'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jepsica

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:41

Jeetje wat een verhaal.
Hopelijk krijg je dinsdag wat positief nieuws.
Ik zal voor je duimen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:01

Ik heb volgens mij alles gelezen, maar ik mis antwoord op 1 vraag.. (wellicht overheen gelezen, mocht dat zo zijn excuus) Maar.. je hebt je paard uit handen gegeven om te laten trainen, waren hier vooraf vaste dagen over afgesproken of hebben ze je paard fulltime in training? Is er overleg met jou geweest over het paard de dag na het 'kiezen trekken' weer op te pakken? of is dat een beslissing van hun geweest?
Waar ik benieuwd naar ben is of er contact geweest is tussen eigenaar en trainingsstal tussen het bezoek van de tandarts en het de volgende dag oppakken?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het ongeval totaal niets te maken heeft (al dan niet in meer of mindere maten) met het tandartsbezoek.. Als het paard idd zo braaf is als de TS omschrijft..

Om nog even terug te komen op het herstellen van zenuwen.. Met ogen (en paardenzenuwen) geen ervaring maar wel met mijn eigen duim.. daar is tijdens een operatie een zenuw beschadigd geraakt en had dus in een deel van mijn vinger geen gevoel meer, dat is ruim een jaar na dato stukje bij beetje terug gekomen.. Dus het herstellen van zenuwen kan zeker.. maar hoe dat zit met paarden(ogen) durf ik uiteraard niet te zeggen..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:35

Ik wil waarschuwen ivm de ernst van de situatie en heeft niks met na trappen te maken en ik heb al helemaal niet geschreven dat je erop moest gaan zitten hoor ! Juist niet !
Van fouten leer je nu eenmaal en met zo'n topic kun je mensen laten zien wat de gevolgen kunnen zijn van mogelijke combinatie pijn in de mond en longeren en achterover slaan/gooien kunnen veroorzaken en dat het dan juist heel belangrijk is om te achterhalen wat de daadwerkelijke gevolgen zijn...
Als dat duidelijk is kun je "trainen naar omstandigheden en je daar naar aanpassen .
Het probleem in zo'n topic is vaak dat je bij de mensen de paardenkennis hoger inschat als wat het werkelijk is en dan voelt men zich gelijk aangevallen en ja dan is het gelijk in de tegenaanval...
Ook ik vraag me af of dit ( tandarts/training ) besproken werd of niet ?, want hier werd wel degelijk een grove fout gemaakt .
Sterkte tgw en als het buiten jouw om ging liet ik het hier niet bij zitten...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:40

Bomba schreef:
Op een woensdag is de paarden tandarts erbij geweest en deze heeft in ieder geval de wolfstandjes getrokken.

Ik mocht na het trekken van de wolfstanden een week niet met bit rijden. ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:47

broadway schreef:
Het probleem in zo'n topic is vaak dat je bij de mensen de paardenkennis hoger inschat als wat het werkelijk is en dan voelt men zich gelijk aangevallen en ja dan is het gelijk in de tegenaanval...

Het is de toon die de muziek maakt Broadway.
Je oogst wat je zaait. Een beetje tact is wel op z'n plaats.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:05

Wil je met die quote zeggen dat je denkt dat TS minder verstand van paarden heeft dan jij, Broadway? :')

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:14

Ik heb net het hele topic door gelezen...kan maar 1 ding zeggen, ik hoop voor jou en je paardje dat er wat uit de foto's komt dinsdag! Heel veel sterkte toegewenst! :(:)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:22

zorro schreef:
Wat een rotverhaal is dit toch.. TS kom je niet in aanmerking voor een tegemoedkoming in de kosten voor een advocaat? Ik had hier geen verzekering voor, maar heb toch een advocaat nodig gehad. Aan de hand van je inkomsten kan je hier wel een tegemoedkoming voor krijgen, mits je niet te veel verdiend hebt. Ik geloof dat ze dan naar je inkomen van 2 jaar geleden kijken. Ik zou zeggen vraag eens bij een advocatenkantoor, want hier is wel een potje voor.

EDIT: als je niet te veel verdiend hebt zijn jou kosten dan echt laag, ik geloof max 225 euro (in totaal!) en dan heb je een ruim inkomen gehad. Echt te overzien dus!

TS, het is de vraag of je erg sterk staat omdat je weinig kunt bewijzen maar hierover zou een advocaat je kunnen informeren. Bij sommige advocatenkantoren is het 1e gesprek niet zo duur en daarnaast kun je, zoals Zorro al aangeeft, misschien wel op basis van een toevoeging kosten vergoed krijgen. Je betaalt dan een eigen bijdrage afhankelijk van je inkomen. Meer info kun je hier vinden: http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... enzen.html

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:32

Jeetje, wat een verhaal! Wat vervelend ook dat het zo nog steeds niet sterk is verbeterd. Ik wil je veel succes/sterkte wensen met de situatie.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 23:35

Blue_Eyes schreef:
Wil je met die quote zeggen dat je denkt dat TS minder verstand van paarden heeft dan jij, Broadway? :')

Ach degene die het hardst roepen..

Broadway, ik was er van op de hoogte dat de tandarts op de woensdag kwam. Dat ze die volgende morgen gingen longeren uiteraard niet. Ze is op 26 februari naar de stal gebracht en de eerste twee weken mochten we niet komen kijken. De week daarna konden we niet komen wegens de Rhino. We zouden haar donderdagavond eindelijk komen bekijken, en toen belden ze dus de betreffende ochtend met dit verhaal. Dat ze met dubbele longe werd gelongeerd wisten wij ook niks van. Dus nee, het is niet in overleg gebeurd. Of je vind dat ik verstand heb van paarden of niet laat ik aan jou over. Daar gaat het hier ook niet om. Ik ben er vanzelfsprekend kapot van dat het mijn merrie is overkomen. Dit gun je niemand. Ik heb contact gehad met heel veel dierenartsen, om er zoveel mogelijk over te weten te komen. De meeste dierenartsen vonden dat we haar minimaal drie weken, maximaal vijf de tijd moesten geven. Als ik het geld ervoor had gehad had ik haar direct volledig laten onderzoeken, helaas heb ik dat niet en helaas wil mijn vader me financieel niet helpen. Daarom moet ik wachten op moeder natuur. In de eerste instantie leek het erop dat ze alleen de blindheid had. Je zag er verder niks aan. De eerste weken heeft ze alleen maar op stal gestaan, daarna ben ik met haar aan de hand gaan stappen, een paar weken lang. Aangezien dat moeiteloos ging wilde ik haar toch enige mogelijkheid tot een beetje draven gunnen. Los in de wei kan niet en durf ik ook niet aan. Nu is het dus wachten op de foto.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:40

Je hoeft je absoluut niet te verdedigen TS.
Ik heb zomaar de indruk dat Broadway het niet zo bedoelt maar dat het op de juiste manier overbrengen niet echt haar koekie is zeg maar..

Ik snap het wel, dat je los in de wei ook eng vindt.

Je zou natuurlijk wel een paddock oid met haar kunnen verkennen (misschien is er nog een voor haar bekend weiland)? Samen de omheining langs lopen, laten voelen (geen schrikdraad of sloot uiteraard) ruiken, beetje tegenaan tikken.
Eerst dichtbij haar aan een kort touw, dan wat verder weg aan de longe, lijn een beetje lang laten, kijken wat ze doet? Hopelijk uiteindelijk los?

Ik weet ook niet hoor, probeer een beetje mee te denken. :)
Laatst bijgewerkt door IMJ op 23-06-12 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:40

Bomba schreef:
Het is inderdaad geen zuivere koffie.. En het leek inderdaad alsof ze nattigheid voelden. Op en duur gingen ze dingen verdraaien en raakten ze steeds verder verstrikt in hun eigen leugens. Laten we hopen dat er gerechtigheid komt. Is het niet alleen voor ons en dit paard, dan is het wel voor paarden die daar in de toekomst zadelmak gemaakt zouden worden.

Tja... Als het een hele bekende trainingsstal is, ga je nooit aan t langste eind trekken. Zo werkt het nu eenmaal. Helaas... Ook al heb je gelijk.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:59

Ik heb je hele topic doorgelezen...

Vreselijk wat je paard is overkomen..., ik hoop echt op een wonder...

Ik ben inderdaad ook bang dat je je gelijk niet zal gaan halen, al hoop ik van harte dat het je wel lukt..

dat er een fout wordt gemaakt..., dat kan gebeuren (al ben ik van mening dat iedere leek kan bedenken dat je een paard geen bit indoet wanneer erkiezen zijn getrokken!! Sterker nog, ik doe mijn paard helemaal geen bit in als ze bij de tandarts is geweest)
maar wanneer je een fout maakt, geef het dan toe en kom tot een "oplossing" (al is dat in dit geval haast onmogelijk aangezien er een slachtoffer is, maar een tegemoed koming in de kosten zou hier heel erg redelijk zijn!!!)

Wat ik niet begrijp...., er staat dat je de eerste 2 weken niet mocht komen? Ik ben totaal niet bekend met de gang van zaken op een traningsstal, maar ik vind dit een belachelijke regel en zou voor mij een reden zijn om mijn paard er sowieso niet heen te brengen (niet als verwijt/aanval bedoeld hoor TS.)

heel veel sterkte

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 00:09

Ja dat viel me ook op Lotus. Vind ik ook raar.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 00:21

nee dat zeg ik niet blue_eyes, ik ken de ts niet ! Maar wel mensen die soortgelijk overéénkomend hun paard goedwillend uit handen gaven en het "kapot"terug kregen...Zij heeft alléén maar het goede voor haar paard gekozen en moet nu maar afwachten wat er uit die test komt...is het te verhelpen of blijvend ? Dus hersenen of nek ?
Helaas komt daar inderdaad bij mij die boosheid weg, wel verknallen en dan snel de handen er vanaf halen maar wel de poen vangen...vaak de mensen op afstand houden...maar owee , achter de schermen...daar gaat het lang niet altijd "netjes en verantwoord hoor !
Dwang naar de paarden maar ook naar de mensen die er werken hoor, ik heb er misschien wel teveel zien gaan en komen op verschillende stallen en wil daarom zo graag waarschuwen...ieder paard, die verknalt wordt is er één teveel !
Ik weet hoeveel verdriet het geeft en hoeveel zorg er aan een fok"produkt" wordt gegeven en dan door onkunde pats...einde verhaal óf begin van een grote kostenpost en onzekerheid ! Ook het revalideren...dan kom ik ze nu tegen, ik heb de sport de rug toegekeerd om deze praktijken !!!
Sorry ts , die boosheid gaat naar die stal ,die jouw kanjer dit aandeden !
Mensen zorg dat je erbij blijft en ziet wat ze doen en hoe het gaat...geef het nooit zonder toezicht uit handen , dit kun je wel degelijk eisen en anders een andere zoeken !
Jouw paard is er niet mee geholpen maar door deze topic wel weer een eye-opener voor andere mensen die nog moeten kiezen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 01:27

Bomba schreef:
Ik weet hoe het werkt, dat hoef je me niet te vertellen. Ik weet dat ik niks kan bewijzen. Maar ik weet ook dat dit niet zomaar een ongeluk is geweest. Een braver paard vind je niet. Een dag na de tandarts waarbij kiesjes getrokken zijn gaan longeren met dubbele longe, en dan zo'n ongeluk plus dat beide bakstukken gebroken waren. Dat is niet zomaar iets. Ik weet zelf dat zij iets goed fout hebben gedaan, en ik weet dat ik er niks mee kan en dat ik niks kan bewijzen. Maar ga het alsjeblieft niet goed praten voor die stal.

Maar is dat niet genoeg bewijs dan?
Als je zwart op wit hebt dat de tandarts de dag ervoor kiesjes getrokken heeft lijkt me dat bewijs genoeg, zelfs een kleuter kan verzinnen dat dat pijn doet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 06:19

Wat vreslijk is het toch |( En dan de gang van zaken op die stal,een dag na de tandarts longeren aan dubbele longe met bit,dat kan toch niet!?Dan ook nog bij een jong paard die nog niet helemaal aan het bit is gewend..Ik heb het erg met haar te doen en hoop dat er een oplossing komt..Sterkte!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 07:28

anneliesdj schreef:
Bomba schreef:
Ik weet hoe het werkt, dat hoef je me niet te vertellen. Ik weet dat ik niks kan bewijzen. Maar ik weet ook dat dit niet zomaar een ongeluk is geweest. Een braver paard vind je niet. Een dag na de tandarts waarbij kiesjes getrokken zijn gaan longeren met dubbele longe, en dan zo'n ongeluk plus dat beide bakstukken gebroken waren. Dat is niet zomaar iets. Ik weet zelf dat zij iets goed fout hebben gedaan, en ik weet dat ik er niks mee kan en dat ik niks kan bewijzen. Maar ga het alsjeblieft niet goed praten voor die stal.

Maar is dat niet genoeg bewijs dan?
Als je zwart op wit hebt dat de tandarts de dag ervoor kiesjes getrokken heeft lijkt me dat bewijs genoeg, zelfs een kleuter kan verzinnen dat dat pijn doet.

Gek genoeg is dat dus niet zo. We hebben zelfs een verklaring van de desbetreffende tandarts dat ze toch minimaal drie dagen hadden moeten wachten. Dat hebben we met een kennis die tevens advocate is overlegd, maar zij gaf aan dat we alsnog niet sterk genoeg staan. De trainingsstal voerde als argument aan dat ze spontaan omhoog kwam. Maar ik kan dus niet bewijzen dat het door teveel druk is gekomen, wat je wel moet kunnen. Uiteindelijk zouden we aan het kortste eind trekken omdat we er niet bij zijn geweest of wat.

Wat betreft de eerste twee weken niet mogen komen, daar heb ik toen nooit zo over nagedacht. We hoorden het pas toen we haar brachten. En tsja, het was een professionele stal waar we van kennissen gewoon heel veel positieve reacties over hoorden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 08:03

TS, ik heb je topic doorgelezen en kan alleen maar zeggen dat ik het vreselijk voor je vindt op deze manier een paard te moeten verliezen, waar je je zo op verheugd had.

Ik hoop dat je nog wat bereikt qua schadevergoeding, maar zo te horen heeft het paard er wel blijvende schade van opgelopen en dat krijg je met een schadevergoeding ook niet goed. Het klinkt niet best, als ik lees wat je over haar schrijft (duizeligheid, slingeren ... pupil die niet goed blijft). Fijn dat je haar toch een kans geeft, maar de kans is klein dat ze een leefbaar leven overhoudt.

Ik vind het echt zó rot voor je. Probeer je alles rustig aan te doen en zo ... Je zult nu wel denken: had ik het tóch maar zelf gedaan. En nu kun je het niet meer terugdraaien. Bedenk wel dat je op dat moment een goede reden had voor alles wat je deed/besloot. Je moet jezelf geen verwijten maken (doe je denk ik ook niet echt, maar het zal niet lekker voelen).

Sterkte! En ik hoop natuurlijk dat het tóch nog goed komt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:02

Bomba schreef:
Gek genoeg is dat dus niet zo. We hebben zelfs een verklaring van de desbetreffende tandarts dat ze toch minimaal drie dagen hadden moeten wachten. Dat hebben we met een kennis die tevens advocate is overlegd, maar zij gaf aan dat we alsnog niet sterk genoeg staan. De trainingsstal voerde als argument aan dat ze spontaan omhoog kwam. Maar ik kan dus niet bewijzen dat het door teveel druk is gekomen, wat je wel moet kunnen. Uiteindelijk zouden we aan het kortste eind trekken omdat we er niet bij zijn geweest of wat.

Wat betreft de eerste twee weken niet mogen komen, daar heb ik toen nooit zo over nagedacht. We hoorden het pas toen we haar brachten. En tsja, het was een professionele stal waar we van kennissen gewoon heel veel positieve reacties over hoorden.

Je hebt wel bewijs dat ze haar een bit in hebben gedaan zo kort na de tandartsbehandeling, je hebt immers het gebroken hoofdstel.

Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met http://paardenadvocaat.nl/

Zij schrijven het volgende op hun site

Citaat:
De Paardenadvocaat is in Nederland werkzaam vanuit Coevorden en Kamerik en werkt in Engeland, Duitsland, Zweden en België samen met ervaren collega's.
•Heeft u een paard gekocht met een verborgen gebrek?
•Wordt u geconfronteerd met een koper die van het paard af wil?
•Verleent de gemeente u geen vergunning voor een rijhal?
•Is er schade veroorzaakt aan uw paard door een derde?
•Heeft u een geschil met de fiscus over een belastingaanslag?
•Bent u toe aan een vennootschapsconstructie?

Over al deze onderwerpen kunt u bij De Paardenadvocaat terecht.
Bel voor inlichtingen: 0524-769021(op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur).

Je kan er altijd een belletje aan wagen toch?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:12

De stal heeft tegen het advies van hun tandarts gehandeld en dan maakt het niet uit of er wel of geen druk is gezet, het paard had die dag geen bit in moeten krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:22

Als er duidelijkheid is dat er na het trekken van tanden een mond rust moet hebben van minimaal een bepaalde tijd, dan heb je zeker wel een poot om te staan, dan is het onkundig handelen, een stal die officieel bezig is, zou daar voor verzekerd moeten zijn.

Ik zou nu alle bronnen aan gaan boren, da's benaderen voor info trekken en bit in, ta' s benaderen voor info advies tanden trekken en bit......dan ind aansprakelijkheid onderzoeken via verschillende advokaten....zaak van maken, proceskosten voegen in zaak zodat jouw de medische kosten worden vergoed, waarde paard en proces kosten......dergelijke stallen moeten zich bewust zijn dat ze niet alles zomaar achter gesloten deuren kunnen doen, en als het fout gaat zich van alle verantwoordelijkheden afkunnen keren.

Dus als ik mijn motor breng voor onderhoud en monteur gaat proefritje maken, gaat onderuit, kuip aan diggelen, dan ja sorry maar daar staat huj, houdoe? Nou nee echt niet...

In dit geval dus ook niet....zij hbben ook verantwoordelijkheden, ga die onderzoeken...jij als consument hebt nl bescherming...

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:49

Je kunt kijken of je recht hebt op een advocaat op basis van toevoeging. Dat houdt in dat je zelf slechts een vast bedrag betaald en dat de rest van de kosten door de staat betaald worden. Of je hierop recht hebt hebt hangt af van jouw inkomsten en die van je eventuele partner. Op de site www.advocatenorde.nl kun je hier meer informatie over vinden. Niet alle advocatenkantoren nemen toevoeginszaken aan, maar er is er vast wel een bij jou in de buurt die dit soort zaken wel aanneemt. Laat een advocaat zich eens over deze zaak buigen.

Ik kan natuurlijk niet oordelen over de waarde van jouw paard. Maar als de schade onder een bepaald bedrag blijft dan kun je terecht bij de kantonrechter. Voor zaken die bij de kantonrechter komen, hoef je geen advocaat in de arm te nemen, maar mag jij het zelf doen. (al zou ik dat bij een zaak die juridisch best ingewikkeld ligt zoals deze, zelf niet aanraden, maar ik vond wel dat ik je van deze optie op de hoogte moest stellen).

Ik heb zelf op verschillende rechtbanken gewerkt en uit de informatie die ik uit dit topic krijg zou ik niet zo durven zeggen dat je kansloos bent. Logeren aan dubbele longe met bit een dag na het trekken van een tand (terwijl de gemiddelde persoon die professioneel met paarden bezig is weet dat dit ten zeerste wordt afgeraden), het hoofdstel dat kapot is. Laat eventueel een paardentandarts een verklaring schrijven waarin hij of zij schrijft dat inderdaad geadviseerd wordt om dit niet te doen en met welke reden dit advies gegeven wordt. Zijn er eventuele getuigen die het gezien hebben (bv. Een (oud) werknemer van de stal, mensen die daar een paard in pension hebben staan)? Indien die er zijn vraag ook hun om een verklaring op schrift te stellen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:05

Ik heb het hele topic door gelezen en bah wat een nare situatie!
Ik leef heel erg met je mee en ik hoop voor een mooie uitslag dinsdag.
Heel veel succes met alles en ik hoop voor goed nieuws.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 10:13

Wat een vreselijk verhaal |( .
Denk je het goed te doen, krijg je je paard zwaar geblesseerd terug.

Ik bedoel het ook niet als aanval op TS, maar voor de mensen die nog voor de keuze staan om hun paard te laten beleren. Zoals Broadway aangaf: zorg dat je altijd bij een trainingssessie aanwezig bent / mag zijn.