Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:20

Scala je hebt meer dan gelijk over hoe sommige reacties hier worden neergepend en ik denk ook niet dat je Geerke persoonlijk bedoelde. Maar Geerke is wel zo ongeveer de ongekroonde wormenkoningin hier op bokt en kan je echt rustig wat van haar aannemen. Het feit is dat ze uiteindelijk wel allemaal gelijk hebben; er moet toch een keer een wormenkuur in en mestonderzoek is eigenlijk niet betrouwbaar, dus moet iedere paardeneigenaar toch minstens 2x per jaar een kuur ingooien bij zijn paard. Doet je DA moeilijk en wilt die ze niet geven of zijn ze stervensduur, weet ik nog wel een site waar je ze een stuk goedkoper, net zo goed werkend en zonder recept bestellen kunt, ik hoor het wel als je het weten wilt.
Enne nogmaals; _/-\o_ voor jou en je vader, vind het super wat jullie voor beide pony's hebben gedaan en helaas dat er 1 het niet mocht redden, maar vooral blijven genieten van de overgebleven winnethou, veel plezier nog samen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:41

Fijn dat het al weer beter gaat met Winnethou!

Ik denk dat hij een injectie met Dectomax ( of misschien wel Ivermectine) heeft gehad. Dat schijnt ook tegen wormen te werken, dus dan pakt je DA het "dubbel" aan, Ik denk dat je daarom niet hoeft te ontwormen.
Natuurlijk mag hij nog wat dikker op zijn rug worden, maar dat moet ook niet te snel gaan, dan krijg je weer andere problemen, zoals hyperlipidemie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 02:31

zo, dat is een goeie jet! maar ik zou dat toch wel willen weten dan als ik scala was, even de rekening nalopen op wat nou die injectie precies was...

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:11

Scala schreef:
trysteffy schreef:
Ts ik vind je erg goed en lang heb uitgehouden ik zou eerder al zo lang reageren...

Maar toch er kan voor de zekerheid een wormenspuit gehaald worden...
Het is zowiezo altijd belangrijk jaarlijks een wormenspuit te geven.
Wij op stal doen 3 keer per jaar een mest onderzoek en in het nieuwe jaar een spuit want niet alles komt uit een mest onderzoek.

Eigenlijk is dan de vraag waarom we dan zo zeuren wanneer heeft de pony voor het laast een wormenpasta of Controle gehad?

De dierenarts komt over twee weken weer voor de laatste spuit en dan zal ik ernaar gaan vragen. Ik weet niet wanneer hij dat voor het laatst gehad heeft, maar toen de dierenarts zijn poep had onderzocht is er niets uitgekomen.

Ken je dat niet misschien vragen aan de vorige eigenaar?
Ik vind het eigenlijk hellemaal top wat je voor die pony doet !
Je hebt er een dierenarts laten komen naja meer je ouders!

Ja eigenlijk zeiken we wel tegen jou maar jij bent minder jarig en je ouders zijn hier gewoon verantwoordelijk voor!
Ik hoop dat je sommige reactie's aan je ouders ook laat lezen dat zij zelf de advies ook kunnen zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:35

Jet schreef:

Ik denk dat hij een injectie met Dectomax ( of misschien wel Ivermectine) heeft gehad. Dat schijnt ook tegen wormen te werken, dus dan pakt je DA het "dubbel" aan, Ik denk dat je daarom niet hoeft te ontwormen.
Natuurlijk mag hij nog wat dikker op zijn rug worden, maar dat moet ook niet te snel gaan, dan krijg je weer andere problemen, zoals hyperlipidemie.

Het probleem is dat de wormspuit met ivermectine dus niet helpt tegen schurft en de injectie niet tegen wormen maar wel tegen schurft. ;)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:40

geerke schreef:
Jet schreef:

Het probleem is dat de wormspuit met ivermectine dus niet helpt tegen schurft en de injectie niet tegen wormen maar wel tegen schurft. ;)

Een pony of paard die niet te eten of te weinig heeft gehad gedurende langere tijd kan lever- nier- en hartbeschadigingen oplopen. Daaraan kunnen ze zelfs tot rond een jaar na het redden nog overlijden. Ontwormen in een vroeg stadium kan dodelijk zijn, dat kunnen de darmen nog niet aan die gifstoffen die vrijkomen van de wormen die doodgaan. juist omdat de ander overleden is zou ik dat risico niet nemen, want hij kan heel prima aan interne beschadigingen zijn overleden.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:10

geerke schreef:

Misschien hebben de wormen wel schurft :)*

Maar schurft is een parasiet, en dat heeft ie niet volgens TS :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:21

In principe heeft elk paard wormen in zijn lijf TS. In de natuur leggen paarden verre afstanden af en trekken ze rond om te grazen. Wij houden ze op een klein stukje land, waar ze de hele dag grassprieten eten waar ze ooit al eens zelf hebben gemest. Doordat men vroeger niet altijd even goed nadacht over ontwormen en er gewoon maar spuiten in ramde, zijn de wormen sterker geworden.

Het is aan ons om via een ontworming het aantal wormen in een paard tot een aanvaardbaar aantal te houden. Maar als elk gezond en regelmatig ontwormd paard al wormen in zijn lijf heeft, mag je 100 % zeker zijn dat een verwaarloosde, ondervoede en niet-ontwormde pony met een lage weerstand wormen heeft. Hier op bokt las ik eens dat je pas wormen in de mest ziet, als het dier zo krioelt van de wormen dat er binnenin geen plek meer voor ze is. Dat geloof ik eigenlijk ook wel.

Behalve het feit dat je er zo wat zeker van mag zijn dat de pony's die jij redde wormen hebben door de verlaagde weerstand, kan je het ook zien aan een doffe vacht, moeilijk verharen in de lente, mager maar toch zo'n hangbuikje.

Ook aan een mestonderzoek zie je niet alles. Er zijn wormen die gewoon ingekapseld leven in de darm, en die pas na jaren besluiten om in je pony uit te breken.
Wanneer wormen flinke schade aanrichten, kan je je verwachten aan kolieken, weggevreten ingewanden, een pony die steeds dunner en dunner en dunner wordt, hoeveel voer jij er ook in stopt. Maar let dus op: het wil niet zeggen dat omdat je pony nu bijkomt, dat er geen wormen in hem aanwezig zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 18:24

De vraag is dus of deze langdurig ondervoede pony dusdanig last heeft van wormen en ruim voldoende weerstand heeft om een wormenkuur zonder risico en met resultaat te verwerken.
Ik ken de pony niet, maar gezien de snelheid waarin het dier nu opknapt, kan ik mij goed voorstellen dat een DA er nu voor kiest even geen wormenkuur te geven. Als het dier weer wat verder is aangesterkt, kan het de volgende actie zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:34

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar de substantie die ingespoten is TS...

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 12:50

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 3980_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 6439_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 7870_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 1036_n.jpg

Winnethou is helemaal fit. Meneer kan ondertussen achteruit en opzij op commando. Vandaag met de sneeuw hebben we uitgeprobeerd hoe hij zou reageren op de slee. Hij liep ermee weg alsof hij het altijd al heeft gedaan.
In de lente en zomer gaat Winnethou in een heerlijk groot weiland staan bij mijn oma, een paar kilometer verderop. We bieden daar plek voor een ander paard of een andere pony aan zodat hij niet alleen komt te staan.
Hij heeft in deze drie maand een geweldige ontwikkeling doorgemaakt.

Bovenste: 3 maand geleden
Onderste: 1,5 maand geleden
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 9118_n.jpg

En dan de foto's in de sneeuw zijn van vandaag.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:56

Ziet er stukken beter uit!

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:23

Ziet er inderdaad stukken beter uit!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:40

hij is iets beter op gewicht,maar ik vind hem er nog steeds niet echt florrisant uitzien.Ik vergelijk het even met mijn shet,die ook een dikke vacht heeft.Ik vergelijk het niet met een warmbloed paard met deken op. :+

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 14:29

Iedere pony is anders, ik vind dat je Winnethou niet kunt vergelijken met jouw pony. Ze kunnen wel beide een shetlander zijn, maar Winnethou heeft moeten leven in andere omstandigheden. En in 3 maand kun je ook niet verwachten dat hij in dezelfde toestand verkeerd als een gezonde shetlander.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:31

Ik vind hem er exact hetzelfde uitzien als mijn shet alleen een iets ander hoofdje. Allebei slanke benen, beetje robuuster lijfje, lange dikke vacht. Echt grappig

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:04

Ik vind hem er nu ook nog niet extreem welvarend uitzien, maar dat kun je ook niet verwachten zo met die al eerder aangemaakte vacht. Ben benieuw hoe die in zijn zomerpakje eruit komt te zien, of er dan een mooi gezond velletje onderuit komt, dat zou wel tof zijn :)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:07

Hij ziet er wel degelijk stukken beter uit dan een tijd geleden
Super hoor Scala!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:51

leuke foto's!
Ik blijf erbij dat hij niet goed in zijn vacht zit,en ik vermoed dat hij een schimmel heeft.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 15:00

geerke schreef:
leuke foto's!
Ik blijf erbij dat hij niet goed in zijn vacht zit,en ik vermoed dat hij een schimmel heeft.

Hij had parasieten (dat duitse woord kende ik niet en mijn ouders wisten dat woord eerst niet te vertalen), hij is daarvoor behandeld. Vandaar de kale plekken op zijn borst en de plekjes op zijn hoofd.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 15:20

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... ec8a9f5ccd

Zoals jullie zien gaat het super goed met Winnethou. Hij staat nog steeds bij zijn beste vriendjes Ukkie en Bambie, de twee geitjes, in. Ze kunnen niet zonder elkaar.
Laatst was er een man die Winnethou wou kopen om met hem te gaan fokken, omdat hij Winnethou een erg gracieuze pony vond. Dit zijn zijn eigen woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:48

ziet er goed uit!! *\o/*

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:48

Leuk! Ziet er prima uit :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:50

Wat een schatje zeg! Is er geen optie dat er een paardenvriendje komt?