Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:59

Ik weet nog niet wat ik van Mesotherapie vind eigenlijk,
Het is lokale oppervlakte pijnstilling, ook al kan dat in de spieren doorwerken, heb ik mijn twijfels of dit de oorzaak van de pijn kan wegnemen, ik heb de indruk dat het eerder symptoombestrijding is, en geen oorzaak aanpakt. de (te strakke) ligamenten worden er niet soepeler of losser van, en de spieren zijn ook niet het probleem bij een paard als Smoke bijv. spieren genoeg om de rug te compenseren, alleen krijgt ie zijn rug niet genoeg opgebolt, zonder dat dit zeer doet, met als gevolg dat ie ontstekingen krijgt van de kissing spines. ik ben wel heel benieuwd naar de mesotherapie, en wat dat doet voor KS-paarden, ik heb al gelezen dat het bij oudere paarden vanaf 7 jaar ongeveer, die al langere tijd gereden worden best goed resultaat geeft, maar bij paarden jonger dan 5 dan weer niet...pfff, wat een hoop dingen om over na te denken weer.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 21:48

Ik heb vanmiddag antwoord gekregen van de kliniek.
Zijn advies voor Smoke is om Mesotherapie te doen samen met lokale infiltratie, dus pijnstilling samen met steroiden inspuiten.
De ruimte tussen de wervels word hiermee niet groter, en het is dus symptoom bestrijding ipv een echte oplossing.

Die ingreep waar ik over vroeg kreeg ik weinig antwoord over (heb dus direct terug gemaild met opnieuw mijn vragen hierover).
Hij adviseerd eerst medicijnen en eventueel daarna nog deze ingreep. Het is een nieuwe maar technisch simpele ingreep.

Wat ik graag wil weten is hoe het verloop van deze ingreep is, dus ook wat de hersteltijd is.
Maar natuurlijk ook wat de kosten hiervoor zijn.

Het percentage wat zwaar verbeterd is groter na de ingreep dan na de inspuitingen, zeker de groep onder 5 jaar oud, dus zou ik dan liever direct een ingreep laten uitvoeren dan spuiten zetten, mits het een beetje te betalen is natuurlijk. Want ik ben niet van plan om duizenden euros eraan te spenderen, ik moet wel redelijk blijven.

Maar ik ben heel benieuwd welk antwoord ik ga krijgen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:02

Mister01 schreef:
ik denk dat mesotherapie een hele goede methode is, absoluut, maar dan moet je wel te maken hebben met een paard wat bevestigd is in het rijden, en dat is in mijn geval nog niet.
hij is wel onder het zadel, maar imo nog te weinig om zoiets met goed resultaat te kunnen toepassen.

ik heb gisteravond een mail gestuurd naar de kliniek, en ga ook eens (als ik tijd heb) spitten op buitenlandse forums of ik in contact kan komen met iemand die deze ingreep heeft laten doen bij zijn paard.

Nee hoor, mijn merrie was nog absoluut niet bevestigd onder het zadel aangezien de problemen voortkwamen uit de zadelmakmaak-periode.

En ja symptoombestrijding in het geval van jouw paard hou je toch. Met behulp van die meso kan ze makkelijker aan het werk gezet worden waardoor je de juiste spieren kunt trainen waarsoor de pijn deels opgevangen kan worden door de omliggende spieren. KS is niet te genezen dus dan moet je wat....als je iets wil doen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:21

@maikeltje, even om het betreffende paard van Mister01 in zijn waarde te laten, hij is een ruin ;).
Er is dus wel een operatie mogelijk nu, en daarmee genees je eigenlijk wel de KS, en hoef je dus niet meer aan symptoombestrijding te doen.
En wil je eens uitleggen waarom jij denkt dat oppervlakte pijnstilling en inspuiten met cortisone ervoor zorgt dat een paard makkelijker aan het werk kan? deze heeft nl geen spierpijn, maar pijn aan de uitsteeksels die elkaar raken...KS-pijn dus.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 19:59

ik heb vandaag weer antwoord gehad van de kliniek.
En weer laat de DA doorschemeren dat hij liever ziet dat we eerst gaan proberen met de meso en steroiden en indien het geen of te weinig resultaat geeft dan pas gaan opereren.
de arts die deze techniek heeft ontwikkeld is een ex-student van de Bosdreef, en hij kan dus wel alle benodigde info doorgeven aan de chirurg die de ingreep dan zou gaan doen.

de kosten komen ongeveer op 1000 euro ex BTW.

best een hoop om over na te denken, mij lijkt idd wat Freeride ook aan geeft dat je met die ingreep juist een echte oplossing hebt bij KS ipv proberen de symptomen weg te werken.
en wat ik ook heb gelezen is juist dat steroiden bij heel veel paarden echt super goed werkt, behalve bij de groep paarden onder de 5 jaar, en Smoke is 4 jaar. Het feit is dat bij veel paarden KS is "aangereden" en dan werkt deze methode prima of zelfs heel goed, maar bij paarden waarbij de KS is aangeboren is het een heel ander verhaal. althans dat is de info die ik uit een aantal onderzoeken heb kunnen halen.

misschien heeft de Da wel hele andere info dat hij daarom zo positief staat tegen het inspuiten, en juist de ingreep een beetje afhoud. maar hij geeft wel duidelijk aan dat ik daar natuurlijk alle vrijheid in heb.

op mij komt het een beetje over van: 300 euro uitgeven voor het inspuiten, en dan zit ik aan een tijd marge vast (de verdoving werkt maar 6 weken, en moet ik dus in die 6 weken er weer opzitten) en ook het feit dat als hij een tijdje minder getraind/gereden worden de spieren weg zijn en we weer opnieuw kunnen beginnen.
ook moet ik heeeeel intensief gaan trainen met hem om deze spieren te ontwikkelen, en het is nog een heel jong paard wat mentaal nog snel moe is.

of: ik laat die ingreep doen van 1000 euro ex BTW en mocht alles goed gaan heeft hij geen KS meer (zo lees ik het uit het verslag) en kan hij echt pijnvrij zijn, ook op momenten dat hij misschien wat minder getraind zou worden. ook heb ik geen tijdslimiet met wanneer ik hem weer MOET rijden, en kunnen we samen kijken wanneer we daar weer aan toe zijn.

maar voorlopig loopt hij nog steeds behoorlijk kreupel, en kan ik dus nog helemaal niks doen, trouwens heb ik nu ook niet even 1000 euro op de plank liggen en zal daar toch ook voor moeten sparen.

zien jullie het ook zo? of mis ik info?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:23

Mister 01, neem de tijd om te beslissen, echt.
Ik denk wel dat jouw redernering juist is, die inspuitingen zul je best eens moeten herhalen, dus je MOET erop en hij MOET onder het zadel, daarbij moet je bedenken wat doen de cortisonen in de rug, en wat doen de pijnstillers? het is wel een smak geld, maar met die inspuitingen ben je ook nog niet klaar op 1 x, gaat je ook snel 1200 euro kosten met geen oplossing maar verdoezeling, Smoke was in training loeisterk, dus het gaat er niet om dat hij zijn spieren moet trainen om geen last meer te hebben, hij moet gewoon een soepelere ruggengraat hebben, zodat ie lekekr kan opbollen bij het dragen van een ruiter. hij heeft zoweiso veel tijd nodig denk ik, hij is maar puppy,nogal een grote, dus niet geschikt om intensief te gaan trainen gelijk, daarbij heb je hem omschrevezn als een softy, dus de pijn van vroeger vergeten gaat hem tijd kosten, ik heb ook zo'n watje hoor...zat een strootje tussen de singel vorige week, was helemaal overstuur..en echt he, helemaal kriegel en bang,de singel los zadel eraf gelijk die neus op de singel, dat was de boosdoener.vandaag moest de singel weer gecontroleerd na 2 x rijden tussendoor, voordat ik hem eraan mocht hangen...

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 07:04

mister o1, volgens mij heb ik het al op de eerste pagina geschreven, maar ik doe het nog maar een keer: bij mijn paard heeft die mesotherapie {in duitsland neuraaltherapie} echt niets geholpen {paard had ook behoorlijk kissing spines. maar liet zich nog wel rijden....tot op zekere hoogte}. Heeft me {incl voorafgaande chriopractische behandeling} denk ik 700,- gekost. Bij het paard van een vriendig heeft het wel geholpen, maar die had op de foto gezien nog geen kissing spines {zat er tegen aan ofzo, boel helemaal verkrampt wat niet met rijden/longeren op te lossen was}.
Mesotherapie bij een paard met echt behoorlijk kissing spines zou ik dus nooit meer laten doen bij een paard. Die andere ingreep zie ik persoonlijk meer in. Misschien gewoon je poot stijf houden bij de kliniek {en nog even doorsparen.......zucht}.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 07:31

Ik heb er geen verstand van of ervaring mee, maar kan je niet bij een andere kliniek een second opinion aanvragen? Die hebben misschien weer andere argumenten voor of tegen een bepaalde methode, zodat je echt een goede afweging kan maken...?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:15

Lijkt mij inderdaad een verschrikkelijk moeilijke beslissing. Je wilt inderdaad niet geld onnodig de deur uitsmijten of van alles proberen met alle problemen van dien.
Ik ga mee met visitor. Ik zou ook eens een gesprek aangaan met een andere, goed bekend staande, kliniek. Meerdere inzichten kunnen jou helpen om alles helder te krijgen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:19

Das misschien nog niet zo'n slecht idee visitor. Ik begrijp (als ik de gegevens lees die wij als leek voorhanden hebben) ook niet zo goed waarom men die ingreep afhoud, het wordt afgeschilderd als een relatief eenvoudige ingreep, is vermoedelijk op termijn net zo duur maar heeft veel meer kans op slagen. (plus dat je inderdaad de oorzaak weghaalt en niet het gevolg).

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 19:35

dat is helemaal geen verkeerd idee Visitor.
nu weet ik niet gelijk welke kliniek ik daarvoor zal aanschrijven, de andere kliniek hier in de buurt heb ik geen goed gevoel meer bij, dus misschien is een grote stap richting utrecht wel een goed idee.

en dan eens vragen wat zij van deze ingreep denken en zeker hoe ze er tegenover staan tov de medicatie die je als andere optie hebt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 19:37

sliert schreef:
mister o1, volgens mij heb ik het al op de eerste pagina geschreven, maar ik doe het nog maar een keer: bij mijn paard heeft die mesotherapie {in duitsland neuraaltherapie} echt niets geholpen {paard had ook behoorlijk kissing spines. maar liet zich nog wel rijden....tot op zekere hoogte}. Heeft me {incl voorafgaande chriopractische behandeling} denk ik 700,- gekost. Bij het paard van een vriendig heeft het wel geholpen, maar die had op de foto gezien nog geen kissing spines {zat er tegen aan ofzo, boel helemaal verkrampt wat niet met rijden/longeren op te lossen was}.
Mesotherapie bij een paard met echt behoorlijk kissing spines zou ik dus nooit meer laten doen bij een paard. Die andere ingreep zie ik persoonlijk meer in. Misschien gewoon je poot stijf houden bij de kliniek {en nog even doorsparen.......zucht}.

ik had het onthouden dat jij dit bij je paard had laten doen ;)
maar wist niet meer zeker of er buitenom de pijnstilling ook steroiden zijn ingespoten bij jou paard.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:03

Mister01 schreef:
dat is helemaal geen verkeerd idee Visitor.
nu weet ik niet gelijk welke kliniek ik daarvoor zal aanschrijven, de andere kliniek hier in de buurt heb ik geen goed gevoel meer bij, dus misschien is een grote stap richting utrecht wel een goed idee.

en dan eens vragen wat zij van deze ingreep denken en zeker hoe ze er tegenover staan tov de medicatie die je als andere optie hebt.

Informeer eens bij Gent anders, is ook niet zover weg, en echt wel een hele goeie kliniek, met veel nieuwe en technieken etc?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:08

thanx Freeride!

is dat toevallig kliniek de Marette?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:25

Het is dan ook niet nodig om opnieuw foto's te maken, want je kunt gewoon de foto's in de kliniek waar ze gemaakt zijn opvragen (als je ze nog niet hebt) Daar heb je gewoon recht op. Dan kun je die foto's met een andere kliniek overleggen. Scheelt ook weer in kosten.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:42

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:51

Daar gaat het nou net over, dat de kliniek eerst wil dat ze mesotherapie probeert en pas als dat niet helpt deze optie. Waarop het voorstel kwam om daarover een second opinion aan te vragen.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:02

Citaat:
Daar gaat het nou net over, dat de kliniek eerst wil dat ze mesotherapie probeert en pas als dat niet helpt deze optie. Waarop het voorstel kwam om daarover een second opinion aan te vragen

De behandeling in Gent en Nederland zijn niet dezelfde. Deze is uit Engeland, is nog in onderzoek met goede resultaten. Misschien bellen en eens vragen of dit hier ook uitgevoerd kan worden. Deze ingreep is veel minder belastend dan die hier. Zo heb ik tenminste begrepen uit het onderzoeks rapport.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 15:47

Jinks schreef:
Citaat:
Daar gaat het nou net over, dat de kliniek eerst wil dat ze mesotherapie probeert en pas als dat niet helpt deze optie. Waarop het voorstel kwam om daarover een second opinion aan te vragen

De behandeling in Gent en Nederland zijn niet dezelfde. Deze is uit Engeland, is nog in onderzoek met goede resultaten. Misschien bellen en eens vragen of dit hier ook uitgevoerd kan worden. Deze ingreep is veel minder belastend dan die hier. Zo heb ik tenminste begrepen uit het onderzoeks rapport.

Heel leuk dat je wil meedenken, maar wil je dan wel eerst bijlezen 8-)

Ik ben al een tijdje nu bezig over meso tegen de engelse ingreep te leggen, en heb er ook een kliniek over gesproken, een paar posten terug staat alles.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:36

Mister01 schreef:
thanx Freeride!

Ik denk de je de Morette http://www.demorette.be/ bedoeldt, die werken samen met de Bosdreef (maar zitten nabij Brussel, stuk verder weg voor jou denk ik dan Moerbeke)

Beide klinieken ken ik inmiddels goed ( :+ leuk he ! paarden?) en ben ik zeer tevreden over. De chirurg van De Morette is zelfs nu al 3x naar Moerbeke gekomen voor mijn paard omdat dat voor mij maar 30minuten is. De kosten zijn ook erg meegevallen moet ik zeggen. Gisteren nog voor checkup geweest na laser chirurgie voor soft palate displacement, kosten 113euro (scopie incl plaatselijke verdoving)

Als degene die die ingreep bedacht heeft, daar gewerkt heeft, zou ik zeker naar de Bosdreef gaan. Er werken daar sowieso veel buitenlandse DA's en er komen ook mensen uit frankrijk/duitsland etc. speciaal naar de Bosdreef.

Heel veel sterkte met je besluit, maar wat Freeride zegt komt voor mij heel logisch over.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:52

freeride schreef:
@maikeltje, even om het betreffende paard van Mister01 in zijn waarde te laten, hij is een ruin ;).
Er is dus wel een operatie mogelijk nu, en daarmee genees je eigenlijk wel de KS, en hoef je dus niet meer aan symptoombestrijding te doen.
En wil je eens uitleggen waarom jij denkt dat oppervlakte pijnstilling en inspuiten met cortisone ervoor zorgt dat een paard makkelijker aan het werk kan? deze heeft nl geen spierpijn, maar pijn aan de uitsteeksels die elkaar raken...KS-pijn dus.

Zie mijn uitleg in de voorgaande post. En ik zou het op prijs stellen als de toon van je berichten wat minder denigrerend kon, ik probeer ook alleen maar mijn ervaringen te delen in de hoop dat |TS daar wat aan heeft.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 15-09-12 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 15:01

Mist schreef:
Mister01 schreef:
thanx Freeride!

Ik denk de je de Morette http://www.demorette.be/ bedoeldt, die werken samen met de Bosdreef (maar zitten nabij Brussel, stuk verder weg voor jou denk ik dan Moerbeke)

Beide klinieken ken ik inmiddels goed ( :+ leuk he ! paarden?) en ben ik zeer tevreden over. De chirurg van De Morette is zelfs nu al 3x naar Moerbeke gekomen voor mijn paard omdat dat voor mij maar 30minuten is. De kosten zijn ook erg meegevallen moet ik zeggen. Gisteren nog voor checkup geweest na laser chirurgie voor soft palate displacement, kosten 113euro (scopie incl plaatselijke verdoving)

Als degene die die ingreep bedacht heeft, daar gewerkt heeft, zou ik zeker naar de Bosdreef gaan. Er werken daar sowieso veel buitenlandse DA's en er komen ook mensen uit frankrijk/duitsland etc. speciaal naar de Bosdreef.

Heel veel sterkte met je besluit, maar wat Freeride zegt komt voor mij heel logisch over.

Klopt. Als er echt iets aan de hand is met 1 van mijn paarden ga ik ook naar de Bosdreef. Ben er ook zeer over te spreken.

Als er inderdaad een ingreep mogelijk is waarbij ze KS kunnen genezen dan zou ik daar voor gaan maar ik vraag me af in hoeverre dat nu werkelijk te genezen is. Ik ga dat linkje weleens lezen als ik er de tijd voor heb. Wat de meso betreft: dat heeft de Bosdreef gedaan bij mijn paard en ik hoefde er niet binnen 6 weken op te zitten. Omdat die van mij nog amper zadelmak was en nog niet voldoende spieren had om te dragen heb ik haar eerst aan de longe getraind. Een half jaar ongeveer. Daarna ben ik er pas op gaan zitten.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:14

maikeltje schreef:
freeride schreef:

Zie mijn uitleg in de voorgaande post. En ik zou het op prijs stellen als de toon van je berichten wat minder denigrerend kon, ik probeer ook alleen maar mijn ervaringen te delen in de hoop dat |TS daar wat aan heeft.

:? wat is er denigrerend? ik vraag gewoon of je kunt uitleggen waarom je denkt dat inspuitingen zullen werken. gelukkig heb ik vandaag een redelijk goeie bui, anders was ik door het lint gegaan, of gewoon gaan janken :+

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:25

freeride, joh, denk aan je hart ;-)
Niet iedereen weet hoe Smoke in elkaar steekt, misschien als je idd een onbespierd paard pakt en symptoombestrijding toepast dat het helpt. In Smoke zijn geval, hij is al gespierd genoeg (of in ieder geval geweest) om te kunnen dragen echter heeft nog steeds last van de KS. Daarom twijfelt TS over meso Maikeltje. Daarom werd benadrukt dat in TS haat geval ze er wel weer redelijk snel op moet omdat daar het probleem dus ligt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 23:44

Goh freeride, bof ik even :+

Misschien zijn de rugspieren nog onvoldoende ontwikkeld vanwege de pijn. Als de spieren constant verkampt zijn kom je niet verder in je training. En juist die rugspieren zouden een hoop kunnen ondervangen. Misschien dat dat te bereiken is met die meso. Over inspuitingen heb ik het niet gehad maar die cortisonen kunnen het proces wel tot rust brengen. Dus ik kan me de combinatie met meso zoals die arts voorstelt best voorstellen.

Ik ga er even vanuit dat bij KS er ook ontstekingsreacties komen en die ontstekingsreacties kunnen met inspuiten tot stilstand gebracht worden. Voor hoelang zal per paard verschillen.

De Bosdreef kun je ook gewoon mailen met je verhaal TS, ze zullen je in ieder geval informatie kunnen geven.