Wel dierenarts, geen dierenarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:02

Ik kan me je stress helemaal voorstellen. Is het niet mogelijk om voor de 2 extra beurten iets bij te betalen (dat kan bij ons op stal en dan kan ik daar dus ook van op aan). Wat super vervelend dat er niet goed op gelet wordt, zeker nu hij nog herstellend is.
Maar zo 2 x achter elkaar hoe krijgt hij het voor mekaar. Ik zou flink pissig zijn
Laatst bijgewerkt door fargo op 03-01-13 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rchell

Re: Wel dierenarts, geen dierenarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 10:14

Er staat in mijn stalcontract dat 2 x voeren erbij in zit, en het zijn geen andere tijden als voorheen en hij hoeft er ook niets extra's voor te doen.. en betalen of niet.. hij vergeet het gewoon en dat maakt mij zo pissig..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:17

Hij 'vergeet' te voeren? Vergeet hij dan alle paarden, of specifiek de jouwe? Wat gek zeg... Hoe kun je zoiets vergeten?

Heeft je staleigenaar gezegd dat hij iets zal ondernemen om te voorkomen dat het nog eens gebeurd, of was het meer een gevalletje 'geen zin, kan gebeuren'?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 10:47

hij was het 's avonds vergeten, voor zover ik weet alleen bij die van mij. Blijkbaar aan het einde van het voeren weggeroepen en gewoon naar binnen gegaan en het niet afgemaakt. 's Ochtends had hij het uit handen gegeven aan een nieuwe stalhulp en geen uitleg gegeven over wat er gegeven moest worden.. (terwijl ik het keurig in porties had klaargezet) dus daar ging het mis. Ik was er ook niet van op de hoogte dat een ander als mijn stlhouder zou voeren..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:56

Raar hoor. Lijkt mij dat je altijd nog even een checkrondje doet (lichten uit, deuren dicht etc.).

Hij heeft wel verbetering beloofd? Of gaf hij je eerder het idee dat je zeurde? Vind het zo raar dat je voor de rest alle medewerking krijgt en hierover een conflict ontstaat.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:05

Oh ik zou daar echt woest om worden...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:08

Oeh.. dat is inderdaad heel vervelend dat je stalhouder net te vergeetachtig is. Je wilt tenslotte niet dat er iets misgaat omdat iemand het net niet goed (genoeg) doet. Kan me ook je dilemma heel goed voorstellen. Verhuizen = stress dus niet handig. Persoonlijk zou ik zelf eerder kiezen voor een stal waar hij echt optimaal verzorgt wordt en dan maar iets minder buiten (je kan altijd terug naar deze stal als je paard weer 100% fit is.). Maar je kan alleen zelf beoordelen wat in dit geval wijsheid is en het beste voor je paard.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:09

Rchell schreef:
hij was het 's avonds vergeten, voor zover ik weet alleen bij die van mij. Blijkbaar aan het einde van het voeren weggeroepen en gewoon naar binnen gegaan en het niet afgemaakt. 's Ochtends had hij het uit handen gegeven aan een nieuwe stalhulp en geen uitleg gegeven over wat er gegeven moest worden.. (terwijl ik het keurig in porties had klaargezet) dus daar ging het mis. Ik was er ook niet van op de hoogte dat een ander als mijn stlhouder zou voeren..

Ik snap dat je over de zeik gaat en heel erg boos wordt :(:) . Maar als ik al je berichten zo lees heb je best een meewerkende stalhouder over het algemeen. Ik zou liever mijn energie steken in het vóórkomen van zo'n situatie in de toekomst. Blijkbaar kan het nóg duidelijker, want de stalhulp én je stalgenoot wist ook niet precies wat er nu wel of niet gevoerd was of moest worden. Wat voor jou heel duidelijk is, hoeft voor anderen niet super duidelijk te zijn -O-
Dus bespreek op een rustige en oplossende manier wat je stalhouder van jou nodig heeft om dit in de toekomst te voorkomen. Dus nog duidelijker misschien de porties markeren, ook voor als er eens iemand anders voert. Zodat het voor iedereen duidelijk is wat er wanneer gevoerd moet worden. Desnoods een bord op de staldeur hangen waar afgevinkt kan worden welke voer beurt is gedaan. (een ouderwets krijtbord of zo'n whiteboard oid).

Hoe eng het ook is als iets misloopt, dit is toch een situatie waar iedereen aan moet wennen. Probeer dit heel praktisch te benaderen en je emoties niet de boventoon te laten voeren (hoe moeilijk dat ook is).

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 11:27

hij vind al snel dat "wij vrouwen" zeuren, maar hij was van mijn uitbarsting redelijk onder de indruk, heb ook duidelijk gemeld dat dit de laatste keer was, volgende keer vertrek ik..

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:35

Misschien kan je met kleuren werken en een briefje ophangen? Bij de action heb je veel verschillende kleuren afwasteiltjes die gebruik ik altijd voor voer en dan bvb blauw is ochtend, oranje tussen de middag, paars einde van de middag en roze avond oid. Voer je ook verschillende hoeveelheden hooi/kuil of is dat iedere keer hetzelfde?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:43

Rchell schreef:
hij vind al snel dat "wij vrouwen" zeuren, maar hij was van mijn uitbarsting redelijk onder de indruk, heb ook duidelijk gemeld dat dit de laatste keer was, volgende keer vertrek ik..

wat vervelend dit....en je bent zo machteloos omdat je gewoon moet werken en het niet zelf kunt doen :(:)
Ik ken wel meer mensen die niet zo precies met voerschema's omgaan....daar gaan mijn haren rechtop van staan. :7
Paarden hebben is preciezie werk....vooral als ze om medische redenen op bepaalde tijden gevoerd moeten worden.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:44

Even een berichtje van een meelezer -

Dat kan zó frustrerend zijn als je stalhouder vergeet te voeren. Ook ik heb bonje gehad met die van mij toen hij voor de 15e keer dat jaar niet gevoerd had. Uitleg: 'het zit niet in m'n systeem'.... -:(- .
En ik maar worstelen om hem op gewicht te krijgen!
We hebben toen duidelijke afspraken gemaakt en ik moet zeggen dat het de laatste tijd écht goed gaat!
Zoek naar mogelijkheden die voor jullie beiden het beste werken. Wij hebben bijv. afgesproken dat ik in principe voer 's avonds en dat ik een sms-je stuur als ik dat niet doe; dan voert hij. Dat werkt prima.
Ook zet ik een emmer klaar met het voer voor 's morgens; dat is inderdaad gelijk een reminder voor hem, mocht hij het toch vergeten zijn. Het werken met verschillende kleuren of het merken van de emmers / tassen kan goed werken. Desnoods zet je uitleg op je boxdeur; dan ziet iedereen of er gevoerd is, of dat dat nog moet gebeuren.

Je kunt soms niet meer doen dan je al doet. Ik heb respect voor hoe het tot nu toe gegaan is. Hou vol & ik hoop dat het allemaal weer stabiliseert. Succes!!

- kruipt weer onder meeleessteen.... ;)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:46

Rchell schreef:

Ik zou nog steeds kijken hoe je dit een volgende keer kan vóórkomen. Vertrekken is geen oplossing. Je weet nooit wat je zo op een nieuwe stal treft. Kan allemaal nog zo mooi lijken, in praktijk loopt het altijd anders.

Kijk naar hoe je het allemaal nog duidelijker kan maken! Blijkbaar was het niet 100% duidelijk voor de stalhulp en je stalgenoot wat er wanneer gevoerd moest worden. Ook als een vreemde moet voeren moet het duidelijk gaan zijn wat er wanneer gevoerd wordt zonder dat er een uitgebreide instructie nodig is. Alle informatie moet bij je stal voor handen zijn. Check eens met een totaal vreemde (van de situatie) of die er wijs uit kan als hij of zij ineens zou moeten voeren.
Oja en zorg dat je 06 op de staldeur hangt dat mensen je kunnen bellen als het niet 100% duidelijk is. (Maar dat heb je misschien al lang gedaan ;-) )
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 03-01-13 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:59

Jeetje, het lijkt wel of ik het verhaal van mijn paard hier lees. Ook vorige maand verstopping in de dikke darm zonder koliekverschijnselen, gelaxeerd, op de kliniek gestaan, nu weer goed maar flink afgevallen en worstelen met voer.

Ik ga nu het topic even goed doorlezen, kijken of we nog iets aan elkaar kunnen hebben. Maar als je zorgvuldig gekozen beleid gefrustreerd wordt door stalmedewerkers dan sta je inderdaad machteloos. :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:06

LindyH schreef:
Jeetje, het lijkt wel of ik het verhaal van mijn paard hier lees. Ook vorige maand verstopping in de dikke darm zonder koliekverschijnselen, gelaxeerd, op de kliniek gestaan, nu weer goed maar flink afgevallen en worstelen met voer.

Ik ga nu het topic even goed doorlezen, kijken of we nog iets aan elkaar kunnen hebben. Maar als je zorgvuldig gekozen beleid gefrustreerd wordt door stalmedewerkers dan sta je inderdaad machteloos. :(:)

Lindy kijk dan ook vooral in mijn topic over koliek patienten, daar helpen we elkaar al een tijdje met tips en ondersteuning.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:08

Sprintje schreef:
Rchell schreef:

Ik zou nog steeds kijken hoe je dit een volgende keer kan vóórkomen. Vertrekken is geen oplossing. Je weet nooit wat je zo op een nieuwe stal treft. Kan allemaal nog zo mooi lijken, in praktijk loopt het altijd anders.

Kijk naar hoe je het allemaal nog duidelijker kan maken! Blijkbaar was het niet 100% duidelijk voor de stalhulp en je stalgenoot wat er wanneer gevoerd moest worden. Ook als een vreemde moet voeren moet het duidelijk gaan zijn wat er wanneer gevoerd wordt zonder dat er een uitgebreide instructie nodig is. Alle informatie moet bij je stal voor handen zijn. Check eens met een totaal vreemde (van de situatie) of die er wijs uit kan als hij of zij ineens zou moeten voeren.
Oja en zorg dat je 06 op de staldeur hangt dat mensen je kunnen bellen als het niet 100% duidelijk is. (Maar dat heb je misschien al lang gedaan ;-) )

Je wilt juist dat zo weinig mogelijk mensen verantwoordelijk zijn, want dan heb je zo min mogelijk (mis)communicatie. Door er meer mensen bij te betrekken kunnen er meer communicatiefouten optreden (waardoor de ander denkt, oh dat doet hij of zij zo wel). Daarom is de stalhouder verantwoordelijk.. En 3 keer in zo korte tijd bij zo'n situatie een voerbeurt vergeten (waarbij paard al op heel minimale hoeveelheid staat, dat is niet acceptabel, zo krijg je maagzweren en dat soort ellende)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:28

ik weet niet hoe ik nog duidelijker moet zijn, hij moet gewoon voeren, het niet vergeten en het niet uit handen geven.
Heb hem letterlijk mijn dieetlijsten laten zien, aangegeven hoe het is gemaakt (ruwvoer + ruwvoerbrokken + slobber) en dat het verdeeld is over 3 bakken per keer voeren, ze staan in groepjes met Ochtend, Middag en Avond erop (heb het hem letterlijk aangewezen).
Vervolgens vergeet hij de avond, geeft ochtend uit handen aan de stalhulp en die persoon voert de helft, omdat het hem niet duidelijk is verteld! Stalgenoot was duidelijk wat hij moest hebben, maar durfde alleen haar deel te voeren omdat er veel meer bijstond als wat hoorde en is dus maar gaan bellen met mij..

Edit: Fargo ben het helemaal met je eens.. daarom heb ik met mijn stalhouder dit afgesproken.. ik zet er 3 neer, de ochtend en avond zijn voor hem, de middag en nacht (maak ik apart klaar en geef ik meteen om juist nog meer bakjes / onduidelijk te voorkomen) zijn voor mijn rekening..

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:01

Wat een vervelend probleem Rchell. Doe jij zo je best en dan is je stalhouder zo laks... Dan kun je nog zoveel met kleurtjes, bordjes en handleidingen, als iemand vergeet te voeren, helpen deze dingen ook niet vrees ik.
Lastige situatie, hopelijk wordt hij na jouw uitbrander wat zorgvuldiger.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:36

Ai dit vind ik toch wel een serieus puntje, een stalhouder die vergeet te voeren omdat hij tussendoor weg geroepen wordt ? Dat zou niet moeten gebeuren, voor mij een teken dat hij er niet serieus mee bezig, is er dan ook geen controle voordat de stalhouder naar bed toe gaat ? Geen controle rondje voor de nacht ?

Verhuizen is ook weer zoiets maar begrijp je dilemma oh zo goed, jasses wat zal dit een onrust geven voor jou. :(:)

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 15:03

Nou ik heb vanmorgen nieuwe voerbakjes gekocht en duideijk erop geschreven zijn naam en ochtend / middag/ avond. De bovenste als eerste voren de tweede als het op is en 3 x een hooinet. Lijkt me duidelijk.. Nu kijken of het goed gaat :D
Heb de nieuwe stalhulp ook duidelijk aangegeven en laten zien wat hij moet hebben dus dat is dubbele controle, plus de stalgenoot (wisselend) die tussen de middag voert, stuurt mij een berichtje of zijn ochtend portie op is en wanneer ze zijn middag portie gegeven heeft.. Meer dan dit kan ik niet doen, dus mocht het nu nog mis gaan..... dat weet ik het niet meer haha.

Hij is helaas nog steeds vreselijk vervelend omdat hij honger heeft. Hij mag gelukkig iets omhoog in ruwvoer, hopelijk helpt dat. En hij mag weer aanhet werk, dat mocht vorige week al, maar toen heb ik het bij stappen aan de hand en daarna los longeren gehouden. Vanmorgen maar weer eens echt gelongeerd zodat hij echt even zijn energie goed eruit kon lopen. Hopelijk helpt dat ook tegen het vervelende gedrag.
Al met al heb ik wel een echt levendig paard, dus dat is fijn haha.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 11:59

Hier weer even een update voor de geinteresseerde..

Ik heb hem gisteren helaas weer een beetje onrustig aangetroffen in de paddock, heel licht trappen naar zijn buik af en toe, dus ben er extra scherp op. Lekker aan het stappen geweest en zijn overige voerbeurten in meerdere keren gegeven. 's Avonds op stal was hij wel weer helemaal rustig.
Hij blijft wel gewoon happy, temp is goed en eten en mesten ook, dus ik wacht het heel ff af. Wel weer teken dat hij hij nog echt herstellende is, en nog niet beter..
Stalhulp voert nu als enige, was het helaas gisteren middag weer vergeten.. Gelukkig was ik er zelf op tijd bij en heeft hij niet heel erg veel later als gebruikelijk gehad, maar heb heeeeeel duidelijk gemaakt dat dit echt de Allerlaatste keer is aan stalhouder (hij is immers eindverantwoordelijke) en dat ik anders gewoon vertrek.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:00

dubbelpost.. :o

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:12

Pff, vervelend hoor. Je zou hem eigenlijk aan huis moeten hebben.

Sterkte!

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 12:21

Als dat toch eens kon... en dan werken vanuit huis.. dat zou helemaal ideaal zijn ;) maar helaas..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:47

Wat vervelend dat hij toch weer iets meer last van zijn buik heeft gehad.
Geef je hem ook al iets van probiotica? Dat kan tijdelijk maar ook structureel. Als een paard een slechte weerstand heeft dan heeft hij relatief en absoluut gezien meer slechte bacteriën in zijn darmen. Deze slechte bacteriën zijn o.a. de oorzaak van extra gasvorming. Door de positieve bacteriën te stimuleren, wordt er minder gas geproduceerd door de darmen en is er dus een betere en meer rustige vertering. De mijne is er erg van opgeknapt, die had na zijn operatie weer extra last van gaskoliek - mede door mindere weerstand en niet in het werk staan. Via de Paardendrogist is het heel eenvoudig om dit te bestellen. Mijn paard heeft er heel veel baat bij gehad en nu nog steeds.