik zijn!!!

Hij kon het niet ontkennen, maar ook niet bevestigen. Er zijn nog 1001 andere mogelijkheden waardoor jouw paard artrose heeft kunnen krijgen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:34

mirgino schreef:

Maar hij kon het ook niet met zekerheid stellen.... En dan komt het wel goed uit om alle traditionele hoefsmeden over één kam te scheren...
Vooral ook nooit weer een arts geloven!

Vind het allemaal nogal suggestief en makkelijk om de schuld daar te leggen. Maar goed, het komt natuurlijk wel goed uit. Hoe zou je ook kunnen denken dat er nog meer factoren meespelen.

Ik zal de laatste zijn die beweert dat er geen rotte appels bestaan... Maar ja, daarom heten dát rotte appels en de rest gewoon appels. En helaas ziet niet iedereen dat een appel rot is, en bijten ze er vrolijk in.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:17

Ja maar..... een smid heeft er jaren voor geleerd ....
Het is zijn vak...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:18

Clasical schreef:
Ja maar..... een smid heeft er jaren voor geleerd ....
Het is zijn vak...

Wat wil je daar mee zeggen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:30

mavantos en Janine 1990

nou 1+1 is voor mij echt 2 hoor

een paard wat een heel mooi en schoon van artrose gewricht heeft en goed liep, krijgt ijzers waarbij de teen lang word ondergeschoven hielen krijgt ,niet meer normaal af kan rollen waardoor hij toontreder is gaan lopen....
een hele foute belasting van de gewrichten ...dan gaan ze echt kapot!

nu sinds okt 2015 van de ijzers word goed bekapt en loopt weer normaal , alleen volop artrose in beide kogels..
kijk hoe zijn voeten waren toen de ijzers eraf gingen , gewoon een bolle zool....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:33

Los van alles zeggen de foto’s meer dan genoeg!!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:33

Nope.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:37

mirgino schreef:
mavantos en Janine 1990

nou 1+1 is voor mij echt 2 hoor

een paard wat een heel mooi en schoon van artrose gewricht heeft en goed liep, krijgt ijzers waarbij de teen lang word ondergeschoven hielen krijgt ,niet meer normaal af kan rollen waardoor hij toontreder is gaan lopen....
een hele foute belasting van de gewrichten ...dan gaan ze echt kapot!

nu sinds okt 2015 van de ijzers word goed bekapt en loopt weer normaal , alleen volop artrose in beide kogels..
kijk hoe zijn voeten waren toen de ijzers eraf gingen , gewoon een bolle zool....

[ [url=m/C73skL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AwJ5Pk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/61SqLF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je hebt 42 jaar lang dezelfde hoefsmid gehad, kwam nooit in je op om eens te kijken wat een ander deed of er in stond?
De hoefsmid is net zo goed een mens, zoals hier blijkt zijn er ook meer dan genoeg slechte ervaringen met NB, dat wordt keihard ontkend of goedgepraat...

Waar mensen werken.... vul maar in...
Wie zegt dat een eigenaar niet in gebreke is gebleven? Lekker makkelijk afschuiven...

Als die teen te lang wordt, dan zie je dat toch gebeuren? Nee, gewoon lekker naar je hoefsmid blijven luisteren en hem of haar de schuld geven als het mis gaat. Lekker makkelijk.

Hier een traditionele smid die een paard met artrose in de kogels juist beter liep lopen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:38

en tuurlijk zal hij dat nooit toegeven!!!
maar dat hij geen tegenwoord gaf en gelijk zei dat dat best zo zou kunnen zegt mij genoeg!
en ik val mijn vroegere smid helemaal niet af ,die heb ik 41 jaar gehad gewoon omdat hij de beste was..

maar niet bij dit soort beslag!

en verder boeit het me niet wat andere mensen doen met hun paard , maar ik weet dat het anders had gemoeten bij de mijne , nu word dit waarschijnlijk zijn laatste zomer terwijl hij veel ouder had kunnen worden.....
Laatst bijgewerkt door mirgino op 18-03-19 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:39

janinne1990

ik heb juist vaak aangegeven niet tevreden te zijn met hoe zijn voeten eruit gingen zien
maar volgens hem kon het niet anders...

en verder een super goede smid ,en heb idd andere gezien ...maar daar vertrouw ik geen mijn paard aan toe

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:58

mirgino schreef:
janinne1990

ik heb juist vaak aangegeven niet tevreden te zijn met hoe zijn voeten eruit gingen zien
maar volgens hem kon het niet anders...

en verder een super goede smid ,en heb idd andere gezien ...maar daar vertrouw ik geen mijn paard aan toe

Maar niet voor een second opinion naar een ander gaan... Hmmm... juist ja...
Ik heb nog niet echt iets gelezen dat mij van mijn standpunt brengt. Sorry...
Nogmaals... Mensen... fouten.... ze horen bij elkaar... Dat geldt niet alleen voor de hoefsmid.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:02

Janinne

denk je nu echt dat ik mezelf niet voor mijn kop kan slaan??

ik ben idd zo stom geweest om naar de deskundigen te luisteren wo DA, arts van de kliniek, en hoefsmid...

het kost me gewoon mijn paard die is nu op!
hij word 19 dit jaar,terwijl hij veel ouder had moeten worden..

en nogmaals ik geef niemand de schuld!! maar de foto`s laten genoeg zien lijkt mij?
en dat is wel gedaan door een deskundig iemand die ervoor geleerd heeft en ik niet!

maar jij schijnt daar heel anders over te denken, mij best!!