Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

3timesmom

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:52

ik heb ook al het idee dat het erger is als het koud en nat is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:21

Hier is het ook weer mis, hij is weer van het gras af. Ben maar weer begonnen met de moeder aarde.
Heb alleen, bedenk ik me nu, ook een wormkuur gegeven van de week. Dat kan ook nog wel eens de oorzaak zijn. Ga ervan uit dat het de combi is en dat het met een weekje weer over is. Anders kan ik nog de veendrenkstof proberen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:55

Kamsel jij had vorig jaar toch ook moeder aarde gegeven? Hoe is het toen gegaan? En geef jij kuil of hooi?
Heb voorlopig nog genoeg gras. Met een beetje geluk kom ik daar de winter mee door.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:43

Interessant topic..Hier ook een paar paarden die snel dunne mest hebben en heb al van alles geprobeerd..De combi van pavo vital complete twm horsemix en gemalen lijnzaad doet het hier erg goed op het moment..Nu hopen dat het zo blijft :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:36

Klopt Odi, toen was het goed. Niet zo vast als zou moeten, maar geen straaltje water er meer bij en ook geen natte benen enz. Ik geef (vrijwel onbeperkt) hooi en ze staan op stro.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:11

Hooi en stro klinkt toch als ideaal. Raar toch?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:47

Jaren heeft mijn paard last gehad van dunne mest, maar nu ze magnesium bijgevoerd krijgt, heeft ze mooid stevige ballen. Last een paar dagen uitgeprobeerd zonder magnesium en na een paar dagen werd het weer dun. Helemaal blij, voor mijn paard de oplossing.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:58

Janouk, was de dunne mest het hele jaar door of begon de diarree ook elk jaar rond oktober / november tot het voorjaar en het gras weer begon te groeien?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:34

Hele jaar door. Van alles geprobeerd.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 22:05

Hier op het moment weer prima, overgang van wei naar paddock was even drama....
Sta nu weer op pensionstal dus is beetje afhankelijk van het pak hooi wat open is maar tot n u toe gaat ie goed....*klopt af*

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:53

iemand ervaring met puur diarree, hier weer veel natte scheten.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:26

Hier ervaring met Puur diarree. Heeft voor mijn paard niet voldoende geholpen, maar ieder paard is verschillend.
Tot nu toe werkt Haylage Balancer van NAF voor mijn paard het beste. De drollen zijn nog steeds niet geweldig, maar wel acceptabel. Op 1 dag varierend van diarree drol (model koeienflats) tot stevige ontlasting. Zonder Haylage is het spuitpoep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:52

We scheten wat aan he?? :D het is een obsessie voor mij geworden....steeds maar in de weer met die poep overal...nu fijn dekens op en af en even zo een natte staart over het evenal ook natte touwtje plooien... :Y)

Paar dagen geen krachtvoer en na half schepje hup weer een en al gepruttel van achteren....als weer onder, benen, bips een kledder....joppie....

Hij heeft gewoon heel erge gevoelige darmen, een beetje suikers en het is een gisting in die darmen...

Ik ga toch eens op zoek naar een middel wat een kalmerend effect heeft op de darmen...ben niet van de dure potjes en pannetjes, maar ga toch maar eens wat proberen...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:04

nou vreselijk he
zat net wat te lezen over cavalor digest zou een kuur zijn.
gisteren gesprek gehad met dierenarts, het heeft alles te maken met een te snelle vertering en dus de suikers, lastig, mijn reus heeft al alles gehad ook helemaal van de biks af toen werd ie alleen maar slechter futloos en mager. nu met biks is ie wel super fit. droge zemelen halve schep was nog wel een mogelijkheid en kijken met de cavalor dus dat gaan we maar eens proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:21

Jij dus hetzelfde probleem...ik heb een schimmel, echt fijn...en dan die odeur....haha, sneu, want hij is nl wel schoon op zich zelf, best ijdel...

Zijn de suikers die gaan gisten denk ik dus ook maar er moet toch iets zijn wat die darmen dat laat doen...

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:54

Meld me ook even , heb ook zo'n geval op stal staan -O- en hij tobt al lang met dit probleem.
Echt al van alles geprobeerd en vwb suiker krijgt hij zo beperkt mogelijk .
Hij staat al heel lang op ( onbemest) droog hooi , ruwe spelt met een beetje care for life er door.
Een heel klein beetje sobere slobber van Treurniet om zijn vitaminen door heen te doen.
Krijgt nooit geen snoepjes , appels , peentjes of iets van dan dien aard :(:)
Staat helaas niet meer op de wei ( ook dan staat hij met een graasmasker )maar krijgt voldoende beweging.
Heeft onlangs een kuur zandweg gehad met omega 3-6-9, en een kuur Finidiar ( van DA) maar heeft niets geholpen.
Sinds een weekje krijgt hij nu een probiotica door zijn voer Chevital live yeast.
Mocht dat helpen dan zal dat enige tijd duren denk ik .......als het helpt .
Mocht dat niet helpen dan kan ik nog magnesium citraat proberen maar daarna weet ik het echt niet meer .....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:00

Ik geef trouwens ook nog pianissimo van cavalor 2x halve schep met magnesium van muhldorfer.
En nu dus weer moeder aarde.
Nu gaat het redelijk goed, hij heeft wel veel nieuwe indrukken op gedaan deze week en dan zijn er dunne stress poepjes, maar goed, die zijn verklaarbaar.

Zemelen heb ik geprobeerd en dat hielp niet?
Vind de haylage en de digest ook wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:56

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:17

Hebben jullie hier al wel eens pavo care4life geprobeerd?Schijnt ook tegen slappe mest te helpen..Misschien is het niet alleen de suikers en zetmeel waar paarden op reageren maar ook de gluten die er in krachtvoer zit..Care4life is wel glutenvrij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:28

Ja, maar helpt niet, zitten ook te veel suikers in door de granen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:29

Er zitten geen granen in..

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:22

Zit er in hooi en kuil gluten?

Pavo nooit geprobeerd, maar ik voer zo weinig krachtvoer.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:38

Nee in hooi en kuil niet het zit vooral in granen..Ben trouwens wel benieuwd hoe het met stro zit,dat is ook weer graanachtig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:35

pleiada schreef:
Er zitten geen granen in..

Het heeft een suiker-zetmeelgehalte van slechts 9%!! Het bevat geen granen of graanbijproducten, is melassevrij en havervrij.

Zo staat het op hun site, waar komt het zetmeel en suiker gehalte vandaan?
Pro en pre biotica kan je niet in een zak stoppen, zijn levende gistculturen die koel bewaard dienen te worden..mooie verkooppraat, heb zo een zak geprobeerd, maar helaas toch natte winden en mestwater.

Ik denk dat het van de schimmels komt in het hooi en voordroog.

Ik ga eens kijken naar een self made hooistomer..

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:45

russel schreef:
Oud topic gevonden en ik ben het gaan proberen en heb resultaat, nog even aanzien of het goed blijft..
Siggy @ [MD] Natte scheten

Wat ben je gaan geven ? Yoghurt met Oregano ?
Bij ons nog steeds hetzelfde .....2 dagen gaat het goed denk je YES!! ...maar dan begint het weer -O-