De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 21:17

Super pony hoe is het met die van jou?

Hier gaat het redelijk momenteel, ik wil eerst nog een craniosacrale therapeut laten komen, al is er toch iets wat me tegen houdt, maar weet niet wat.

Ook wil ik over gaan op zoutoplossing, morgen maar weer een mailtje wagen naar de bosdreef.

Meneer eet nog steeds mest. Vandaag had hij zijn hooi net verdorie net gekregen. Mevrouw laat er een paar vallen, en ja hoor meneer wilde een amuse tussendoor :\

Heb ook zijn voer aangepast, dit heb ik overigens zonder overleg gedaan. Hij heeft nog altijd een kneiter harde hals en de agrobs en de luzerne weg maakte geen verschil, dus nu de pulp drastisch geminderd. Daar waar hij twee bekertjes op een dag kreeg, krijgt hij er nu nog maar 1 kwart op een dag.
Er zit in pulp iets wat een dikke slijmlaag veroorzaakt in de darmen ik vermoed dat hij het daarom krijgt. Maar het schuren en die hals is niet leuk meer, overigens vind ik hem moddervet worden..

Maargoed, ik heb de ponys dan ook altijd meer richting de slanke kant dan de dikke kant gehad.

Qua ademhaling nog altijd een beetje hetzelfde. Warme zoals vandaag is een ramp. En lopen gaat op en af, de ene dag zonder problemen, en de andere dag wat lastiger.

Heb ook nog wellicht een stomme vraag. Zou ik mijn merrie ook met zoutoplossing kunnen vernevelen?
Ik zie beren op de weg, dat kan niet anders hoor. Maar ook zij ademt nu soms wat raar tijdens het rijden. Vandaag hoestte zelfs een keer, en ze briest veel..

Is het een kwestie van baat het niet dan schaad het niet of toch niet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:40

Oh weet niet of dat zo kan. Even de DA vragen? Misschien een verkoudheid of iets dat langs komt?

Ben benieuwd naar je cranio sacraal ervaring. Let me know. Staat ook op mijn too do lijst....

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 21:47

Een verkoudheidje van eigenlijk heel goed. Dat ik daar niet eens aan gedacht heb :')
Het is savonds best wel koud, dus onder de 10 graden krijgt ze een deken op, gezien ze een paar weken terug sochtends stond te bibberen van de kou.

Nu is het de afgelopen nachten een beetje wisselend geweest en heeft ze geen deken op gehad. Omdat ik dacht dat het warmer zou zijn dan dat het daadwerkelijk was.

Maar wellicht idd iets om in de mail er bij te zetten, goeie!

Vos nog steeds aan de zoutoplossing?

En weet niet wanneer de cranio komt hoor, nog even een beetje moed verzamelen :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:56

Als je daar behoefte aan hebt, ga je op zoek naar een goede en laat je die komen. Bij twijfel niet doen.

Die van ons zijn iets wisselend. Ze hadden een dip, dus ik baalde. Wilde het vernevelen afbouwen om te stoppen, maar dat ging niet. Nu weer braaf elke dag vernevelen en ze zijn het grootste deel een stuk rustiger.
De merrie ademt niet zo zwaar en hoest alleen bij rollen.
De ruin hoest heel soms bij het eten.

Ze hoesten soms wat tijdens het vernevelen en daarna aan de longe, maar zijn daarna juist stukken rustiger.

Ben nu toch phytonics gastri comp gaan geven. Ze hebben al even niks gehad en wilde toch nog een keer ondersteunen dan.

Ik gebruik geen dekens nu. Alleen vliegendekens, maar ze kunnen het prima zelf oplossen. Staan 24/7 buiten en 2 stallen om in en uit te gaan. Persoonlijk denk ik dat ze eerder ziek worden van een deken nu, dan zonder en ze het zelf laten regelen. Natuurlijk is het weleens fris geweest, maar evengoed toch ook broeierig, vochtig etc.

Zoutoplossing zou ik altijd durven geven. Met vernevelen dan. Ik weet zelfs zeker dat ik als we ooit klaar zijn, ik de volgende keer bij een beginnende hoest, meteen weer ga vernevelen en niet snel weer de medicijnen wil beginnen. Dat heeft minder effect gehad dan het vernevelen. Dat zie ik nu ook. Ze begonnen weer wat en met meteen dagelijks vernevelen, hebben we het weer bijna onder controle.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 23:05

Probleem is dat ik geen ervaring heb met cranio dus of het een goeie is geen idee.

Het gaat dus wel ietsje beter?
Longe durf ik hier nog niet.

Mijn merrie heeft ppid en de hele mikmak. Heb haar nu 2x onderkoeld aangetroffen sochtends. 1x met 35 graden. Dus nee helaas, zij regelt dit niet meer zelf.
Daarom krijgt ze wanneer het onder de 10 graden is een hele dunne regen deken op. Niet om haar op te warmen maar om haar te beschermen tegen wind en regen wat ze klaarblijkelijk echt niet meer zelf kan.

Vernevelen is dus een optie, maar mss verstandig om het eens te vragen in de mail.

Zal het geluid eens op proberen te nemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 01:02

Nee, ik ook niet. Ik zelf ben niet zo van al die moderne therapieen. Moet eerst wat goede dingen om me heen zien en me echt inlezen voor ik iets zie zitten.

Ik doe ze aan de longe, omdat we nu weinig andere ruimte hebben en ik ze ook een rondje laat draven. Dan hoesten ze nog, maar daarna gaat het stukken beter.

Oke, balen is dat. Ik zie ze wel hun haren gebruiken als ze geen vliegendekens op hebben, maar als ik dekens eenmaal af heb, doe ik ze niet snel meer op. De ruin (19)heeft helemaal geen deken meer op gehad en denk erover de merrie (24)aankomende winter ook zo te laten, maar dat hangt van meer dingen af.
Ik heb liever dat ze het te koud hebben, dan te warm. Dat kunnen ze beter handelen.

Met zoutoplossing vernevelen kan echt geen kwaad en ik vind dat je daarmee nog steeds het snelst resultaat ziet. Als ik zie wat we verder allemaal al gedaan hebben.......
Onze merrie hoor je wel, maar ze is nu niet benauwd en hoest amper. Is een ander geluid en maakt ze al jaren. Ik noem het inspannings geluid.

Toen mn merrie pas hoestte, liep ik in bos en werd het heel erg. Ik heb toen ter plekke het 06nr van de veearts gebeld en hem haar laten horen. Was duidelijk genoeg :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 12:06

Qua dekens ben ik het echt niet met je eens, mijn merrie is sochtends de enige die haar haren overeind heeft staan. En dat is prima, dan red ze zichzelf wel, maar op het moment dat ze begint te bibberen en een lichaamstemperatuur heeft van 35 graden heeft ze het gewoon te koud.
Ik gooi er geen dik gevoerd dek op, maar een hele dunne water en winddichte deken.
Ze is nooit gloedheet de ochtend naderhand, want dat check ik uiteraard.

Mijn longeerveldje is met dit heerlijke weer een oerwoud geworden en wegens tijdgebrek nog geen kans gehad om het om te ploegen.
Zodra vriendlief tijd heeft ploegt hij het om en dan gaan wij het longeren ook rustig aan weer proberen.
Echter vraag ik me dan wel weer af wat ik met het stof moet.. denk er aan om een pollennetje te bestellen.

Heb je een opname van het geluid wat die van jou maken?

Vandaag overigens voor de 2e keer met zoutoplossing verneveld en daarna 3,3km gewandeld. Dit ging goed, Grootste stuk zonder geluid, af en toe een gorgeltje en een piepje tussendoor maar ademhaling was prima.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:09

Ik gebruik wel dekens, maar niet in deze periode. De ruin en shet hebben u 2 jaar geen dekens meer op en bevalt voor hun prima. Dikke vacht valt me ook erg mee 's winters.
De merrie is 24 en kwam toen ze 20 was brood mager bij ons. Voor haar vind ik op haar rug, een deken zeker wel fijn. Maar als ik het goed wil doen, moet ik meerdere keren per dag kunnen wisselen. Zoals je al zegt, met een 0 gr leg je de haren plat en kunnen ze niks meer zelf regelen. Doe je te snel iets dikker op, hebben ze het te heet, en bij kou id te dun weer koud en zelf kunnen ze niks doen.
Ik heb wel gehad dat ik 's avonds kwam en ze overdag onder de deken had staan zweten. Dan is dat opgedroogd, dus lijkt er niks aan de hand, maar het is niet wat je wil.
Ik twijfel ook voor aankomend najaar om geen dekens meer te gebruiken, of een Back on Track of een Bucas die van -20 tot +20 ofzo kan.
Toen zij was aangekomen, heb ik haar wel geschoren voor de helft, omdat we haar nog reden.

Aan de longe vind ik in een zand bak een rondje draf ook teveel stoffen. Wij gaan van plek verhuizen, dus straks is het weer anders. Vandaar dat ik me maar wat aanpas nu.

Nee, geen geluid en mijn mobieltje kan dat niet meer opnemen. Als zij zwaar ademde was het echt hees en roggelen.
Haar ''normale'' geluid is meer kreunen en houdt niet aan, is alleen bij de inspanning.

Laatst toen ze weer wat begonnen hoorde ik dat wel bij eten en bewegen wat, maar niet zo hard.

Ze komt van ver als je ziet hoe ze bij ons kwam en dan vind ik haar verder nog erg goed. Maar de afgelopen jaren hielden we haar in conditie met buiten rondjes of aan de hand mee en dat is nu al even niet gebeurt. Ook een reden om te verhuizen, want wil ze voor de winter wel weer wat in betere conditie. Niet top, maar wel een stabiele/normale conditie. Dat scheelt bij ons ook altijd in vacht bijvoorbeeld. Goede conditie= goede weerstand.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 17:07

Denk dat de discussie wel of geen deken niet echt relevant is.
Mijn merrie is ziek heeft voor nu een goede conditie en weerstand maar kan het toch echt niet zelf regelen en ik ben van mening dat ze die deken nodig heeft. Dat een ander dat niet zou doen is helemaal prima.
Mijn ruin heeft al 5 jaar geen deken meer op, ook geen vliegendeken en dat gaat prima.

Jammer was wel benieuwd naar het geluid. Is het enigszins vergelijkbaar met dat van die van mij?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:35

Ik ben ook niet tegen dekens, maar dekens kunnen paarden wel ziek maken. Vooral omdat paarden in pension staan en ze niet gewisseld worden bijvoorbeeld. En heel belangrijk, omdat paarden vaak geen gelegenheid krijgen om zichzelf goed warm te houden. Ik kijk naar mn paarden, maar ook naar de situatie. Haren rechtop en bibberen is niet slecht, dan doen ze wat ze moeten doen en dat kan niet goed met dekens.
Er zitten voor-en nadelen aan.

Nee, is toch een ander geluid. Het is een wat ruwer geluid. Ooit koop ik weer een nieuwe telefoon, maar hou niet zo van die dingen. Deze heeft al een jaar een kapot scherm, heeft 100x op de grond gelegen en gezwommen en doet het als telefoon nog. Is een S4 mini, dus denk bijna antiek.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 16:41

Als je het niet erg vindt ga ik er niet meer op in. Denk dat ik mijn pony zelf wel het beste ken en heb geen zin om mezelf hier te moeten verdedigen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:50

Deken dat weten we nu wel, hoe gaat het nu?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:09

Heel jammer deze reactie.

Bokt is om ervaringen uit te wisselen, want als we echt alles wisten, was dit hele forum niet nodig. En zelfs veeartsen weten niet altijd alles.

Veel aandoeningen, waaronder ook luchtwegproblemen gaan verder dan alleen iets aan de luchtwegen. Weerstand, gezonde darmflora etc zijn enorm belangrijk. Dekens, maar ook huisvesting, voer etc hebben allemaal een zeer belangrijk aandeel.

Ook ik ben zoekende ondanks ruime ervaring en zeer kundige mensen om me heen. Ik maak veranderingen en pas me aan om het beter te kunnen doen waar nodig. Gelukkig zie ik soms goed resultaat en zie ik ook waar ik de mist in ga.

Ik haal mn stipje wel weg, want als mensen alleen willen horen wat ze willen horen dan houdt het wel een beetje op.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 02:28

Eerlijk vind ik jou reactie wat raar. Iedereen kent zijn eigen dieren het beste en kan qua dekens prima inschatten wat ze nodig hebben. Ook hier bij sommige die het nodig hebben een regendeken op zelfs in zomer. Een hele dag natregenen en met koudere nachten is funest voor sommige dieren. Wil nog wel even reageren op je Bucas deken met grote temp range, door dé fleece achtige voering blijven er veel haren in die erniet uit te krijgen zijn en een bron van stof enz zijn. Geef mij maar een gladde voering.

Tyrcanol, is het nu voor jou ook vol te houden al het extra werk?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 04:32

Superpony dat vind ik een beetje flauw.
Het is sowieso niet relevant voor dit topic, het is notabene mijn andere pony, en ik ben gewoonweg niet overtuigd dus ik ga door op mijn eigen manier.
Overigens heeft ze de deken deze zomer nu 3x opgehad snachts dus zo spannend is het niet.

Ik lees niet alleen wat ik wil lezen, anders was ik niet zo'n end naar België gereden hoor. De kliniek heb ik ook via dit topic gevonden.
Maar ik hoef toch niet alle adviezen op te volgen? Dan erbij nogmaals gaat het niet om de pony met luchtweg problemen waar nu een discussie over is ontstaan.

Marleen hij doet het goed! Gister zelfs tijdens het eten rustigere ademhaling.

Jobamara het is nog steeds wel pittig maar het is te doen :).
Soms baal ik dat ik helemaal nooit meer uit kan slapen maar ach zo zijn mijn dagen wel optimaal benut.
En ach dan maar een keer wat eerder naar bed :D.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 06:46

Superpony advies geven is iets anders als je mening opdringen en zo klinkt het een beetje.
Je hebt je ding gezegd Ts heeft hier op gereageerd waarom zij het anders ziet en doet daar kan je het dan toch bij laten?
Iedereen weet wat voor zijn eigen pony het beste werkt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:26

Oh wat een jammere wending zo..... ts heeft super veel bruikbare tips gehad maar niet alles hoeft dan te worden aangenomen. Mening geven mag natuurlijk altijd, maar respecteren van een andermans meninog als die anders ligt prima toch? Dat ontstippen, niet meer reageren reactie vind ik ook flauw en jammer. Ts en anderen hebben echt wel veel aan je ervaringen en meningen. Dat niet alles hetzelfde gaat of bij iedereen goed voelt kan altijd toch?. En geloof dat TS ook al ruim heeft aangetoond een goed hart te hebben voor haar pony's, en veel bruikbare tips en Hulp te hebben ontvangen....

Mijn luchtweg patiënt heb ik bij langdurige onophoudelijke regen onder dek ongeacht de temperatuur...... En sinds kort ook weer winter onder dek op aanraden kliniek (Utrecht en eigen da) na overleg over de specifieke omstandigheden van mijn merrie. Wijkt misschien af maar we hebben gekeken naar haar gesteldheid en weerstand en gezondheid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:26

Ik hoop dat het goed blijft gaan, want de update is best positief toch.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:24

Tyrcanol schreef:
Superpony dat vind ik een beetje flauw.
Het is sowieso niet relevant voor dit topic, het is notabene mijn andere pony, en ik ben gewoonweg niet overtuigd dus ik ga door op mijn eigen manier.
Overigens heeft ze de deken deze zomer nu 3x opgehad snachts dus zo spannend is het niet.

Ik lees niet alleen wat ik wil lezen, anders was ik niet zo'n end naar België gereden hoor. De kliniek heb ik ook via dit topic gevonden.
Maar ik hoef toch niet alle adviezen op te volgen? Dan erbij nogmaals gaat het niet om de pony met luchtweg problemen waar nu een discussie over is ontstaan.

Marleen hij doet het goed! Gister zelfs tijdens het eten rustigere ademhaling.

Jobamara het is nog steeds wel pittig maar het is te doen :).
Soms baal ik dat ik helemaal nooit meer uit kan slapen maar ach zo zijn mijn dagen wel optimaal benut.
En ach dan maar een keer wat eerder naar bed :D.

Wat fijn dat het zo goed gaat :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:56

Gaat het nog steeds goed nu met het natte weer.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 09:35

Zo weer even een update :o

Zolang het geen warm benauwd weer is gaat het eigenlijk prima. We vernevelen nog steeds dagelijks met zoutoplossing.
Vorige week voor het eerst gelongeerd en dat ging niet gek eigenlijk.
Helaas niet de bokkensprongen op film weten te krijgen, want het was volle poelen vasthouden geblazen :+

Hij wilde niet meer draven of stappen :roll:

Zijn ademhaling na het longeren op de 19e augustus.

Gister een stukje gewandeld met m, net geen 4km :D
Ging heel goed! Totdat er een busje over de pad kwam en ons overgoot met een hele berg stof >;)

Afbeelding

en vandaag:

Dit is 100% de Mick die ik ken :D :D

Ademhaling na het longeren van vandaag.

Afbeelding
Heb m ook maar een nieuwe coupe gegeven, heb het er afgehaald tot waar hij geschuurd heeft.
Schuren doet hij volgens mij niet meer! Dus het heeft geholpen dat ik de pulp en de luzerne er afgehaald heb.

Al met al mag ik niet klagen en gaat het best goed, al gaat het voor mij nooit goed genoeg :o :o

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:18

Wauw dat is een verschil zeg! Super fijn!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:26

Mick weer terug met zijn gekke sprongen! Fijn! En ook weinig tot geen geluid. Wiet staat na zo'n longeer gekte helemaal te trillen in haar ademhaling en hele lijf van inspanning. Super fijn dat hij het zo goed doet!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:42

wat fijn dat het zo goed gaat :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:32

Blij te horen dat het met Mick toch zo goed gaat nu! Duim voor je dat het zo blijft gaan hoor!