Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

6marly6

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:50

TS, lees je topic al vanaf het begin mee. Wat doe jij je best voor je paardje zeg! Zeker gezien je omstandigheden.
Het lijkt alleen wel in je laatste berichten dat je pony voor jouw idee al bijna niet meer gered kan worden, correct me if i'm wrong. Ik snap dat je niet eindeloos kunt uitgeven aan medicijnen of speciaal beslag, maar mij lijkt de pony er niet zo slecht aan toe. Ze is minder energiek en loopt misschien niet rad. Daarnaast had je pony bij zware fysieke pijn waarschijnlijk heftiger (dus positief) gereageerd op de pijnstillers.
Natuurlijk snap ik je bezorgdheid, maar probeer het even van de andere kant te bekijken

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:39

Mijn ouders weten van dit topic, hou ze ook op de hoogte van wat jullie aanraden/vertellen.

Ik snap dat onderzoek uitsluit, maar ik wil hierover eerst nog overleggen met mijn DA ik geloof dat zij hier het beste over kan oordelen. En als zij mij zegt dat verder onderzoek geen nut heeft dan geloof ik haar hier in.

Ik snap ook dat het overkomt alsof ik het idee heb dat ze al niet meer te redden valt, eerlijk? Dat idee heb ik ook! Mijn pony loopt niet nu ineens niet goed meer he, ze loopt echt al jaren sloom en niet rad! Maar sinds de winter heb ik echt het idee dat ze het zelf niet meer zo zag zitten, en eerlijk? Ik heb er in die jaren ook geen moment aan gedacht dat ze niet goed liep. Daar heb ik best wel spijt van, natuurlijk maar het verleden kan je niet meer veranderen.
Echter de kans dat het dus iets 'kleins' is wat te verhelpen is is erg klein. Toch ga ik morgen nog de DA bellen hoe zij het nu verder ziet en wat haar het slimst lijkt om te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:41

heb je er al die tijd gewoon op gereden?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:46

geerke schreef:
heb je er al die tijd gewoon op gereden?

Ja ze staat pas een tijdje stil, ja wist ik veel!
Niet dat ik me daar achter wil verschuilen maar ik hoorde van iedereen 'ik weet niet beter dan dat ie zo loopt' dus ik dacht nou dan zal het wel goed zitten.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:26

xBontfire schreef:
Mijn ouders weten van dit topic, hou ze ook op de hoogte van wat jullie aanraden/vertellen.

Ik snap dat onderzoek uitsluit, maar ik wil hierover eerst nog overleggen met mijn DA ik geloof dat zij hier het beste over kan oordelen. En als zij mij zegt dat verder onderzoek geen nut heeft dan geloof ik haar hier in.

Ik snap ook dat het overkomt alsof ik het idee heb dat ze al niet meer te redden valt, eerlijk? Dat idee heb ik ook! Mijn pony loopt niet nu ineens niet goed meer he, ze loopt echt al jaren sloom en niet rad! Maar sinds de winter heb ik echt het idee dat ze het zelf niet meer zo zag zitten, en eerlijk? Ik heb er in die jaren ook geen moment aan gedacht dat ze niet goed liep. Daar heb ik best wel spijt van, natuurlijk maar het verleden kan je niet meer veranderen.
Echter de kans dat het dus iets 'kleins' is wat te verhelpen is is erg klein. Toch ga ik morgen nog de DA bellen hoe zij het nu verder ziet en wat haar het slimst lijkt om te doen.

Dat snap ik, en k begrijp je bezorgdheid ook! Maar je weet niet wat er met je pony is voordat je het hebt laten onderzoeken. Wie weet valt het heel erg mee en is het met een paar bezoekjes van de ostheopaat opgelost, je weet nooit

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 21:57

Dat is waar, toch zal ik haar morgen middag eens bellen, hopelijk is ze dan op de praktijk. :j

Ben wel benieuwd wat ze me verder nog kan vertellen en bellen kost natuurlijk niks!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:31

Een reactie op de vraag hoeveel je geeft.

Duivelsklauw heeft een paar dagen nodig om opgenomen te worden in het lichaam.
Als je vrijwel gelijk de onderhoudsdosis geeft duurt het langer voordat je resultaat mag verwachten.

Normaliter ben je al snel enkele dagen tot een week verder, met 3 dagen hogere dosering.

Weet je hoeveel je paardje weegt?

In ieder geval sterkte!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:05

Waarom zou verder onderzoek geen nut hebben, welke dingen zijn er al uitgesloten?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 08:24

cissie schreef:
Een reactie op de vraag hoeveel je geeft.

Duivelsklauw heeft een paar dagen nodig om opgenomen te worden in het lichaam.
Als je vrijwel gelijk de onderhoudsdosis geeft duurt het langer voordat je resultaat mag verwachten.

Normaliter ben je al snel enkele dagen tot een week verder, met 3 dagen hogere dosering.

Weet je hoeveel je paardje weegt?

In ieder geval sterkte!

Owhh dat wist ik niet!
Ik weet niet precies hoeveel ze weegt maar ze heeft voor 350kg de loxicom gehad.

@marleen_usar
Er is niks uitgesloten, (of nja het zit iig niet in de rug ofzo daar is ook naar gekeken) maar gezien het feit dat ze dit al goed heel lang kan hebben want 'zo loopt ie altijd al' is de kans heel klein dat het een kleinigheidje is. Lijkt mij, lijkt de DA.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:27

Het kan eigenlijk nog steeds van alles zijn in mijn ogen.

Mijn pony liep bijvoorbeeld ook niet 100% rad maar ook niet echt kreupel en was ook lui en lusteloos kwa beweging. Die bleek na jaren onderzoek al jaren met een zware peesblessure te lopen die ook niet meer goed gekomen is.
Een andere pony die ik ken liep er eigenlijk hetzelfde bij en daarbij bleek een allergie voor bepaalde voeding die hij al jaren kreeg.

Ik vind dat je echt je best wel doet, irriteer me alleen behoorlijk aan je ouders.. ik heb nu ruim 10 jaar zelf pony's gehad en alle kosten op mezelf genomen maar zodra beestje echt naar de dierenarts moest en ik dat niet kon betalen hebben mijn ouders altijd bijgesprongen. Verschil is misschien dat mijn ouders ook een hart voor dieren hebben en een beest niet met pijn willen laten doorlopen.. -O-

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 09:34

anne_bento schreef:

Mijn pony liep bijvoorbeeld ook niet 100% rad maar ook niet echt kreupel en was ook lui en lusteloos kwa beweging. Die bleek na jaren onderzoek al jaren met een zware peesblessure te lopen die ook niet meer goed gekomen is.
Een andere pony die ik ken liep er eigenlijk hetzelfde bij en daarbij bleek een allergie voor bepaalde voeding die hij al jaren kreeg.

Ik vind dat je echt je best wel doet, irriteer me alleen behoorlijk aan je ouders.. ik heb nu ruim 10 jaar zelf pony's gehad en alle kosten op mezelf genomen maar zodra beestje echt naar de dierenarts moest en ik dat niet kon betalen hebben mijn ouders altijd bijgesprongen. Verschil is misschien dat mijn ouders ook een hart voor dieren hebben en een beest niet met pijn willen laten doorlopen.. -O-

Ja maar het kan toch niet iets simpels als een allergie zijn als ze 3 van de 4 benen slecht uit het kreupelheidsonderzoek kwamen? Of nouja, 2 slecht en 1 zwak

Ik denk trouwens dat ik nog even wacht met het bellen van DA gezien wat cissie zei over de werking van de duivelsklauw.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:00

xBontfire schreef:
Ze heeft nooit echt kreupel gelopen, maar ook niet echt rad.

Dat hoor ik vaker mensen zeggen, mijn paard loopt niet echt rad maar is ook niet echt kreupel.
Maar niet rad is dus gewoon kreupel.

Overigens ben ik nog nooit een DA tegen gekomen die geen diagnose wil stellen als je erom vraagt.
Een DA die - zonder dat er een diagnose is gesteld, dus zonder dat ie weet wat er aan de hand is - zegt dat je pony "nog een jaar of twee" mee kan en meer niet ben ik al helemaal nooit tegen gekomen.
Ik ben echt nog nooit een DA tegen gekomen die zegt onderzoek maar niet verder want er is toch niets meer aan te doen en een prognose geeft zonder diagnose.
Ik begin eerlijk gezegd erg te twijfelen het hele verhaal of in ieder geval een deel van het verhaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:07

xBontfire schreef:
Ja maar het kan toch niet iets simpels als een allergie zijn als ze 3 van de 4 benen slecht uit het kreupelheidsonderzoek kwamen? Of nouja, 2 slecht en 1 zwak

Ik denk trouwens dat ik nog even wacht met het bellen van DA gezien wat cissie zei over de werking van de duivelsklauw.

Nee ik geloof ook niet in iets heel kleins, maar het wil niet zeggen dat je pony niet behandeld kan worden.
Als je pony bijvoorbeeld spat heeft kan spatbeslag verlichting brengen.
En als je uberhaupt nog iets zou willen onderzoeken zou ik geen pijnstilling geven.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:12

Nou mijn excuses maar mijn DA kent mijn pony langer als vandaag en als zij mij zegt dat verder onderzoek niet onwijs veel zin heeft dan geloof ik haar hierin. Misschien ga ik daar een domme fout in, maar ik vind het ook vreemd dat de mensen bij mij op stal die haar ook al langer kennen het wel met me eens zijn qua stappen die ik onderneem en dat er op bokt gehamerd blijft worden op dat verder onderzoek doen?
Ik vind de informatie op dit forum echt heel fijn en ik vind het ook fijn dat er mensen serieus geïnteresseerd zijn in mijn situatie en willen meedenken e.d maar ik weet zo ook niet meer wie ik moet geloven en wat wijsheid is. Snap je wat ik bedoel? Ik mag er toch wel vanuit gaan dat mijn DA gelijk heeft? Of is dat een heel gek iets om te doen?

Op stal vertelde iemand mij (ik weet niet of het haar pony was of die van iemand anders) over een pony die ook spat had en die moest injectie's krijgen in het gewricht voor €200,- per keer. Die DA had ook gezegd, hoeveel is die pony nou waard? Want €200,- p.m is gewoon niet te overzien.

Waarom geen pijnstilling als ik nog wil onderzoeken? Ik neem aan dat je bedoelt dat ze dan anders kan reageren met buigproeven of uitverdoven o.i.d? Of bedoel je het ook voor andere onderzoeken?

Mag ik vragen wat je bedoelt met dat je begint te twijfelen aan het verhaal?

edit: mijn excuses als dit bericht kort door de bocht overkomt, ik weet soms ook niet meer zo goed wat ik nog moet zeggen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:16

xBontfire schreef:
anne_bento schreef:

Was meer als voorbeeld dat het alles kan zijn. In dit geval zou ik laten uitverdoven, en daarna foto's en scans. Ik vond het bij mijn pony best meevallen wat dat kostte maar goed, was ook verzekerd dus dan valt het al gauw mee.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:30

Probeer je eens voor te stellen dat je in de schoenen staat van TS. Een aantal bokkers kan wel zeggen je moet verder gaan. Ik vermoed dat TS dat ook wel wil als de DA dat aangeeft. Echter zowel DA als TS weten de reactie van de ouders van TS. Dan moet je helaas roeien met de riemen die je hebt, en daarin kan ik alleen maar zeggen je doet het super meis! Dus blijf updaten!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 10:42

anne_bento schreef:
xBontfire schreef:

Was meer als voorbeeld dat het alles kan zijn. In dit geval zou ik laten uitverdoven, en daarna foto's en scans. Ik vond het bij mijn pony best meevallen wat dat kostte maar goed, was ook verzekerd dus dan valt het al gauw mee.

Oh haha, oeps sorry :o
Kayela is ook verzekerd alleen niet voor de benen omdat de verzekering had natuurlijk allang gezien dat er iets niet deugde aan die benen. Máár dat is mij natuurlijk nooit verteld want dat vond die man 'sneu voor mij,' hier kwam ik echt pas een week geleden ofzo achter. Ik wist wel dat ze niet verzekerd was voor de benen, maar waarom??
Ik vind het trouwens ook zo dom en opmerkelijk dat ik haar toen door een andere DA heb laten keuren dan door mijn eigen DA. Tsja, mijn ouders hadden het toen zo geregeld en wist ik veel?
Ik begin toch een beetje het gevoel te krijgen dat ze ons voor de gek hebben gehouden met deze pony.

@smileydees
Dankjewel. :) Ik snap heus wel dat het goed bedoelt is van iedereen en dat ik niet zomaar moet opgeven e.d maar als de DA al zegt dat het niet zoveel zin heeft dan lukt het mij natuurlijk nooit om toestemming te krijgen van mijn ouders voor die onderzoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:43

Precies wat ik zeg. Ik ken geen DA die geen diagnose wil stellen of een prognose geeft (de pony heeft hooguit nog een jaar of 2) zonder diagnose. Ook een kreupele pony wordt (onbelast en in de wei) misschien nog wel dertig.
Ik geloof niet dat je DA heeft gezegd dat onderzoek niet onwijs veel zin heeft. Ik kan me wel voorstellen dat je DA heeft gezegd dat het vermoedelijk niet iets heel kleins zal zijn. Als er mogelijkheid is tot behandelen is dat bij artrose bijvoorbeeld inspuiten in combinatie met bijvoorbeeld speciaal beslag dan is het kostenplaatje mogelijk hoger dan de hele pony waard is. Dat lees ik ook in je laatste antwoord terug.
Dus als de pony geen cent meer mag kosten zeg dat dan gewoon en maak er niet een heel verhaal omheen.

Het is dus gewoon een kostenafweging. Maar er bestaat ook altijd nog een mogelijkheid - als je weet wat je pony heeft - dat je met misschien niet al te hoge kosten toch nog wat voor je pony kunt doen. Als je geen diagnose hebt kun je hem eigenlijk alleen nog op de wei zetten, maar waarom zou je dat doen? Je pony weet echt niet of hij nog een week een jaar, twee jaar of 10 jaar te leven heeft.

En idd, als je nog iets wil laten onderzoeken, dan moet je geen pijnstilling geven want dat vertekent het beeld. Ze laten dan niet of minder zien waar de pijn zit zodat je de pijnlocatie niet goed kunt bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:03

Je moet steeds met je dieren de afweging nemen of het financieel lukt. Toen mijn paard afgelopen winter ziek werd, was ik volop aan het sparen voor mijn droompaard. Dat spaargeld is zonder aarzelen gebruikt om mijn paard te helpen. 3 gewone dierenartsen en 3 bezoekjes aan de kliniek later, heb ik nog steeds geen diagnose, maar er is wel vanalles mis met hem. Normaal ging ik iemand zoeken om met mijn huidig paard te rijden, zodra ik er eentje bij had. Tja, dan kan hij nu ook blijven lopen zonder dat er nog iets mee gedaan kan worden. Nu is mijn situatie wel anders als die van TS, ik werk full time en doe zelf met mijn geld wat ik wil, al heb ik nu ook met mijn paard een grens gesteld, er volgt geen verder uitgebreid onderzoek.
Ik vind het knap hoe TS omgaat met de situatie, zo jong en vast zitten tussen 2 vuren en ik vind het een moedige beslissing van haar om haar pony niet verder te laten lijden als de duivelsklauw niet helpt. Er zijn tenslotte genoeg mensen met veel geld, die hun paard al lang hadden laten inslapen en nog niet de moeite zouden doen, die TS doet. Maar ja, zij zetten hun verhaal niet op bokt.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 11:25

@Babootje
Toch heeft de DA het echt gezegd.

En ik heb meerdere malen gezegd dat speciale beslagen e.d geen optie gaan worden, want ja dat is te duur. Dat betekend niet dat ze geen cent meer mag kosten, ik betaal nu toch zeker ook stalling? Dat kost toch ook niet 'geen cent.' En ja ik kan haar lekker op de weide zetten maar het is toch best wel cru om een kreupele pony op de weide te gooien? Op de weide heeft ie ook pijn hoor?

Het is inderdaad een kosten afweging ja, van mij, van mijn ouders etc. Ik héb geld, op de rekening, voor later als ik op mezelf ga wonen enzo. Zelf gespaard. Maar daar kan ik niet aankomen zonder toestemming van mijn ouders, dus ik moet dan wel met een heel mooi verhaal komen waarom ik haar persé nog wil onderzoeken. En dat verhaal is er niet als de kans zo groot is dat er niks aan te doen is, of als er alleen nog maar dure oplossingen zijn.

Daar mag jij je mening over hebben, als jij vind dat ik het verkeerd doe dan mag jij dat vinden.
Daarbij mag je ook geloven wat je zelf wilt, ik weet zelf wat de waarheid is en dat ik op dit moment niet meer als dit kan doen dus ik moet daar maar vrede mee hebben.

@SandraVerl
Dankjewel voor je reactie, ik begin zo langzamerhand echt het gevoel te krijgen dat ik alles fout zit te doen hier.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:39

Laat je niet ophitsen TS, je doet het prima. Jouw pony, jouw portemonnee. Laat anderen maar zoveel zeggen wat ze willen, het is nog altijd jouw geld waar jij rationeel moet mee omgaan. Wat een ander met zijn geld zou doen is zijn zaak. Ook over hoever je wil gaan en waar je de grens trekt; dat is jouw beslissing.

Over dierenartsen: mijn ervaring leert dat ze niet heiligmakend zijn. Je moet ook je eigen verstand en gevoel wat volgen. Onlangs nog van een vriendin gehoord, die had een DA laten komen voor haar pony die o.a. licht onregelmatig liep in draf. Die DA zei simpelweg dat geen verder onderzoek nodig was, dat je daar gerust kon mee rijden (geen wedstrijdpony, wordt gewoon heel recreatief gereden). Dan stel ik me toch vragen bij het diploma van die DA en zou k vriendelijk bedanken en desnoods een andere laten komen. Dit als voorbeeld dat je niet altijd klakkeloos het advies van een DA moet volgen, maar ook je eigen gezonde verstand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:27

TS, je zegt vanalles zonder te hebben uitgezocht of het zo is. Speciaal beslag, hoeft niet veel duurder te zijn dan gewoon beslag. Spatbeslag is alleen maar het binnendoor zetten (stand iets veranderen) dat je pony al verlichting zou geven als hij spat zou hebben. Of is een gewoon hoefijzer je al te duur?
Er is inderdaad een kans dat er niks aan te doen is. En dat er alleen maar dure oplossingen zijn. Maar er is ook een kans dat je met minder kosten al veel voor je pony kunt doen. Wil je hem die kans dan niet geven?

En wat is je pony nu? Is ie niet rad, licht kreupel of stokkreupel? Waarom zou je pony als hij niet rad is niet gewoon op de wei kunnen? Juist lekker voor hem. Stil zetten is in de regel bij de meeste blessures niet goed (behalve bij een breuk). Op de wei blijft ie wat in beweging en heb je er minder zorg en minder kosten aan en misschien knapt hij er ook nog wat van op.

Het maakt mij verder niet uit hoor. Het is inderdaad jouw pony en jouw portemonnee. Maar blijf wel eerlijk naar je pony toe. Als je paard te kreupel is om hem op de wei te zetten en je wil of kan er geen geld aan uitgeven om te kijken of je er wat aan kan doen, waarom laat je hem dan niet gewoon inslapen. Voor de pony maakt het niet uit. Die heeft geen toekomstperspectief. Of hij nog een week een jaar of 10 jaar leeft. Hij heeft er geen idee van. En niemand zal je dat kwalijk nemen. Sterker nog, het is misschien het beste wat je dan voor je pony kunt doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:24

als speciaal beslag al te duur is dan weet ik het niet meer...wens je veel wijsheid toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:57

TS, je doet echt niets fout. Je doet wat je moet doen met de middelen die je hebt. Kom op joh, ik ken niet veel 16 jarigen die al zo wel overwogen een beslissing kunnen nemen. Niemand hier staat in jou schoenen. Tuurlijk zou ik een aantal dingen anders doen met mijn paard, maar dat doe ik alleen maar omdat het kan. Moest ik minder middelen hebben, dan zou het voor mijn dier ook einde verhaal zijn hoor. Wij hebben ooit even voor de keuze gestaan of we nu wel of niet heupproteses zouden laten plaatsen bij onze pup. We kregen die vraag voor er foto's genomen hebben. Mijn partner zei toen ook dat hij zoveel geld niet wenste te spenderen. Uiteindelijk had de hond een neurologisch probleem, waarvoor we haar ook niet laten behandelen hebben (ze heeft een ongekende aandoening en zou enkel proefkonijn zijn), maar ze loopt hier nog wel vrolijk en pijnvrij rond.
Je zal altijd mensen hebben die jou beslissing maar raar vinden, laat dat over je heen gaan meis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:59

Ik vind ook niet dat de ts wat aangerekend kan worden. En ze is echt niet de enige die met een niet-rad paard door blijft rijden, ken er zoveel. Veel mensen weten niet beter helaas.
Ik vind dat je er alles aan doet ts, knap hoor!