Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:15

TS weet je zeker dat je hetzelfde paard op de foto hebt gezet! Jeetje wat een positief verschil *D

Verder ga ik een beetje mee met de andere... Je hebt al zoveel uitgezocht en een dier even laten "rusten" op het land en paard laten zijn doet soms echt wonderen.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 20:35

terpentijn schreef:
TS wil je nu wel eens met jezelf rustig aan gaan doen...? Straks slaap je er des nachts niet van.
Je hebt tot nu toe ALLES gedaan wat er tot nu toe te doen viel, je hebt Muis laten checken, meerdere malen, je hebt hem de kans gegeven, je laat hem nu op het land in de opfok zijn eigen paarden/veulen leventje.... alle uitslagen waren OC maar niemand kon zeggen waar dit heen leidt.
Jij kunt er niet iedere dag heen want het is een eind weg... en dat is maar beter ook, want dan zag je dagelijks een nieuw spookbeeld bij Muis.
Laat MUIS het nu dan maar zelf even uitzoeken...geen beter leven voor een jong paard dan een goed, vrij paardenleven.
Mocht het na enige tijd alsnog fout zitten en blijven, en dat zal dan ook wel blijken, dan pas ben jij weer aan zet. Om iets te beslissen. Maar nu heb je besloten Muis even Muis te laten, daar geef ik je groot gelijk in, hoewel ik je angst en onzekerheid begrijp, ik heb zelf een merrie, als veulen gekocht met iets simpels als een patella luxatie (af en toe loslatende knieschijf), je zit het er als het ware vanaf te kijken. Ze is nu 4 jaar, soms zie je het wekenlang niet, soms de hele dag... ik wilde er elke dag bij gaan zitten om te bekijken hoe en wat.
Tot ik me realiseerde dat ik een beetje raar bezig was.... it ik nou alleen maar te wachten op die verschijnselen en vergeet ik daardoor te zien wat WEL goed gaat en wel goed mogelijk is?
Soms moet je even afstand nemen.

Maar paarden moet je vooral heel erg aan zichzelf en hun kameraadjes overlaten, komt tijd, komt raad, en meer duidelijkheid. Muis is nu helemaal happy, en wees happy voor hem!

Die pijntest kan op ieder moment nog, als hij ouder is en kreupel gaat lopen, Muis is nog een piepkuiken.
Dit om je een hart onder de riem te steken...

Dankje Terpentijn, lief van je. Hier komt het misschien anders over maar ik sta niet altijd in de "Muis-paniek-modus" , ik kan het inmiddels heel goed loslaten. Natuurlijk denk ik wel veel aan hem en denk ik over zn situatie na maar ik heb voor mezelf geconcludeerd dat ik heb gedaan wat ik kon. Me er verder heel druk om maken heeft niet zoveel zin, het is zoals het is.. Voel me alleen heel erg verantwoordelijk voor zijn welzijn. Ik ben heel erg blij voor hem dat hij op het land staat en happy is, en nóg blijer ben ik dat dat knappe paard van de foto de mijne is <3

Rianneke schreef:
TS weet je zeker dat je hetzelfde paard op de foto hebt gezet! Jeetje wat een positief verschil *D

Verder ga ik een beetje mee met de andere... Je hebt al zoveel uitgezocht en een dier even laten "rusten" op het land en paard laten zijn doet soms echt wonderen.

Jaa, wat een verschil he! Wat was hij een hoopje zielig paard... ;(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:46

Ja kon die maar praten he, dan zou dat heel veel schelen in de paardenwereld.

Maar hij ziet er heel erg goed uit hoor, echt zo'n verschil met wat eerst was.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 16:10

-O- -O-

Ben bij hem geweest maar oei, wat loopt hij weer beroerd...oliebol. Had twee vriendinnen mee en die schrokken er ook van. Vorige keer toen ik er was liep hij veel beter en wilde hij alleen maar knuffelen en naar me toe komen, vandaag kon ik niet eens in zn buurt komen. Hij was heel erg bang en rende steeds weg. Hoe kan dat nou toch?! 3 weken geleden moest je je best doen van hem af te komen om een foto te kunnen maken en dan nu opeens dit.... Vind het niet erg hoor dat een paard in de opfok niet mens gericht is maar in drie weken tijd zo bang worden is gewoon vreemd imo!

Hij heeft ook twee bulten in z'n kaakgroeve, heb er dus helaas niet aan kunnen voelen. De mensen waar hij staat zeiden dat dat door dazen komt maar ik weet het niet... Bulten steken uit buiten z'n kaaklijn dus heel goed zichtbaar. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn? Opgezette lymfklieren misschien maar hoe komt hij daar nou weer aan?!

setteke

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:18

Staat hij inmiddels in een kudde? Of nog steeds samen met zijn vriendje?

Die bulten die uitsteken, dat kan droes zijn. Hoeft niet, maar kan wel. Goed in de gaten laten houden dus.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:19

Pas OP! Kan (jeugd)DROES zijn, komt vaak voor bij jonge paarden, kan ook besmettelijk zijn, wat zegt de opfok hier zelf van..?!?
Blijf even opletten, TS, dit klinkt niet fijn (ik heb het niet over het bewegen).

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:37

Gossie kan er ook nog wel bij. Hou ons wel op de hoogte ok?? Het arme ding...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:38

En schuwheid en ook slecht lopen is niet vreemd als een dier ziek is. Ook dusdanig opgezette lymfeklieren wijzen erop dat er iets niet goed is. Als je het niet vertrouwt DA laten komen. Tot nu toe heb je op jezelf vertrouwd, blijf dat doen!

En, heel veel sterkte!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 18:30

setteke schreef:
Staat hij inmiddels in een kudde? Of nog steeds samen met zijn vriendje?

Die bulten die uitsteken, dat kan droes zijn. Hoeft niet, maar kan wel. Goed in de gaten laten houden dus.

Ze staan met z'n vieren, heb dit bewust gedaan omdat ik contact met meerdere dieren wel belangrijk vind maar hem absoluut niet in een grote groep wil hebben gezien z'n problemen. Hij is nog wel helemaal aan z'n vriendje geplakt :)

Kreeg net een berichtje van de mensen waar hij staat, ze denken dat het mogelijk door het bemesten van het land komt of dat het insecten bulten zijn. Mm... Ja, ik ben zelf echt doodsbang voor droes. Heb mn vorige merrie verloren aan verslagen droes... Goed in de gaten houden gaat moeten, ben heen-en-weer ruim zes uur onderweg om hem te zien. Ze hebben daar beloofd dat ze erop blijven letten! Zn staartje was ook weer scheef, de vorige keer toen ik hem zag niet ;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:04

ziet hij er verder goed uit?Eet hij goed?
Je kunt kijken of hij verhoging heeft,hoewel...ik heb verschillende gevallen van droes meegemaakt,die waren allemaal anders.Koorts,geen koorts,eten,niet eten,openbarsten en inderdaad een veulen met naar binnengeslagen droes.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 21:52

geerke schreef:
ziet hij er verder goed uit?Eet hij goed?
Je kunt kijken of hij verhoging heeft,hoewel...ik heb verschillende gevallen van droes meegemaakt,die waren allemaal anders.Koorts,geen koorts,eten,niet eten,openbarsten en inderdaad een veulen met naar binnengeslagen droes.

Ik was er maar eventjes, toen stond hij wel gewoon te grazen..temp weet ik niet want ik kon dus niet bij hem komen. Heb helaas dus ook niet aan zn bulten kunnen voelen. Ik dacht dat het geen droes kon zijn omdat het alleen onder zn kaak zit maar na wat googelen las ik dat dat prima kan bij droes.
Dit zijn echt momenten dat ik het vreselijk vind dat hij zo ver weg is, ik wil hem nu gewoon in de gaten houden. Het zag er eigenlijk wel precies zo uit als hoe de droes bij mn merrie begon, die kreeg verslagen droes en heeft dat niet overleefd :(

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:59

Zaten de bulten zoals op dit plaatje; http://www.paardenverzekeraar.nl/ziekten/droes/ ?
Kan je de stalhouder vragen of ze extra op willen letten? Als hij wat suffer aandoet of slechter eet. Verder kan je niet zoveel doen behalve afwachten hoe het zich ontwikkelt. De dikke klieren hoeven geen droes te zijn.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 12:47

Het ziet er zo uit, al is de foto niet zo duidelijk door de schaduw.. je ziet hier alleen twee bobbels. Het is in het echt "erger" dan je op de foto ziet. Wilde vandaag er weer even heen gaan maar was al voordat ik bij het station totaal doorweekt, om zo 3 uur de trein in te gaan zag ik niet zo zitten. Ga zondag denk ik weer even kijken hoe het met hem gaat :)
Afbeelding

Ik vind zelf dat hij van die apart gevormde achterbenen heeft, noem je dat sabelbenig?
Afbeelding

Hij heeft nu echt een paardenhoofd gekregen:
Afbeelding

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:59

Hij ziet er echt leuk uit! Hopelijk komt het goed met hem

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 20:53

Hij is inmiddels flink gegroeid (ik ben 174), verder gaat het eigenlijk nog hetzelfde met hem...niet beter maar ook niet slechter.
Afbeelding
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:58

hij ziet er goed uit hoor!Word het een schimmel?
Ga je nog onderzoeken laten doen wat betreft de OCD?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 21:04

Ja ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen..

Haha ja ik denk wel dat het een schimmel is ! :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:07

Hij wordt steeds mooier! Fijn!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:43

Hij ziet er goed uit en oogt tevreden.

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 07:44

Zo die is gegroeid zeg. Fijn dat je even een update plaatst. Dus lopen nog steeds hetzelfde?? Maar denk je dat ie wel of geen pijn heeft. Hij oogt inderdaad tevreden.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 10:50

Ja lopen nog steeds hetzelfde...niet beter maar gelukkig dus ook niet slechter. Of hij pijn heeft kan niet zeggen, ik denk van niet want hij beweegt ontzettend veel uit zichzelf en daagt zn vriendje de hele dag uit. Ik had gedacht dat hij de underdog zou worden maar hij is juist de baas. Hij loopt gewoon nog behoorlijk kort en zn draf is ook niet echt om over naar huis te schrijven maar hij zal ook wel gewoon niet zulke ruime gangen hebben...
Wat ik nu moet doen weet ik nog niet( castreren? Niet castreren? Verder onderzoek? Afwachten?). Zolang het weer goed is en hij op het land kan staat laat ik hem maar staan denk ik...

Mn ouders waren laatst mee en die schrokken zich dood, ze hadden niet verwacht dat hi zo groot zou zijn :)

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:43

Ha ha hij is ook echt wel huge. Grappig. Kun je niet een keer weer een loopje van hem filmen?? Zijn soms best wel deskundige bokkers. En de winter over. Wat is dan de bedoeling. Kennis van ons heeft ook een uit de kluiten gewassen hengst en laat hem zeker ook de winter over in de opfok staan. Heb hem nog niet gehoord over het moment van castratie.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:17

Leuk, weer een update van "Muis" ("eh... "muis....?" goeiehelp wat is die gegroeid).
Dat snelle groot groeien is doorgaans niet fijn voor OC(D)-paarden, maar soms verbetert het nog na verloop van tijd: in elk geval is het geen slecht idee om dit gewoon aan te kijken, aangezien Muis heel tevreden oogt, en hij zichzelf er blijkbaar ook helemaal niet "minder" door voelt, maar zelfs bazig is.
Mentaal is er dus niks "muizigs" aan, hahaha!

Blijf graag updates volgen, vind het een leuk en aansprekend dier. Castreren lijkt me een hele wijze beslissing, aangezien een hengstenleven voor hem erg moeilijk zal zijn, en hij ten beste voor recreatie zou gaan dienen. Maar dat hoef je nu nog niet te beslissen, toch?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:20

Ik vind 'm wel heel veel paard geworden! Gaaf dier om te zien. Hij ziet er inderdaad niet zielig uit. Jammer dat hij in het lopen nog niet verbeterd lijkt te zijn.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 12:07

terpentijn schreef:
Leuk, weer een update van "Muis" ("eh... "muis....?" goeiehelp wat is die gegroeid).
Dat snelle groot groeien is doorgaans niet fijn voor OC(D)-paarden, maar soms verbetert het nog na verloop van tijd: in elk geval is het geen slecht idee om dit gewoon aan te kijken, aangezien Muis heel tevreden oogt, en hij zichzelf er blijkbaar ook helemaal niet "minder" door voelt, maar zelfs bazig is.
Mentaal is er dus niks "muizigs" aan, hahaha!

Blijf graag updates volgen, vind het een leuk en aansprekend dier. Castreren lijkt me een hele wijze beslissing, aangezien een hengstenleven voor hem erg moeilijk zal zijn, en hij ten beste voor recreatie zou gaan dienen. Maar dat hoef je nu nog niet te beslissen, toch?

En toch blijft ik heb mn "muisje" noemen, kan eigenlijk echt niet meer :') Nee, dat groeien is niet zo fijn maargoed- wat doe je eraan.... Ik zit een beetje met dat castreren omdat testosteron toch ookwel invloed heeft op zn groei. Misschien is het beter om hem zo lang mogelijk "natuurlijk" te laten, iig totdat zn groei in de hoogte zo'n beetje over is. Maar aan de andere kant zal een leven als hengts inderdaad moeilijk voor hem worden en op stal is het nou eenmaal gewoon wat minder handig een hengst...daarom weet ik het dus niet.

_Lorette_ schreef:
Ik vind 'm wel heel veel paard geworden! Gaaf dier om te zien. Hij ziet er inderdaad niet zielig uit. Jammer dat hij in het lopen nog niet verbeterd lijkt te zijn.

Hihi ja hij is nu echt een paardje ipv een baby! Ik hoop echt dat ik ooit een keertje op zn rug kan zitten, net als jij op je knappe frummel!