Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:56

Nouvel schreef:
Dat is voor mij ook wel een maatstaf betreffende het wel of niet hengst blijven...
Hij moet normaal op een pensionstal kunnen staan, liefst met andere ruinen naar buiten kunnen gaan, en handelbaar zijn voor iedereen die 'm in handen moet hebben (buiten/binnen zetten etc...)

Probleem met een hengst is dat hij ineens ander gedrag kan vertonen onder invloed van hormonen. Als ik jou was zou ik dat voor zijn en dus castreren, helemaal gezien je hem in de toekomst misschien wel ooit bij je merrie wil houden. Zou vervelend zijn als hij daar steeds bovenop kruipt. Of je moet een dekhengst willen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:00

voorlopig is op dezelfde stal als mijn merrie houden niet aan de orde, en omdat hij nu pas 2 is wil ik hem de kans geven om zo goed en mooi mogelijk uit te groeien en uit te zwaren als zijn gedrag dat toe laat...
mocht zijn gedrag niet acceptabel zijn wordt hij zeker gecastreerd, maar als hij zich voorlopig nog goed gedraagt wil ik hem toch nog even hengst laten...

Jessix

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:04

Jouw keus natuurlijk, maar je neemt wel meer risico op gedragsverandering dan. En dan bedoel ik niet in de omgang met de mens, maar wel met andere paarden.. Ik snap trouwens wel dat je hem wat meer wil laten ontwikkelen. Hij kan wel wat meer body gebruiken. De hoogte gaan ze wel weer meer in als ruin, zeggen ze..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:08

hij wordt hoog genoeg, daarvoor hoef ik niet vroeg te castreren, hij moet juist wat meer uit gaan zwaren, en dat bereik ik niet door vroeg te castreren...

is jouw hengst erg qua gedrag veranderd sinds je hem hebt en hij ouder is geworden dan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:10

Mijn hengsten waren op die leeftijd al op en top hengst.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:14

en hoe reageren die op andere paarden als je ergens met ze naar toe gaat?
anders dan thuis op hun eigen maatjes?

mijn streven is wel castreren, maar op zijn 3e jaar, zodat hij wel tijd krijgt om te ontwikkelen, wordt hij eerder teveel hengst, gebeurt dat eerder, zoals ik hierboven al aangaf, ik heb 'm voor mijn plezier en dan moeten we ook plezier kunnen hebben... 8-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:19

Zij reageren als hengst. 8-) En dat deden zij in de opfok al.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:47

:D

die doedel van mij nog niet, en dat vind ik eigenlijk wel heel fijn! :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:57

Het heeft wat mijn paarden betreft ook niet met mij te maken.. Nogmaals, ik heb het niet over mijn omgang met hun, maar over de omgang met elkaar en naar andere paarden toe.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:14

het gaat mij ook voor een groot deel om het samen kunnen staan met andere paarden en het hanteerbaar zijn voor iedereen die hem in handen krijgt...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:34

Het is ook maar waar je ze aan leert wennen.
Ik weet een stal waae 2 dekhengsten met elkaar op de wei staan.
Ik weet ook een aantal stallen waar de hengst tussen zijn merries staan.

Als een hengst niet geisoleerd wordt is de kans aanwezig dat hij gewoon met soort genoten kan staan....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:37

hij staat op dit moment nog lekker in een koppel van 10 leeftijdsgenootjes in de opfok, dus hij is het nu echt nog goed gewend om met andere paarden te staan...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:38

Ik vind de opvoeding van een merrie of hengst ook vrijwel hetzelfde. Beide jonge dieren, beide hebben een conquente leider nodig.
Maar met mijn hengst hou ik wel meer de hengsten trekjes in de gaten. Ze zijn wat happeriger, steigeren over het algemeen sneller, zijn vaak wat slimmer. Maar daarintegen als je de baas bent zullen ze af en toe nog wel even proberen maar je bent dan ook echt de baas, dat is bij merrie's niet altijd zo.
En buiten opvoedings verschil is het bij mij ook meer verstand en gevoelsmatig anders. Als je je hengst dingen door de vingers laat zien maken ze daar sneller gebruik van en de consequenties van het niet consequent opvoeden is groter (zolang ze nog hengst zijn).
Als hij fris is denk ik eerder, "mmm, als hij losbreekt en rent naar de buren dekt hij het hele weiland".
Dat soort ideeën heb ik niet met mijn merrie :).

Een hengst houden op een pensionstal is niet altijd even makkelijk.
Er zijn maar weinig mensen die een hengst willen houden, er zijn al helemaal weinig stallen die een hengst bij andere paarden in het land wil hebben. En daarnaast moet je hun ook kunnen vertrouwen, want als jouw hengst uit hun handen glipt en een merrie dekt, is het jouw hengst die dat doet ;).
Als je je hengst in de toekomst als ruin bij merrie's in het land wil hebben kan je het hengsten gedrag beter voor zijn. Als ze eenmaal weten over de bloemetjes en de bijtjes kan je vaak al te laat zijn.

Mijn hengst heeft tot 2,5 jaar altijd in een groep gestaan. Af en toe mee naar een clinic en hij had meestal alleen oog voor ruinen :=. Super braaf echt een doetje!
Vanaf 2,5 jaar oud verhuist en werd in 1 maand tijd echt een VENT. Hij is nog braaf aan de hand enzo.
Maar hij probeert de mensen die hem in en uit het land halen uit, begint als grapjes maar hij krijgt al snel door hoe indrukwekkend hij kan zijn.
Hij word meer eenkennig, iedereen zegt ook dat hij bij mij veel braver is en merk ook verschil aan hem.
En nu er een nieuw paard bij is (een ruin) is hij in 1 dag tot over zijn oren verliefd en op en top hengst geworden.
Ik hóóp dat ik niet te laat ben met castreren.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:00

Dat een hengst die op late leeftijd alsnog wordt gecastreerd en weet hoe die ronde dingen voor diende minder snel bij ander paarden kan....
Tot nu toe nog niet zien voorkomen.
Barc ging rond zijn 7e naar de kliniek had geschouwd en op de bok gesprongen na 3 maanden ongeveer stond hij al in een groep.
Ik ken ook ruinen die met 7 maanden zijn gecastreerd en super dominant zijn.

Dit aspect ligt meer in het aard van het beestje.
Zoals ik al zij ken ik zat hengsten die hengst blijven en gewoon met andere paarden buiten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:07

Mijn kerel is 3,5 en wordt gewoon compleet onder de voet gelopen door mijn ruin. De shet van 6 is ook nog hengst en die heeft wel meer kuren, maar ook die is nog steeds makkelijk hanteerbaar. Komt ook wel doordat hij wat mensenschuw is denk ik, dat hij zich zo makkelijk op z'n plek laat zetten en mij als alfa ziet :P (shet is heropvoedingsprojectje)

Het is de ruin die 1x heeft geprobeerd onlangs om mijn hengst te dekken, het is de ruin die de hengst constant wegjaagt en achternazit, het is de ruin die ook m'n hengstige merrie probeerde te dekken én steeds aan het draad zit te prullen als de stroom even niet opstaat. Het is ook de ruin die het meeste brult naar andere paarden en die het wakkerste is van de bende... Hij is gecastreerd toen hij 3 was, is altijd goed opgevoed geweest en is er nu 4.

De hengst laat zich niet doen door de ruin, maar het us wel de ruin die meer gewicht in de strijd gooit en veell anger doorduwt om zich te laten gelden. Op sommige momenten moet ik echt zelf tussenbeide komen (luide stem opzetten en flink op ze af stappen en handen klappen is genoeg om de ruin weg te laten stuiven).
Zijn ze aan het sprinten, dan gaat de ruin de hengst de pas afsnijden, in galop proberen happen, klem zetten in een hoek.... tot de hengst dan bij mij bescherming komt vragen. Toch is de hengst wel hengst, dat zie je, maar hij is qua karakter gewoon altijd de laagste in rang.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:05

Barcelano schreef:
Het is ook maar waar je ze aan leert wennen.
Ik weet een stal waae 2 dekhengsten met elkaar op de wei staan.
Ik weet ook een aantal stallen waar de hengst tussen zijn merries staan.

Als een hengst niet geisoleerd wordt is de kans aanwezig dat hij gewoon met soort genoten kan staan....

Mijn hengsten staan ook gewoon met elkaar op de wei/paddock, maar dat wil nog niet zeggen dat ze zich niet als hengsten gedragen... Ik heb een hengstengroep en dan zie je toch echt wel ander gedrag als in een ruinen groep, merriegroep of gemengd. Nogmaals ik heb het niet over gedrag wat je kan aanleren of waar je ze aan leert wennen, maar natuurlijk gedrag. En ik weet echt wel waar ik het over heb dan. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:29

@ Succubi, inderdaad.. Mijn paarden zijn schatten en ik kan alles met ze, overal. Ik heb super opgevoeden dieren en ieder die bij mij is geweest is er weg van hoe ik mijn dieren in groepsverband houdt en met ze omga. Maar ik vergeet nooit dat we het hier niet over een stelletje kittens hebben...!! Dagelijks worden er onderling dominantiespellen gespeeld. Prachtig om te zien en het gaat om het spel, niet om een gevecht. Toch zie ik tandafdrukken.. Op elkaars keel staan. Ik kan je foto's en filmpjes laten zien en dan zeg je "wauw!!", maar als je er in het echt bij staat en ziet en hoort hoe hard het soms gaat en de oer geluiden die er bij worden gemaakt dan zeg je vaak even niets meer. Een van mijn paarden kwam een keer los te lopen en ging linea recta op een drafje naar de ruinen bij mijn overburen.. En dat was niet om te kijken of het gras daar groener was! Met een merrie weten zij echt wel raad, dat weet ik zeker. Zij zijn altijd bezig met hun hengst-zijn. Mijn oude ruin is in gedrag onrustiger en lastiger als al mijn hengsten bij elkaar, maar het zijn niet de hormonen die zijn drijfveer zijn. Hij kan ook gek doen en showen en heeft toen hij jonger was ook bovenaan de rangorde gestaan, maar ik heb bij hem nooit de fascinatie gezien die een hengst kan tonen in een ander paard.

Ik kies bewust voor hengsten. (fokken) Ze hebben bij mij een prima leven met elkaar in vrijheid. Maar als ik afhankelijk zou zijn van pension of al een merrie zou hebben, dan waren zij al heel lang geen hengst meer. Castreren kun je altijd nog doen, dat klopt. Maar ik zou nooit het risico nemen dat ze op latere leeftijd sociale beperkingen zouden krijgen, alleen omdat ik een hengst er zo mooi uit vind zien. Ik heb jaren op een pensionstal gewerkt waar paarden in kudde verband werden gehuisvestigd. Het is echt niet leuk als jouw paard andere steeds dekt of verwond tijdens een spelletje, al dan niet ernstig, en uiteindelijk ergens in zijn eentje komt te staan.

En nogmaals, ik zeg niet dat, dat hoeft te gebeuren, maar houd goed in je achterhoofd dat een hengst toch net even anders is.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:44

Mijn ukkie is met 18 maanden gecastreerd en net op tijd, hij begon over het dubbele draad naar de
merrie groep heen te gluren en zich machtig te tonen, had niet lang meer geduurd of de dubbele
stroomdraad was geen hindernis meer geweest.
Er staat op dit moment zelfs een jaarling waarvan de stalhoudster zegt dat het tijd wordt dat ie de
balletjes eraf krijgt want hij dekt zijn maatjes al, is wel een erg dominant ventje.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 02:00

Mijn hengst had ik gekocht als jaarling en met met anderhalf jaar laten castreren,hij werd al een echt mannetje en had de omheining afgebroken tot aan de grond om bij de merrie van de buren te kunnen komen die toen gelukkig nog achter een begroeide hoge heg stond waar hij niet bij kon,dus na dat tafereel meteen dierenarts gebeld voor afspraak en zijn klokkenspel eraf laten halen.

Voor het dier ook beter,dan kan hij lekker de wei op bij de anderen en ermee fokken zat toch niet in de planning,daar heb ik hem niet voor.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 05:20

Ben al wat uurtjes wakker// planning loopt volledig in de soep! Paarden staan klaar om te vertrekken, maar de driver laat het afweten met zijn vrachtwagen! Onze trailer die is al zo oud, en valt van ellende uit elkaar! Het blijven saoudi's !!! vreselijk dat wachten!!!

Maar goed hoop aan het einde van de middag dat saithan iig geruind is ! :)

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 06:42

Nou update; vandaag gaat niet door! want de driver was te laat maar liefst 3 uur staan wachten hier !
Dan duurt de rit te lang en dan hebben we ook nog het fijne dat de faculteit / kliniek om 12:30 sluit... Inshalla'h! bah nu alles helemaal vast stellen voor volgende week... alles weer opnieuw! zucht!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 08:39

Ik ken ook wel meerdere stallen waar hengsten en merries staan, maar dat zal ook afhangen van het type hengst en hoe ermee om gegaan wordt dan denk ik...

Op de manege waar ik vroeger reed stond de dekhengst op stal naast de merrie met veulenbox, en dat ging probleemloos.
Ook liepen daar 2 hengsten met hun eigen berijdsters tussen de merries in de lessen mee zonder problemen...

Mijn merrie stond tijdens onze vakantie vorig jaar op stal tegen over een 4 jarige hengst die daar in training stond, ook zonder problemen...

samen los wordt alleen iets lastiger met merries en hengsten... :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:21

Nouvel schreef:
Ik ken ook wel meerdere stallen waar hengsten en merries staan, maar dat zal ook afhangen van het type hengst en hoe ermee om gegaan wordt dan denk ik...

Op de manege waar ik vroeger reed stond de dekhengst op stal naast de merrie met veulenbox, en dat ging probleemloos.
Ook liepen daar 2 hengsten met hun eigen berijdsters tussen de merries in de lessen mee zonder problemen...

Mijn merrie stond tijdens onze vakantie vorig jaar op stal tegen over een 4 jarige hengst die daar in training stond, ook zonder problemen...

samen los wordt alleen iets lastiger met merries en hengsten... :D

Je snapt het niet.. Alles wat je nu opnoemt kan met mijn paarden ook. Daar heb ik het ook niet over.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:51

maar ik zeg toch ook niet dat dat met jouw paarden niet kan... :?

ik geef alleen aan dat ik wel wat stallen ken waar zowel merries als hengsten staan en waarbij dat goed gaat...
gewoon als ervaring van mijzelf...
niet om te zeggen dat dat met jouw hengsten niet kan...

ik vind dat jij je hengsten super houdt, daar kun je trots op zijn! :j

maar niet overal zijn die mogelijkheden zo beschikbaar en jij hebt het gewoon super voor elkaar met jouw paarden +:)+ , daar kunnen veel mensen jaloers op zijn!

sietse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:04

ik zou een hengst laten castreren met 2,5 jaar het liefst in het voorjaar als er nog geen vliegen zijn dankan alles het beste genezen, een paard wat pas is gecastreed kun je het beste lekker op het land laten lopen ivm dat ze op stal staan sneller kans hebben op onstekingen .vroeger werden ze gewoon in het voorjaar in het land gecastreerd 8-)