Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LovingTweety

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:48

Wij hebben in de schuilstal geen bodembedekking.

Sinds een week ben ik begonnen met de drainage kuur van de groene os. Ik heb wel het idee dat het al rustiger aan het worden is. Wassen doe ik ook nog maar 1, maximaal 2 keer per week. Heb sinds gister ook badedas classic gehaald dus wanneer ik nu moet wassen zal ik die pakken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:50

Wij hebben nu 24/7 weidegang. In de stal deze winter ging het erg slecht. Nu op de wei veel beter. Als ik het red ga ik vandaag badedas halen. Heb alleen die grote fles classic "(zonder doosje) maar die is niet goed toch?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:45

friesam schreef:
Wij hebben nu 24/7 weidegang. In de stal deze winter ging het erg slecht. Nu op de wei veel beter. Als ik het red ga ik vandaag badedas halen. Heb alleen die grote fles classic "(zonder doosje) maar die is niet goed toch?

Die is ook goed maar minder geconcentreerd en minder krachtig. Die gebruik ik zelf overigens wel om mijn eigen wondjes en plekjes te ontsmetten, je zou het gewoon kunnen proberen.
De andere is dus geconcentreerder en dan krijg je ook sterker het vochtregulerende effect van de tamme kastanje, dat het been echt dunner wordt als je het 10 minuten in laat trekken.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:28

Ik ga dat ook kopen ik ben wel benieuwd, mega goede tip.
Gebruikt ook iemand Zink zwavel pasta ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 15:34

Lonan schreef:
Ik ga dat ook kopen ik ben wel benieuwd, mega goede tip.
Gebruikt ook iemand Zink zwavel pasta ?

Ik gebruikte het vroeger regelmatig MSM zwavel zalf toen mijn nog jongere paard in de opfok stond en zijn benen onder de gigamok zaten, dan smeerde ik het ruim in zelfs over de modder heen soms en dan kwam ik een paar dagen later en dan waren zijn benen vaak zo onwijs opgeknapt al en soms zelfs al min of meer schoon. Ongelovelijk spul en geeft een fijne beschermlaag bij mok, weet niet of het ook handig is bij cpl..

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 08:26

Ik heb iets nieuws meegekregen van de paardenshop bij ons in de buurt. Iets ontsmettend blijkbaar dat nog mensen gebruiken op hun trekpaard. Ben even de naam kwijt , het is een bruin goedje dat mega stinkt maar zijn sokken hebben nog nooit zo hard geblonken :p en de vliegen blijven ook weg..

En ik ben helemaal overtuigd van die lymfedrainage , nu na de tweede keer zie je echt een ander paard. Hij staat feller , fierder en voelt zich duidelijk beter in zen vel. Zijn benen waren na de eerste behandeling al een pak minder gezwollen en blijven nu mooi zonder zwelling. Zelfs zijn vacht is precies beter .. Hij blonk echt ongelofelijk..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:31

Dat klinkt wel goed zeg!
Hoe veel kost zo'n behandeling eigenlijk, als ik vragen mag?
Lijkt me trouwens erg leuk om zelf zo'n cursus te gaan volgen een keertje. Alleen jammer dat zo'n dingen altijd zo ver weg zijn voor mij.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:45

Fijn om te horen Kitsu! :D Daar doen we het voor :j

Ik heb je een pb gestuurd 8nnemiek :) .

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:23

Weten jullie iets over de erfelijkheid van CPL? Fries heeft papieren dus ouders bekend, maar natuurlijk niks bekend over CPL.
Fries heeft al veel veulens gehad en staat bij ons zich niet heel nuttig te maken en reageert met ritjes erg heftig op veulens, graag zou ik haar laten dekken maar alleen als dit verantwoord is en wil het veulen houden dus niet voor t geld fokken. Veearts zegt dat t moeten kunnen qua gezondheid maar ik zit niet op een ukkie met CPL te wachten.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:29

CPL is volgens mij wel erfelijk, voor mij een reden niet meer te fokken met mijn merrie,ook niet voor mezelf, wil na haar niet nog een paardje hebben met zoveel zorgen...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:37

puur schreef:
CPL is volgens mij wel erfelijk, voor mij een reden niet meer te fokken met mijn merrie,ook niet voor mezelf, wil na haar niet nog een paardje hebben met zoveel zorgen...

Inderdaad! Dat wil ik dus ook niet. Wil al jaren een kruising Fjord x Fries. Nu heb ik per toeval een Friese merrie met een top karakter. Maar zit niet op een zorgen ukkie te wachten. Haar veulen hebben we verkocht naar Engeland dus daar zal ik wel nooit meer iets van horen. Was een volle Fries. Veulen liep er al bij toen de Fries bij ons kwam.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:39

En kun je ook niet in contact komen met eigenaren van eerdere veulens om te zien of zij last hebben ergens van?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:50

8nnemiek schreef:
En kun je ook niet in contact komen met eigenaren van eerdere veulens om te zien of zij last hebben ergens van?

Dat is wel een goeie!
Zal vanavond haar papier en afstamming eens opsnorren en een oproepje op bokt en (en misschien bij het Friese stamboek??)

Zouden ook eigenlijk oudere nakomelingen moeten zijn, die naar Engeland is zal nu 2,5 zijn daar is waarschijnlijk nog niks aan te zien.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 11:41

Vandaag 3de behandeling met lymfedrainage. Eindigde mooi met na het stappen in galop naar de stal te vliegen haha

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:29

Hier het idee dat drainage compositum begint te werken. Week niet gewassen. Ze staat nu met badedas ingesopte beentjes, zo eens uitspoelen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:27

Ik zou niet willen fokken met een paard of een dier wat iets heeft. Zo heb ik een hondje laten castreren omdat hij dus een verkeerd knietje heeft. Ook erfelijk. Net als tandjes die niet vanzelf wisselen enzo. Kleine dingen maar t komt wel terug in de pups. Net als bij paarden. Het komt echt terug. Maar goed als jij het niet doet doet een ander het wel. Dus als je toch besluit om een veulen te fokken, laat de nieuwe eigenaar dan wel gelijk weten dat de kans bestaat dat.... en hou er rekening mee met de keuze van de hengst. En er is geen hengstehouder die in zijn advertentie zet dat ie korsten of ribbels ed op zn benen heeft hoor! Ook is er geen jury op een keuring die zijn benen goed doorwoelt, dus informeer je goed!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:11

Mijn hoefsmid zegt dat de cpl niet echt doorgegeven worst mits je een com vrij paard neemt. Hij raad aan om bv een Belg te kruisen met een vlaams paard. Geeft mooie maten kruisingen door,met betere benen en minder behang

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:13

Van mijn tinker lopen er redelijk wat kinders rond. Geen idee of die er last van hebben.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:28

Duhelo schreef:
Mijn hoefsmid zegt dat de cpl niet echt doorgegeven worst mits je een com vrij paard neemt. Hij raad aan om bv een Belg te kruisen met een vlaams paard. Geeft mooie maten kruisingen door,met betere benen en minder behang

Dat kan ik me inderdaad voorstellen.
Ik was al aan het kijken voor een smallere hengst op mijn tinker merrie (welsh cob oid), maar doordat de kans misschien er toch nog een beetje is en omdat mijn merrie niet in optimale gezondheid is, heb ik ervoor gekozen om het niet meer te doen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:53

LovingTweety schreef:
Van mijn tinker lopen er redelijk wat kinders rond. Geen idee of die er last van hebben.

Zou ik persoonlijk wel willen weten. Kijk je kan er niets meer aan doen of veranderen. Maar voor je eigen gevoel.
Ik zou er mee aan de gang gaan om het een beetje uit te zoeken.
Op kruisingen zitten veel mensen niet te wachten. Kan mooi zijn en gunstig maar als je een fries wil, wil je een fries en geen merens, wil je een tink wil je dat en geen kruising met??? weet niet. Moeilijk

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:08

pipo schreef:
LovingTweety schreef:

Zou ik persoonlijk wel willen weten. Kijk je kan er niets meer aan doen of veranderen. Maar voor je eigen gevoel.
Op kruisingen zitten veel mensen niet te wachten. Kan mooi zijn en gunstig maar als je een fries wil, wil je een fries en geen merens, wil je een tink wil je dat en geen kruising met??? weet niet. Moeilijk

het gesprek met mijn hoefsmid ging specifiek over een gebruikspaard voor mezelf. Niet bedoeld om te verkopen, maar een goed stevig koel paard, met uithouding (wat mijn jongste belg wat tekort komt, die oudste kan een hele dag doorkachelen) en sterker beenwerk, die ook geschikter zou kunnen zijn op dressuurmatig gebied. (ik wil geen grand prix's gaan rijden, maar ik wil ze toch wel elektrisch,nageeflijk, en meer aankunnen dan wat ik aankan, kwestie dat het niet saai wordt)

voor de verkoop zou ik ook nooit een kruising fokken (en voor mezelf twijfel ik ook eigenlijk. Kruising is leuk kwa gebruikspaard, maar verliest toch zijn charme)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:22

Ik heb geen hekel aan kruisingen, lopen er hier redelijk wat rond haha. Maar fokken zou ik dus aan anderen overlaten of in het ras blijven. Je weet nooit of het veulen dat je fokt ook bij jou past. Dus een veulen voor jezelf fokken is ook moeilijk. Ik heb maart een tinkermerrie binnen gekregen net geimporteerd broodmager en hoogdrachtig. Ma geen papieren, veulen dus ook niet. Veulen ziet er geweldig uit en ik ga dus ook naar de keuring 26 juli. Gewoon om mam en veulen te laten zien.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:47

Duhelo schreef:
pipo schreef:

het gesprek met mijn hoefsmid ging specifiek over een gebruikspaard voor mezelf. Niet bedoeld om te verkopen, maar een goed stevig koel paard, met uithouding (wat mijn jongste belg wat tekort komt, die oudste kan een hele dag doorkachelen) en sterker beenwerk, die ook geschikter zou kunnen zijn op dressuurmatig gebied. (ik wil geen grand prix's gaan rijden, maar ik wil ze toch wel elektrisch,nageeflijk, en meer aankunnen dan wat ik aankan, kwestie dat het niet saai wordt)

voor de verkoop zou ik ook nooit een kruising fokken (en voor mezelf twijfel ik ook eigenlijk. Kruising is leuk kwa gebruikspaard, maar verliest toch zijn charme)

Ja Duhelo, ik had inderdaad precies hetzelfde idee! Maar ik ga na mijn merrie (dat duurt nog zeker 20 jaar, eerder kan ik niet zonder haar :Y) ) op zoek naar een 'vers' paard en dus geen zelf gefokt veulen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:20

pipo schreef:
LovingTweety schreef:

Ik fok er niet mee, ook nooit gedaan dus voor mij heeft het geen meerwaarde. Ik weet 1 van haar kinders te vinden (eigenaar had eerst Mo en nu haar zoon gehouden) en die heeft er volgens mij geen last van.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 05:50

Okee, maar zou wel een mooie insteek zijn om te kijken of en hoe zoiets vererft. ;)