Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

visser3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:32

Mist schreef:
Visser; van mij ook veel sterkte toegewenst ;(

kan iemand zien of dit die zaadjes zijn ? In de wei kan ik ze (gelukkig niet vinden) maar naast de (inmiddels vermoorde boom) van de buren wel

[ Afbeelding ]

Ja dat zijn inderdaad de zaadjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:37

BianCatjee schreef:
ohjajoh6: hoe gaat het nu met haar?

Thanks for asking! Ik zag vanochtend nog niet echt verbetering en heb dan ook overlegd met de DA, maar toen ik dus vanmiddag weer aankwam (had tussendoor zelf afspraak ziekenhuis) keek ze een stuk beter uit haar ogen en rommelde het voor het eerst niet continue meer... Was maar wat blij eigenlijk, want ik ben serieus uitgeput, na 2 slapeloze, waak nachten, incl. al het andere gezeik er nog eens bij, mijn rechteroog kijkt op moment echt in mijn linkerbroekzak, dus ga ik van een goede nachtrust uit voor ons alle 3 en droom ik van een morgen gezond weer op...

joyfordogs

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 18:57

ehm, hoeveel nachten moet het vriezen, wil het weer enigzinds veilig zijn om paarden dichterbij de esdoorn te laten lopen?
weet iemand dat?
We hebben 1 stuk paddock afgesloten, daar ligt nu veel blad, dat gaan we voor die tijd weghalen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:00

Daar is nog niets over bekend joyfordogs. Ik zou toch maar erg oppassen, die van Tjady werd in december ziek als ik het me goed herinner, toen was er vast ook al wel nachtvorst geweest. Ze hebben er dus nog geen odnerzoek naar gedaan hoe het gif weer afneemt. En als je bedenkt dat er ook in het voorjaar gevallen van AM zijn, zou ik echt voorzichtig zijn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:25

ik doe nog niets, maar heb al geregeld gehoord over vorst en dat het risico dan weg of verkleind is.
Bovendien is het nu voor 99% zeker dat we hier de niet gevaarlijke esdoorn hebben, die 1% maakt dat ik nog erg voorzichtig ben.
Tevens lees ik nagenoeg overal, dat het op de wei voorkomt, hier komen ze niet op de wei nu. alleen op een grote paddock, een pad van zo'n 200 meter en een stukje bos. hele dag altijd stro aanwezig en een groot deel van de dag, ook hooi, zeker nu het kouder is geworden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 19:48

Klopt, het was bij mij half december.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 20:13

Is er verschil in types Esdoorn? Dat de een gevaarlijker is dan de ander? Want ik kwam er tot mijn schrik gister achter dat zowat alle bomen rond de weides Esdoornen zijn!! Maar de kudde loopt hier al jaren. Liggen ook wel eens bladen of helicoptertjes in de waterbak. Ik schrok me dood. Maar eens overleggen met de staleigenaar wat we kunnen doen..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:57

Verwar ze niet met lindes. Hebben wij ook eens gedaan. Heeft ook een blad als esdoorn er zitten ook zaden in. Linde kan geen kwaad.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:03

Lindes hebben een ander blad en andere zaden, ik vind ze totaal niet op elkaar lijken.

Welke esdoorn is volgens jou niet gevaarlijk, joyfordogs?
Dat de vorst het minder gevaarlijk maakt, is volgens mij ook niet duidelijk, het kan ook komen doordat in die tijd de bladeren en zaden minder aantrekkelijk zijn geworden.
Bij mij eten ze nu ook al een tijdje geen blad meer, alleen toen ze net van de boom kwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:15

Maar dat ze de bladen en zaden niet meer eten, verklaart dan niet dat ze dus in de lente weer kans op AM kunnen maken, dan valt er tenslotte geen blad van de bomen, dan moeten die gevaarlijke schimmels toch in je weiland zitten? Wat mij doet vermoeden dat dit soort weilanden dan eigenlijk altijd gevaarlijk zijn...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:20

Ja, daarom blijft het maar vaag vind ik.
Ze zeggen ook dat het waarschijnlijk niet door de schimmel komt maar dat de stof die in de balderen/zaden zitten zelf giftig zijn.
Maar bij paarden op de paddock hoor je het niet volgens mij, alleen op gras?
En dat vraag ik me dus ook af, of zo'n weiland dan niet altijd een risico is..en dan heb je nog het resistentie verhaal.
Er zijn best veel tegenstrijdigheden.

*edit* mijne staan ook op de paddock.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:50

Mirandafuego, ik heb wel gelezen dat in het voorjaar als de temperaturen weer stijgen de gifstoffen van het schimmel vrijkomt.
Het blijft een vaag gebeuren. Ik zelf heb het gevoel dat alle factoren op een bepaalde manier afgestemd zijn op elkaar. Als een soort uurwerk, waar de raderen elkaar laten bewegen. Mijn dierenkliniek adviseerde het weiland 5 jaar niet te gebruiken en in de risico periode de paarden de eerste jaren binnen te houden. Af gelopen zomer is het weiland wel begraast. Ik heb de paarden nu wel buiten overdag, met onbeperkt ruwvoer en ze lopen dan in de zandpaddock. Er liggen geen bladeren in de paddock. Verder ligt mijn erf bezaaid met esdoornbladeren met schimmelvlekken. De paarden komen daar gelukkig niet bij in de buurt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:00

Als je 5 jaar je wei niet mag gebruiken (wat ze natuurlijk zeggen voor de zekerheid, niet omdat er iets bewezen is) dan helpt de vorst volgens die dierenkliniek dus niet om het veilig te maken.
En verder is het natuurlijk ook vaag waarom sommige paarden het wel krijgen en andere niet.
Jammer dat er niet wat meer duidelijkheid is.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:17

Ja zo is het ook. Ik weet niet of er gevallen bekend zijn waar er op op dezelfde plek bv na een of meerdere jaren opnieuw gevallen zijn geweest. Toen moest ik wel per direct alle paarden binnen halen. Ook de paarden op het perceel er naast. Ze kregen allemaal direct bloed onderzoek en preventief een infuus. Toen de bloedonderzoeken bekend waren, was alleen de mini niet goed en werd de dagen erna ook nog steeds behandeld. Hij heeft geen ziekteverschijnselen gehad.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:20

MirandaFuego schreef:
Lindes hebben een ander blad en andere zaden, ik vind ze totaal niet op elkaar lijken.

Welke esdoorn is volgens jou niet gevaarlijk, joyfordogs?
Dat de vorst het minder gevaarlijk maakt, is volgens mij ook niet duidelijk, het kan ook komen doordat in die tijd de bladeren en zaden minder aantrekkelijk zijn geworden.
Bij mij eten ze nu ook al een tijdje geen blad meer, alleen toen ze net van de boom kwamen.

als ik t goed onthouden heb. de Spaanse es.
ik houd t zekere voor t onzekere aan zonder hysterisch t doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:16

ik zal me maar niet aangesproken voelen, toch joyfordogs? }>

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:41

JFD, niet helemaal goed onthouden dus...

In principe kunnen alle soorten esdoorn giftige zaden hebben, per soort kan het zelfs verschillen per boom en per plaats en per jaar. Jonge paarden en oude paarden zijn sowieso het gevoeligst, paarden die ergens voor het eerst lopen hebben meer kans om ziek te worden dan paarden die er al jaren lopen. Er zijn dus heel wat factoren, ook een paddock zegt niets, onbeperkt ruwvoer niet, zelfs krachtvoer bijvoeren niet, als een paard de val krijgt op die bladen en zaden gaat het gewoon mis als je pech hebt.
Ik persoonlijk zou het risico gewoon nooit willen nemen totdat echt bekend is hoe en wat. Nu heb ik op dit moment makkelijk praten, onze paarden staan op een plek waar geen esdoorns te vinden zijn, maar als dat wel zo was dan zou ik er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de mijne er niet meer zou staan.

Zaden van een linde zien er overigens echt totaal anders uit, dat is een heel ander soort bolletje en die kleven op een heel andere manier. Er zit ook niet zo'n duidelijk vleugeltje aan, meer een steeltje. Blad is ook heel anders trouwens.
https://www.google.nl/search?q=Linde&ne ... 80&bih=792 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 00:52

Dank je jet en jullie mogen gerust weten dat ik 24 uur per dag met de paarden bezig ben, bij daglicht ben ik bij ze, heb heel de wei afgesloten, vind het wel heel zielig voor ze, want hoezo in your face, als het echt aan alle kanten om je heen, omringd is met groen, groen gras, zonder bomen (weilanden) en jij als paard staat weg te rotten op een klein poedersuiker, omdat jou wei als enige bedolven is onder lagen blad (esdoorn begint trouwens nu pas zijn blad te verliezen, word nog wat...), grote is trouwens nog steeds niet lekker, rommelt en zag haar vandaag toch weer naar buik trappen, geen zand in mest kunnen ontdekken...om werkelijk hele nachten als een idioot op zoek te zijn naar iets anders op internet, zonder resultaat overigens, word er serieus goed depressief van...

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 01:57

Ohjajoh heb je al advertenties gezet op boktmarkt, marktplaats etc, plaatselijke kerkblaadje? Er is toch vast wel n boer daar die een weitje voor je over heeft?! Sterkte ermee meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 02:46

niet geplaatst, pff ik kan niet eens een topic openen hier, zonder in verlegenheid te worden gebracht door een bepaald persoon hier, ik ga er vanuit dat als ik een advertentie plaats, dit niet anders zal zijn... Ik zoek ze wel allemaal, elke dag stuk voor stuk af...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 09:43

OJJ, ik snap je goed joh, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat je niet te vroeg op de wei moet gan zetten. Als er daardoor iets met ze gebeurt, vergeef je het je niet. Die ene die aldoor niet lekker is, heeft die anders meer beweging dan nu? Misschien moet je kijken of je met die een stukje langs de weg kan stappen om de boel wat meer aan de gang te houden? Een paar keer per dag, als je er toch zoveel bent en dan 10 minuten per keer ofzo? Beter nu op een klein stukje en goed de winter doorkomen, als straks geen paarden meer... Of je moet informeren of het mogelijk is om zaden en bladen te testen op het gif, misschien valt het bij jou mee?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:16

ohjajoh6 schreef:
ik zal me maar niet aangesproken voelen, toch joyfordogs? }>

neuh, wees gerust, voel me niet snel aangesproken :).
Ik probeer gewoon helderheid te vinden, wat niet helemaal lukt, omdat deze er gewoonweg niet is.
er heerst nu Rhino in de buurt, tsja, kan ik ook hysterisch over gaan doen, ik heb me verdiept in hoe de verspreiding gaat en zorg er voor dat de kans meer dan klein is dat het hier kan komen.
Om maar een voorbeeld te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:03

Jet schreef:
OJJ, ik snap je goed joh, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat je niet te vroeg op de wei moet gan zetten. Als er daardoor iets met ze gebeurt, vergeef je het je niet. Die ene die aldoor niet lekker is, heeft die anders meer beweging dan nu? Misschien moet je kijken of je met die een stukje langs de weg kan stappen om de boel wat meer aan de gang te houden? Een paar keer per dag, als je er toch zoveel bent en dan 10 minuten per keer ofzo? Beter nu op een klein stukje en goed de winter doorkomen, als straks geen paarden meer... Of je moet informeren of het mogelijk is om zaden en bladen te testen op het gif, misschien valt het bij jou mee?

Die van mij komen niet meer op de die wei, nooit niet meer; die ligt straks van achter tot voor vol met zaad en blad van esdoorns, met mijn hart, ga ik die er echt niet meer afkrijgen... En omdat die van mij er dus voor het eerst op staan en de 1 cushing heeft en de ander altijd wel snel gevoelig is met die maag/darmen bladiebla, geloof ik het wel, want je kan mij niet wijsmaken dat het gevaar met vriezen geweken is, als er zelfs gevallen in december zijn en ook in het voorjaar voor word gewaarschuwd, kan volgens mij niet anders dan dat het in het gras gaat zitten...

En wat grote betreft; ik ga ook steeds even met haar wandelen, maar ik durf niet te ver van het landje af, wat als ze straks echt ineens gaat liggen om niet meer overeind te komen? Ik vind het zo raar ook, ik mag haar bijna niet eens meer temperaturen; is een tuiger, dus die staart kan heel hoog, maar zit die termometer erin, vermorzeld ze bijna mijn hand die hem vasthoud met haar staart, zo hard knijpt ze, en oren plat naar achteren en pissed off haar hoofd omdraaien, vond het best tof van haar dat ze mij niet gelijk het leven uit trapte eigenlijk, maar ik ga zo niet nog een weekend in, kijk het nog even aan, maar geen verbetering, komt DA morgen toch maar mooi weer, financieel naar de klote ben ik nou toch al...

@joyfordogs; ik dacht dat je misschien op mij doelde, wat het hysterisch zijn betreft, zou niet weten waar jij je aangesproken door zou moeten voelen eigenlijk...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:19

Ohjajoh het zal wel aan mij liggen maar ik had allang bloed afgenomen. Zeker als het probleem zo blijft aanwezig zijn. Wat weiden en esdoorns betreft. Hier staan ze nog steeds niet buiten. Nog steeds mede om de natte grond. Hoop op een beetje vastere grond met vorst en dan kunnen ze op een egaal land zonder putten om de benen op te breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:25

Ligt niet aan jou hoor, heb ik zondag zelf al gevraagd aan DA toen die er was... Maar ze geeft volgens hem geen tekenen van AM; urine is geel, tandvlees is bleek en hij zei na mij even te hebben laten wegstappen en kort te draaien, ze goed liep en ook niet gevoeld had dat spieren achterhand niet goed waren ofzo...