Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:47

rapido schreef:
_PatriciaH schreef:
Eerst maar afwachten of de afspraken/toezeggingen nagekomen worden..

Nou nou, wat een vertrouwen zeg. Waarom zou de pension eigenaar het niet doen dan?

Misschien heb ik het te vaak mis zien gaan maar ik vind het ook geen rare gedachtegang dat je het in de gaten houdt of het daarwerkelijk verbeterd.[/quote]

Ja ik ook helaas..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:48

DatBenIkNou schreef:
bruintje123 schreef:
Tot ze met een maagzweer staat.
Dat gewicht hebben ze van de sportbrok, maar ondertussen is wel hun maag steeds te vaak leeg. En omdat een paard continue maagzuur aanmaakt is dat op den duur funest.
Vroeger wist men niet beter, nu wel.
Het is maar wat je voor je paardenvriendje wilt.

Sportbrok blijven ze toch niet op gewicht van? Mij is altijd verteld dat ze van brok niet dik worden maar van ruwvoer?

Als een paard mager is is het belangrijk dat de basis een ruime hoeveelheid ruwvoer is en daar kan dan soms brok of iets anders bijgegeven worden. Paard kun je ook wel dik voeren met brok maar met een beetje pech voor je hem dan ook dood. Meestal komt een paard te mager door geen brok en ook nog eens te weinig ruwvoer. Eerst kijken wat een paard gaat doen op een basis van voldoende ruwvoer. Dan misschien iets anders er bij niet andersom.

DatBenIkNou

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:53

Ik ben ook niet zo fan van veel brok hoor! Als ik zie wat sommige paarden bij ons op stal wel niet te verstouwen krijgen..Ze vinden die van mij 'ziellug' want die krijgt alleen een handje brok. Maar ik vul toch liever gewoon extra hooinetten, gelukkig mogen wij die gewoon zelf vullen en ophangen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:47

rapido schreef:
_PatriciaH schreef:
Eerst maar afwachten of de afspraken/toezeggingen nagekomen worden..

Nou nou, wat een vertrouwen zeg. Waarom zou de pension eigenaar het niet doen dan?

Omdat ze het voorheen niet wilde, en nu ineens wel toezegt... en het meer geld kost. Twee redenen om te checken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:35

@GamblersCup, waar lees je dat ze het niet wou? Ben ervan overtuigd dat pensionhoudster naar goed vertrouwen handelde en zich van geen kwaad bewust was, zeker aangezien de paarden er niet slecht bij stonden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 01:03

In een post van TS.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 02:01

Hier krijgen ze ook 2 maal daags een berg voordroog, hoeveelheden zijn zo groot dat het onbeperkt is. Persoonlijk ben ik geen voorstander van hooinetten en slowfeeders. Toch vaak een onnatuurlijke houding voor de spiertjes

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 06:27

hwn schreef:
bruintje123 schreef:
Wij hadden dit jaar zelfs onze grote ronde pakken droge voordroog voor 16 euro achter het huis staan.
Dit was inclusief maaien, draaien en het in de pak doen en het met de balenklem achter het huis zetten.
Dit omdat diegene erg blij is dat hij zijn mest gratis bij ons kwijt kan. En weet dat hij dit al jaren mag.

Heb jij mazzel. Hier betaal ik enkel voor het wikkelen van mijn (rechthoekige) pakken al 18 euro per stuk. Denk dat ik volgend jaar een vrachtje uit Nederland laat komen, hier in België (tegen de Franse grens) is de prijs voor een baal van 400 à 500 kg toch rond de 40 à 50 euro denk ik.

Nou dit zijn ook de prijzen over t algemeen in NL.
Die leveranciers kijken echt wel bij elkaar wat de prijs is ( gebeurt in elke branche ).. En je zult best wel eens een mazzeltje hebben of een wederdienst kunnen uitvoeren maar dat is meer uitzondering dan regel.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 08:20

Ik heb volgens mij niet laten vallen dat ze het niet wilde. Wel een verhaal gehoord dat als ze dacht dat het door de box gelopen word er wat weggehaald werd. Maar dit heb ik enkel gehoord, dus geen idee of dat waar is. Daarom hebben we ook afgesproken dat als ze het door de stal loopt ik een net ophang.

En natuurlijk hou ik stiekem wel een oogje in het zeil.

Maar het is dus opgelost en er van mag van mij hier wel een slotje op :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 08:21

Hoeveel kilo zijn jullie nu overeengekomen?

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 08:47

Raamzicht schreef:
Hoeveel kilo zijn jullie nu overeengekomen?

Savonds krijgt ze ruim meer, hoeveel kilo precies weet ik niet. Heb er geen weegschaal bijgehouden. Zij heeft gewoon neergelegd wat ze altijd voert en ik heb daar dan bijgelegd wat ik graag zie. Als ik moet schatten is het 2/3 kilo extra. Misschien wel 4. Dus dan zit ik toch op mijn minimale vereiste voor mezelf van 10-12 wat ik graag wou bereiken.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 09:03

Fijn dat het zo is opgelost :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 15:13

sharon2013 schreef:
Ik heb volgens mij niet laten vallen dat ze het niet wilde. Wel een verhaal gehoord dat als ze dacht dat het door de box gelopen word er wat weggehaald werd. Maar dit heb ik enkel gehoord, dus geen idee of dat waar is. Daarom hebben we ook afgesproken dat als ze het door de stal loopt ik een net ophang.

En natuurlijk hou ik stiekem wel een oogje in het zeil.

Maar het is dus opgelost en er van mag van mij hier wel een slotje op :)

Inderdaad, die opmerking ben ik van uitgegaan.

Oogje in het zeil houden is goed. Als het een aantal weken goed gaat, kun je weer rustig slapen :D

Slotje wordt niet zomaar op topics gezet...

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 02:33

paardjes123 schreef:
Hier krijgen ze ook 2 maal daags een berg voordroog, hoeveelheden zijn zo groot dat het onbeperkt is. Persoonlijk ben ik geen voorstander van hooinetten en slowfeeders. Toch vaak een onnatuurlijke houding voor de spiertjes

Ben ik wel met je eens, ik gebruik zelf wel hooinetten maar met gewone mazen. Als ik soms lees over twee netten over elkaar doen en dan nog eens onder een rooster leggen dan komt dat op mij, hoe goed bedoeld ook, over als paardje pesten, daar wordt zo'n dier toch hartstikke gefrustreerd van? Ik zorg er zelf, naast de netten altijd voor dat ze twee flinke bulten los hooi achter elkaar naar binnen kunnen schuiven. Je zal maar honger hebben en je bord vol rijstenkorrel voor rijstenkorrel op moeten eten. Ik kan me dat gewoon zooooo goed voorstellen...de netten zijn bij mij de "late night snacks".

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:10

ik vind het te begrijpen bij paarden die te dik zijn. maar bij paarden die schraal zijn en of heel veel energie nodig hebben lijken mij netten geen goed idee.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:23

Ik spring even in op het onderwerp 'hooinetten en paardje pesten'.
Onze pony's krijgen onbeperkt hooi uit netten. Ze krijgen ook geregeld een pluk los. Ze kiezen alledrie het hooi uit de netten eerder dan de losse pluk hooi.

Qua onnatuurlijke eethouding is het maar net hoe je je slowfeeder plaatst. In ons geval liggen ze in een bak. Ze eten in een natuurlijke graashouding laag bij de grond.

Nou zijn onze pony's netjes op gewicht en dienen de netten niet om te 'slowen' maar om te voorkomen dat ze hooi rondgooien en verspillen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:51

De meeste paarden zijn heel snel in staat vrij snel hooi uit een fijnmazig hooinet te pulken.

De reden waarom ik ze gebruik is dat er veel minder verspilling is van hooi, mijn paard sleept het hooi door zijn hele box waardoor toch een gedeelte onbruikbaar wordt. Met een hooinet gebeurd dit niet. Als hij geen trek meer heeft laat hij het gewoon staan zonder dat het de hele box door gesleept wordt en dus oneetbaar.

Overigens, als ik jullie verhalen zo lees ben ik reuze bij met mijn pensionhouders, nooit gezeur over extra ruwvoer. Als je hooi wil voeren betaal je wat extra en heeft je paard altijd ruim voldoende hooi ter beschikking. Daar is nooit discussie over. Ze bestaan dus wel, pensionstallen waarbij je dit goed kan regelen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 08:57

Bij ons gooit de stalhouder het hooi gewoon op de grond in de box. Zelf hangen we daar nog een hooitas naast voor de avond/nacht. Vaak eet onze merrie eerst uit de zak en dan pas van de grond. Ze maakt er soms een soort boksbal van, slingert alle kanten op en ik heb het idee dat ze het gewoon een leuk speeltje vindt eigenlijk? Speelbal die er hangt, doet ze weer niks mee, rare beesten ;-)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:36

sakvis schreef:
Ik spring even in op het onderwerp 'hooinetten en paardje pesten'.
Onze pony's krijgen onbeperkt hooi uit netten. Ze krijgen ook geregeld een pluk los. Ze kiezen alledrie het hooi uit de netten eerder dan de losse pluk hooi.

Qua onnatuurlijke eethouding is het maar net hoe je je slowfeeder plaatst. In ons geval liggen ze in een bak. Ze eten in een natuurlijke graashouding laag bij de grond.

Nou zijn onze pony's netjes op gewicht en dienen de netten niet om te 'slowen' maar om te voorkomen dat ze hooi rondgooien en verspillen.

Ik denk dat je mijn post niet helemaal goed gelezen hebt :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:04

En weer komt er enorme onzin voorbij... "niet goed voor z'n spiertjes"... "paarden gefrustreerd door hooinetten"... _O-

Natuurlijk is een graashouding beter, maar heeft niets met de spieren te maken.
En nee, een paard raakt niet gefrustreerd door een fijnmazig hooinet. Integendeel, die staan urenlang op hun gemak te knabbelen. Ze zijn heel handig met plukjes er uit trekken. Hier wordt én van de grond, én in netten gevoerd. Het idee was, dan hebben ze de komende uren nog wat te knabbelen als ze de hooibergjes van de grond hebben weggewerkt. Maar hang de netten tegelijk op met het neerleggen van hooi op de grond en ze beginnen allemaal aan de hooinetten. Als jouw paard enorme honger heeft als je hooi voert, dan geef je gewoon te weinig hooi of er zit veel te lang tussen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:09

Ik voer zoveel dat het nooit op is en soms vinden ze het fijn om gewoon eens NIET te hoeven peuteren. Je hoeft niet zo uit je dak te gaan omdat ik bepaalde zaken opmerk bij mijn eigen paarden zeg en al helemaal niet als onzin te bestempelen graag. Je toont hiermee vooral je eigen frustraties voor wat betreft dit onderwerp.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:19

GamblersCup schreef:
En weer komt er enorme onzin voorbij... "niet goed voor z'n spiertjes"... "paarden gefrustreerd door hooinetten"... _O-

Natuurlijk is een graashouding beter, maar heeft niets met de spieren te maken.
En nee, een paard raakt niet gefrustreerd door een fijnmazig hooinet. Integendeel, die staan urenlang op hun gemak te knabbelen. Ze zijn heel handig met plukjes er uit trekken. Hier wordt én van de grond, én in netten gevoerd. Het idee was, dan hebben ze de komende uren nog wat te knabbelen als ze de hooibergjes van de grond hebben weggewerkt. Maar hang de netten tegelijk op met het neerleggen van hooi op de grond en ze beginnen allemaal aan de hooinetten. Als jouw paard enorme honger heeft als je hooi voert, dan geef je gewoon te weinig hooi of er zit veel te lang tussen.

Ik heb hier een hooibak in de wei staan met een rek met mazen van 7,5 x 7,5 cm. Een slowfeeder kun je dat dus eigenlijk niet noemen :n
Maar als ik mijn paarden laat kiezen... dan gaan ze toch echt voor de bult hooi hoor. Fijn op zoek naar het lekkerste sprietje :j
En dan heb ik dus nog grote gaten, met kleinere zou hier echt een opstand uitbreken.
Dus ja, er zijn wel degelijk paarden die gefrustreerd raken door slowfeeders. Is ook niet zo vreemd in mijn ogen :n

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:33

Daar wennen ze echt heel snel aan :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:36

GamblersCup schreef:

Sneller dan je hoopt. Slowfeeder word binnen de kortste keren fastfeeder :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 18:36

GamblersCup schreef:

Dus? Waarom is het nodig om ze daar aan te laten wennen? Wat is de meerwaarde?
Het laten wennen geeft toch al aan dat het niet natuurlijk is en dat het stress oplevert? Waarom zou je dat doen?