Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:03

BMHP schreef:
Onali schreef:
Waar haal jij al deze info vandaan BMHP?

Niet uit de berichten van TS in ieder geval.

En nu moet niet ineens iedereen gaan doen alsof we brave jaknikkers zijn als het op de DA neerkomt.
We hebben allemaal een mening als het ons eigen paard betreft en bij noodzaak bellen we de DA op, maar dat wil niet zeggen dat we het altijd eens zijn met die persoon.
En of hij/ zij er wel voor gestudeerd heeft, ik bepaal nog altijd welke DA ik wil hebben. Ik ken er meerdere waar ik het gewoon niet mee eens ben met hun handelswijze.

Als jij niet bereikbaar bent voor iemand die een probleem met jouw paard constateerd heb jij geen keuze. Ik hoop voor jouw dat jij nooit in een vergelijkbare situatie komt.

Fijn dat je mijn verhaal in twijfel wil trekken, geef dan duidelijk aan waar jij het niet mee eens bent.

Ik heb duidelijk aangegeven dat wij allemaal anders denken over DA,s wat en hoe, maar jij gaat geheel voorbij aan het probleem van de stalgenoot.

Fijn dat jij wel de inside informatie hebt en wil verkondigen dat niet iedere DA bij jouw paard mag komen. lijkt mij OT of krijg jij van je DA ook ongewenste rekeningen?

Wow met het verkeerde been uit bed gestapt?

Ik heb in vergelijkbare situatie gezeten.
Ik draai nachtdiensten en overdag slaap ik. Ik zette mij telefoon altijd op stil anders kon ik niet slapen. Vorig jaar deze tijd ben ik dus gebeld en geappt door stalgenoten dat mijn shet met koliek stond. Uiteindelijk ben ik wakker geworden en zag 7 gemiste oproepen. Heb toen meteen teruggebeld.
Afijn ze stonden op het punt om een DA te bellen, niet de mijne maar een andere. Ik heb ze toen gevraagd de mijne te bellen en ik kwam eraan.
We weten inmiddels van elkaar welke DA wie wilt en ik had geen problemen gehad met de DA die zij wilden bellen.

Ook heb ik geen paniekzaaiende paddockgenootjes.

Inmiddels blijft het geluid van mijn telefoon aan, ik durf hem niet meer uit te zetten :')

En die laatste zin snap ik niet, OT? Wat is dat.
En ja ik heb een keer commentaar gehad op de rekening van een DA. Heb ik uiteindelijk niet hoeven te betalen.

Miran

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:26

Ik denk dat het wel handig is om als stalgenoten / staleigenaar afspraken te hebben wie wanneer en welke dierenarts belt. Je eigen dierenarts weet natuurlijk ook of paard bijv al medicijnen krijgt, of die geregistreerd staat voor consumptie en of hij ergens allergisch voor is.
Pas is de dierenarts gebeld tegelijk met telefoontje naar mij, toen was het ook echt spoed.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:56

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat weer open. Graag het ontopic houden en niet op elkaar inhakken.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:40

De DA hoort sowieso betaald te krijgen, penicilline kun je nog over bellen maar penicilline kost de wereld niet.
Je kan proberen of je stalgenoot mee wil betalen, maar zelf zou ik dat niet doen.

De mensen die zeggen dat de stalhouder altijd bereikbaar moet zijn, deze werkt wellicht ook gewoon en heeft ook wel eens afspraken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:56

Ts hoe is t nu uiteindelijk opgelost?

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 16:44

Lieve mensen, ik heb heel veel aan jullie meningen en tips gehad!! Echt super bedankt want soms zie je alleen ook door de bomen het bos niet meer. Er zijn inmiddels juridische stappen ondernomen. Aangezien ik wel in mijn recht sta. Nogmaals bedankt voor jullie tips.

Op dit topic mag een slotje :-)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:53

Wat voor juridische stappen als ik vragen mag? Misschien interessant om topic nog open te laten voor als iemand eens een zelfde probleem heeft

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:57

Dan zou je toch denken dat er meer speelt dan enkel deze inschattingsfout van de stalgenoot. Ik ben wel benieuwd naar de afloop. Zou je dit willen delen wanneer alles achter de rug is? Want je komt het niet vaak tegen dat iemand daadwerkelijk juridische stappen onderneemt op Bokt, dus vind het wel interessant hoe zo een zaak uiteindelijk uitdraait.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:03

Het zelfde geldt voor mij, ik ben erg benieuwd naar de uitkomst. Als je zo in je recht staat dat het voor dit bedrag de moeite waard is om echt stappen te ondernemen.. tegen wie ga je de stappen ondernemen? Sleep je je stalgenoot, de stalhouder of de dierenarts voor de rechter? Of allemaal?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:25

Ik ben ook erg benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst straks.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 10:49

Ik zal jullie op de hoogte houden. Ik ben van mening dat een DA mij niet zomaar even een rekening voor de neus kan duwen en er gehandeld wordt achter mijn rug om met jan en alleman.
Ik heb dit bij een jurist voorgelegd en aangegeven dat dit geen manier van zaken doen is. Hij was het met mij eens en samen hebben we een voorstel opgestuurd naar de DA.

Ik ben het geheel met jullie bokkers eens dat wanneer er daadwerkelijk iets levensbedreigend is dat er meteen gehandeld wordt met de stalhouder, aangezien ik bij hen in pension sta en hen ook het recht gegeven heb om bij nood gevallen de DA te mogen bellen en ik daarna ook meteen op de hoogte wordt gesteld. Echter is dit heel erg raar gelopen en vind ik dat niet zomaar iedereen even een DA mag bellen omdat men vindt dit nodig is. (heel cruw gezegd, voor een hoofd wond bel ik de eigenaar om te vragen wat er aan de hand is of bij bloed op andere lichaamsdelen en bij geen contact loop je toch even naar de stalhouder, zo ook wanneer een paard in de stal vast ligt)

Ik ben misschien ouderwets maar mij is altijd geleerd, van andermans paarden blijf je af, is er iets aan de hand dan bel je de eigenaar of de stalhouder voor er verdere stappen worden ondernomen. Mits dit niet levensbedreigend is en dit was ZEER ZEKER niet het geval. Vandaar dat ik met een jurist een voorstel voor de DA heb opgesteld.

levensbedreigende situaties denk ik aan een paard welke niet meer reageert en niet meer wilt opstaan. (we hebben het even over een stal situatie) of waarvan (even terugkomend op het been) Deze er gebroken uitziet of het bot door de huid heen.

Er was geen bloed
Mijn paard stond netjes op 4 benen, gaf reactie en was gewoon levendig en niks aan de hand
Iemand is ergens van geschrokken en heeft uit schrik een dierenarts gebeld... na mijn mening erg overdreven. Ook al is het uit goede bedoeling, zoiets moet worden overlegd, mij part wordt met de stalhouder in de stal gekeken of het paard ernstig gewond is op lichaamsdelen. Dat zou namelijk mijn reactie zijn.

heel krom, maar als ik iedere keer een DA moet bellen omdat mijn paard wat uitspookt of zn hoofd gestoten heeft en er eventueel, heel misschien, in alle ernst het mogelijk zou zijn dat hij een hersenschudding zou hebben opgelopen van zn hoofd stoten tegen de voer bak en er wat bloed voorop zijn koppie zit. Nou dan verklaard menig bokt mij ook voor gek. ;)

Oja! ik vind dat wanneer er situaties zijn waarvan men er niet mee eens is en je laat het er maar bij, nooit iemand hier iets van kan leren. Zowel eigenaren als stalhouders als dierenartsen niet. Dingen moeten toch besproken kunnen worden en tot oplossingen kunnen komen. Wanneer er dan zo commercieel wordt gedaan door een DA want tja geld is geld. Sorry maar wat hebben we hier aan in het verdere leven.
Laatst bijgewerkt door PinkPrincess op 21-12-18 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:56

Weet je ook zeker - en kun je dat aantonen - dat de stalhouder bereikbaar was op het moment dat het voorval zich voor deed? Want dat is wel wat je dan straks zal moeten doen. Ik vind het apart dat er een voorstel gaat naar de DA. Die heeft gewoon zijn werk gedaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:57

Succes iig. Zelf zou ik niet zo'n punt er van hebben gemaakt maar mogelijk speelt er meer. Ik had dit iig nooit bij de DA gelegd die doet gewoon zijn werk. zou iig denken dat je daar in de toekomst iig geen Hulp meer van kunt verwachten en opzoek mag naar een andere kliniek.

Bij ons is de stalhouder lang niet altijd aanwezig. Stalgenoten die op mijn paarden letten en dit soort dingen zien en er naar handelen koester ik juist. Maar daar is iedereen blijkbaar anders in.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:02

Ik vind het eerlijk gezegd bijzonder en onterecht dat nu het probleem bij de dierenarts wordt gelegd. Probeer er uit te komen met je stalgenoot die gebeld heeft met eventueel je stalhouder erbij. Maar de dierenarts :n

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:03

En waarom geen voorstel met de stalgenoot die gebeld heeft?

Linksom of rechtsom, de DA heeft wel gewoon z'n werk gedaan.
Over de penicilline kan gediscussieerd worden, maar dat zal ook niet de grootste kostenpost zijn.

Dit is dus 1 van de redenen dat vele (meeste) DA's geen paard aanraken zonder een eigenaar erbij (of gelegimiteerde houder, trainer of stalhouder bvb).
Paardenvolk behoort tot de slechtste betalers en staan er ook om bekend.

Krijg je uiteindelijk situaties dat er geen DA wil komen opdraven voor een gewond paard waarvan niet duidelijk is wie de eigenaar is.
Zal deze DA nu in het vervolg ook doen, die denkt dan ook 2x na of het wel de moeite waard is om zich te verplaatsen.

Kunnen we topics schrijven over hoe schandalig het is dat er een verwaarloosd/gewond paard staat en geen DA die ervoor wil komen.

Succes iig.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:08

PinkPrincess schreef:
Ik zal jullie op de hoogte houden. Ik ben van mening dat een DA mij niet zomaar even een rekening voor de neus kan duwen en er gehandeld wordt achter mijn rug om met jan en alleman.
Ik heb dit bij een jurist voorgelegd en aangegeven dat dit geen manier van zaken doen is. Hij was het met mij eens en samen hebben we een voorstel opgestuurd naar de DA.

Ik ben het geheel met jullie bokkers eens dat wanneer er daadwerkelijk iets levensbedreigend is dat er meteen gehandeld wordt met de stalhouder, aangezien ik bij hen in pension sta en hen ook het recht gegeven heb om bij nood gevallen de DA te mogen bellen en ik daarna ook meteen op de hoogte wordt gesteld. Echter is dit heel erg raar gelopen en vind ik dat niet zomaar iedereen even een DA mag bellen omdat men vindt dit nodig is. (heel cruw gezegd, voor een hoofd wond bel ik de eigenaar om te vragen wat er aan de hand is of bij bloed op andere lichaamsdelen en bij geen contact loop je toch even naar de stalhouder, zo ook wanneer een paard in de stal vast ligt)

Ik ben misschien ouderwets maar mij is altijd geleerd, van andermans paarden blijf je af, is er iets aan de hand dan bel je de eigenaar of de stalhouder voor er verdere stappen worden ondernomen. Mits dit niet levensbedreigend is en dit was ZEER ZEKER niet het geval. Vandaar dat ik met een jurist een voorstel voor de DA heb opgesteld.

Ik wens je veel succes, maar ik vrees toch dat je de rekening enkel maar gaat aanspekken. De dierenarts ga je weinig kunnen doen, hij kan altijd terugvallen op zijn code en is vandaar uit dus bijna ongenaaktbaar. Second opinions zijn nu wss te laat en allicht dat die rangen door cocollega's ook wel gesloten worden voor een dergelijke banale zaak. Dat een advocaat er een zaak inziet, maakt je nog niet sterker. Ik vrees dat als je het doordrijft, je alsnog in een zieke verzuurde situatie terechtkomt.

Het is een eenmalig voorval, vast en zeker met de beste bedoeling en niet zonder aanleiding tot stand gekomen. Dus ik zou even je ego aan de kant schuiven, het plaatsen en gewoon ter sprake brengen op stal zodat er duidelijke regels overkomen.
Laatst bijgewerkt door bulck op 21-12-18 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 11:09

Thioro schreef:
En waarom geen voorstel met de stalgenoot die gebeld heeft?

Linksom of rechtsom, de DA heeft wel gewoon z'n werk gedaan.
Over de penicilline kan gediscussieerd worden, maar dat zal ook niet de grootste kostenpost zijn.

Dit is dus 1 van de redenen dat vele (meeste) DA's geen paard aanraken zonder een eigenaar erbij (of gelegimiteerde houder, trainer of stalhouder bvb).
Paardenvolk behoort tot de slechtste betalers en staan er ook om bekend.

Krijg je uiteindelijk situaties dat er geen DA wil komen opdraven voor een gewond paard waarvan niet duidelijk is wie de eigenaar is.
Zal deze DA nu in het vervolg ook doen, die denkt dan ook 2x na of het wel de moeite waard is om zich te verplaatsen.

Kunnen we topics schrijven over hoe schandalig het is dat er een verwaarloosd/gewond paard staat en geen DA die ervoor wil komen.

Succes iig.

Dat is een goeie! Ik heb deze weg gekozen omdat zij kosten horen te halen bij de persoon wie gebeld heeft en mijn gegevens heeft doorgegeven. Maar nogmaals ik heb een voorstel neergelegd zoals al gezegd wordt heeft de DA verder zn werk gedaan. Ik kan eventueel nog in diepere discussie gaan treden over de stalgenoot. Maar ik denk dat wanneer een DA gewoon oprecht is en netjes kosten verhaald bij stalgenoot of deels omdat er zonder eigenaar gehandeld is. dan is het opgelost voor zowel mij als een DA. want ik wil niks liever dan op een goede voet met de DA verder... echter is dit gewoon niet netjes want zoals ik al eerder zei, ik vind het te commercieel dat een DA ''zonder'' mijn weten gewoon een rekening op de mat gooit.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:16

BMHP schreef:
Ik heb TS onsympatiek genoemd, voornamelijk om haar voorstelling van de zaak en het voornemen om de rekening door te schuiven.

Op bovenstaande wil ik graag toevoegen dat iemand een noodsituatie met een paard constateerd. De situatie zodanig beoordeeld dat het paard hulp nodig heeft. En gezien er niemand voorhanden is het initiatief neemt.
De staleigenaar en eigenaar van het paard (TS) zijn blijkbaar niet snel voor handen of per telefoon niet bereikbaar en vervolgens beslist zij om een DA te raadplagen. Dat lijkt mij een normale gang van zaken hoewel DA rekeningen hier ook niet echt gewenst zijn.

De DA besluit dat het de omschreven situatie een bezoek rechtvaardigd en ook dat het gewenst is om het paard met AB te behandelen. Dit uit voorzorg om erger te voorkomen.

TS is niet in staat zich te verplaatsen in de situatie en wil zo min mogelijk kosten betalen. Dus de stalgenoot heeft verkeerd gehandeld en de DA had niet mogen behandelen.
Tegen haar mening staat vast dat de DA wel een behandeling en een visitie gerechtvaardigd vond, waardoor de stalgenoot in mijn ogen dus weldegelijk goed en verantwoordelijk heeft gehandeld.

Ook heeft de stalgenoot waarschijnlijk een uur in stress gezeten, gewacht op de DA, geholpen, verder gezocht naar de telefoon nummers. Haar dank, deze onsympatieke houding van TS die het liefst de rekening ook nog bij haar neerlegt. Iemand die uit eer en geweten onbaatzuchtig heeft gehandeld.
Sorry ik kan daar geen goed woord voor TS over hebben.

Zelfs al heeft TS achteraf juridisch gelijk, en heeft de stalgenoot te voorbarig gehandeld omdat ze met de situatie geen raad wist. Zij heeft de zorg van het paard opzich genomen omdat dat nodig was. De behandeling van de DA geeft aan dat de stalgenoot juist heeft gehandeld, misschien wat voorzichtiger dan dat TS had gedaan, maar daarin verschillen wij allemaal.

Dat je als TS de onbeschaamdheid hebt om deze behulpzame mensen ff aan de schandpaal te nagelen is uitermate onsympatiek. Zelfs als achteraf blijkt dat alles heel erg meevalt.

Het niet willen betalen van de rekening van de DA is van dezelfde orde.

Ja het is zuur om een rekening te krijgen, maar het is zuurder om ongewilt je tijd aan een paard van een ander te moeten besteden en vervolgens ook nog eens de rekening gepresenteerd te krijgen.
TS heeft totaal geen gevoel voor de situatie waarin haar stalgenoot is gebracht, Het willen presenteren van deze rekening ook al zouden daar juridisch mischien handvaten voor zijn is zeer onsympatiek.

persoonlijk vind ik dat de stalgenoot een pluim verdient ipv deze ongewenste oliebol.

Exact. Bovendien is de stalgenoot de enige die gezien heeft wat er gebeurd is en hoe hard het paard zich bezeerd heeft. Misschien maakte ze zich aanvankelijk ook wel zorgen over inwendige beschadigingen aan pezen of iets? Ze heeft ook gezien hoe het paard ging staan en hoe hij zich vervolgens gedroeg. Misschien wilde hij eerst niet op een been staan of pijnlijk in de voeten, dat kan allemaal.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:18

Dat op goede voet verder met die DA kun je denk ik wel vergeten na dit gedoe....

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:22

Oh wauw.. 194.-.. Waar maak je je druk om ts? Als mijn stalgenoot had gebeld, was ik al lang blij geweest.. Liever een keer voor niks, dan dat er geeneen bij komt als 't echt nodig is.. Een paard dat ast ligt, kan heel eng uitzien en er kan heel veel misgaan.. Je hebt gewoon mazzel gehad..

Als je mijn stalgenoot was en ik had mijn best voor jouw paard gedaan, om vervolgens door jou verplicht te worden te betalen, dan had je paard een volgende keer echt pech gehad, al lag hij te creperen..

Daarnaast denk ik dat de da ook met z'n oren staat te klapperenals hij je brief onder ogen krijgt.. Een goede relatie met die beste man kun je nu ook vergeten..

Ik sta er echt serieus versteld van hoe jij hier in staat..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:23

Wettelijk wordt dat wel een moeilijke.

DA staat in z'n recht om een rekening in te dienen, werk is immers gewoon geleverd.

Rekening is normaal altijd voor eigenaar van het paard tenzij anders (schriftelijk) geregeld.

De rekening an sich kan je moeilijk aanvechten.
Wie hem moet betalen eventueel wel maar dat is niet aan de DA om dat op te lossen.
Als jij wil dat de stalgenoot moet betalen dan zal jij zelf die stalgenoot moeten dagen met de betaalde rekening in hand.
Als je het allemaal juridisch wil oplossen.

Houd er ook rekening mee dat àls het niet in goed overleg opgelost raakt de DA ook in z'n recht staat om een deurwaarder achter die rekening te sturen. En die zal wederom bij eigenaar, jou dus, aankloppen.

Zoals Bulck zegt, let op dat je het niet onnodig groter maakt.
Gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:32

thioro dat is niet helemaal weer de rekening is voor de opdrachtgever in dit geval is dat niet de ts ( eigenaar van het paard).
en ook van die deurwaarder is natuurlijk niet zomaar waar!

ik vind het ook een behoorlijke rekening om maar even te zeggen joh laten we het erbij zitten.

ts wil de opdrachtgever nog een kant in of sluit deze zich overal vanaf?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:33

Ts ik snap je wel hoor. Sommige doen alsof t maar €5 is ofzo :=

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:36

Ik ben heel benieuwd hoe het afloopt TS, ik vind het wel een interessante casus (hoewel je het liever niet meemaakt natuurlijk). Succes en ik hoop dat jullie er naar ieders tevredenheid uitkomen.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:41

Ik snap ts ook super goed. Het is veel geld en ik zou het ook niet op prijs stellen als Jan en alleman om elk dingetje zomaar een dierenarts voor mijn dieren zou bellen (met uitzondering van iets levensbedreigends natuurlijk, lees bijv koliek).

Ik vind het ook wel jammer dat de da hier zo in betrokken wordt. Ik weet hoe het is voor hun om zulke zaken aan hun broek te krijgen omdat ik het allemaal van hun kant meegemaakt hebt (stage bij de sportpaardenpraktijk). Stel je even voor dat hun gebeld worden door iemand in paniek, help paard heeft vast gelegen er moet een da bij komen, dat hun dat inderdaad doen dan (moet je nagaan wat er zou gebeuren als de da niet kwam? In elke situatie he) Ik vind niet dat je dat hun kwalijk kan nemen