Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:43

Zijn we nogsteeds bezig met ts tips geven terwijl ze er toch niet naar luisterd en alles bij Limo legt?

Sorry TS ik wilde je eerst echt helpen, maar nadag ik je heb zien bitchen op iemand anders topic die gewoon twee normale vragen stelde heb je het bij mij verzout.

En ja we zeggen steeds "jij" als we het over Limo zijn spanning hebben, omdat ik bijna zeker weet dat jij dit op het overbrengt. Ook al zeg je wel heel stoer dat je niet gespannen bent. Al je filmpjes zeggen wat anders.

Je hebt constant smoesjes als je tips krijgt van mensen. "Nee dit komt omdat hij getrapt was normaal doet hij dit niet" "nee jammer ik heb niet gefilmd hoe goed het gister ging".

Mijn oprechte excuses als ik nu te fel uit de hoek kom en onaardig lijk. Maar ik ben er echt klaar mee. Als je niet in je spiegeltje wilt kijken, moet je Limo er ook geen voorhouden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:48

Oei, zo vanaf het filmpje vind ik hem ook niet fijn lopen.
Daar zou ik zeker eens uitgebreid naar laten kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:14

Art_Ificious schreef:
Tegen de tijd hij op wedstrijden zal gaan heeft hij sowieso al meer plaatsen gezien gehad.
Ik ga hem niet zomaar even in een wedstrijd gooien en hem dan doen blokkeren oid omdat het hem allemaal ineens teveel wordt.
Er zijn maneges genoeg in de buurt om hem ook eens op vreemd terrein te rijden. ;)
Bij kleine oefenwedstrijden is het meestal minder druk.
De allereerste wedstrijd zal sowieso ondeeling op stal zelf zijn.
Ook dan reageren de manegepaarden meer gespannen omdat er dan méér volk langs de bak staat, veel op en af geloop langs de bak, stress van ruiters etc.
Inmiddels ben ik al beter geworden in het controleren van mijn eigen stress.:)

In ieder geval, ik kan prima grondwerken/longeren als er andere paarden in de bak rijden. Zelfs als ze galop doen blijft limo rustig. Laatste keer had stalinstructrice de radio zelfs op de bakrand gezet en limo reageerde niet op die extra lawaai of object. Ben er ook express dicht langsaf gegaan.

Momenteel ligt de training even stil. Limo loopt niet optimaal nu door een snee in zijn been.
Ben vandaag niet op stal geraakt maar mijn zus wel en heeft het vandaag nog een keer verzorgd.
Gisteren heeft een ander pony hem gestampt en deze pony staat op ijzers, heb alles toevallig gefilmd omdat ze samen liepen in de bak. Op filmpje werd duidelijk dat limo hard geraakt werd.
Mijn zus vermoed dat hij mank staat, morgen ga ik zelf even checken.

Valt wel mee maar limo heeft er last van helaas.
[ [url=m/kMckyj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas was dierenarts al weg toen ik de snee opmerkte.
Maar mijn zus was nog aanwezig en heeft een ehbo kistje op stal.
Ik was nog aant twijfelen of ik limo wel bij die pony en zus haar paard in de piste zou zetten. Was beter bij mijn eerste gedachte gebleven, dan was dit nier gebeurd. Maarja niks aan te veranderen nu.

Gisteravond na het verzorgen van de snee even laten stappen aan de longe.
Op de andere hand zie je de witte wondzalf op de binnenkant van het rechter achterbeen
[ Video ]

Linksachter was toch het been wat ie er niet onderzette volgens de osteo? op dit filmpje doet ie dit namelijk nog niet. Wat ik mij afvraag..is dit paard rontgenologisch gekeurd? het zou me nl niets verbazen als er een chip in het spronggewricht zit LA en de rest van de problemen daar vandaan komen. Vaak merk je dat pas als een paard aan het werk gaat als ie niet gekeurd is. Ziet er verder braaf en rustig uit. Na het zien van dit filmpje zou ik hem niet meer laten lopen/ longeren maar eerst eens goed na laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:53

Mijn verzorgpaard met artrose in de rug en achterbenen liep precies zo. :\
Zou echt je paard laten onderzoeken voordat je er weer opstapt of mee aan het werk gaat.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:16

Hmm ik zie op het filmpje inderdaad niet zozeer weinig beweging vanuit de sprong (waar hij de klap heeft gehad) maar vooral een paard dat nauwelijks door zijn lijf beweegt, door (op het oog) een strakke / vaste bovenlijn. Onderzoek laten doen, absoluut :j

Qua de klap, heel vervelend. Ik zou inderdaad lekker veel met hem stappen en de beweging er in houden. :j snee ziet niet heel diep.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:30

Echt waar TS, je wil hem de stress van een bezoekje kliniek besparen maar dat hij dan misschien onherroepelijke schade oploopt door verder te trainen en longeren terwijl hij duidelijk ergens een 'fout' heeft kan wel? Maak nu toch eens een realistische vergelijking tussen 1 dag kliniek en foto's (denk je trouwens dat de mensen in de kliniek alleen maar heel ontspannen paarden over de vloer krijgen? Ze gaan jou vast wel helpen) of misschien de rest van zijn leven slecht lopen omdat je liever in zijn vertrouwde omgeving een fysio laat komen? Ik snap dit niet hoor, mijn paard is echt een ongelooflijke draak bij de DA en gaat dan ook helemaal wild doen maar so what? Wat moet dat moet, ze gaan er heus niet dood van. Dat de mijne dan wat loopt te springen en bokken in de stal terwijl de DA haar onderzoekt is lastig ja en niet aangenaam voor de DA en mijzelf. Maar als ik nooit een DA zou laten komen kan het ook nooit beter gaan met haar spanning en zal ze er nooit aan wennen. Ze moet zich daar gewoon bij neerleggen dat er af en toe eens een vent komt binnenwandelen die er een spuitje in prikt of wat naar haar ademhaling komt luisteren. No biggie, maar je moet jezelf niet zoveel in je paard verplaatsen op zo'n momenten. Ik heb het gevoel dat je veel te veel denkt 'oh jee wat als' en 'oei hij zal op de trailer vast helemaal wild gaan' want dat heeft echt geen zin. Dat is echt een beetje een self-fulfilling prophecy en daar moet je echt vanaf. Je ziet zelf toch ook dat hij niet goed loopt, trap of geen trap? Wil je dan zelf geen zekerheid meer zoals je in de OP schreef?

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:00

BlackShadowZ schreef:
Sorry TS ik wilde je eerst echt helpen, maar nadag ik je heb zien bitchen op iemand anders topic die gewoon twee normale vragen stelde heb je het bij mij verzout.

En ja we zeggen steeds "jij" als we het over Limo zijn spanning hebben, omdat ik bijna zeker weet dat jij dit op het overbrengt. Ook al zeg je wel heel stoer dat je niet gespannen bent. Al je filmpjes zeggen wat anders.

Mijn oprechte excuses als ik nu te fel uit de hoek kom en onaardig lijk. Maar ik ben er echt klaar mee. Als je niet in je spiegeltje wilt kijken, moet je Limo er ook geen voorhouden.

Precies dit. Dit is waarom ik ook ‘jij’ zei.
(En dat stukje van dat andere topic; ben ik het ook mee eens, vond ik ook niet erg fair.)
Ik weet ondertussen uit eigen ervaring dat je je eigen spanning altijd over brengt. Zelfs als jij denkt dat het wel mee valt, zal je paard het zò oppikken en het overnemen.

Ook ik zou Limo gewoon naar een kliniek laten brengen en goed laten onderzoeken/foto’s laten maken/wat dan ook.
Stel je voor dat het iets is waar je op latere leeftijd achterkomt, en dat een DA dan zegt: ja, maar als je dat toen gelijk had gedaan was het nog te helpen geweest..
Dat wil je toch ook niet? Voor jou en je paard niet. Dan nu maar even stress, lijkt mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:06

Het is logisch dat na zon klap op de sprong en een snee niet zo lekker loopt. Daarom is hij nu moeilijker te beoordelen en zul je voor onderzoek even moeten wachten tot dit weer over is.
Jammer dat de veearts hem niet heeft nagezien. Zo'n wond kan toch altijd nog dieper zijn dan je denkt en dan is antibiotica nodig om te voorkomen dat hij een infectie krijgt. Een infectie zo dicht bij een gewricht is niet fijn. Been goed in de gaten houden, koud afspuiten en de temperatuur van je paard in de gaten houden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 15:42

Babootje dierenarts was helaas weg toen ik de snee opmerkte. En ze had namiddag erg druk.

Vandaag loopt limo alweer beter maar voelt wel warm naast de snee. En een klein beetje dikker.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:05

Ik zou zeker foto's en echo's in een gerenommeerde paardenkliniek laten maken. Niet alle foto's en echo's zijn hetzelfde wb kwaliteit, afhankelijk van apparatuur en kennis en ervaring van de dierenarts. Beter 1 keer goed dan maar aan blijven modderen, wat niet alleen frusterend is maar ook veel geld kost.

Zelf vind ik je paard linksachter niet goed lopen, al op de video dat je hem longeert en dan al die opmerkingen krijgt over je houding/waar je staat etc. zou mij niks verbazen als hij een peesblessure heeft en zijn rug vastzet om zijn achterbeen te beschermen. Helaas spreek ik uit bittere ervaring.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 19:55

lochsong schreef:
Ik zou zeker foto's en echo's in een gerenommeerde paardenkliniek laten maken. Niet alle foto's en echo's zijn hetzelfde wb kwaliteit, afhankelijk van apparatuur en kennis en ervaring van de dierenarts. Beter 1 keer goed dan maar aan blijven modderen, wat niet alleen frusterend is maar ook veel geld kost.

Zelf vind ik je paard linksachter niet goed lopen, al op de video dat je hem longeert en dan al die opmerkingen krijgt over je houding/waar je staat etc. zou mij niks verbazen als hij een peesblessure heeft en zijn rug vastzet om zijn achterbeen te beschermen. Helaas spreek ik uit bittere ervaring.

Dat is weer een ander gedachte wat hij zou kunnen hebben.

Vanwaar die gedachte? Hoe zou hij een peesblessure opgelopen kunnen hebben? (Moet je dat niet op eoa manier zien dmv bv manken of dikke pezen?)

In ieder geval ik ga informeren bij equitom. Bij mijn vorige pony was het goed verlopen maar die was dan ook erg lam/mak.

Heb vandaag foto's gemaakt van limo op de poetsplaats.
Bleef niet echt stilstaan omdat ik achter hem stond.
Afbeelding

Nog eentje va opzij, hem vierkant zetten lukt helaas ook niet goed.
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:59

Mensen gaan gier nu speculeren, van artrose tot een chip in de sprong tot een peesblessure komt nu voorbij. Daar heb je echt totaal niets aan.
Feit is dat het dier op het laatste filmpje echt wel slecht loopt achter (wat mij betreft niet aan 1 maar aan beide benen) en dat je eerst moet uitzoeken wat er mankeert voordat je verder gaat.
Dat was je plan al, dus nu doorzetten en foto's laten maken en onderzoek laten doen.
Succes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 20:03

Heb idd niet zoveel aan die speculaties ze maken me zelf erg nerveus en onzeker. :\

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:04

TS mijn paard heeft momenteel een peesblessure. De oorzaak is onbekend. Toen ik het voor het eerst opmerkte was het been niet dik of wat dan ook. Dus nee dat hoeft niet. Laat gewoon een professional op de kliniek naar zn rug en benen kijken. Niet zo doormodderen. Daar heeft limo echt niks aan.

Deur: dan ben je ook klaar met al die speculaties

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:04

Dees schreef:
Ik kan niet echt blij worden van het filmpje. Paardje loopt echt niet fijn. Denk overigens niet dat het iets met dat wondje te maken heeft. Hij loopt stijf in de bovenlijn en lijkt wijd achter te gaan. Vind ik. Al lijkt hij kwa bouw wel beter op het filmpje dan op de foto's in dit topic.

Ik zie ook een longeerlijn op de grond liggen terwijl het paard naar je toe komt! Daar schrik ik van, dat is zo niet handig om te doen. Als je paard zo'n paniekhaas is, hoe denk je dat hij zal reageren als hij per ongeluk wel in de lijn stapt? Veiligheid eerst!

Overigens, ik denk dat de paniek over het stressniveau van dit paard vooral tussen de oren van TS zit. TS, overweeg dat eens: ben jij misschien niet wat overbezorgd?
Ik zou dit dier absoluut op de trailer zetten en laten nakijken door een goede DA. Stress bij het paard? Ach, dat overleeft ie wel en bovendien, zo'n jong paard moet gewoon nog heel veel leren, dus ook omgaan met spannende situaties. Kun je maar beter wel doen, in plaats van mijden.

Ik ben niet goed in verwoorden, maar jij zegt het helemaal. Verder loopt hij, naar mijn mening, op ieder filmpje zo slecht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:09

Art_Ificious schreef:
lochsong schreef:

Dat is weer een ander gedachte wat hij zou kunnen hebben.

Vanwaar die gedachte? Hoe zou hij een peesblessure opgelopen kunnen hebben? (Moet je dat niet op eoa manier zien dmv bv manken of dikke pezen?)

In ieder geval ik ga informeren bij equitom. Bij mijn vorige pony was het goed verlopen maar die was dan ook erg lam/mak.

Heb vandaag foto's gemaakt van limo op de poetsplaats.
Bleef niet echt stilstaan omdat ik achter hem stond.
[ [url=m/LgTRhl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog eentje va opzij, hem vierkant zetten lukt helaas ook niet goed.
[ [url=m/R3avXa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik begrijp dat je de behoefte voelt om deze foto's te maken en te delen, in de hoop nog wat gerichter advies te krijgen. Alleen wat je zelf al zegt; het is lastig om foto's uit de juiste hoek te krijgen. Hierop gaat voornamelijk veel gespeculeerd worden, terwijl er niet echt veel over valt te zeggen in mijn ogen.

Volg je intuïtie, vanaf je eerste post vermoed je dat er iets aan de hand is. Een hoop reacties zijn logisch, en ik verwacht dat jij de vinger niet op de zere plek kan leggen door een gebrek aan ervaring. Dat je mede hierdoor stiekem hoopt dat jouw gebrek aan ervaring het probleem is en hier mee aan de slag gaat. Samen met je pony, maar toch blijft dat gevoel aan je knagen dat er iets meer aan de hand is. Je kan beter een keer wat te veel geld uitgeven en terugkomen met een gezonde pony, dan het uitstellen en straks de pony alleen maar belasten met dingen die hij fysiek helemaal niet aankan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:46

Super dat je contact gaat opnemen met Equitom. Ik hoop dat je jezelf ertoe kan zetten om daar naar toe te gaan. Het kost misschien wel meer dan een minder ervaren DA, maar de kans dat je weet wat er mis is is ook veel groter.

En over peesblessures, het is helemaal afhankelijk van welke pees aangedaan is of je iets merkt of niet. Het kan zelfs zo zijn dat hij dat al jaren heeft zonder dat je het echt duidelijk ziet of merkt. Lou, mijn vorige paard heeft 5 peesblessures gehad in de 14 jaar dat ik haar heb gehad. Echt kreupel heeft ze er nooit aan gelopen, wel was er als ze er eentje had een lichte onregelmatigheid te zien, maar dan ook nog voor een zeer getraind oog. Pezen zijn heel slecht voorzien van zenuwen, dus voelen ze er nauwelijks pijn aan. Niet dat ik dus zeg dat de jouwe dat heeft, maar om even iets duidelijk te maken in het algemeen.

Sterkte maar weer hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:04

Art_Ificious schreef:
Heb idd niet zoveel aan die speculaties ze maken me zelf erg nerveus en onzeker. :\

Tsja maar dan had je misschien niet een topic moeten openen. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:15

_Dominique schreef:
Art_Ificious schreef:

Ts vraagt in eerste instantie om de prijs van rontgenfoto's niet om speculaties uiteenlopend van peesblessures to artrose en problemen in de sprong.
Die al bijna gestelde diagnoses door niet-artsen hebben voor niemand nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:15

Ts blijft ook wel constant toehappen op andere reacties. Ze had er ook gewoon niet op kunnen reageren. _O-

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:26

Allemachtig, zijn we nu weer bezig TS? Ik snap er allemaal weer geen hout van. Met je vorige pony bleek al dat je zo koppig als een ezel was, niet wilde luisteren en altijd een excuus/maar had. Dat blijkt nu maar weer. Heb je een miskoop gedaan? Ik denk het niet. Wat ik wel denk is dat je gewoon niet weer een jonge pony had moeten kopen.
Maar goed gedane zaken..

Ga nu eerst maar eens naar de kliniek. Stress is echt geen goede smoes, DA’s zien wel
Meer gestresste pony’s en het is ook maar net hoe je er zelf mee omgaat. Stel je moet een keer voor spoed, zal het ook moeten gebeuren. Maak foto’s. Paard beweegd slecht door het hele lijf heen. Niet alleen op de plek van de snee. Bij de heupen, maar eigenlijk gewoon de hele rug incl schoft toont stijf. Wat dat precies is kan de DA vertellen, of dat iets niet goed is in de gewrichten of in de spieren.

Maar TS. Kop uit het zand en er gewoon eens wat mee doen met de tips. En de training gewoon stopzetten ipv stug door blijven ‘trainen/rijden’. Want als je niet weet of het goed in de rug zit, is het volstrekt oneerlijk om erop te gaan zitten :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:32

Lijkt mij ook dat er iets in de rug niet goed zit. Daar kan dat angstige en gespannen gedrag ook vandaan komen. Niet meer op gaan zitten, eerst na laten kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:33

_Dominique schreef:
Art_Ificious schreef:

....korte samenvatting van meerdere topics.
Wie een vraag stelt en somehow niet in de smaak valt, krijgt er van langs.

Zie ook het topic over bokt bullying.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:42

@Janneke2
Vergeet niet dst TS ook nogal berucht is om haar topics, over het niet goed kunnen omgaan met haar pony(‘s) en haar bijzonder eigenwijze manier van alles weerleggen naar de schuld van de pony/omstandigheden ipv haarzelf en niks doen met tips die worden gegeven. Daar zijn sommige bokkers ook een beetje klaar mee :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 22:56

Celiien schreef:
@Janneke2
Vergeet niet dst TS ook nogal berucht is om haar topics, over het niet goed kunnen omgaan met haar pony(‘s) en haar bijzonder eigenwijze manier van alles weerleggen naar de schuld van de pony/omstandigheden ipv haarzelf en niks doen met tips die worden gegeven. Daar zijn sommige bokkers ook een beetje klaar mee :)

Niks doen met tips?
Daarom heb ik dus het aanbod aangenomen van een bokker voor grondwerk lessen.
Spendeer ik geld aan osteopaten want in hoeveel andere bokkers topics wordt dat niet vermeld haal er da,osteo,fysio, smid etc bij? (Door die reacties in topics van.anderen ben ik dat namelijk als eerste gaan doen).
En heb al vermeld foto's komen er sowieso.

Gelukkig zijn er bokkers die per pb wél nog vriendelijk reageren en onderbouwde tips geven.