Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:43

Tja zeg het maar, het bakje mueslie is maar een halve schep en ik had ook slobber gemaakt maar ook een stuk minder. En hij had links weinig tot geen geluiden in zijn buik...
Verder ben ik wel heel tevreden over het mesten want gistermorgen lagen er 2 flinke hopen, toen ik om half 1 kwam lag er weer een behoorlijke mest hoop. Dus hij gaat ook echt goed mesten en niet steeds maar kleine beetjes tegelijk. Ik hoop dat het de naweeën zijn van de operatie. Heb vanmorgen toch maar iets kuil weggepakt zodat hij dan ook met ongeveer 2 kg start en dan 'savonds na een hele dag al gegeten te hebben krijgt hij wel 2,5 kg.

Bojangles

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:49

Hmmm ja in principe moet het met kleine beetjes ook niet zoveel uitmaken.....
Misschien dat hij slecht kan tegen veranderingen in het voer?
En naweeën van de operatie kan heel goed, je hoort het idd nog veel. Het is ook niet niks wat die darmen hebben moeten doorstaan :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 12:23

Bojangles: blijf jij voorlopig nu ook op lager niveau qua kuil/kooi en bouw je dat niet verder uit?

Wel goed om van die 0,9kg per 100 kg te lezen trouwens als ze op rust zijn. Ik dacht al, ik kom nooit aan een dosis die hoog genoeg is.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:37

Nou deed ik liever wel, maar DA wou dat liever niet.
Hij komt vanmiddag even langs. Ik ben nu ook extra aan het voeren om het geborrel te krijgen zodat hij het kan beoordelen.

Ik vind het gewoon zo moeilijk want voor mijn gevoel als ze geen darmproblemen zou hebben, zou ik wel wat meer voeren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 14:46

Ja dat heb ik ook, maar toen ik het met Bodegraven er over had zei ze direct toen ik zei dat hij 9 kg kreeg en nu dus gaskoliek had gehad dat hij dan ook wel naar 1 a 2 kg minder mocht OMDAT HIJ OP RUST staat. Dus ja, zij zijn er dus ook voorzichtig mee. En ik ben eigenlijk doorgegaan met toch 8 a 9 kg. Nu dus in ochtend wel minder gegeven. Zij stelde toen dus voor om het aan te vullen evt met voer en daarom was ik gisteren met de extra mueslie in de weer gegaan ;-)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:51

Ah oke...
Ja ik ga straks even goed overleggen hoe of wat.
Ik wil ook best wel iets gaan verhogen in het hooi, mits ik natuurlijk dadelijk weer iets meer van haar ga vragen qua training. Dat vind ik logisch.

Maar die van jullie, horen jullie die dan ook 'gewoon' regelmatig borrelen van afstand? En dan ook echt harde geluiden aan beide kanten zeg maar.
En dan gewoon aan 1 stuk door met verschillende tonen en soms ook van die 'pings'?
Zou ik anders te voorzichtig zijn ofzo......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 14:55

Tot voor kort hoorde ik van Whizz heel regelmatig van afstand al borrels, dat deed hij op de kliniek ook en dat vonden zij eigenlijk wel prettig dat ie zo bezig was. Nu hoor ik hem over het algemeen minder borrelen en meer die centrifugegeluiden als het ware - lastig te beschrijven allemaal. Bodegraven zei inderdaad dat ik als hij weer meer in het werk ging altijd weer kon kijken naar het kuil en voorlopig zo handhaven.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:59

Ja mijne deed dat eerder enkel bij hevige kolieken.
Of het was een voorbode van koliek....

Tja of die borrels zijn idd normaal op sommige momenten, want er is toch altijd wel wat gasvorming tijdens de vertering bij een paard en kan ze er nu mee om gaan? Maar ja vind het lastig.

Hoeveel geef je de jouwe nu?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:11

Ik denk 3 x ongeveer net rond de 2kg kuil en 1 keer ongeveer 2,5 dus ik zit nog steeds wel rond de 8(+) :o Wil hem ook niet te weinig geven. Misschien dat ik toch wat ook uit de avond portie haal? Gek wordt je d'r van!!!!
En wil vanmiddag bepalen als ik er ben of ik dan voor half zes of wel een 2e bakje mueslie geef ofwel toch slobber. Zit een beetje met het feit dat ik morgen en vrijdag er rond half 6 niet kan zijn en hoopte dus met de muesliebakjes op te kunnen starten zodat iemand anders die gewoon kon geven.... Gelukkig is het winderige stormachtige weer in ieder geval hier even van de baan, dat scheelt waarschijnlijk ook al weer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:24

Ik weet gewoon nu niet wat ik zal doen, toch de slobber geven of een 2e bakje mueslie met olie. Grrrrrr was het maar wat eenvoudiger.
Heb je nog meer duidelijkheid gekregen van je DA??

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:28

Nou we hadden beetje onduidelijkheid wat betreft de afspraak O:) Dus donderdagmiddag nieuwe afspraak :P

Wat geef je normaal dan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:36

tot nu toe geef ik 'smorgens hele schep slobber, tussen de middag mueslie, om half 6 hele schep slobber om uur of 8 ongeveer een derde deel van de hoeveelheid die hij tussen de middag krijgt mueslie en dan later weer een hele schep slobber.

Nu zou ik dus de slobber van half 6 overslaan en de portie mueslie die om 8 uur is naar voren halen en groter maken dus ook halve schep net als tussen de middag.
Dan krijgt hij alleen 'smorgens en 'savonds laat een hele schep slobber...

EDIT: OF ik kan natuurlijk ook de mueslie een minder grote portie maken net als nu, deze naar voren halen en dan later alsnog de slobber geven dus gewoon de volgorde omdraaien en niets veranderen aan de hoeveelheden. Dus dan krijgt hij ongeveer 1/3 mueslie met paar handjes luzerne erbij, heeft ie wel iets om dat ik zelf later ben en geef ik dan alsnog de slobber??
Laatst bijgewerkt door fargo op 23-01-12 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:39

Ja lastig vind altijd zo moeilijk te beoordelen.....
Hoeveel olie geef jij eigenlijk op een dag?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:42

Ik geef ongeveer 300 ml olie, maar de helft per bakje ongeveer.

Wat vind je van mijn 2e toegevoegde optie, dus niets wijzigen aan de hoeveelheid of bijna niet en alleen de volgorde??

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:43

Ja dat zou ik dan doen :j
Dan houdt je de hoeveelheden mooi gelijk, lijkt me ook het meest constant!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:44

Bojangles schreef:
Ja dat zou ik dan doen :j
Dan houdt je de hoeveelheden mooi gelijk, lijkt me ook het meest constant!

Ja dan heeft ie toch al wat te eten en kan ik een bakje klaarzetten, voel ik me niet zo naar dat ik later kom en dan is het wel bekende materie. Dat heeft ie de laatste week/dagen steeds al zo gehad, paar handjes luzerne, het kleine bakje mueslie en handje lijnzaad brok. En dan om 8 uur achtig de slobber om te spoelen ;-)

Zal ook eens meten hoe klein het bekertje dat ik 'savonds geef in verhouding is tot de halve schep die hij 'smiddags krijgt. Dan heb ik daar ook wat meer gevoel bij. Even het ene in het andere kieperen dan weet ik de verhouding.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:11

Hihi, wat een gedoe hè!
Ik heb 1 zorg minder wat betreft wegen, de bakjes die ik heb gekocht voor de porties voor daar moet het precies tot de rand in. Dus dat weeg ik niet meer.

Wat ik wel merk en voordat ik heel positief ga zijn want dat durf ik al bijna niet meer :P (elke keer dat ik zeg dat het GOED gaat met mijn paard dan is er wel weer wat :P )
Ik ben nu sinds donderdag overgestapt op 5 voerbeurten Sanequi, ik heb mijn paard volgestouwd met hooi vandaag, maar nog niet die rare geluiden gehoord!! Zo krijgt ze dus wel constant die goede bacteriën binnen (gisten die helpen met verteren en het rotten van hooi tegengaan) dus dat lijkt me nog iets beter.

Mijn voerritme is zo:
7:00-8:30
12:00-13:00
15:00-16:00
18:00-19:00
21:00-22:00
Dat zijn de tijden waar ik op voer, wel met marge anders heb ik geen leven meer :+

Ze heeft nu vandaag 3x 1,5e kilo gehad en nu dus 1 kilo gedaan en straks nog ruim een kilo. Dan zit ik toch op 6,5e kilo!
Gaat dit goed en heeft ze geen extreme gasvorming vanavond laat (waar ik dus eigenlijk al op zit te wachten....)
Dan stap ik morgen over op 1,25 per voerbeurt. Totaal komt dat dan op 6,25 en met de plukjes tussendoor erbij plus af en toe wat hapjes gras zit ik dan vast en zeker wel op 6,5+ en dat vind ik dan zelf PRIMA op dit moment, voor mijn paardje die slechts af en toe lichte arbeid doet.

En de slowfeeder doet natuurlijk ook wel deels zijn werk.

Maar ze gaat wel van het vlas af, maar ben nog niet uit welk alternatief ik over ga stappen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:12

erg he, dat voeren en de hoeveelheden. Echt om gek van te worden. Die van mij heeft altijd standaard tegen een uur of 22.00 s'avonds koliek, dus in de loop van de dag stroopt het in die darmen op. Hooi als ruwvoer is best zwaar te verteren en die van mij moet met zijn traagwerkende darm echt beperkt worden in zijn hooi. En dat is zo moeilijk om je daar aan te houden omdat ze voor je gevoel minimaal die kilo's moeten hebben. als het voerschema wat ik nu hanteer niet werkte dan krijgt hij een ander dieet waarbij het hooi zou worden vervangen door een ander soort ruwvoer wat makkelijker fermenteerbaar is. maar ik denk dat de koliek van vorige week een incident is geweest door het niet goed kauwen (er zaten allemaal lange onverteerde hooisprieten in zijn mest). De dierenarst/tandarts komt woensdag wel even voor de zekerheid. Maar gaat het weer niet goed, dan laat ik toch een dieet op maat voor hem maken.

Bojangles, hoe is het nu met het geborrel nu indy wat meer hooi heeft gehad? Bij die van mij hoorde ik in het begin echt heel veel geborrel, maar het laatste half jaar hoor ik eigenlijk een stuk minder geborrel.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:19

Nou ik zal zeggen, tot nú toe geen abnormaal geborrel meer.
Maar ik geef nu sinds donderdag 5x per dag op regelmatige tijden die Sanequi waar dus ook dat gist in zit en die goede bacteriën om de darmflora op peil te houden en wie weet helpt dat wel die gasvorming te reduceren!
Maar durf hier nog niks echt over te zeggen, eerst even een week aanzien.

Ik weet ook niet wat ze normaal daarover adviseren. Oh en ik probeer nu haar eerst wat hooi te laten eten en dan pas het 'krachtvoer' te geven. Dus ik geef haar eerst haar hooi, daarna de anderen, daarna controleer ik het water en doe evt. andere dingen (of niet) en geef dan als laatste haar bakje :)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:21

Hou dus vast aan de hoeveelheden en verdeel dit over 3 of 4 voerbeurten per dag. Een stukje appel of wortel zal zeker geen kwaad kunnen, maar laat het daar dan bij. Geef eventueel een klein handje Sanéqui muesli als beloning, dan verander je in ieder geval niets aan de samenstelling van zijn rantsoen.

Ik begon dus met 2 voerbeurten. Daarna 3 en nu dus 5.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:22

Phoe jullie hebben het maar moeilijk met gaskoliekers...
Ik mag wel "blij" zijn dat truda zandkoliek had.. Zij mag zo veel hooi eten als ze op kan en we hoeven op het seniorenvoer na niet echt te letten op haar eten.

Het gaat nu eigenlijk heel goed met haar. Ze begint weer wat aan te komen.
Nadeel van haar nieuwe voer (een slobber) is dat ze echt alles er onder smeert! haar stal lijkt wel een picasso en ze heeft de slobber nog op de punten van haar oren zitten.. :')

Ze heeft ook nog geen naween gehad oid van de operatie of kolliek..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:32

Ja als ik mocht kiezen had ik ook liever zand gehad denk ik.....
Maar ja zand kan ook veel blijvende beschadigingen achterlaten denk ik.
Fijn dat het zo goed gaat, blij om!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:53

Nog steeds geen buikborrels hier, ze moesten zelfs van ver komen!! >;)
Goede hopen mest, ziet er super uit, alleen iets meer als normaal :=

Netjes 6,5e kilo hooi gegeten vandaag, zonder enige problemen.

Ik hou jullie op de hoogte, vind het bijzonder hoe het gaat, durf niet te juichen nog!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 00:16

Nou ik ben ook weer thuis %) %) %) Ik had vanavond Whizz zijn slobber gegeven en ik vond al wel dat ie best veel borrelde. Dus even rond blijven hangen, stond ie uiteindelijk ineens weer te schrapen, toen beetje te hangen en later toch weer aan het liggen en schrapen en liggen. BAH BAH BAH. Dus weer 2 x colosan gegeven en toen ging ie de rest van zijn slobber opeten na bijna een uur.
Deken afgetrokken op een gegeven moment want hij krijgt het op een gegeven moment benauwd en te warm en wordt daar dan nog minder van. Deken af en hij kwam bij.. Nog met mijn moeder aan de telefoon gestaan, die probeerde me te bereiken want ik liet zo weinig horen, ik was toch niet ziek?? Nee maar Whizz wel weer steeds en manlief sinds gisteren in VS. Uiteindelijk lekker staan brullen aan de telefoon ;( ;( ;(

Maar ik ben er uit, we gaan terug naar de dosis van 7 kg in eerste instantie. Even terug naar af. 8 kg deed ie het ook prima op, 1,5 week geleden, maar nu maar even echt maatregelen om rust te brengen. Vanavond kleine portie slobber voor ik wegging en de helft van wat er stond aan kuil voor de nacht.
Morgen gaan we naar 2 kg, 1,5 kg, nog een keer 1,5 kg en dan weer 2. Met staleigenaar gepraat en die vond ook wel dat ie nu best veel kreeg, wel meer dan sommige paarden die aan het werk waren. Dus... ben ook beetje bang dat meetinstrument misschien niet helemaal top meer werkt. Waar hebben jullie je weegding gehaald en hoe duur was die? Dan kan ik ook gewoon de slobber blijven geven in dezelfde hoeveelheid en wat handjes luzerne zonder dat het allemaal te veel wordt. Maar elke dag aan het einde van de middag of ochtend een zere buik is ook niets en tussendoor laat ie ook echt een beetje liggen, gaat slobber eten en dan weer verder zegt staleigenaar. Dus maar effe wat minder.
Trouwens wel enorm opgelucht door dat janken aan de telefoon :)) :))

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:26

Ach het zit je ook niet mee zeg.....
Ik weet zo ook niet waar het nou aan kan liggen.....
Zou ook even teruggaan in voer en misschien ook wel in krachtvoer? En zou de Sanequi niks voor je zijn?

Als je behoeft hebt om te bellen als het even tegenzit of als je het even niet meer weet, mag je mij altijd gerust bellen ofzo hoor!! :(:) Mag m'n nummer wel via PB.

Ik zal morgen even vragen waar mijn vader mijne heeft gekocht, ik heb een digitale.