Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bobomelo

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:41

Heb net mijn dierenarts gesproken, hij schrijft geen recepten uit om mee naar de apotheek te gaan in dit geval, hij is dan strafbaar......

nu uit zien te vogelen of je pergolide mee kunt krijgen van apotheek als een huisarts het voorschrijft en je het contant wilt betalen omdat het voor je paard is....

bij mijn dierenarts is het 100 euro voor 60 pillen, dus ong 50 euro per maand, en als het lijkt aan te slaan dat je de medicatie wat kunt verlagen en dat het dus wat goedkoper wordt...

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:43

bobomelo schreef:
Heb net mijn dierenarts gesproken, hij schrijft geen recepten uit om mee naar de apotheek te gaan in dit geval, hij is dan strafbaar......

nu uit zien te vogelen of je pergolide mee kunt krijgen van apotheek als een huisarts het voorschrijft en je het contant wilt betalen omdat het voor je paard is....

bij mijn dierenarts is het 100 euro voor 60 pillen, dus ong 50 euro per maand, en als het lijkt aan te slaan dat je de medicatie wat kunt verlagen en dat het dus wat goedkoper wordt...

Ik snap dit niet: de D.A. is NIET strafbaar als hij een recept voorschrijft voor Prascend. De apotheker, die iets anders meegeeft, b.v. de goedkopere Pergolide, waarschijnlijk wel.
Verder is het een beetje de omgekeerde manier van behandelen: beginnen met een grotere dosis dan verwacht wordt eigenlijk nooit gedaan: men bouwt liever de dosis langzaam OP, om bijwerkingen te voorkomen.
Weet je zeker dat e.e.a. zo door je dierenarts is verteld?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:47

Ik begrijp dat ook niet..
Ik denk serieus dat het financiele plaatje meespeelt..

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:24

eiber schreef:
bobomelo schreef:

Ik snap dit niet: de D.A. is NIET strafbaar als hij een recept voorschrijft voor Prascend. De apotheker, die iets anders meegeeft, b.v. de goedkopere Pergolide, waarschijnlijk wel.
Verder is het een beetje de omgekeerde manier van behandelen: beginnen met een grotere dosis dan verwacht wordt eigenlijk nooit gedaan: men bouwt liever de dosis langzaam OP, om bijwerkingen te voorkomen.
Weet je zeker dat e.e.a. zo door je dierenarts is verteld?

Heb hem gisteravond gevraagd toen ik hemtegenkwam op oefenparcour. Ik vroeg of hij even tijd had, en heb hem gezegd dat ik me wathad ingelezen op dit forum over cushing en de medicatie en alle rompslomp zeg maar. Ik hebhem letterlijk gevraagd of hijook recept wil schrijven voor prascent en dat ik dan bij de apotheek het generieke middel pergolide kan meekrijgen... Dat doet hij niet, dan washij strafbaar omdat er een paardegeneesmiddel op de markt is....dus....balen in elk geval, dat wel

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:26

Ja maar prascend is het paardengeneesmiddel... Dus waarom zou hij voor prascend geen voorschriftje willen geven

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:08

hmm ja geen idee......
maar zou hij een recept willen schrijven zonder dat je het middel bij hem koopt?.......ja eigenlijks niet zo direct gevraagd of hij recept wil schrijven zonder het te leveren....ik heb wel duidelijk gevraagd: recept prascend door hem geschreven, ik daarmee naar apotheek voor het generiek pergolide....Dat wou hij niet doen, was hij strafbaar....ja wat kan ik dan nog doen...behalve balen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:10

dookia schreef:
Ja maar prascend is het paardengeneesmiddel... Dus waarom zou hij voor prascend geen voorschriftje willen geven

Omdat het via hen wordt verstrekt en dan heb je dus geen recept nodig, zij leveren het aan jou, zoals je normaliter ook je geneesmiddelen als antibiotica en zo ook via je DA ontvangt en niet via de "mensen apotheek".

DAT is nu juist de aanleiding tot dit topic en de kern van de problemen, dat er nu een paardengeneesmiddel is dat voorgeschreven moet worden en afgenomen via hen en niet meer voorgeschreven en afgenomen via apotheek zoals vroeger mogelijk was.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:08

Hier in Engeland kan ik wel degelijk een recept krijgen voor Prascend en en dan mee naar een andere (wel ook dieren) apotheek. Die moeten me dan wél Prascend geven voor zover ik weet. En het is dan even duur. (en de VA vraagt dan voorschrijfkosten)
Voor andere dingen als metacam bijvoorbeeld loont het hier wel om te shoppen, maar ook dan krijg je precies wat er op het recept staat.

Maar goed het lijkt allemaal op hetzelfde neer te komen, als je iets met een merknaam voorgeschreven krijgt mag je alleen het merkproduct krijgen, als je een werkzame stof voorgeschreven krijgt kan je iets anders kiezen als dat verkrijgbaar is. En waar je het dan haalt ligt eraan of de VA recepten wil uitschrijven.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:29

fargo schreef:
dookia schreef:

Omdat het via hen wordt verstrekt en dan heb je dus geen recept nodig, zij leveren het aan jou, zoals je normaliter ook je geneesmiddelen als antibiotica en zo ook via je DA ontvangt en niet via de "mensen apotheek".

DAT is nu juist de aanleiding tot dit topic en de kern van de problemen, dat er nu een paardengeneesmiddel is dat voorgeschreven moet worden en afgenomen via hen en niet meer voorgeschreven en afgenomen via apotheek zoals vroeger mogelijk was.

Nee een Dierenarts mag wel een voorschrift geven voor prascend zodat je hem elders kan kopen. Maar het blijft wel de prascend en dat is nu waar dit topic over gaat. De meeste mensen hier zouden liever de pergolide van Mylan willen kopen. Zoals vroeger kon voorgeschreven worden, maar nu niet meer gezien er prascend op de markt is en dat de dierenartsen niet meer mylan mogen voorschrijven daardoor

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:25

Ehmm Dookia, ik heb zelf 5,5 jaar pergolide via apotheek gekocht en ben een van de mensen die dit hier uberhaupt op bokt aan andere mensen heb verteld en aangeraden. Dus ga dit nu niet aan mij zitten uitleggen aub :o :o ... :D

Prascend (officieel diergeneesmiddel) is in NL niet bij de apotheek te krijgen, de mensenvariant pergolide wel. Prascend ga je in NL dus aanschaffen via je DA. "Vroeger" kon je vragen om een recept en het bij de apotheek halen en dan kocht je pergolide (wat precies het zelfde is als Prascend onder andere naam).
Omdat er nu een dierengeneesmiddel (Prascend) bestaat, moet de DA dit voorschrijven en verkopen en mag hij niet de mensenvariant voorschrijven of bevorderen dat klanten dat toch gaan kopen, dan is hij strafbaar. En elders kopen .. dat is in de prakijk dus de apotheek en niet een andere DA ofzo ..

Een Da die een recept schrijft en meegeeft, weeeet dat je daarna illegaal bezig gaat (want mensenmiddel halen ipv dierengeneesmiddel), dus zal dit als hij slim is niet doen want daarmee overtreedt hij de wet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:51

Toch zullen ze er ergens wel in Nederland zijn.. Het is alleen geen structurele oplossing. Zeker niet als de pergolide alsnog wél uit de handel gaat en prascend zo duur blijft als nu.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:38

Dus als ik het goed begrijp fargo kunnen jullie in Nederland geen dierengeneesmiddelen kopen in een apotheker?

En trouwens je moet mij hiervoor niet aanvallen. Want ik Belgie koop je prascend gewoon in de apotheker met het voorschriftje van de dierenarts

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:54

Nee ik val je ook niet aan hoor, maar inderdaad het is in NL niet gewoon/mogelijk om dierengeneesmiddelen te kunnen kopen bij een apotheek. De echte (dier)geneesmiddelen komen over het algemeen toch rechtstreeks van de DA. En pergolide was tot nu toe eigenlijk een uitzondering, dat was tot nu toe een mensenmiddel dat je bij de DA kon kopen maar ook op recept zelf kon halen bij de apotheek. Nu er een officieel dierengeneesmiddel is, mag dat mensenmiddel niet meer (worden voorgeschreven).

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:01

ok, het probleem is dus hetzelfde in Belgie alleen kan je bij ons de prascend dus wel met het voorschriftje van de Dierenarts bij de apotheker halen. Daar dus de misverstand dan

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:11

En prascend kun je hier dus ook verkrijgen, maar dat spul is tig keer zo duur dan pergolide....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:42

dookia schreef:
ok, het probleem is dus hetzelfde in Belgie alleen kan je bij ons de prascend dus wel met het voorschriftje van de Dierenarts bij de apotheker halen. Daar dus de misverstand dan

Precies!! :j :j

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:08

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 21:21

Beste medelezers,
helaas is uit alle informatie die ons tot nu toe heeft bereikt, niet gebleken dat we op enige manier een succesvolle strijd zouden kunnen aanbinden tegen de ongehoorde prijsverhoging van Pergolide door B.I.

B.I. verschuilt zich achter de kosten die zij hebben moeten maken voor registratie van het medicijn. Deze kosten zijn niet openbaar en daarom niet door ons te weerleggen.
B.I. geeft aan dat Pergolide voor humaan gebruik uit de handel zal worden gehaald en ook dat feit is niet door ons te weerleggen. Zeker weten we alleen dat Pergolide voor mensen voorlopig nog leverbaar blijft via de apotheek. Echter op termijn (en niet duidelijk is over welke termijn we dan spreken) zal Pergolide voor humaan gebruik van de markt gaan.

Dierenartsen zijn vrij in het prijzen van de Prascend en dat betekent dat er waarschijnlijk wel wat kleine verschillen zullen ontstaan tussen de uiteindelijke verkoopprijs van Prascend bij verschillende klinieken.
De prijs die op het moment geldt, ligt tussen de 1.85 en 1.95 incl. BTW per mg. voor de officiële Prascend. De weinige gelukkigen onder ons die nog via de apotheek hun Pergolide kunnen betrekken betalen 0,40 ct. per mg.

Rest ons als topicstarters alleen de bittere conclusie dat paarden met Cushing vanaf dit moment het kind van de rekening zijn geworden.

Mochten er nog mensen zijn die een nieuw gezichtspunt in deze zaak naar voren willen brengen: we staan nog steeds open voor ideeën.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:45

-O- was te verwachten, maar toch jammer dat er niet meer uitgekomen is.
Bedankt voor je inzet Eiber, en anderen die hier moeite en tijd ingestoken hebben. +:)+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:59

Heel erg jammer, maar inderdaad bedankt voor alle inzet iedereen! Hoop dat toch iemand nog de gouden tip heeft..

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:39

Nou, dan zal Jan van Veen het wel nog drukker gaan krijgen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 10:07

Eirikur schreef:
Nou, dan zal Jan van Veen het wel nog drukker gaan krijgen.

???? Wie is Jan van Veen??

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:27

Slachter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:30

De enige strijd is dat het medicijn niet voorgeschreven zal gaan worden en dat daardoor de fabrikant zijn winsten mis zal lopen...het generieke misschien wel afzet zal gaan krijgen waar ze op in gaan springen.......die produktie is spot goedkoop omdat dat veelal in India geproduceert wordt en er een marge van minimaal 80% werkzame stof en maximaal 120% , maar voor diergeneesmiddel wellicht wel helemaal geen verplichte marge door de overheid vastgesteld dan is het helemaal zakken vullen....

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 10:42

elibeest schreef:
Slachter?

Oh,ja, dat is ook zo. -O-