Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:22

Hoeveel zijn er nu officieel bevestigd? 2 of 3? En hoe lang kan het virus leven buiten een paard?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:23

yep, het is dan ook heel logisch dat veel mensen zich zorgen maken.
1 van mijn paardjes staat nu tijdelijk vlakbij de haterse vennen, ik haal hem niet naar huis maar vind het ook niet fijn, ben er niet geheel gerust op.
Maar ga nu ook niet onnodig in paniek raken.
Ik woon in het dorp zeeland, hier is totaal geen sprake van rhino, maar diverse bedrijven hebben hun stallen ook dichtgegooid uit voorzorg.
Ik heb vanuit heel veel kanten, berichten gehad en weet dat er goed geïnformeerd is in de omgeving van de betreffende stallen.
Het is hopen dat het snel over is en dat het niet nog meer slachtoffers eist.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:23

Ja zijn ze echt ziek of "alleen" drager?

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:24

Lous schreef:
Okee, maar wat verstaan ze precies onder besmet?

Dat weet ik ook niet...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:24

Visitor schreef:
horsefun schreef:
Uit betrouwbare bron gehoord, dat het bedrijf in Heumen (De veerkracht) ook rhino heeft.
Ze hebben de uitslag binnen en de test is positief! Ik wil geen paniek zaaien, maar ik vind
dat we al het mogelijke moeten doen het om virus niet te verspreiden. Als een paard in
aanraking komt en niet ziek wordt, dan kan het wel een drager worden. Dat betekent dat
als je een paard verhuist of verkoopt en de weerstand van dat paard daalt, deze andere
weer kan besmetten.

http://www.horses.nl/gezondheid/nieuws/ ... in-heusden

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:25

Ik zou persoonlijk niet gaan. In Bemmel is overigens wel maatregelen genomen bij de club!
Zelfs wedstrijden op 40 km zijn afgelast uit voorzorg. Maar ofcourse is het eigen keuze :j

Calypso84 schreef:
Wij komen van Angeren/Doornenburg (Tussen Nijmegen en Arnhem) en wij gaan gewoon lessen vanavond.
Bij ons in de omgeving nog geen maatergelen dus, terwijl wij zo'n 20 km op Groesbeek vandaan zitten.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:25

er is geen meldingsplicht, hoorde van een dierenarts dat hij al een zeer zware variant had gehad maar dat ze het niet gingen melden. De stal waar die dierenarts veel kwam doet ook gelijk de deuren dicht, geen vreemden meer op het terrein en alles.

Maar er zijn meerdere varianten en dit is de neurologische, tegen deze kan niet geent worden.

Als je in het bos hebt gereden en je paard heeft geen contact gehad met andere paarden is er niets aan de hand.

http://knhs.nl/news.asp?pCatID=228&CatI ... =&ppCatID=

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:28

Duidelijk artikel op horses.nl! Nu hopen dat het bij deze twee stallen blijft en dat we allemaal voldoende voorzorgsmaatregelen hebben genomen!
Laatst bijgewerkt door Naomi_Star op 23-02-12 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 17:29

Calypso84 schreef:
Wij komen van Angeren/Doornenburg (Tussen Nijmegen en Arnhem) en wij gaan gewoon lessen vanavond.
Bij ons in de omgeving nog geen maatergelen dus, terwijl wij zo'n 20 km op Groesbeek vandaan zitten.

Toen ik hoorde dat er rhino was in de omgeving heb ik gelijk de club laten weten dat mijn stalgenoot en ik die avond niet kwamen. Toen mochten we nog wel weg naar de club overigens want onze stal was nog wel gewoon open. Alleen vond ík het niet verstandig. Het veranderen van de wereld begint bij jezelf zeggen ze weleens.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:29

ik lees nergens in officiële berichten dat het ook via de lucht verspreid kan worden, zou fijn zijn als hier niet onnodig paniek over word gezaaid.
Echt blij ben ik ook niet met het idee dat 1 van mijn paardjes, heel dicht bij het virus zit, maar kan er nu niets aan doen, voel totaal nu niet de behoefte om supplementen te gaan bestellen. Gewoon rustig blijven en na blijven denken.
Dieren die zijn besmet, zijn nu toch al besmet, niet elk besmet dier, word ziek gelukkig!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:34

Maar even ter verduidelijking (voor mij dan)

Kan er nu wel of niet geent worden tegen deze variant...

Heb onze da gesproken en zij zei dat je alleen ertegen kunt enten, dus wil even weten wat nou wijsheid is.
Wij zitten er wel ver vandaan, maar we komen regelmatig op wedstrijden door het hele land, dus wil wel graag alles in de gaten houden en evt nu nog kunnen enten voordat het hier is..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:35

carolina1278 schreef:

Heb onze da gesproken en zij zei dat je alleen ertegen kunt enten, dus wil even weten wat nou wijsheid is.
Wij zitten er wel ver vandaan, maar we komen regelmatig op wedstrijden door het hele land, dus wil wel graag alles in de gaten houden en evt nu nog kunnen enten voordat het hier is..

http://knhs.nl/news.asp?pCatID=228&CatI ... =&ppCatID=

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:35

Ik wacht wel op officieel bericht! In berg en dal zouden er volgens dit soort berichten ook 9 dood zijn, terwijl dit er 3 zijn..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:36

tegen deze variant kun je niet enten, altans, dat zeggen de dierenartsen, ik heb het gisteren ook meteen nagevraagd. Zelf zou ik in ieder geval zowiezo niet enten als er dit soort dingen spelen, loop je juist nog meer risico

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:36

laten we hopen van niet, zit een dorpje ernaast.
er is wedstrijd afgelast in Zoelen, niet omdat er Rhino heerst maar uit voorzorg.

Nee er is niet tegen te enten! Dit kan alleen tegen de verkoudsheidsvorm, en dat is een andere variant.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:38

carolina1278 schreef:

Hier staat info van een fabrikant van vaccinaties, staat ook omschreven waartegen entingen werken en wanneer je moet enten.

https://animalhealth.pfizer.com/sites/p ... V-1,4.aspx

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:38

Ik hoop ook van niet!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:39

Trouwens kan de KNHS geen reisverbod afgeven ofzo?

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:43

xNicolx schreef:
Trouwens kan de KNHS geen reisverbod afgeven ofzo?

Dat zou helemaal mooi zijn! Dan moet iedereen zich aan het verbod houden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:44

Naomi_Star schreef:
Ik wacht wel op officieel bericht! In berg en dal zouden er volgens dit soort berichten ook 9 dood zijn, terwijl dit er 3 zijn..

wijs, onnodig paniek is redelijk zinloos.

Ik heb nog geen duidelijk antwoord of het via de lucht kan verspreiden? als ik naar de officiële berichten kijken, lees ik dat nergens, maar in dit topic word het wel geroepen, dit voelt voor mij als onnodig paniek zaaien, iets waar nu heel veel mensen zeker niet op zitten te wachten.
De omgeving van de uitbraak, is echt een paardenomgeving, dus met dit soort uitspraken kun je heel veel mensen behoorlijk bang maken.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:46

bij ons worden ook al voorzorgsmaatregelen getroffen.dan bedoel ik in vianen.dat is hemelbreed niet ver van groesbeek en heumen af.ik vindt t vervelend dat dit virus heerst en denk er de hele dag al aan.t is te hopen dat t snel overgaat en er geen paarden meer overlijden.

Carmy81

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:48

tegen deze variant kan NIET geent worden

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:51

Als ik het stuk zo lees is er niet duidelijk of er wel of niet geent kan worden: Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief.

verspreiding via de lucht, alleen op korte afstand: Veel paarden dicht bij elkaar bij een binnenwedstrijd verhoogt het risico op infectie omdat het virus zich ook over korte afstand via de lucht kan verspreiden in kleine ruimtes

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:53

Carmy81 schreef:
tegen deze variant kan NIET geent worden

Maar waarom zegt mijn da dat dan, dat je alleen kunt enten?? snap er nu helemaal niets meer van.. lekker duidelijk al die onduidelijke berichten die recht tegenover elkaar staan...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:56

Maar berg en dal entte toch niet de hele stal??? Ons oude paard is overleden. Bij mijn weten werd die sinds wij haar verkocht hebben niet neer tegen rhino geent. Jammer dat iedereen de enting zo afvalt. Tuurlijk niet NU gaan enten, maar ik zou niet weten waarom je dat in de toekomst niet zou doen...

Enten kan helpen, maar ook niet. De hele stal moet enten, twee x per jaar. In geval van dracht volgens mij zelfs nog een keer. De enting moet geboosterd worden. De enting is niet ontwikkeld voor type neurologische Rhino, de werking is niet zeker bij dit type. Vermoed word dat het wel degelijk kan bijxragen aan genezing van het virus.

Ik ben helemaal voor het enten. Zouden meer stallen moeten doen. :)