Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:20

danoesje schreef:
Elise, had hij vast niet erg gevonden hoor, dan had hij prima tussen de andere knollies op het land gestaan :P Maar je hebt groot gelijk hoor, met je eigen paarden en je trainingsstal is het druk genoeg. We gaan zien wat de toekomst ons brengt. Eagle zal het wel redden als de KS niet verder doorzet, voor ons als combinatie is er nog heel veel werk aan de winkel. Maar wie weet, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Waar een wil is Danoes, waar een wil is, is altijd wel een weg...

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:22

En als de wil er niet was, wassie al weg :P Nee alle gekheid op een stokje, hij staat straks weer lekker in de buurt en we nemen gewoon alle tijd en zien wel waar we uitkomen!

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:09

Maar Danoes, ipv dat hele dure traject waar je nu in zit door te zetten, kan je niet beter onder Suelza der leiding dat paard gaan revalideren?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 07:07

chikohaa, dat hele dure traject hoef ik gelukkig niet allemaal te financieren :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 07:33

ik blijf het nog steeds een lastige questie vinden hoor.

de DA in de kliniek heeft mij verteld, toen er bij mijn paard KS werd geconstateerd op de foto's, dat er geen relatie gelegd kan worden tussen de grote van de pijnprikkel en de reactie.
dus het is niet gezegd wanneer een paard enorm reageert dat de pijn ook zo enorm is.

in mijn geval was er misschien niks aan de hand geweest wanneer hij niet had "geleerd" dat de ruiter eraf kon vallen. die eerste val is geen schuld voor bij hem of bij mij neer te leggen, maar het heeft hem wel een hoop geleerd.
en sindsdien reageerde hij enorm heftig wanneer hij pijn had.

maar andersom betekend het dus ook dat er paarden zijn die het eigenlijk niet aangeven dat ze pijn hebben ondanks dat dat dus wel in grote mate aanwezig kan zijn.

we hebben het hier wel om een serieuze en zeer pijnlijke aandoening (mensen met artrose weten wat voor pijn zoiets geeft) op een zeer vervelende plek.
en nog willen we er dan op kunnen zitten, precies daar waar die pijn zit.

ik zeg niet dat elk paard met KS afgemaakt moet worden, maar wanneer je het weet dat je toch ook wel bij je eigen te raden moet gaan waar je nu precies mee bezig bent en wat je aan het verlangen bent van je paard.
want er is nooit gezegd dat het paard pijnvrij is wanneer hij leert zijn rug beter te gebruiken. hij reageert minder, maar dat is geen garantie voor pijn vrij te zijn.

in mijn geval wist ik dat het extra trainen van die rug geen nut had, omdat ik die manier van trainen al ruim 1,5 jaar met hem deed, en hij een enorm gespierde rug had. hij kon heel duidelijk zijn spieren omhoog drukken op zijn rug waardoor je dus niet op de ruggegraad zit. en dat is de oplossing voor deze aandoening. en nog werd ik een aantal keren genadeloos gelanceerd door een paard wat compleet de weg kwijt raakte door de pijn prikkel die hij kreeg.

ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel aan te geven, en mensen alert op te maken. ik wil hiermee niemand aanvallen, maar bewust maken op waar je mee bezig bent.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:01

Nou heb ik zelf toevallig artrose in een nekwervel (is gebroken geweest na val van een paard). Daar heb ik geen last van, het beperkt me ook niet. Wel spannen de spieren daar omheen zich meer aan, in de nek/schouder-regio heb ik daardoor een hogere spierspanning. Om dat te verbeteren, doe ik yoga. Daar merk ik wel bij dat ik minder beweeglijk ben in m'n nek, sommige oefeningen zijn best heftig, maar nooit pijnlijk. De yoga helpt me wel enorm om het probleemgebied losser te maken.
Mijn vriend heeft artrose in een knie. Dit is ontstaan door overbelasting door een scheefstand. Wanneer de scheefstand van het bekken verholpen is, heeft hij helemaal géén last van de artrose. Hij heeft er zelfs nog op hoog niveau mee gesport. Alleen wanneer er weer een terugval is wat betreft de scheefstand, dan speelt de pijn door de artrose op.

Wat ik vooral terug lees in jouw verhaal, Mister01, is dat je een excuus zoekt voor jouw keuzes.
Een enorme bespierde rug is bijvoorbeeld geen garantie voor de juíste bespiering van de rug. Het omhoog kunnen drukken van de rug betekent ook niet direct dat het paard geleerd heeft dit ook onder het zadel te doen. Dat kan ik allemaal heel goed naar mezelf vertalen.... ik heb bijvoorbeeld ook een goed bespierde nek/schouderregio.... Ik kan ook gewoon m'n nek alle kanten op draaien, maar zet me tijdens een yogales in één of andere oefening waarin de hele spierketen opgerekt moet worden en dan blijkt het ineens niet meer zo eenvoudig.

Natuurlijk is het belangrijk om er bewust van te zijn waar je mee bezig bent. Dat is stap 1 in het voorkomen dat je volgende paard ook KS ontwikkelt, want die KS... die veroorzaken we toch echt zelf. Door de manier van rijden, door de zadels die we erop leggen, door de hoefsmeden die we bij onze paarden halen, door de manier waarop de paarden gehouden worden enz. enz.
Bewust leren om gaan met een paard met deze problematiek is een stap in de richting van meer paardenwelzijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:18

Wel is het zo dat artrose vergroeiingen ed vele malen stijver zijn op het moment dat de temperatuur daalt. Je zult ze in de koude winterperiode dus goed los moeten werken... Maar Aimee, ook dat zal jou niet vreemd zijn denk ik. Ik denk dat jij met koude ook meer last heb.

Ik in ieder geval wel!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:35

nou Aimee dan kan ik je even uit je veronderstelling halen: ik zoek geen excuus voor het inslapen van mijn paard! ik kan mijzelf eerlijk aankijken in de spiegel en weet waarom ik dit heb gedaan.
ook nu met dit topic is er geen enkele methode naar boven gekomen waarvan ik nu denk: oliebol, als ik dat had geweten vorige jaar dan was mijn keuze anders geweest.
dus dat is grote onzin. mijn paard was niet goed in zijn benen en zijn rug, en was niet pijnvrij.

ik denk dat jij en je vriend een grote uitzondering zijn dan die geen last hebben van artrose, want goede bekenden van mij met verschillende soorten artrose kunnen het regelmatig uit jodelen van de pijn.
en wat ook een heel groot verschil is dat jij als mens dingen kunt relativeren en beredeneren voor jezelf, een paard kan dit niet. dus dat kan je op die manier niet met elkaar vergelijken.

ik begin me heel erg af te vragen waar jij rijd en met wat voor paardenkennis jij te maken hebt, want ook je verhaal over rug gebruiken onder het zadel is een questie van trainen! en wanneer je dit zelf niet kan dan laat je een prof je assisteren.
ik rij western, mijn paard is western beleerd door een prof, en is 7 maanden aan de longe getraind MET zadel, dus hij heeft eerst geleerd om zijn rug te gebruiken met zadel op, en daarna door geleerd met een ruiter erop. maar ik weet als geen ander dat er in de western en engelse sport heel anders over trainen aan de longe wordt gedacht.

ook het stuk over voorkomen dat je paard KS ontwikkeld is imo slechts gerelateerd aan een bepaalde soort KS: de aangereden vorm.
KS kan heel goed aangeboren zijn, en dat is het in mijn geval geweest, want hij heeft vanaf de allereerste keer dat we iets op zijn rug legden in grote paniek gereageerd, en dat is niet natuurlijk voor geen enkel paard. een paard kan iets eng vinden en er op reageren, kan ook heftig, maar dat blijft niet duren.
ik heb al die tijd een paard met een split personality gehad, een met zadel en een zonder zadel.

zijn moeder hebben wij gekocht toen mijn paard 4 maanden oud was. de moeder was drachtig op dat moment. we hebben haar op een gegeven moment mee genomen naar de kliniek omdat ze niet lekker liep, en dat bleef maar duren. we hebben haar daar op de foto gezet, scan, echo, alles. en ze bleek compleet rot te zijn. spat, artrose, hoefkatrol, kapotte meniscus, en dat in alle benen varierend van behoorlijk tot zwaar. waarschijnlijk een combinatie van te vroeg aan het werk zetten (merrie heeft shows gelopen in usa) en daarna 12 veulens achter elkaar laten krijgen zonder een goede voeding (dit wisten wij op dat moment niet toen we haar kochten, dat hoorden we later)
mijn paard was het een na laatste veulen.
het laatste veulen is bij ons geboren, en hebben we vlak voor zijn 2e verjaardag in laten slapen vanwege attactie gradatie 4.

later ben ik er achter gekomen dat van die 12 veulens die ze heeft geworpen en op dit moment hooguit nog 5 in leven zijn. dus dat zegt wel behoorlijk wat, aangezien de merrie nu 24 had geweest.

dus sorry, maar dat KS niet aangeboren kan zijn krijg je er bij mij echt niet in.

waarschijnlijk is mijn hele uitleg niet aan jouw besteed omdat je me toch niet gelooft. maar dan is het in ieder geval wel te lezen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:42

Ks kan wel degelijk niet aangeboren zijn. De groeischijven in de rug van een paard sluiten met 5 jaren. Als het paard in die tijd aan verkeerde belasting wordt blootgesteld, kan wel degelijk een KS ontstaan. Ik denk dat verkeerde belasting al dan niet in combinatie met een natuurlijke aanleg ervoor, een grotere boosdoener is dan enkel de erfelijke factor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:47

Ik denk het ook en KS komt niet alleen bij de schoft voor maar ook bij het RSI gewricht. Een niet passend zadel moet ook niet onderschat worden, evenals in de krul trekken met hulpteugels.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:49

russel schreef:
Ik denk het ook en KS komt niet alleen bij de schoft voor maar ook bij het RSI gewricht. Een niet passend zadel moet ook niet onderschat worden, evenals in de krul trekken met hulpteugels.

SI gewricht :') maar je hebt gelijk! Ook een slecht passend zadel kan van invloed zijn. Feitelijk alles wat op of met de rug gebeurd in stadia van groei kan invloed hebben...

Daarom heb ik er bewust voor gekozen om mijn 5 jarige van 1.80 uit te laten groeien alvorens op die lange onbespierde rug te gaan zitten. Het is geen garantie dat ze dan geen KS krijgt, maar ik kan in ieder geval zeggen dat als ze het krijgt IK de oorzaak niet ben geweest.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:54

Suelza schreef:
Ks kan wel degelijk niet aangeboren zijn. De groeischijven in de rug van een paard sluiten met 5 jaren. Als het paard in die tijd aan verkeerde belasting wordt blootgesteld, kan wel degelijk een KS ontstaan. Ik denk dat verkeerde belasting al dan niet in combinatie met een natuurlijke aanleg ervoor, een grotere boosdoener is dan enkel de erfelijke factor.

ik zeg niet dat KS alleen aangeboren is, dat hoor je mij echt niet zeggen, maar ik ben er van overtuigd dat het EN aangeboren EN aangereden kan zijn, dus allebei kan mogelijk zijn.

verkeerde belasting en slecht zadel zijn idd allerlei boosdoeners.

maar dan een andere vraag: hoe lang moet je een paard verkeerd belasten/ rijden met een slecht passend zadel om KS te ontwikkelen???

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:58

Mister01 schreef:
Suelza schreef:

ik zeg niet dat KS alleen aangeboren is, dat hoor je mij echt niet zeggen, maar ik ben er van overtuigd dat het EN aangeboren EN aangereden kan zijn, dus allebei kan mogelijk zijn.

verkeerde belasting en slecht zadel zijn idd allerlei boosdoeners.

maar dan een andere vraag: hoe lang moet je een paard verkeerd belasten/ rijden met een slecht passend zadel om KS te ontwikkelen???

Hoe lang moet je roken om longkanker te krijgen?

Dat zijn vragen die je natuurlijk nooit kunt beantwoorden...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:05

maar blijkbaar kan er wel beweerd worden dat KS NOOIT aangeboren kan zijn, dus dan meot er toch ook een graad meter zijn.

de een zegt ook dat een paard minimaal 6 of 7 moet zijn voordat hij compleet is uitgegroeid, de ander zegt met 5.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:09

Mister01 schreef:
maar blijkbaar kan er wel beweerd worden dat KS NOOIT aangeboren kan zijn, dus dan meot er toch ook een graad meter zijn.

de een zegt ook dat een paard minimaal 6 of 7 moet zijn voordat hij compleet is uitgegroeid, de ander zegt met 5.

Nee, het kan wel aangeboren zijn, daar is gewoon wetenschappelijk onderzoek naar gedaan... Er zijn paarden van 2 jaren oud met KS. Maar het kan ook door belasting zijn en dan komt het vaak tot uiting na het 5e levensjaar als de rug volgroeid is. En dan komt natuurlijk de vraag, 'wanneer merk je het', merk je het meteen? Of pas na zoveel jaar of misschien wel nooit? Dat hangt deels weer af van hoe het paard getraind wordt natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:12

Is per ras afhankelijk.

Ik ben nu pas mijn anda aan het inrijden, is ruim 5 en ik voel dat hij ontzettend sterk is, zijn rug drukt hij niet weg en loopt alsof hij nooit anders heeft gedaan. Mijn kwpner was 4.5 ook niet jong aar wel meteen me strakke slof eraan, want hij moest meteen leren hoe hij zijn hoofd moest houden :x . Ook nog niet best passend zadel en ind toen ik hem kocht met 6.5 , een verreden paard et uiterst gevoelige rug en op de foto naar KS nijgend, nog net dat de wervels elkaar niet raakten....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:12

Ik ben er ook van overtuigd dat KS aangeboren kan zijn. Ik overschat mezelf heus niet maar heb al veel (jonge) paarden gehad en getraind en geen een met KS. Deze was 2 maanden onder het zadel toen de problemen al kwamen.
Ik ben echt niet alwetend maar dat KS puur een externe factor heeft gaat er bij mij niet in. Er zullen heel veel variabelen zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:14

russel schreef:
Is per ras afhankelijk.

Ik ben nu pas mijn anda aan het inrijden, is ruim 5 en ik voel dat hij ontzettend sterk is, zijn rug drukt hij niet weg en loopt alsof hij nooit anders heeft gedaan.

En zo hoort het. Hoe vaak ik wel niet geroepen heb, dat je juist die barokke rassen beter langer kunt laten staan, dan korter...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:17

wat ik wel opvallend vind is te lezen hier dat er wel behoorlijk veel paarden met KS regelmatig kreupelen.

wat ik opvallend vond aan mijn paard is dat hij altijd zo stil was, al vanaf klein veulen af aan. bijna nooit uit zichzelf eens lekker rennen of gek doen. heel kalm altijd.
ik kon hem op 4 jarige leeftijd ook niet bij de ruinen op de wei zetten omdat hij gewoon niet opgewassen was tegen het grovere gedrag wat ruinen vaker hebben, het spelen en klieren aan elkaar.
bij de merries stond hij prima, die zijn vaker wat meer op zichzelf en spelen niet zoveel.

zijn er hier meer met een paard met KS die dit ook hebben?
of was de mijne gewoon echt een watje :o ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:18

Kreeg soms best commentaar hoor, een befaamde smid riep mij laatst dat het belachelijk was dat hij met 5 nog niet onder het zadel was, ziet zich zelf als de beste smid, maar paardenverstand ho maar.

Maar in dit geval voelde ik dus echt profijt dat hij sterk was geworden, niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk, hij vind het niet eng, dus geen stress, ook wat waard.

Ik denk dat de aangeboren factor plaats gaat maken voor te vroege belasting met inrijden, 2.5 vind men nl tegenwoordig al normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:20

Mister01 schreef:
wat ik wel opvallend vind is te lezen hier dat er wel behoorlijk veel paarden met KS regelmatig kreupelen.

wat ik opvallend vond aan mijn paard is dat hij altijd zo stil was, al vanaf klein veulen af aan. bijna nooit uit zichzelf eens lekker rennen of gek doen. heel kalm altijd.
ik kon hem op 4 jarige leeftijd ook niet bij de ruinen op de wei zetten omdat hij gewoon niet opgewassen was tegen het grovere gedrag wat ruinen vaker hebben, het spelen en klieren aan elkaar.
bij de merries stond hij prima, die zijn vaker wat meer op zichzelf en spelen niet zoveel.

zijn er hier meer met een paard met KS die dit ook hebben?
of was de mijne gewoon echt een watje :o ;)

Ik denk dat je het zelf al zegt. Scharnieren in de rug was dus al niet makkelijk en dat belemmerde hem al.

Als je rugpijn hebt, ga je anders belasten en uiteindelijk ook pijn met lopen krijgen, door verkeerde belasting krijgen op den duur al je gewrichten een opdonder.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:22

russel schreef:
Kreeg soms best commentaar hoor, een befaamde smid riep mij laatst dat het belachelijk was dat hij met 5 nog niet onder het zadel was, ziet zich zelf als de beste smid, maar paardenverstand ho maar.

Maar in dit geval voelde ik dus echt profijt dat hij sterk was geworden, niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk, hij vind het niet eng, dus geen stress, ook wat waard.

Ik denk dat de aangeboren factor plaats gaat maken voor te vroege belasting met inrijden, 2.5 vind men nl tegenwoordig al normaal.

Wat een onzin! Ik heb echt heel veel pre's getraind en als mensen mij mailen voor zadelmak maken, adviseer ik standaard te wachten tot een jaar of 4 a 5...

Mensen hebben altijd maar haast... Nee hoor, je hebt het prima gedaan. En natuurlijk, het is geen garantie voor een lang en gezond leven, maar je hebt in ieder geval je best gedaan.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:26

ik denk dat de meningen over wanneer je een paard in moet rijden altijd een discussie zullen blijven.

maar je hebt inrijden en je hebt inrijden.
er is nog altijd een heel verschil tussen bv met 3 jaar oud beginnen erop te gaan en hem daarna hooguit 3x per week max een half uurtje onder het zadel te hebben, of dat je vanaf het moment dat je erop zit volle bak gaat rijden en trainen voor wedstrijd ofzo.

maar dat is denk ik ook het geval wanneer je een paard met 5 in gaat rijden, die zal je toch ook niet volle bak aan het werk zetten direct. die begin je toch ook heel rustig aan.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:27

Mister01 schreef:
ik denk dat de meningen over wanneer je een paard in moet rijden altijd een discussie zullen blijven.

maar je hebt inrijden en je hebt inrijden.
er is nog altijd een heel verschil tussen bv met 3 jaar oud beginnen erop te gaan en hem daarna hooguit 3x per week max een half uurtje onder het zadel te hebben, of dat je vanaf het moment dat je erop zit volle bak gaat rijden en trainen voor wedstrijd ofzo.

maar dat is denk ik ook het geval wanneer je een paard met 5 in gaat rijden, die zal je toch ook niet volle bak aan het werk zetten direct. die begin je toch ook heel rustig aan.

Ja, maar die 5 jarige kan fysiek wel meer hebben als de 3 jarige...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:30

suelza dat snap ik wel, maar bedoel meer dat het soms echt niet uitmaakt omdat je dus zoveel verschillende opvattingen hebt over inrijden en trainen.

ik denk dat je net zoveel schade toe brengt aan het lichaam wanneer je een 5 jarige inrijdt en direct door pusht als wanneer je een 3 jarige rustig opstart.