ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:09

Wegdoen aan een 'liefdevol thuis' vind ik vaak meer een kwestie van je eigen schuldgevoel 'afkopen'. We weten allemaal dat 9 van de 10 keer zon paard in de handel terecht komt...

Een liefdevol thuis zou voor mij alleen een oplossing zijn als ik mede eigenaar blijf ook financieel en een juridisch waterdicht contract welke ik nog nooit ben tegengekomen

Tuurlijk zitten er wel echte weldoeners tussen, maar vind ze maar en vertrouw er maar op

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:27

Moderatoropmerking:
Ik verzoek jullie om het topic niet te laten ontaarden in een eindeloze welles-nietes discussie. Meningen mogen gedeeld worden als die de TS verder kunnen helpen in het maken van haar beslissing in deze specifieke situatie. Maar gelieve alle offtopic randdiscussies niet in dit topic te voeren. Uiteraard kan je hier altijd een apart discussietopic over openen als het onderwerp je interesseert.
Ook wil ik jullie vragen om netjes op de bal te blijven spelen en niet op de man.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:01

Collie2008 schreef:
Wegdoen aan een 'liefdevol thuis' vind ik vaak meer een kwestie van je eigen schuldgevoel 'afkopen'. We weten allemaal dat 9 van de 10 keer zon paard in de handel terecht komt...

Een liefdevol thuis zou voor mij alleen een oplossing zijn als ik mede eigenaar blijf ook financieel en een juridisch waterdicht contract welke ik nog nooit ben tegengekomen

Tuurlijk zitten er wel echte weldoeners tussen, maar vind ze maar en vertrouw er maar op

Ben het niet met je eens dat negen van de tien paarden die naar zo'n thuis gaan in de handel terecht komen. Waar baseer je dat op?

Ik ben vandaag bij een ander paard gaan kijken en die vind ik heel erg leuk maar ik ga liever niet over één nacht ijs dus wil ik nog eens naar hem kijken. Dat is even afwachten nog. Heb voor het eerst sinds tijden weer op een paard gezeten dus dat was nog heel onwennig.

Ik waardeer het heel erg dat ts toch de foto gaat laten maken en hier weer terug reageert.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:57

Het is geen keiharde wetenschap nee, maar hoevaak hoor je de paarden die in de handel komen? Bokt staat vol met zulke verhalen. Ik weet wel zeker dat uiteindelijk toch bijna iedereen liever een liefdevol thuis vind bij mensen die rekening houden met de beperkingen van een dier i.p.v. het te laten inslapen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:16

bokt staat vol met verhalen over paarden die zo slecht terecht zijn gekomen als grasmaaier??

echt?? ik lees er denk ik dan finaal overheen... :=

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:14

Oh ik heb ze zeker gelezen, ook op facebook trouwens.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:15

ik heb er best wel eens gelezen maar "vol" ,nee dat mis ik waarschijnlijk....
FB kom ik niet...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:41

Volgens mij staat bokt vol met vanalles wat. Maar zóveel verhalen van mensen die een ruin kopen omdat hij zo mooi het gras kan maaien ken ik ook niet hoor. Mensen die een opknappertje/projectje kopen; ja die verhalen zie je vrij veel. Vaak hoor je dan dat die paarden eerder 'mishandeld' zijn of 'van de slacht gered' maar zijn ze dan miraculeus geheeld/opgeknapt bij de nieuwe eigenaar en nog prima bruikbaar.

Zelf zou ik geen problemen kopen; die krijg je immers vanzelf wel. ik zou ook niemand aanraden om een paard met mankement te kopen. Ook als grasmaaier kun je immers beter een gezond paard hebben, laten we eerlijk zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:57

Dat hangt maar net van het probleem af Sallandval. Wat voor de één een probleem is, is dat voor de ander niet.

De fanatieke ruiter die alleen nog maar rustig aan recht toe recht aan mag gaan zal dit als een probleem ervaren terwijl de rustige recreatieruiter toch niet meer wil.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:01

Inderdaad Percy.
En welk paard het is. Een heethoofd die voor rustig recreatie niet te rijden is.
Of een paard die dat heerlijk vind.
Dan kan een zelfde blessure heel anders ervaren worden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:23

Collie2008 schreef:

De zin: Wegdoen aan een "liefdevol thuis" vind ik vaak meer een kwestie van je eigen schuldgevoel afkopen, daar ben ik het wel mee eens en het is ook nog eens de problemen in andermans schoenen schuiven en dat vind ik niet netjes.

Tenzij iemand het leuk vind om een grasmaaier te hebben en of te verzorgen, prima maar blijf dan de eigenaar en ook alle kosten dragen en ga dan ook regelmatig kijken/ controleren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:05

En TS, hoe is het vandaag gegaan?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:05

Citaat:
De zin: Wegdoen aan een "liefdevol thuis" vind ik vaak meer een kwestie van je eigen schuldgevoel afkopen, daar ben ik het wel mee eens en het is ook nog eens de problemen in andermans schoenen schuiven en dat vind ik niet netjes.

Tenzij iemand het leuk vind om een grasmaaier te hebben en of te verzorgen, prima maar blijf dan de eigenaar en ook alle kosten dragen en ga dan ook regelmatig kijken/ controleren.

Zo denk ik er ook wel over.

En daarbij vind ik dat veel mensen vrij nuchter doen over zomereczeem.
Sommige paarden kan je niet jeuk vrij houden wat je ook probeert en heb zelf maar eens ruim 6 maanden non stop jeuk :n

katie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:20

Ik zou mijn paard met aandoeningen niet verkopen maar liever laten inslapen. Er is een grote boze wereld daarbuiten die paardenhandel heet. Ik heb ooit een pony moeten verkopen omdat ik eruit gegroeid was en omdat mijn ouders hem niet meer langer wilden houden. Ik had daar nog geen invloed op maar ik heb er nu al tig jaar een slecht gevoel over. Het blijft voor altijd in je hoofd spoken. Staart en manenexceempaarden komen voor een prikje bij handelaren terecht en dat wordt in de wintermaanden makkelijk verdoezeld en zeker niet vermeld bij verkoop! Niemand wil toch een paard kopen met SE !! Veel sterkte met je beslissing. :(:) Goed idee om toch te rontgenen. Zo kun je een onderbouwde beslissing nemen over je paard !!

LunaxMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:05

@Percy, Ik ben blij dat er ook mensen zijn die paarden willen redden, en die gewoon plezier met hun paard willen inplaats van: Wedstrijd, wedstrijd, wedstrijd. Zelf wil ik ook geen wedstrijd rijden met mijn pony, ik rij gewoon recreatief, dat vindt ik gezelliger, lekker op buitenrit en naar het strand enz. Dit is niet negatief bedoeld, maar ik bedoel dat er nog kans is om het paard te redden, wat TS ook gekozen heeft. In plaats daarvan zeggen de meeste: Slacht. Niet dat het wat uitmaakt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:14

Redden is in dit geval wel een heel groot woord. Ben op zoek naar een recreatiepaardje omdat ik geen wedstrijden meer kan en wil rijden. Heb gisteren een hele leukerd gezien maar ga niet over één nacht ijs. Wil een maatje om nog plezier mee te hebben.

Heb niets tegen fanatieke wedstrijdruiters, was er zelf één en mijn dochter is nog vele malen fanatieker dan ik. Die rijdt internationaal.

Zijn toch hele verschillende insteken om in de sport/hobby te staan. Trouwens is ze wel dol op haar paarden maar af en toe koopt en verkoop ze er één. Niet de twee die er nu zijn overigens.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:45

LunaxMissy schreef:
@Percy, Ik ben blij dat er ook mensen zijn die paarden willen redden, en die gewoon plezier met hun paard willen inplaats van: Wedstrijd, wedstrijd, wedstrijd. Zelf wil ik ook geen wedstrijd rijden met mijn pony, ik rij gewoon recreatief, dat vindt ik gezelliger, lekker op buitenrit en naar het strand enz. Dit is niet negatief bedoeld, maar ik bedoel dat er nog kans is om het paard te redden, wat TS ook gekozen heeft. In plaats daarvan zeggen de meeste: Slacht. Niet dat het wat uitmaakt.

Ben ook geen wedstrijd ruiter, maar recreatief.. Maar zou ook, net zoals vele recreatie ruiters, geen kapot paard willen hebben om over het strand of bos door te rijden (daar naast is het mulle zand op het strand geen goede plek voor paarden met beenproblemen). Je punt begrijp ik wel, maar je haalt er een wat vreemde redenatie bij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:51

Hier is dan weer geen mul zand te vinden. Alleen maar verharde smalle land weggetjes. Hier is 100% verkeersmak belangrijk omdat het grote verkeer hier over die zelfde smalle wegen rijdt.
Ik als recreatie ruiter zou daarom een braaf paard niet voor de klein gebrek laten staan.

Iets waardoor hij niet meer mag rijden zou voor mij wel een no-go zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:16

Dat is nou net het probleem van TS. Ze weet dat er iets is maar niet wat precies. Aan een re reatieruiter verkopen houdt dus ook risico in.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:43

Ragdollcat schreef:

inderdaad, mee eens

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:44

Ik ben ook geen wedstrijdruiter, ook recreatief. Ik hoef geen paard dat de sterren van de hemel loopt, maar ik wil wel een gezond paard. Ik zal nooit een paard kopen met al artrose of KS of zomereczeem of wat dan ook. Ook als recreatieruiter wil ik een gezond paard dat (hopelijk) lang meegaat en waarbij kil straks niet alleen maar kosten heb. Zekerheid heb je nooit nee, maar ik zou nooit een paard kopen wat zeker weten al wat mankeert

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:37

Collie2008 schreef:
Ik ben ook geen wedstrijdruiter, ook recreatief. Ik hoef geen paard dat de sterren van de hemel loopt, maar ik wil wel een gezond paard. Ik zal nooit een paard kopen met al artrose of KS of zomereczeem of wat dan ook. Ook als recreatieruiter wil ik een gezond paard dat (hopelijk) lang meegaat en waarbij kil straks niet alleen maar kosten heb. Zekerheid heb je nooit nee, maar ik zou nooit een paard kopen wat zeker weten al wat mankeert

Nou precies. Voor mij als niet wedstrijdruiter ook ammenooitniet een paard wat al in den beginne iets mankeert.

En ik zou toch af en toe ook wel wat dressuuroefeningen erbij willen pakken, van alleen maar door het bos hobbelen wordt een paard ook niet echt beter.

Goed over de rug kunnen lopen, de ruiter op een correcte manier dragen en soepel zijn lijkt me ook voor een recreatiepaard belangrijk.

Ik keek vandaag toevallig even op de fb pagina van bokt en toen zag ik dit:
Citaat:
Ik heb m'n 4 jarige ruin onlangs verkocht wegens omstandigheden. Hij heeft een peesscheur en loopt daardoor niet correct. Heb voordien al het nodige gedaan scan,echo, cortisone behandeling. Heb uiteindelijk besloten hem rust te gunnen op de weide om de genezing te bevorderen. Uiteindelijk kreeg ik contact met ..... zij is in het bezit van een pensionstal. Hij werd verkocht voor €500. Zij zou hem een langdurige blijvende thuis kunnen bieden ("plaats met hopen"). Hij zou bij een veulentje op de weide komen te staan als maatje. Tot z'n dood. Dit was onze afspraak, zij was volledig akkoord. Tot ik gisteren gecontacteerd werd om info te geven over die bonte ruin. Blijkbaar heeft zij hem doorverkocht voor €1500(haar vraagprijs was €2000). Dit als rijpaard, wat compleet zadelmak is. Echter werd deze ruin 3 weken geleden onbeleerd en volledig groen verkocht. De huidige eigenaar (handelaar) kocht dit paard in de veronderstelling een kerngezond braaf rijpaard te hebben. Hij werd vermoedelijk opgespoten, en plots ingereden. Dit paard heeft normaal gezien z'n rust nodig en dit was ook onze afspraak! Is dit normaal?

Moest gelijk aan dit topic denken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:41

en dat lees ik dus echt veel te vaak

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:00

Maar dit is niet dezelfde situatie als waar TS inzit. Of laat ik het beter zeggen, dit weten we nog niet. Een paar zonder diagnose vergelijken met een kapot paard is appels met peren vergelijken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:03

Precies Cardy.
Een echt kapotte moet jezelf houden of inderdaad af maken.
Maar dat weten we niet. Misschien is hij na 6 weken rust de oude.
Misschien is hij niet meer geschikt als sport paard maar perfect voor bos en af en toe een dressuur lesje.