[VOLG] Behandeling sarcoid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:04

Hoi Samantha,
Succes met de behandeling, ben benieuwd hoe die verloopt. Ben zelf ong. 2 weken terug gestart met de behandeling met de liverpool creme (sarcoid op de hals en in de liesstreek). Ik kan dus geen ervaring met je uitwisselen over de injecties maar wil dit topic wel graag volgen over ervaring met de diverse sarcoid behandelingen.

Mijn paard staat helaas momenteel op stal omdat de da wil dat de plek (nu in beginstadium van de behandeling) schoon blijft en buiten gaat ze in het zand rollen.. hopelijk gaat de plek snel meer dicht en mag ze binnenkort weer naar buiten. Ik ga uiteraard wel iedere dag met haar wandelen en laat haar lekker aan de hand grazen. Vindt het wel een spannend traject en hoop dat het mee gaat vallen. Op t moment merk ik wel dat mn paard er niet fit van is.

Dat was even mijn update, alle reacties/ervaringen zijn welkom.

hannatjuh

Re: [VOLG] Behandeling sarcoid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:32

Afbeelding

Het bobbeltje heeft weer verder los gelaten. Ik neem nog even de tijd om te kijken of een extra behandeling nodig is.

Succes samantha en beaugeste!

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:50

Hi BeauGeste,

De liverpool creme, ook heel spannend ja daar het toch meen ik ook een vrij heftige zalf is! Ik ben zeer benieuwd naar jouw uitkomst.
Die van mij heeft vorige week haar eerste injecties gehad en dat ging echt super goed, voor de eerste keer langer in de trailer en andere locatie, maar ging bovenverwachting super. Ook tijdens de behandeling was ze super braaf, ze moesten scheren en ze stond doodstil en tijdens het inspuiten ook geen praam of kalmering nodig, ze pakte alleen der huid in de hals vast en ze stond gewoon zelfs op rust! Ook is ze er nu nog niet ziek van geworden, dus so far so good!

Wel hebben ze aangegeven dat ze na de 2e, 3e en 4e keer wel meer last ervan kan hebben als in mindere eetlust en verhoging ect. dus 16 maart voor de 2e keer en hopelijk heeft ze er ook weinig tot geen last van!

En zijn die van jou groot? De sarcoid bij die van mij is heel groot alleen wel heeft ze er gelukkig nog maar eentje.

En bedankt hannatjuh! Ik denk dat die van mij te groot was voor alleen acupunctuur en de gp helaas. Maar wel een goede tip überhaupt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:06

Duim voor al jullie paarden dat ze er vanaf komen, ik tel voorlopig mijn zegeningen, niets nieuws kunnen ontdekken, pffffttttt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 20:45

Same here sjolvir *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:47

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Op naar een goed en gezond paarden 2016 en verder dan maar!!

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:51

Dank je Sjolvir!

Hoi Samantha,
Wat goed om te horen dat het zo goed verliep. Het is inderdaad maar weer afwachten voor de volgende keer maar toch, zo'n fijn begin geeft wel vertrouwen.

De sarcoid bij mijn paard in de liesstreek is klein en die op de hals redelijk groot. Ik stuur n foto mee van de hals voor de behandeling en nu. De creme pakt ook n stukje van de gezonde huid mee dus oogt nu n stuk groter.

Vindt het echt wel n spannend traject en vond het een lastige afweging tussen injecties of de creme. Beide geven gelukkig 80% kans op n goede genezing dus daar gaan we voor. Groetjes!

Voor: Afbeelding
Voor: Afbeelding
Na anderhalve week met zwelling:
Afbeelding
Nu na 2 en halve week:
Afbeelding

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:22

Hoi hoi allemaal!
Meld me hier ook maar even.
Bij mijn paard is vorige week een sarcoid ondekt.onder zijn buik en de sarcoid was binnen 3 weken enorm gegroeid.er kwam bloed en pus uit.
En het paard had er duidelijk last van.hij was erg sloom.leek wel depressief..
Dus na het vaststellen ben ik bokt door gaan zoeken naar ervaringen.in overleg met de dierenarts is besloten om de sarcoid met de lazer te verwijderen.omdat de sarcoid zo snel groeide moest er op korte termijn wat aan gedaan worden.
3 weken geleden was het een klein onderhuids bultje en nu een bloedend etterend uitstulpsel.
Dus gister in de kliniek is het verwijdert met de lazer.vanmorgen mocht hij weer naar huis.gelukkig konden ze de buik plaatselijk verdoven dus volledige anesthesie was niet nodig.
Nu afwachten hoe het verdere verloop gaat.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:30

Afbeelding
Voor de tijd.er hangt een korst bij waardoor het groter lijkt.

Afbeelding

Afbeelding

En 1 dag na de operatie

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 22:37

Wat fijn dat er plaatselijk verdoofd kon worden!
Hoe gaat het nu met je paard?

Ik begreep dat er meestal vaker dan 1x gelaserd moet worden, hoe ziet jullie behandelplan eruit?

Heel veel sterkte en succes!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:54

Jotoma schreef:
Wat fijn dat er plaatselijk verdoofd kon worden!
Hoe gaat het nu met je paard?

Ik begreep dat er meestal vaker dan 1x gelaserd moet worden, hoe ziet jullie behandelplan eruit?

Heel veel sterkte en succes!

Hij is net vanmiddag thuis gekomen uit de kliniek.de foto's zijn van vanmiddag.hij lijkt er weinig last van te hebben tot nu toe.als alles goed gaat is de sarcoïd nu weg en blijft het weg.maar dat is allemaal nog afwachten.het hangt af van hoe gevoelig het paard voor sarcoïds is.
Hoe gaat het met jou paard inmiddels?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:15

Interessant! Ik ben erg benieuwd naar evt andere ervaringen met laser behandeling van de sarcoid, ben ik nog niet veel tegengekomen? Zag het toevallig op FB langs komen dus nu ook in contact met die dierenarts erover. Ik zie de voordelen er van, maar vraag me ook af of de kans op teruggroei niet net zo groot is als met wegsnijden?

Mijn paard heeft in het verleden 1 sarcoid gehad op zijn hoofd, die heb ik behandeld (ruim 6 maanden) met virex crème en is helemaal verdwenen.
Helaas heeft hij enkele weken geleden een verkoudheid opgelopen en nadat hij daarvan hersteld was, zijn er prompt 4 plekjes ontstaan die ik verdenk v sarcoid. Op zich geen heel groot probleem, ware het dat er eentje op de singelplek zit en dus opengaat... Nu druk met DA bezig voor beste behandelplan maar eigenlijk is het allemaal ellendig (beste opties bcg of Liverpool crème maar beiden is natuurlijk geen pretje voor het paard... Virex crème gaat mij te lang duren op deze plek...).

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:27

Madelief88 dat is de rede dat ik voor lazer behandeling heb gekozen.het is snel en aan mijn paard te merken heeft hij er tot nu toe weinig last van (hopenlijk blijft dat zo) maar als de sarcoïd dus gewoon terug komt schiet het niet op.afwachten dus.al zie ik met de "smeersels" hele goede resultaten voorbij komen.maar erg pijnlijk en kost veel tijd.maar ja aan de andere kant als dat wel werkt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 00:57

Aii madelief, dat is waar ik ook zo voor vrees. Dat het bij verminderde weerstand rap terug komt.

@knoopje. Tot dusver mijn paard schoon. Heb n vorige week tijdelijk moeten verhuizen. Komende 2-3 maanden staat hij in training. Hij was erg van de leg en gestressd de eerste drie dagen, vrees ook voor zn weerstand en sarcoiden.
Heb m een week van te voren vitaminespuit gegeven, een dag na verhuizen nog een en flink vitaminebrok aan het bijvoeren.
Morgen is de verhuizing een week geleden, eens kijken hoe het er dan uit ziet.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:47

Jeetje Knoopje, dat is in rap tempo gegaan dan, de groei van de sarcoid. Fijn dat hij zo snel behandeld kon worden. Hopen uiteraard dat het nu wegblijft.

En wat balen Madelief, ineens weer nieuwe plekjes.. want inderdaad geen een behandeling is prettig, en als het dan op een lastige plek als bij de singel zit. Zo zit bij mijn paard de plek precies waar de teugel langs strijkt.

De behandeling van mijn paard met de liverpool creme is nu alweer zo'n 4 a 5 weken geleden. De plek ziet er goed uit, is nu een korst en dit zal dus n tijd gaan duren helaas. Wat ik jammer vind is dat ze geen energie lijkt te hebben. Ze wil geen pas versnellen aan de longe. Dierenarts zegt dat het niet aan de behandeling ligt maar het is wel sindsdien en zo ken ik mn paard niet. Ga haar in ieder geval n vitaminedosis geven, dat kan nooit kwaad.
Groetjes en sterkte allemaal met de behandelingen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:34

Hier vandaag opgelucht kunnen concluderen dat er niets meer zit. Op mijn trainingsstal is er nu nog iemand haar paard aan t behandelen tegen een sarcoid. Komt toch best veel voor.
Ook hier is er weer een vitaminepasta in gegaan.

@beaugeste: hoe weet je op basis van de korst dat het lang gaat duren?
Wat naar dat je paardje weinig energie heeft. Verminderde weerstand is toch iets wat veel voorkomd tijdens behandeling, waarom denkt je da dat het hier niet van komt?

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:55

@Jotoma: wat fijn dat er niets zit, dat geeft weer rust.
Dat het lang gaat duren weet ik niet aan de hand van de korst maar gewoon uit ervaring van anderen. Maar het is natuurlijk ook afwachten, het is vast niet bij iedereen hetzelfde. Mijn da gaf aan dat hij dat niet herkent (minder energie) als gevolg van de behandeling en heb ook nog contact gehad met de universiteit in Engeland en daar werd ook gezegd dat dat eigenlijk niet hoort en ik de arbeid rustig moet kunnen opbouwen. Maar ja, ik zie toch echt een paard dat niet wil.. Minder weerstand lijkt mij vrij logisch. Ik houd haar maar goed in de gaten en geef haar sowieso extra vitamine.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 21:19

Ik had juist het idee dat als t eenmaal een korst is het wel rap ging icm honingzalf. Maar misschien hebben we het over verschillende korsten.
Elk paard zal idd anders reageren, ik vind het juist ook logisch dat de weerstand minder is want je roept er allerlei ontstekingsreacties mee op in het lijf. Maar goed, ik ben geen dierenarts :D
Hoop dat ze zich gauw beter voelt!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:00

Wat fijn Jotoma!
Knooopje door wie is jouw paard behandeld?

Ik heb vandaag de uitslag van de swap gekregen en ben dus 1,5 week en geen steek verder dus zit even erg te balen. Uitslag was negatief, wat zowel mij als DA erg verbaasde omdat het echt een heel goede swap was (sarcoid was open en ze heeft er relatief diep in kunnen gaan). Maar goed, negatief wil nog niet zeggen dat het geen sarcoid is. Weet nu niet meer zo goed wat te doen, DA adviseert contact op te nemen met Utrecht of Emmeloord. Mocht iemand hier een tip hebben voor een DA die snel met een behandelplan kan komen hoor ik het graag (paard staat in omg Alkmaar, noord Holland).

Wordt vervolgd....

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:17

Madelief volgens mijn veearts is het testen met een wattenstokje het minst belastend voor het paard maar geeft wel een kans van 10% dat de test negatief uitkomt terwijl het wel een sarcoid is. In dat geval gaf hij aan dat er alsnog een stukje afgesneden moet worden voor onderzoek door het lab.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:43

Waar haal je honingzalf? Gewoon bij de drogist?.

Madelief88 heb hem laten behandelen bij de dierenkliniek in wolvega.
Tot nu toe heel tevreden.wond word met de dag kleiner.ook eet hij veel beter.hij was heel erg down vond ik .hij knapt nu echt op.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 21:03

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:12

Jotoma schreef:
Hier haal ik de goedkoopste mesitran

Toppie! Dank je wel!

Lees het net pas maar jotoma super dat jou paard weer helemaal oke is!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:15

Jotoma, super dat die van jou nog schoon is! Nu lekker in training en aan het werk kan je hem straks makkelijk weer overpakken.

Knoopje, duim voor je dat laseren goed heeft gewerkt.

Madelief, vervelend dat de uitslag van je swab niets zeggend was.

@Beau Geste, minder energie heb ik hier ook niet gemerkt, wel dat ze echt pijn had aan die plek (bij 2e x dat been weer hele serie zalven moest ondergaan). Voor de rest vond mevrouw zelf eigenlijk wel dat ze alles kon en mocht.

Mijn paard is tot nu toe ook vrij en gaat als het aan mij ligt 2e paasdag naar training stal, kan er zelf momenteel niets tot weinig mee, dus ondanks verandering van huisvesting en stress gaat ze toch.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:45

Ik volg dit topic al vanaf het eerste bericht, net als alle andere topics over sarcoids, omdat ik het onwijs interessant vind, alle behandelwijze en geneesprocessen.

Nooit gedacht dat ik zelf hier een bericht zou plaatsen.
Ik heb nog niet zo lang een haflinger en nu voelde ik vorige week ongeveer al een gek bultje achter haar oor, en mijn gevoel zei direct dat het niet gewoon een korstje is.
Mag ik hier advies/meningen vragen?
Ik weet dat het geen algemeen topic is, maar hier zitten de meeste mensen die er verstand van hebben.

Even een snelle foto, duidelijke foto was moeilijk aangezien mevrouw niet stilstaat
Afbeelding

Eromheen zit zoals je ziet geen haar, die kale plek is niet het volledige bultje. Het bultje is het stipje in het midden. Hij is nu een beetje rood/geelig..

Ik heb hem vorige week ontdekt, een korstje zou denk ik al veranderd zijn?