Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:03

Over dat 'heel veel' mensen hun paard direct na de diagnose PSSM 1 in zouden laten slapen:
Ik heb persoonlijk ook nog nooit gehoord van mensen die vanuit het niets besluiten om hun totaal klachtenvrije paard op PSSM 1 te laten testen, en als ze dan te horen krijgen dat het paard inderdaad PSSM 1 heeft besluiten om hun volledig klachtenvrije paard direct af te laten maken omdat ze geen zin hebben in supplementen kopen.

Ik vind dat een wonderlijk scenario. Mijn ervaring is dat mensen eerst eindeloos worstelen met steeds meer vage klachten bij hun paard die compleet los van elkaar lijken te staan: sloom - misschien gisteren teveel getraind, dus maar eens een ander trainingsschema proberen? soms tegen hoefbevangenheid aan - toch teveel suiker in het hooi, misschien maar eens weken? trillende spieren - magnesiumgebrek? een deuk in een spier - misschien uitgegleden in de wei of een trap gehad, maar even een paar dagen aankijken en koelen. koliek-achtige aanvallen - de dierenarts weet het ook niet, maar misschien toch zandkoliek, toch maar weer lijnzaad bijvoeren? altijd weer zwakke hoeven - toch maar een nieuwe bekapper proberen? Of hoefschoenen? Of toch ijzers?
Enzovoorts enzovoorts enzovoorts.
Tot je op een dag ergens iets leest over een vreemde spierziekte waar al die extreem van elkaar los staande symptomen bij blijken te horen. Dan ga je testen, krijg je de uitslag en bepaal je of dat leven voor je paard nog te managen is en of het nog paardwaardig is.
Sommigen zullen meteen na een PSSM 1 test een paard in laten slapen. Niet omdat ze toch altijd al liever een ander kleurtje op stal wilden hebben, maar omdat als je beseft dat ál die symptomen en symptoompjes bij elkaar horen en ze allemaal afzonderlijk al steeds lastiger werden, je beseft dat je paard eigenlijk al best ver in het progressieve ziekteverloop gevorderd is en de kans op beter worden 0 is, zeker als je al alle voorschriften volgt.
En een ander zal zo'n paard in laten slapen omdat ze beseffen; dit zal ik zelf nooit goed kunnen managen omdat dat ontzettend veel tijd en energie en kennis kost, en ik wil het risico ook niet lopen dat dit paard in de handel belandt.

Het is heel makkelijk om te roepen dat mensen die een paard na een diagnose van PSSM 1 direct laten inslapen lafbekken of egoisten zijn, maar sta eens even stil bij hoeveel er al met dat paard en die eigenaar gebeurd is voordat de eigenaar op het idee kwam om op een erfelijke ziekte te testen?
Als mijn shetlander vandaag even kucht dan bel ik ook niet meteen Utrecht voor een longspoeling, operatie en DNA-onderzoek. Voor je dat als baas doet is er echt al wel wat gebeurd, en die periode was niet per se fijn voor dat paard. Kun je dat voor je paard verbeteren, en kun je zijn of haar toekomst veilig houden? Zo ja, ga ervoor, zo nee, trek je conclusies.

Elisa2

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:29

Ik heb geen verstand van PSSM en ik wil niet oordelen over wat eigenaren doen met paarden die deze diagnose hebben gehad.

Volgens mij is en blijft het belangrijk om goed te kijken naar het paard zelf, of het nog een paardwaardig leven kan leiden en wat de prognose en de toekomst verwachting is. Leven moet geen lijden worden.

TS, zit wel in een hele moeilijke situatie zo.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:22

Raamzicht schreef:
Is pssm niet altijd progressief?

Nee, de varianten van pssm2 wel,maar p1 is en blijft een suikeropslag-stoornis,het wordt niet erger, en het is geen fout in de cellen die spieratrofie veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:26

freeride schreef:
Raamzicht schreef:

Nee, de varianten van pssm2 wel,maar p1 is en blijft een suikeropslag-stoornis,het wordt niet erger, en het is geen fout in de cellen die spieratrofie veroorzaakt.

Dit klopt niet helemaal. Met élke aanval wordt de gevoeligheid voor een volgende aanval en de heftigheid van een volgende aanval groter. Wel degelijk progressief dus...

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:29

Sizzle schreef:
Wittepit, een veulen fokken met een PSSM1 paard zou strafbaar moeten zijn.
Je zet dan doelbewust met 50% kans een ziek dier op de wereld.

Ik neem aan dat dit een reactie is op mijn laatste zin, ik hoop dat het duidelijk is dat die sarcastisch bedoeld was.
Juist in een kleurfokkerij als appaloosa’s is het risico groter op een eigenaar die er voor de leuk een veulentje uit wil fokken. Spannend, wat voor kleur eruitkomt, en het kijkt enorm leuk, zo’n spikkelsetje in de wei.
De kans op een gericht trainende (en managende) eigenaar lijkt me juist weer kleiner, bij voorbaat excuses voor veel stippeleigenaren die wel uiterst fanatiek met hun dier bezig zijn.

En strafbaar... ik ben al virtueel gelyncht op een internationale appaloosafacebookpagina met mijn vraag of LpxLp kruisingen wel wenselijk zijn omdat LpLp’s nachtblind zijn en je dus bewust het risico neemt op een veulen met beperkingen. Begrijpelijk vanuit de mensen met een goed functionerende fewspot, maar die van mij liep tegen auto’s op in het donker.
Dus ook hier zullen er eigenaren zijn van PSSM paarden die het “te doen” vinden, en weer anderen die hun paard hebben laten euthanaseren. Idem dito voor rond laten lopen met een peesblessure.

Dus nogmaals aan de eigenaresse: ik wens je veel wijsheid en sterkte, en mocht iemand jouw Ferrari wel gestart krijgen is dat waarschijnlijk niet voor lang.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:37

Ik vind sowieso niet dat mensen die hun paard laten inslapen egoïsten zijn ...
Ik heb meer gevallen van egoïsme gezien bij mensen die kost wat het koste en te lang doorsukkelen met hun zieke paard .... !
De knoop kunnen doorhakken en afscheid nemen is vele malen zwaarder en daar is echt ook heel veel liefde voor je dier voor nodig.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:09

Eens met simodi.

Of mensen die toch nog een paar honderd euro willen vangen voor een kapot paard.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:10

Slachten of inslapen,
Paard komt zo in de handel

Ik heb het paard gereden en ken het paard.klik is er nooit geweest met dit paard , dus mensen die zeggen komt zeker na de diagnose nee dat klopt niet

Ik vind dat je andere niet moet opzadelen met een paard dat problemen heeft, ook komen ze vaak ergens waar je ze niet hebben wilt. En verkocht is verkocht dan moet je er ook afstand van doen.
Contracten heb je niks aan en gelden niet of je moet naar de notaris.

Je weet wat je moet doen stuur haar naar zapata kunnen ze daar mooi over de groene weides rennen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:19

xyzutu2 schreef:
Over dat 'heel veel' mensen hun paard direct na de diagnose PSSM 1 in zouden laten slapen:
Ik heb persoonlijk ook nog nooit gehoord van mensen die vanuit het niets besluiten om hun totaal klachtenvrije paard op PSSM 1 te laten testen, en als ze dan te horen krijgen dat het paard inderdaad PSSM 1 heeft besluiten om hun volledig klachtenvrije paard direct af te laten maken omdat ze geen zin hebben in supplementen kopen.

Ik vind dat een wonderlijk scenario. Mijn ervaring is dat mensen eerst eindeloos worstelen met steeds meer vage klachten bij hun paard die compleet los van elkaar lijken te staan: sloom - misschien gisteren teveel getraind, dus maar eens een ander trainingsschema proberen? soms tegen hoefbevangenheid aan - toch teveel suiker in het hooi, misschien maar eens weken? trillende spieren - magnesiumgebrek? een deuk in een spier - misschien uitgegleden in de wei of een trap gehad, maar even een paar dagen aankijken en koelen. koliek-achtige aanvallen - de dierenarts weet het ook niet, maar misschien toch zandkoliek, toch maar weer lijnzaad bijvoeren? altijd weer zwakke hoeven - toch maar een nieuwe bekapper proberen? Of hoefschoenen? Of toch ijzers?
Enzovoorts enzovoorts enzovoorts.
Tot je op een dag ergens iets leest over een vreemde spierziekte waar al die extreem van elkaar los staande symptomen bij blijken te horen. Dan ga je testen, krijg je de uitslag en bepaal je of dat leven voor je paard nog te managen is en of het nog paardwaardig is.
Sommigen zullen meteen na een PSSM 1 test een paard in laten slapen. Niet omdat ze toch altijd al liever een ander kleurtje op stal wilden hebben, maar omdat als je beseft dat ál die symptomen en symptoompjes bij elkaar horen en ze allemaal afzonderlijk al steeds lastiger werden, je beseft dat je paard eigenlijk al best ver in het progressieve ziekteverloop gevorderd is en de kans op beter worden 0 is, zeker als je al alle voorschriften volgt.
En een ander zal zo'n paard in laten slapen omdat ze beseffen; dit zal ik zelf nooit goed kunnen managen omdat dat ontzettend veel tijd en energie en kennis kost, en ik wil het risico ook niet lopen dat dit paard in de handel belandt.

Het is heel makkelijk om te roepen dat mensen die een paard na een diagnose van PSSM 1 direct laten inslapen lafbekken of egoisten zijn, maar sta eens even stil bij hoeveel er al met dat paard en die eigenaar gebeurd is voordat de eigenaar op het idee kwam om op een erfelijke ziekte te testen?
Als mijn shetlander vandaag even kucht dan bel ik ook niet meteen Utrecht voor een longspoeling, operatie en DNA-onderzoek. Voor je dat als baas doet is er echt al wel wat gebeurd, en die periode was niet per se fijn voor dat paard. Kun je dat voor je paard verbeteren, en kun je zijn of haar toekomst veilig houden? Zo ja, ga ervoor, zo nee, trek je conclusies.

_/-\o_

Helemaal mee eens

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 18:54

Wittepit, nee dat had ik er niet goed uit gelezen. In dat geval zijn we het met elkaar eens. Ik was zooooo ontzettend blij dat mijn merrie nog niet drachtig was (was wel langzaam in de planning).
Mijn hart huilt nog na van de ellende die ik gezien heb bij mijn NAS merrie. Toch zeiden sommige mensen: jôh valt wel mee toch, ze kijkt nog helder rond. Gewoon op pijnstillers zetten.

Ik ben wel heel benieuwd hoe de merrie van dit topic gefokt is. Het stamboek heb ik als zeer laks ervaren destijds.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:20

Wat ik kan vinden in de keuringscatalogus uit een zwartbonte (dus? Niet NAS?) merrie keer een eigen hengst Maxime van Ederveen. Daar weet ik verder de afstamming niet van, maar ik dacht dat hun lijntje teruggaat op een merrie van Prins. Maar pin me er niet op vast.
Helaas geen afstamming om op grond van dit verhaal het stamboek te verzoeken om potentiële dekhengsten op PSSM te testen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:28

Die hengst heeft 3x Prins in de eerste 3 generaties (wauw over inteelt gesproken :P )

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:29

Oeps... :(

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:33

Jessica schreef:
freeride schreef:

Dit klopt niet helemaal. Met élke aanval wordt de gevoeligheid voor een volgende aanval en de heftigheid van een volgende aanval groter. Wel degelijk progressief dus...[/quote]

Dat klopt niet, alleen als er effectief spiercellen beschadigd zijn zal een volgende aanval opgevangen moeten worden door minder spiercellen en zal er meer schade ontstaan op minder cellen, je hebt het dan over volledige spierbevangenheid, een deel van pssm1 waar de focus steeds op ligt, maar die helemaal niet zo vaak voorkomt, zeker niet bij paarden die van zo jong mogelijke leeftijd gemanaged worden. pssm1 paarden hebben ook geen atrofie zoals pssm2 paarden. Ik heb zelfs bij pssm1 paarden( die geen pssm2 erbij hebben) zelden spierbeschadigingen gezien of gevoeld, en dan alleen nog bij paarden die al problemen hadden naast pssm1 en pas op latere leeftijd gemanaged werden omdat het nu eenmaal niet eerder bekend was. Pssm1 is dus niet progressief zoals pssm2.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:39

Excuus Wittepetit, dan had ik jou ook verkeerd begrepen :o

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:46

MariekeTV schreef:
Excuus Wittepetit, dan had ik jou ook verkeerd begrepen :o

Was ik al bang voor maar kon jouw reactie zo gauw niet terugvinden om te @....-en ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:57

Ik ben nu ook wel verward over hoe het leven van dit paard is. Dat een paard namelijk pijnvrij moet zijn, staat buiten kijf. Ook al ben ik eerder voor het 'geef het nog kans', dit kan natuurlijk enkel wanneer het paard nu nog een kwalitatief leven heeft. Maar daar moet dus eerst duidelijkheid (al is het alleen al voor de eigenaar zelf) rond zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:59

Freeride, dan heb je geluk gehad dat die paarden wel goed te managen waren.
Overigens zag je bij mijn paard ook geen zichtbare atrofie, maar het paard werd helemaal blubberig en een soort van opgeblazen leek het wel (alsof de spieren door vet vervangen werden). Ook leek ze steeds meer overbouwd. Dat kon echter een vreemde niet herkennen omdat die het dier niet in gezonde conditie kende.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:01

@ gini: De kwaliteit van leven is afhankelijk van hoe het dier gehouden wordt. De eigenaar wil het dier verkopen en verliest dan dus de zeggenschap over hoe het dier gehouden wordt. De vraag is, is dit fair naar het paard en naar het geweten van de huidige eigenaresse toe?

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:10

Wat een ontzettend moeilijke keuze is dit.

Ik heb mijn jonge paard laten testen voor ik hem kocht. En ik zei als ie het heeft koop ik hem niet, maar of ik het echt niet zou doen? Ik was al zo verliefd op hem en had zo'n klik met hem....hij hoorde gewoon bij mij. Een vriendin van mij heeft haar veulen ook laten testen voor aankoop en helaas hij heeft wel pssm1 en toch heeft zij ervoor gekozen om hem te kopen. Bij haar heeft hij een kans die hij anders niet zou hebben vanaf veulen past zij alles voor hem af.
Onze paarden worden dit jaar al 5. Ze geniet volop van hem.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je opeens geen klik meer met het paard hebt. :o

Een mooie jonge merrie met gewild vachtje.....tja waarschijnlijk gaat er toch met haar gefokt worden.
Dat luie...tja er zijn in deze tijd nog altijd mensen die dat het wel uit weten te krijgen |(
Verkopen....dan weet je niet wat voor eventuele lijdensweg ze tegemoet gaat en slacht ....ik heb er zelf geen problemen mee als je een paard veel leed kunt besparen.
Aan de andere kant lees ik dat je iemand met pssm1 ervaring hebt en die het met haar aan zou durven....daar mag je je handen mee dichtknijpen. Het is alleen de vraag of diegene van plan is om haar haar hele leven te houden.

Mijn oude paard heeft cushing en met medicatie en aangepaste training heeft hij nog een mooi leven. Die blijft tot het niet meer gaat. <3

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:20

wittepit schreef:
@ gini: De kwaliteit van leven is afhankelijk van hoe het dier gehouden wordt. De eigenaar wil het dier verkopen en verliest dan dus de zeggenschap over hoe het dier gehouden wordt. De vraag is, is dit fair naar het paard en naar het geweten van de huidige eigenaresse toe?

Maar ik zie meer mogelijkheden dan een paard de standaard verkoop ingooien en het paard meegeven aan de eerste de beste die de vraagprijs biedt en er op het oog best wel ok uitziet, en oh ja, als dat allemaal binnen de drie weken kan, graag.

Maar mij ging het meer om het pijnvrij zijn. Als het paard, mits goed management, ook niet meer gewoon paard kan zijn, dan stopt het natuurlijk. Maar er zijn gradaties: die heb je bv. in hoefbevangenheid ook. Je hebt paarden die op zijn en je hebt paarden die, weeral mits goed management, nog best wel een kwaliteitsvol leven hebben waarbij de ziekte onder controle gehouden kan worden.
Ik weet echter niet zeker in welke categorie het paard in kwestie (met pssm1 dus) valt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:28

Denk dat iedereen het er wel over eens is dat verkopen GEEN optie is. Maar als het paard met goed management klachtenvrij kan leven lijkt de dood mij wel wat vroeg.
Dan kom je inderdaad bij de optie zelf houden, ongeacht geen klik, of een bruiklener en zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:25

freeride schreef:
Dat klopt niet, alleen als er effectief spiercellen beschadigd zijn zal een volgende aanval opgevangen moeten worden door minder spiercellen en zal er meer schade ontstaan op minder cellen, je hebt het dan over volledige spierbevangenheid, een deel van pssm1 waar de focus steeds op ligt, maar die helemaal niet zo vaak voorkomt, zeker niet bij paarden die van zo jong mogelijke leeftijd gemanaged worden. pssm1 paarden hebben ook geen atrofie zoals pssm2 paarden. Ik heb zelfs bij pssm1 paarden( die geen pssm2 erbij hebben) zelden spierbeschadigingen gezien of gevoeld, en dan alleen nog bij paarden die al problemen hadden naast pssm1 en pas op latere leeftijd gemanaged werden omdat het nu eenmaal niet eerder bekend was. Pssm1 is dus niet progressief zoals pssm2.

Dan is mijn ervaring anders dan die van jou. PSSM1 is een heel andere ziekte dan PSSM2. Maar ook PSSM1 ken ik als progressief. Helaas meerdere gevallen gezien die na een aanval steeds gevoeliger werden voor aanvallen en heftigere aanvallen kregen. Met uiteindelijk de meest bizarre spierwaarden tot gevolg. Ik ken ook een merrie die dan niet zo zeer spierbevangen raakt, maar waarbij ook de aanvallen steeds sneller op te wekken zijn en heftiger zijn, met veel pijn en ongemak gepaard gaand.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:37

Hé, wat onwijs nare situatie zeg, voor jullie beide. Het blijven toch zulke moeilijke keuzes. Het lijkt mij ook heel moeilijk, omdat het nu zo inslaat als een bom en er heel veel meningen en informatie op je afkomen.

Wat ikzelf zou doen is dat ik voor zolang het kan en diervriendelijk is de ziekte managen. Dus het nog zo prettig mogelijk maken voor het paard. Wanneer je aan haar merkt dat ze te veel pijn en last van haar lichaam krijgt, pas de keuze maken om haar te laten gaan.

Voor zover ik heb gelezen heb ik niet gezien dat dit paard op dit moment al onverdraaglijke pijn/last/klachten heeft, dus zou ikzelf het te vroeg vinden om haar in te laten slapen.

Maar zoals andere mensen al noemden: ieders grens ligt anders.

Ik wens de eigenaar heel veel sterkte toe met het nemen van deze moeilijke beslissing. Volg je gevoel! Y;(

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 15:08

kking schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp is dat je opeens geen klik meer met het paard hebt.

Geen idee waar jij leest dat ik ineens geen klik meer heb????
Heb na de 3/4 jaren dat ik d'r nu heb nog steeds geen klik..