Citaat:
ik zie het probleem niet om hier ook dubbelblinde proeven te doen....je moet alleen genoeg mensen hebben, met het toegespitste homeopatische middel of whatever kun je nog de mensen in verschillende groepen indelen "echt" of "placebo" Je zou het wel moeten beperken naar bv hooikoortsklachten of bv hoge bloeddruk, niet alles door elkaar.
Citaat:
Precies, je kunt best een blinde RCT opzetten met in de 'verum' homeopathiepoot een individuele benadering. Dat kun je prima ook placebo doen. Met dezelfde persoonlijke benadering etc.
De homeopaat zal verder keurig z'n individuele potions kunnen maken, en via een (ongeblindeerde) apotheker kunnen de potions random vervangen worden door placebo. Therapeut krijgt de potion terug van de apotheker, en behandelt de patient.
Daarnaast zou een ongeblindeerde observer ook nog een extra objectiviteit kunnen inbouwen.
Maakt niet uit dat het allemaal individuele behandelingen zijn. Het gaat om groepsniveau, niet om matched pairs.
Ik ben een groot voostander van dit onderzoek, maar ik zie een practisch bezwaar - en een fout in de onderzoeksopzet.
Gooi svp. het idee weg, dat je zou kunen kijken naar "iedereen die met hooikoorts" bij een homeopaath komt.
Homeopathie behandelt geen "hooikoorst als hooikoorts", maar deze person, met deze eigenschappen etc. etc. die hooikoorst heeft - dus dat wordt een nogal brede onderzoekspopulatie.
(Natuurlijk kun je best onderzoeken, hoe een x aantal mensen met hooikoorst wordt geholpen, maar dan krijg je dus een grote diversiteit aan homeopatische middelen te zien. Ook zou je kunne onderzoeken, wat er zoal gebeurt, met die mensne, die homeopathisch verdunde sulfur of koffie of goud of arnica hebben gekregen. Kan allemaal, maar dan kijk je naar een erg dunne uitsnede van een behandelwijze - en niet naar de volle praktijk. Zou je willen meten "of fysiotherapie werkt", ga je ook niet alleen kijken naar massagevorm x.)
Dat kan in principe heel goed, een brede onderzoekspopulatie, grote datebase en die portie geduld, maar het bezwaar is dus praktisch, omdat je om statistische redenen moet wachten tot er voldoende vergelijkbare patienten zijn geweest.