Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:11

TS gaat hier echt niet meer reageren.En ze heb gelijk.Als zij dit zo wil,wie zijn wij om haar tegen te spreken?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:13

Soms zijn harde woorden nodig om iemand te doen beseffen dat een paard heel veel pijn heeft omdat eigenaar geen afscheid wil nemen. Liefde is ook los laten.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:14

Nou, heel plat gezegd...ze heeft iets over trainingspaarden in haar onderschrift....stel dat ik mijn paard daar in training kwam zetten, en ik zag dit paard staan, draaide ik acuut weer om.....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:16

Jawel,maar na de harde woorden wil de TS het tóch proberen.Dan moet je toch niet door blijven gaan met harde woorden?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:26

Nouja, het is een paardenforum, mogen wij niet een realistisch beeld geven? Iemand die ik ken, heeft haar pony al 10 jaar te lang lopen, dier loopt onwijs beroerd en ligt soms dagen in stal omdat hij teveel pijn heeft op te staan. Op goede dagen loopt hij stokkreupel, maar iets minder stokkreupel dan op slechte dagen. Daar vestigt zij hoop op en zegt dat hij vooruit gaat en nog lang niet klaar is met leven.

Sommige mensen zien het niet, die hebben een bord voor hun kop als het gaat om hun eigen paard, en dat is echt niet slecht bedoeld, integendeel. Maar mogen wij dan niet zeggen dat dit niet kan? Het paard kan het zelf niet zeggen en een paard zal ook echt niet snel zelf opgeven.... Dus nu moeten wij maar aanmoedingen dat ze het nog wilt proberen? Dat is toch oneerlijk en totaal niet paardwaardig??

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:32

Joscaa schreef:
Nouja, het is een paardenforum, mogen wij niet een realistisch beeld geven? Iemand die ik ken, heeft haar pony al 10 jaar te lang lopen, dier loopt onwijs beroerd en ligt soms dagen in stal omdat hij teveel pijn heeft op te staan. Op goede dagen loopt hij stokkreupel, maar iets minder stokkreupel dan op slechte dagen. Daar vestigt zij hoop op en zegt dat hij vooruit gaat en nog lang niet klaar is met leven.

Sommige mensen zien het niet, die hebben een bord voor hun kop als het gaat om hun eigen paard, en dat is echt niet slecht bedoeld, integendeel. Maar mogen wij dan niet zeggen dat dit niet kan? Het paard kan het zelf niet zeggen en een paard zal ook echt niet snel zelf opgeven.... Dus nu moeten wij maar aanmoedingen dat ze het nog wilt proberen? Dat is toch oneerlijk en totaal niet paardwaardig??

Het enige realistisch beeld is bij de ts zelf. Natuurlijk mag iedereen wel zijn mening erover geven. Met respect uiteraard.
En het verhaal hier boven is gewoon een heel ander verhaal.
10 jaar en kan sommige dagen niet meer recht kunnen komen. Nouja dan heeft die persoon wel meer dan een hard woord nodig..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:33

Ik weet het Joscaa,iedereen bedoeld het ook alleen maar goed.Maar de TS wil het niet aannemen,zij wil gewoon meer proberen,dan al gelijk laten inslapen.
Dan heeft het toch geen zin om door te blijven gaan met de goede bedoelingen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:55

Mara2000 schreef:
Een paard met KS is, met de juiste begeleiding, nog prima te rijden. Ik zie de noodzaak van inslapen dan ook niet. Mogelijk moet je je doel aanpassen ja, maar hoe erg is dat.

Dat is nogal een uitspraak zonder te weten in welke mate en welke klachten het paard heeft. Maar dat doet er verder niet toe.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:27

gohya schreef:
TS gaat hier echt niet meer reageren.En ze heb gelijk.Als zij dit zo wil,wie zijn wij om haar tegen te spreken?

"wij" zijn mede burgers met een zorg rond dit paard.
Alleen als je paarden als dingen beschouwd, kun je zeggen dat je je er niet mee hebt te besnoeien. Wanneer het gaat om levende mede schepsels draagt iedereen verantwoordelijkheid, niet alleen de eigenaar (raar woord bij een leven!)
Als een paard in de modder staat, te weinig te eten krijgt enz. wordt hard geroepen om de dierenpolitie wegens verwaarlozing of mishandeling.
Waar ligt de grens?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:38

littleroosie schreef:
Ik vind het heel moeilijk om dit verhaal hier neer te zetten omdat dit ooit een zo machtig paard is geweest, en nu, is het een wandelend skelet door het weiland. Twee dierenartsen hebben gezegd dat ik haar moet laten inslapen, maar dit is voor mij nog geen optie. Ze eet goed, heeft appeltjes en heeft nog een fris koppie. Laat ik bij het begin beginnen en ik hoop dat iemand het verhaal herkend.

In 2009 heb ik Relrite verkocht, bij deze eigenaar kreeg ze na anderhalf jaar linksachter een peesblessure. Hier heeft ze een jaar mee op rust gestaan. De toenmalige eigenaresse heeft haar toen weer opgepakt, maar ze liep nog steeds niet goed. Ook had ze ondertussen een kneuzing opgelopen aan haar rechter achterbeen. Begin 2013 heb ik haar terug gekregen. Ze hoefde van mij niks meer te doen, maar wilde wel graag een veulen van haar. Ze is toen onder de hengst geweest en in 2014 heb ik een heel mooi hengstenveulen van haar gekregen. Dit jaar is zij weer onder de hengst geweest. Toen ze in november op stal kwam te staan ging het hard achteruit met haar. Ze kwam daar te weinig buiten en in december ben ik ook van stal verhuisd. Hier kwam ze veel buiten, maar ze werd nog niet echt beter. Ik baalde eerlijk gezegd van haar dracht en was bang dat het allemaal te zwaar voor haar was. In november ben ik nog met haar bij Rodinde (oa DA) geweest, die wilde haar niet behandelen en zei dat ik haar het beste kon laten inslapen. Maar zolang ze nog kan liggen en opstaan was het oke.

Maart dit jaar kreeg ze een miskraam. De dracht bleek een tweeling te zijn (ze is wel gescand geweest maar ze hebben het ei voor een cyste aangezien ;( ) en werd verworpen in de zevende maand. Met Relrite was gelukkig alles goed gegaan en stond snel weer in de benen. Aan de ene kant was ik opgelucht omdat ik dacht dat Rel nu voor zichzelf kon gaan zorgen. Maar niks was minder waar, het ging absoluut niet beter met haar. In april heb ik haar dan ook dag en nacht het land op gedaan zodat ze niet meer in een box hoefde te staan. Ze heeft namelijk erg veel moeite met lopen als ze stil heeft gestaan. Ook staat ze graag als een berggeit.

Ze staat op een land van 5 hectare samen met een B pony. Ze heeft alle ruimte en staat vollop in het gras. Ik voer haar elke dag brok, muesli, senioren voer van subli, slobber en pulp samen met verschillende sublementen voor haar gezondheid, spieren en gewrichten samen met pure magnesium. Begin april is Reinder Schuurmans (DA) geweest op een vrijdag, hij was van mening dat het ook Rel haard tijd was geweest. Zoals ze er toen bij stond was ik het ook met hem eens. Ik zou die maandag haar wegbrengen. Maar die zondag ervoor begon ze weer met lopen en kon ik haar niet wegbrengen.

Ondertussen stapt ze wel al beter en staat ze minder als berggeit. Ze eet goed, ze hinnekt ook als ik met voer aan kom, maar ze blijft broodmager. Ze is ontwormt en aankomende week heeft ze haar jaarlijkse gebitsonderhoud.

Herkent iemand mijn verhaal? Ik wil haar zelf nog graag laten laseren door R. van Dokkum, maar die kan op het moment niet behandelen (ik ben mij er bewust van het gene wat hij heeft gedaan, maar hij heeft ook hele goede dingen gedaan en is een beetje mijn laatste hoop).

Tips, meedenken, hard op denken, alles is welkom.

Niet alle reacties gelezen, maar hoorde laatst iets over Bowentherapie. Schijnt goed te werken

http://sandrabowen.jouwweb.nl/

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:40

Zulke problemen " knuffel " je niet zo weg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:26

TS heb je nog uitslagen van andere onderzoeken gekregen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:37

Met bowen heeft mijn paard slechte ervaringen. Is er echt slechter van geworden :-/

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:48

Wat een dier ook mankeerd als dier veel pijn heeft zeg ik inslapen. Gaat een paard pijnloos met een PAARD WAARDIG leven nog bijv.20 jaar mee terwijl die niet bereden mag worden hoor je mij nooit wat zeggen.
Rn snap dat een baasje altijd je paard bij je wilt houden maar soms kan het gewoon niet meer en dan denk ik doen moet je je paard een groot plezier doen met in laten slapen.je paard heeft geen pijn meer baasje nog wel maar daar leer je op ten duur wrl mee leven

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:19

Medebokkers !
als het paard goed eet - dus wil nog leven - wie zijn jullie om TS in grond te boren en voor TS beslissen dat het ingeslapen moet worden?
TS zelf kent het paard beter dan jullie.
Een beetje respect aub.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:25

Wie zegt dat een paard wat eet nog wil leven? Dat weet toch niemand?

Kijk, ik snap dat TS het paard voor ze hem naar wolvega bracht nog niet wilde laten hemelen. Maar nu ook wolvega zegt dat het niet te doen is met 2 kapotte achterbenen, dat het paard heel veel pijn heeft en ze zelfs de verdere onderzoeken niet uitvoeren omdat ze aangeven dat het toch geen zin heeft zou ik me toch wel flink achter de oren krabben als ik TS was geweest.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:30

Een paard dat eet wil leven?? Een vluchtdier dat stopt met eten is dood, maar dat regeltje geldt niet perse andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:37

Pff, heftig hoor...

Maar TS, je moet begrijpen dat dierenartsen en al helemaal een kliniek echt niet zomaar roepen dat je hem beter kan laten gaan... Je moet niks, maar ook ik denk dat Rel naar de eeuwige groene weides laten gaan op dit moment de beste optie Is... Houden van is laten gaan.
Respect hoeveel je wil doen en hebt gedaan voor Rel, maar het is een keer klaar.
Helaas, het zijn dieren, ze kunnen niet zelf beslissen wanneer het genoeg is, dat moeten wij inschatten. Een paard op pijnstillers Is geen waardig bestaan. Genoeg Is genoeg... Hoe verdrietig dat ook is.

Mocht Je dit nog lezen, TS, hoop ik dat je er serieus over gaat nadenken...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 10:52

De TS mag gewoon zelf beslissen of en wanneer ze haar paard laat inslapen of toch behandelen. Ik ben heel benieuwd of er nog een behandeling mogelijk is voor dit paard en of er uit het verdere bloedonderzoek nog iets gekomen is? Mag ook via pb als je hier niks meer wilt neerzetten. Maar ik ben oprecht nieuwschierig wat er mis is met dit paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:59

jirina schreef:
Medebokkers !
als het paard goed eet - dus wil nog leven - wie zijn jullie om TS in grond te boren en voor TS beslissen dat het ingeslapen moet worden?
TS zelf kent het paard beter dan jullie.
Een beetje respect aub.

gaat niet altijd op hoor...mijn paard at ook nog goed,alleen kon niet meer bewegen.
Hij hoeft van mij echt niet als totilas door de wei te huppelen(komt die ooit in de wei???),maar echt niet meer van zijn plaats komen vond ik niet meer kunnen.
En in een paard van 28 met cushing en IR zit niet echt een grote kans op genezing in vond ik.Je moet wel realistisch blijven.

Ik ga TS helemaal niet vertellen dat het paard ingeslapen moet worden,dat maakt ze zelf uit ....en misschien wacht ze te lang of niet,wie zal het zeggen.Ik zie vanaf de foto dat het paard er vrij beroerd bijstaat,maar ik heb nog nooit bewegende beelden gezien dus...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:22

Ts, zonder onderzoek inslapen zou ik ook niet doen, echter, gezien je profiel heb je zo veel paarden gehad dat ik iets meer paardensense had verwacht. Mochten haar pezen helemaal kapot zijn laat haar dan gaan ipv eerst nog zak geld er tegen aan te gooien. Jij wil een pijnvrij weidepaard. Echter, je kunt dan misschien wel de pezen redelijk goed krijgen, daar hoort ook actieve revalidatie bij. Ik heb echt geen idee waarom deze zo speciaal voor je is dat emotie boven realiteit zet.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:19

Ik heb het hele topic vanaf begin gelezen en in godsnaam, wie zijn jullie om te " beslissen" dat ts haar paars moeten laten afmaken? De eerste 2 dierenartsen hebben dit zonder onderzoek gezegd, de kliniek heeft dit na onderzoek ook gezegd en toch hoopt ts dat er dmv laser nog een kans is... wat wij daarvan vinden is niet belangrijk.. het is haar paard en haar keuze. De 1 brengt zijn paard bij de eerste kreupelheid al naar de slacht en de ander gaat tot het uiterste.

Leven en vooral laten leven!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:26

Ja, "en vooral laten leven." En precies daar gaat het fout. Als zoveel dierenartsen los van elkaar besluiten dat inslapen beter is, zullen ze er dan allemaal zo ver naast zitten?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:27

Lotus83 schreef:
Ik heb het hele topic vanaf begin gelezen en in godsnaam, wie zijn jullie om te " beslissen" dat ts haar paars moeten laten afmaken? De eerste 2 dierenartsen hebben dit zonder onderzoek gezegd, de kliniek heeft dit na onderzoek ook gezegd en toch hoopt ts dat er dmv laser nog een kans is... wat wij daarvan vinden is niet belangrijk.. het is haar paard en haar keuze. De 1 brengt zijn paard bij de eerste kreupelheid al naar de slacht en de ander gaat tot het uiterste.

Leven en vooral laten leven!

Zou jij dan zo vriendelijk willen zijn dat ook te doen.

Soms heb je de bevestiging van een ander nodig om Tot een bepaalde beslissing te komen.

En overigens er is Nog steeds niet op de vraag geantwoord waarom die dierenartsen dat hebben aangeraden. Wij hebben die drie artsen niet gesproken dus kennen maar een kant van het verhaal en met die ene kant en de foto en het verhaal erbij (het betreft hier geen eerste kreupelheid maar een dier dat al jaren pijn heeft) zou mijn advies zeker inslapen zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:01

En daar komt voor mij nog bij dat Rodinde niet de eerste de beste is!! Natuurlijk ook maar een mens maar een uitstekende arts, zowel regulier als alternatief.