Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:34

Wie had je als DA Arlandoo? Henk?

Heb je nog nagevraagd over de Ice vibe boots? En mag je doorzetten met opbouwen? Wel superfijn dat je goed nieuws hebt gehad. Ik hoop dat ook te krijgen over een maand...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 18:18

En weer een verbandswissel vandaag. Ik schrok me kapot toen ik het verband afgehaald had. Het bloede flink en het leek groter. Ik heb het been toen schoon gemaakt en het viel gelukkig heel erg mee. Waarscheinlijk had ze door het verband heen gekrabd vlak voor dat ik het afhaalde.

Na het schoonspoelen viel het gelukkig allemaal mee. De wond iets wel ietsje pietsje onrustig door haar gejeuk. Maar het is verder niet schokkend gelukkig.
Afbeelding

Wat super goed nieuws over Arlando!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:34

@suikermeisje: ik had idd Henk! Wat een top vent zeg :D
Ik heb het in het algemeen gehad over het koelen, niet specifiek over de ice vibe gehad, maar omdat er nauwlijks zwelling meer in zijn been zit, hoef ik alleen te koelen als er daadwerkelijk reactie komt op het werk in de bak..

De voornaamste reden dat hij op het harde klote loopt, is door zijn overgewicht na al die maanden stilstaan.
Dus daar komen nu alle klachten vandaan, de echo gaf een genezen pees weer :D ..
Die dus weer belastbaar is, en hoever dat kan...dat moeten we nu langzaam gaan uitproberen.

Meer rust had in elk geval geen zin meer nu, beter dan dit word het niet, we moeten de cirkel doorbreken die nu ontstaat. Stilstaan zorgt voor meer overgewicht, wat weer zorgt voor moeizamer herstel en meer pijn aan zijn zolen.
Hopelijk kunnen de pezen dit bijbenen, we moeten nu 6/7 x per week een half uur in de bak stappen met stukjes draf. Over 4 weken moet hij 15min kunnen draven. (dat hoeft uiteraard niet 15 min aaneen te zijn)

Duimen!!

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:36

Zo even bijgelegen. Paar dagen niet op bokt geweest.

De wond ziet er goed uit Peelie. Het been blijft ook slank zo te zien!

@arlando: je zegt goed nieuws te hebben gehad. Super zeg!! Wat zei de da? Mag je verder gaan opbouwen?

Edit: @arlando: wij plaatsten onze berichten tegelijk. Haha

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 19:28

Vandaag weer het verband verwisseld. De huid groeit heel hard, het is alleen jammer dat het meer litteken is dan echt huid. Maargoed, ik heb liever dat het heel wordt en een goed been met een litteken, dan een mooi been zonder litteken, maar nooit meer wat kunnen doordat de pees bagger is. Het is dus wel jammer, maar ik zal het maar zien als een cosmetisch foutje met een verhaal.

Hier een foto van vandaag.

Afbeelding

De pees word steeds slanker btw. Maar ik krijg dat niet lekker op de foto. Er zat echt een flinke banaan op, en dat is bu nog maar een klein stukje :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 09:03

Helemaal vergeten te vertellen. Ik stap Mara sinds de afgelope 2x aan de longe omdat we nu aan 25 minuten stappen zitten en Mara helemaal gek word aan de hand. Het was eigenlijk een wilde gok, naar ze doet het super. Ik doe haar hoofdstel in en aan het touw tussen haar benen door wat ik eerder al deed aan haar te laten stoppen met stijgeren. Ik stap haar ongeveer even veel links om als rechts om.

Ze is weer zo vrolijk en rustig. Op de poetsplaats doet ze haar mond wagenwijd open voor het bit, aan de longe is ze rustig en briest ze er vrolijk op los en ze is RUSTIG! Ze gaat er niet vandoor, ze bokt of stijgerd niet en na het stappen staat het schuim haar op de lippen. Ik ben blij dat ze het stappen aan de longe wel leuk vind. Aan de hand werd ze gewoon irritant.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:12

Dus je haalt de longe door de bitring naar de longeersingel? Da's een goede om te onthouden. Hier wordt als het goed is deze week gescand.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 09:20

http://www.ej.nl/products/10000043/2280 ... +EPPLEJECK
Ik gebruik zo'n ding. Maar ik kan idd ook gewoon een touwtje en longeersingel gebruiken en dan door een ring van de singel naar het bit. Zo longeer ik als training wel eens om goed te buigen aan de longe.

Maar voor nu stap ik haar gewoon met een longeerhulp en het longeertouw gewoon aan een bitring.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 16:32

eeeeeennnnn een foto van Mara's been :D

Afbeelding

Ik heb ook een filmpje van het stappen... Maar om een of andere rede gaan die video op prive, en krijg ik dat er niet af? :(

Ik probeer het nog even :P

edit:
GELUKT!

Zo stappen we dus rond :D

Mara was vandaag super knuffelig en ik heb dus heerlijk met haar staan tutten. Gisteren heeft ze een "regenbui" gehad, ofwel ze heeft onder de douche gestaan. Dat vond ze helemaal niet erg :)

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:30

Wow dat ziet er goed uit Peelie!
Het stappen gaat ook makkelijk zo te zien, TOP!

Mijn pony staan nu sinds 1,5 week overdag op de paddock ( hard en gelijke grond) en zijn been blijft dun! YEY!
Samen met mijn shet heerlijk genieten van het zonnetje, zo fijn om te zien. (Het is nu 18 weken geleden dat hij de blessure op liep)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 19:44

nouja, ze schrikt wel eens. En dan gaat ze er 3 passen vandoor en dan stopt ze weer, maar dat doet ze ook aan de hand. Dus het maakt dan eigenlijk niet uit of ze aan de longe loopt, of aan de hand. En aangezien Mara zich nu weer happy voeld met het stappen aan de longe doen we dat maar. Ze werd ronduit vervelend aan de hand. Nu heeft ze na het stappen het schuim op haar lippen, ze loopt lekker te briezen en te doen. Prima zo.

Fiero, heerlijk dat hij weer naar buiten kan.

Ik moet eerlijk toegeven, ik heb mara vandaag stiekem een paar passen laten draven. Ze liep zo goed! Nou zegt dat jammer genoeg niet zo heel veel bij Mara, maar goed. :)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:28

Ziet er weer top uit zie ik.
Nog even en de wond is helemaal dicht.

Top hoor. Hoop dat de volgende scan ook een heel positief beeld laat zien.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 22:06

dat hoop ik zelf ook... Nu wil ik eerst de wond helemaal dicht hebben voordat ik weer ga scannen. dat wil ik zelf persoonlijk, niet dat het echt super nodig is ofzo, maar mijn gevoel zegt dat :)

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:58

Ziet er goed uit Peelie!
Ik duim voor jullie mee..

Naar welke kliniek ga jij met Mara?

wij hebben inmiddels nu 6 dagen gereden in de bak op advies van de kliniek. Gaat supergoed! :D
Morgen voor het eerst longeren, zondag mag hij vrij.. Ben qua voerschema er nog niet helemaal uit wat nu het beste is voor hem (en voor het afvallen)
Hebben jullie nog tips?
Als ze op de wei kunnen (met droog weer) dan staat hij van 08.00 tot 18.00 buiten en krijgt hij op stal 2 plakken hooi (volle ruif) voor de avond/nacht.

Als ze binnen staan krijgt hij 's ochtends 2 plakken , 's middags 1 plak & 's avonds 2 plakken.
Hij gaat dan naast de beweging die ik geef, van 15.00 tot 18.00 de paddock in met z'n vriendje.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 15:10

Ik zou wat minder hooo geven, Mara krijgt ook niet zo veel en die in nog ploppy aan het worden. Geen brok oid geven.

Verder gewoon lekker bewegen.

Ik ga met Mara naar de Vallei in Woudenberg

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:55

Toch wel minder hooi?
Vind het echt heel lastig, hij eet anders ook veel van zijn stro op.
Ik heb ook de mogelijkheid tot vlas of zaagsel, alleen ben ik bang dat hij dat dan gaat eten als er niets meer te knabbelen is. En dan riskeer je toch wel ernstige koliek. Stro eten is natuurlijk ook niet gezond als ze dat téveel doen, maar ik strooi niet zo gek veel op.
Hij krijgt verder helemaal niks aan brok, en lekkers hebben we ook even geschrapt tot hij wat beter op gewicht is.
DA zei ook liefst meer richting de 3x 1 plak... alleen nu die zich volvreet aan stro en wel zichtbaar afvalt, moet ik voor mijn gevoel kiezen tussen 2 kwaden.

In elk geval kan m'n singel na 5 weken nu 2 gaten strakker..
Maarja, het blijft lastig zo.

Staat Mara de hele dag binnen? En wat krijgt zij op een dag?

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:19

Na bijna 10 maanden is Rebelse vandaag weer 100% goed verklaard! Scan is perfect, dus ze mag alles weer. Voordeel is dat ze 5 maanden drachtig is dus we komende 10 maanden toch nog rustig aan blijven doen. Als het meezit loopt ze over een jaar weer op Z niveau!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 07:43

Oh, super fijn jolly joker.

Mara staat nu nog de hele dag binnen ja. Ze krijgt 3x per dag minder dan een halve plak hooi (grote baal) verder knabbeld ze aan het stro. Ze kunnen prima stro eten en is een goede maagvuller zonder dat ze er dik van worden. Mara is IR, dus die word dik van lucht. Wel heeft ze een zoutblok (Himalaya) in stal liggen voor de extra mineralen. Op het stappen na, staat ze op stal.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 17:50

En weer een foto, hij is van gisteren. Het is lastig om op de foto te krijgen hoe klein het plekje nu nog is.

Afbeelding

Verder was ze wat baldidig gisteren. Tijdens het stappen schrok ze ergens van waarop ze hem gigantisch peert. Ze heeft een heel rondje gegalopeerd en gedraaft voordat ze wee rustig was. Ze was echt over de zeik. Maargoed, ze gallopeerde en draafde echt super goed! Vooral de draf was loep zuiver en sjouwen.

Nougoed, kan gebeuren.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:10

Top ! Het is echt OVERDUIDELIJK hoe klein het plekje nog is *\o/* *\o/*

Gaat echt goed joh. Denk dat je volgende week misschien wel al een foto kan plaatsen.................ZONDER plekje :D

Lekker hoor, daar doe je het voor.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 18:18

De grap is, irl is het plekje is nog kleiner als op de foto.

Ik had zelf idd 2 weken gezegd, we hebben nu nog 1 week. Ik ben benieuwd hoe het er over een week uit ziet.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:21

Ik gok op helemaal dicht ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 19:01

Ik hoop het!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:59

*\o/* Go Mara...go Mara!!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 23:30

En, hoe verassend, een foto!

Het plekje is écht klein aan het worden!

Afbeelding
:D

Zo blij als een klein kind. We word Mara langzaam aan steeds minder handelbaar tijdens het stappen. Ze gaat er steeds vaker vandoor, ook aan de hand.

Verder heeft ze vandaag lekker samen met Nash gestapt. Lekker een beetje tutten enzo.

Hihi, samen met mijn vriend ;D