[VOLG] paard op de sukkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Re: paard op de sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:43

Zoiets doet je hart even stilstaan, maar het is fijn dat de DA zich bij jullie beslissing neerlegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:46

Al heel de week hou ik mijn hart vast voor de eerste warmte. We hadden het oedeem eigenlijk goed onder controle en ik vond het zelfs wat geslonken, maar wat zou zijn lichaam vandaag doen.

Tja, ik vond dat hij tegen deze avond wel op een zwangere merrie leek, zucht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er zijn ook momenten dat ik echt niet zeker ben of hij nog pijnvrij is, het ene moment staat er een vrolijke snoet op ...

Afbeelding

Het andere moment vind ik dat hij nogal zorgelijk kijkt

Afbeelding

Maar we proberen wel om gewoon van mekaar te genieten en daar hoort een echte paardenkus bij
Afbeelding

Edit: ik hoop dat voor jullie de foto's niet op hun kop staan, bij mij is dat bij sommige wel het geval. Ik heb dit probleem enkel op bokt, geen idee hoe dat komt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:36

Foto's staan goed hoor. Moeilijk is dat hè, ook al ken je je paard goed, maar het inschatten of ze nou werkelijk pijn hebben.... Ik heb het mijn DA wel eens gevraagt en volgens hem leed lester toen niet.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:51

De foto ' s staan goed hoor.
Het is jammer dat de oedeem blijft en met warmte uitzet.
Het blijft moeilijk om te beslissen waar je goed aan doet. :(:) .
Konde ze maar praten, ja dan was alles wel veeeeeeeel makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:43

We hebben hier een woelige week achter de rug. Ik had nacht en zag Bacardi enkel 's morgens en 's avonds even, maar had de indruk dat hij vrij onrustig was. Veel ijsberen en regelmatig roepen en ik zag hem ook regelmatig naar zijn buik stampen. Eten en mesten ging goed, dus ik was zeker dat hij geen koliek had. Aangezien het nu warmer is en er 's avonds opnieuw steekbeesten zijn, vind ik dat gedrag niet abnormaal als het alleen tegen valavond is, maar als ik tijdens de dag uit mijn bed kwam, vond ik hem ook niet erg rustig. Volgens vriendlief was er echter niets aan de hand en zag ik spoken. Gisterenavond waren onze buren op visite en ik vroeg aan mijn buurvrouw of zij afgelopen week iets abnormaals aan Bacardi had gezien. Blijkt dat zij hem oo abnormaal onrustig vonden tot gisteren. Meneer heeft de eerste warmte dus niet goed verdragen en net nu hij opnieuw beter is, gaan wederom naar de 20°.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:59

Staan ze bij jou 24/7 buiten of deels binnen? Hier staan ze in de zomer 24/7 buiten en in de winter 'snachts binnen, ik had met lester het idee dat ondanks de warmte het 24/7 rond kunnen lopen juist heel goed was ondanks de warmte.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:05

He he vervelend.
Hij geeft wel aan dat hij die warmte niet kan verdragen.
Heel lastige situatie.
Vooral nu we de zomer in gaan.
Jammer om dat te vernemen.
Sterkte met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:28

barbar schreef:
Staan ze bij jou 24/7 buiten of deels binnen? Hier staan ze in de zomer 24/7 buiten en in de winter 'snachts binnen, ik had met lester het idee dat ondanks de warmte het 24/7 rond kunnen lopen juist heel goed was ondanks de warmte.

Ik kan mijn mannen niet vast zetten op stal, ze kiezen dus zelf waar ze staan. Vroeger zag ik Bacardi regelmatig een sprintje trekken, maar dat is er al lang niet meer bij. De laatste tijd komt hij ook in stap naar zijn stal als ik eten ga geven, meestal moet ik hem zelfs roepen en dat was ooit ook anders. Gisteren kwam hij nog eens op een drafje naar binnen, wat ff een opluchting was omdat je dan weet dat hij zich een beetje beter voelt.
Maar ik moet wel toegeven dat Bacardi nooit echt heel tuc geweest is op warmer weer, zodra het warmer wordt, kruipt hij over dag regelmatig een paar uur op stal en gaat hij enkel naar buiten om zijn hooi te eten. Vooral na de middag vindt je hem amper buiten. Op ons vorig adres kon ik hem in de zomer met moeite een uurtje op gras houden (ze konden in onze tuin voor we deze hadden aangelegd) en dan liep hij ook gewoon naar stal.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:49

Ok dus hij kan dus sowieso altijd rondlopen, das iig wel fijn. De warme dagen zijn afwachten, miss kan je het meerdere keren per dag koelen? Al zou ik niet weten waar omdat naar ik begrijp het wat dieper zit dan bij lester.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:20

barbar schreef:
Ok dus hij kan dus sowieso altijd rondlopen, das iig wel fijn. De warme dagen zijn afwachten, miss kan je het meerdere keren per dag koelen? Al zou ik niet weten waar omdat naar ik begrijp het wat dieper zit dan bij lester.

Koelen heb ik zeker al overwogen. Ik dacht eerst aan koeling gel, maar doordat hij vorig jaar plots allergisch reageerde op zijn anti vliegengel, durf ik niets te smeren.
En verklaar me nu maar gek, maar ik heb dus nog nooit met een tuinslang op hem gespoten en weet echt niet hoe hij daarop gaat reageren. Als ik vliegenspray wil spuiten, dan trekt hij bijna mijn arm uit de kom, daarom heb ik dus gel. Een natte spons, dat verdraagd hij prima, maar ik moet het niet wagen om een emmer water over zijn rug te zwieren. Inpakken met ijs, dat zou hij nog toelaten, maar vindt maar eens een manier om een paard met coldpacks in te pakken.
Al stel ik me wel de vraag hoeveel nut het gaat hebben. De DA vond het in januari al raar dat hij zo vol oedeem zat, net omdat het toen koud was. Nu ja, emmer en spons zullen zeker wel aangewend worden, ik moet wel iets doen om hem te helpen.
Ik heb vanavond wel gemerkt dat hij, door het goede weer, meer vocht had als vanmorgen. Voor ik ging werken, zag ik rechts duidelijk zijn ribben en nu ligt er een laagje op (links zit er al langer een laag op zijn ribben). Vet dat de ribben bedekt komt er niet op 9 uur bij, allé dat denk ik toch.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:35

Nee dat lijkt me ook niet, dat er in 9 uur een laag vet op komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:29

Zonnetje schijnt heerlijk en ik heb een weekje verlof. Vandaag is mijn 1ste dag thuis en geniet ik vooral van mijn paardjes. Helaas ligt Macho ook even in de prullenbak. Meneer kan niet tegen stof en laat er nu net een boom (soort den) het nodig vinden om mega veel stuifmeel te produceren. Gevolg, de kleine man loopt te piepen en krijgt regelmatig een hoestbui. Deze voormiddag was het zwaarst voor hem, nu lijkt hij beter. Als hij morgen nog piept, kan hij ook aan de medicatie, zucht. We hebben ook nog eens foto's genomen, of beter, alweer. Als ik verzwijg dat hij ruin is, kan ik onderhand een topic openen in het dikkenbuiken gedeelte van bokt. Ben trouwens niet erg zeker wat ik van de blik in zijn ogen moet denken, maar dat hij nog niet wil opgeven, dat laat hij zeer duidelijk voelen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:09

Hij heeft veel vocht zitten.
Hij ziet er n beetje opgeblazen uit.

Ik hoop dat je hem stabiel kunt houden.
Hij oogt niet ziek op de foto.

Ach nu de kleine man ook nog ziek.
Gelukkig weet je wel waar het aan ligt.
Ik hoop dat de boom snel klaar is met zijn stuifmeel.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:20

Il vind de blik in zijn ogen niet alarmerend. Vreselijk dat je andere paardje nu ook ziek is, ik hoop dat hij er snel weer bovenop komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:04

Dat Macho nu zoveel last heeft van zijn adem, vind ik sneu voor hem (en voor de buren die 's nachts de kleine man horen hoesten), maar dat krijg ik wel weer in orde. Vorig jaar was die boom niet zo aktief, maar nu is ie vreselijk. Ik heb vandaag veel bij mijn mannen gezeten en ik voel het ook wel op mijn longen. Daarnet kwam er in ieder geval geen stuifmeel meer vrij, dus ik hoop dat we het ergste gehad hebben.

Normaal heeft Bacardi een veel allertere blik, nu lijkt hij heel de dag te suffen. Het grasmachien van de buren kan hem nog wel tot een minuutje aktie verleiden, maar dan gaat hij opnieuw suffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:28

Waar een weekje verlof goed voor is!
Onze bloemboorden staan vol paardenbloemen, een lekkere snack voor de mannen dacht ik. En toen herinnerde ik me opeens dat paardenbloemen ook in de natuurgeneeskunde gebruikt worden. Ze blijken te werken bij lever en nierproblemen, zijn vochtafdrijvend en ontgiftend. Hmm, kan niet mis zijn, dus krijgen ze nu 2 keer per dag een grote emmer van het spul.
Vriendlief vindt het super, minder onkruid wieden voor hem en de paarden smullen ervan. Zo op het eerste zicht merk ik niet zo veel verschil, maar alle beetjes helpen denk ik dan.
Mijne pa heeft afgelopen dinsdag even bij Bacardi gestaan, hij had hem 2 maand niet gezien en is wel geschrokken. Hij vindt vooral dat mijne man op 2 maand oud geworden is, stroef beweegt en vooral dat opgezwollen lichaam op de dunne beentjes is volgens hem een naar beeld. Bacardi kwam niet echt zijn snoepjes halen, terwijl hij heel goed weet dat hij van mijne pa altijd wat lekkers krijgt. Niet omdat zijn eetlust minder is, ik heb meer de indruk dat hij liever met rust gelaten wil worden en genoeg heeft aan het gezelschap van zijn vertrouwde mensen.
En daarmee zit ik dan ook met mijn handen in mijn haar voor volgend weekend. We krijgen een stel pubers op visite en de oudste is gek van mijn paarden. Alleen is ze absoluut niet goed in het lezen van een paard. Ik zeg al jaren dat Bacardi niet van borstelen en tutten houdt, toch eindigd mijn man ieder bezoek met vlechten in zijn manen. Hij is altijd een echte heer geweest en onderging dan ook alles gelaten. Nu hij ziek is, wordt hij minder en minder galant. Vreemde mensen in zijn paddock moeten opzij of hij loopt er gewoon tegen (zeker als het kinderen zijn). En hij heeft ook plekken waar je hem absoluut niet meer mag aanraken. Zijn ongenoegen laat hij eerst heel subtiel merken en als je dan verder doet, dan dreigt hij met schoppen (heeft hij vroeger nooit gedaan). Ik hoop dat de jongedame nu eindelijk wel naar me luistert en deze keer niet eigenzinnig haar ding doet.

Macho voelt zich alvast beter. Hij heeft nu enkel nog een hoestbui als hij zelf in het zand gaat rollen, maar verder klinken zijn longen zuiver, oef. Moet wel zeggen dat die boom vreselijk stuifmeel heeft, ik ben normaal voor niets allergisch, maar nu had ik er toch ook last van.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 13:37

Miss niet leuk maar het lijkt me voor je paard beter om dat hele bezoekje af te zeggen. Jij kan het er nu niet bij hebben, maar je paard al helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:00

barbar schreef:
Miss niet leuk maar het lijkt me voor je paard beter om dat hele bezoekje af te zeggen. Jij kan het er nu niet bij hebben, maar je paard al helemaal niet.

Oh, wat zou ik graag je raad opvolgen, maar helaas kan ik niet in mijn uppie beslissen dat het bezoek niet door kan gaan.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 15:55

Gewoon zeggen en uitleggen dat Bacardi ziek is en daardoor niet aangeraakt wil worden.
Daar zal het bezoek toch begrip voor hebben.

Hoe is het de afgelopen dagen gegaan met de zon?
Heeft hij nu meer last van oedeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:30

Ik heb de afgelopen dagen 2 emmers paardenbloem per dag bij gegeven, omdat het ook een vochtafdrijvende plant is. Het ene moment heb ik de indruk dat hij niet extra opgezwollen is, op een ander moment vind ik hem weer wel meer opgeblazen. Volgens mij raakt hij wel nog meer spieren kwijt. Vind zijn buik op,de foto's van vandaag wel wat dikker als die van een paar dagen terug. Zal ze hier even plaatsten.

Genieten in het zonnetje, waarbij zijn buik al op valt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Of spelen met zijn vriendje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bijna geen spiertje meer te vinden op nek en schouder :-(

Afbeelding
Afbeelding

Dikke buik, zonder veulen

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zijn koker, die wel veel minder gezwollen is

Afbeelding

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:59

Ach arme Bacardi, lekker met rust laten. Lijkt mij zelfs gevaarlijk als ik jouw verhaal zo lees, om fanatiek penny bezoek toe te laten.

Naast de paardenbloem kan je ook kleefkruid voeren, werkt ook vocht afdrijvend. Groeit nu vollop! Meestal als je paard het graag eet doet het ze goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:31

Weidebloem schreef:
Ach arme Bacardi, lekker met rust laten. Lijkt mij zelfs gevaarlijk als ik jouw verhaal zo lees, om fanatiek penny bezoek toe te laten.

Naast de paardenbloem kan je ook kleefkruid voeren, werkt ook vocht afdrijvend. Groeit nu vollop! Meestal als je paard het graag eet doet het ze goed.

Kleefkruid? :)* Bedankt voor de tip! Ik ga er zeker naar op zoek. :j

Ik weet eigenlijk niet of ik hem nog met andere mensen kan vertrouwen. Tot hiertoe blijft zijn protest naar mij toe bij wegstappen, zwiepen met zijn staart, een rilling zoals bij het wegjagen van insecten en als het te ver gaat, tilt hij het achterbeen aan de andere zijde op. Maaar, ik heb onlangs toch ondervonden, dat hij bij mij het achterbeen aan de kant waar ik stond uit protest even op tilde (heeft hij in de 11 jaar dat hij bij mij is nog nooit gedaan), ik wil echt niet weten wat hij doet bij mensen waar hij geen respect voor heeft.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:50

Kleefkruid geef ik ook altijd aan mijn paard.
Het is nu de tijd ervoor dat het groeit.
Kleefkruid werkt ook bloedzuiverend.
Voert afvalstoffen af.

Hij is erg arm in zijn bespiering inderdaad en het rare is dat hij een opgeblazen buik heeft.
Zijn koker is wel een heel stuk geslonken.
Sorry dat ik het zeg maar hij ziet er een beetje down uit op de foto's. Gewoon zijn houding, oortjes e.d zelfs zijn vriendje is te veel op dit moment . Zo lijkt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:25

joey2010 schreef:
Kleefkruid geef ik ook altijd aan mijn paard.
Het is nu de tijd ervoor dat het groeit.
Kleefkruid werkt ook bloedzuiverend.
Voert afvalstoffen af.

Hij is erg arm in zijn bespiering inderdaad en het rare is dat hij een opgeblazen buik heeft.
Zijn koker is wel een heel stuk geslonken.
Sorry dat ik het zeg maar hij ziet er een beetje down uit op de foto's. Gewoon zijn houding, oortjes e.d zelfs zijn vriendje is te veel op dit moment . Zo lijkt het wel.

Hmm, ik snap wat je wil zeggen, denk zelfs dat ik, wat jij nu zegt, begin deze week bedoelde toen ik zei,dat de blik in zijn ogen mij niet aan stond. Naar mijn gevoel zitten we echt op de wip nu, of hij stabiliseerd en we kunnen weer verder, of hij gaat bergaf. Bacardi is slim genoeg volgens mij om dat zelf ook te voelen.
Vorige winter, voor ik mijn huidige DA had, was hij aan het opgeven en die gelatenheid heeft hij op dit moment nog niet. Ik merk wel dat hij, alhoewel hij niet komt knuffelen, niet graag alleen is. Ben ik buiten, dan zoekt hij contact tot ik bij hem sta (om me vervolgens gewoon te negeren tot ik weg ga).
Vandaar dat ik hem vanaf nu echt wil afschermen voor te veel aandacht van buitenaf, denk niet dat hij daar nog echt het geduld voor heeft.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:06

Hoe is het met bacardi?