Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:57

Leedebee schreef:
Ik haal altijd de voorste helft eruit, (4 stukjes) want aan de achterste helft zit vaak de ring voor je halstertouw.

Edit: Dan blijft de vorm gewoon goed ;)

Heb je daar een (duidelijke) foto van, hoe je dat gedaan hebt?
De korf is van nylon, heb je de restjes dichtgebrand ofzo? Anders gaat het toch rafelen?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:06

nadita schreef:
Leedebee schreef:
Ik haal altijd de voorste helft eruit, (4 stukjes) want aan de achterste helft zit vaak de ring voor je halstertouw.

Edit: Dan blijft de vorm gewoon goed ;)

Heb je daar een (duidelijke) foto van, hoe je dat gedaan hebt?
De korf is van nylon, heb je de restjes dichtgebrand ofzo? Anders gaat het toch rafelen?

Idd met een aansteker dichtbranden. Als het niet goed smelt (verschilt nl. nog wel eens per merk) dan doe ik het met naald en draad. De randen zijn niet echt duidelijk te zien, maar dit is het eindresultaat :)

Afbeelding

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:08

Bedankt! Ga eens kijken of dat bij mijn korfje ook wil. Ziet er inderdaad wat 'luchtiger' uit.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:14

Ja het is echt veel beter! Vooral als het warm is ;) Succes

Olikea

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:37

hmm.. ik heb de eerste rij er uit gehaald.
Daar zaten de schuurplekjes..

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:38

Ik had voor mijn oudste paard , die echt al van lucht dik word ;( , een greenguard omgedaan tijdens de eerste maanden van het weideseizoen. En ja ...hij werd er dus écht dunner van :j
Het kwam zelfs tot op een punt dat hij zo'n slank lijntje kreeg dat ik in al die jaren datk hem heb nog nooit gezien had.

Ondertussen is de greenguard in juli ergens afgegaan omdat de kilo's er echt bleven afgaan en da's ook niet de bedoeling, en nu is hij eigenlijk nog steeds mooi op gewicht. Dus volgend jaar begin ik weer een maand of 2 met de greenguard en laat hem dan uit. Werkt voor hem eigenlijk perfect.

Ik rijd in de zomer wel wat wedstrijd en train dan ook intensief door en dat is met een dikke buik voor hem minder plezierig.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:53

Olikea schreef:
hmm.. ik heb de eerste rij er uit gehaald.
Daar zaten de schuurplekjes..

Oh joh, dat maakt vast niet uit ;) Als de bovenste rand maar blijft zitten!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:08

Hier nog even een bewijs dat het echt helpt! (ja, het is de zelfde pony, maar hij veranderd nog wel eens van kleur :Y) )

Voor:
Afbeelding

Na: (met mn mobiel gemaakt, dus iets mindere kwaliteit)
Afbeelding

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 01:03

Ik heb hem voor mijn paard gehad omdat ze hoefbevangen wordt van teveel vers gras. Ze werd toen verplaatst naar een verse volle weide omdat de andere een blubzooi was geworden. Echter at ze niet met dat ding om dus ik heb hem niet meer gebruikt en paard verhuist naar andere weide.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:59

Zo Lebbedee, die is opgeknapt! Hij ziet er nu echt supersportief uit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:10

Hhhm interessant dit, werkt zoiets nou ook voor paarden die snel hoefbevangen zijn?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:35

@Nadita
Thanx! Goed he! (nu hij inmiddels zn wintervachtje begint te krijgen is het "sportieve" er wel een beetje af! haha)

@Gypsy
Ja juist voor dat soort paarden! Die van mij is daar een voorbeeld van! 9 van de 10 keer worden ze toch bevangen van te veel eten...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:38

Oké, nou dat moet ik eens onthouden voor het volgende seizoen, gaat om een shetlander, die vanuit het niets dan opeens weer bevangen is. Ondanks in de gaten houden van de fructaanindex en een zeer schrale wei...

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:49

nadita schreef:
Olikea schreef:
Ik voer hem 1 plak hooi, en daar doet ie een hele nacht mee.
Het is ook nogal een gepriegel met dat ding hoor.

En ze kosten maar 6.95

Mss is dat dan ook iets voor mijn pony.
Ga het eens bekijken.

Ik heb de zelfde, van nicky's keet 3x3cm. Ik doe er 3 plakken in, maar mijn fjord en mini doen er echt geen hele nacht mee ;)
Die doen er max 5 uur mee. Denk dat het per paard heel erg verschilt, de ene eet sneller/meer, de ander neemt ook een pauze
tussen door.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:27

@ Yvanka: de mijne neemt echt geen pauze :n
Die vreet door tot er niets meer te kauwen valt. Heb nu een Little Bit hooitas, maar daar eet ze nog heel snel uit.
Zelfs met de graaskorf op kan ze nog behoorlijk wat (gras) wegwerken.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:56

Sil vandaag voor het eerst even de graaskorf omgedaan. Het viel me niet tegen hoe ze ermee rond liep, ze bleef er rustig onder. Maar ze had wel zoiets van hee huh ik kan niet eten, ze probeerde het wel maar het lukte haar nog niet echt. Ze bleef steeds briesen :+

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:58

Klijn schreef:
Sil vandaag voor het eerst even de graaskorf omgedaan. Het viel me niet tegen hoe ze ermee rond liep, ze bleef er rustig onder. Maar ze had wel zoiets van hee huh ik kan niet eten, ze probeerde het wel maar het lukte haar nog niet echt. Ze bleef steeds briesen :+

Goed zo! gewoon wat plukjes gras er doorheen proppen ;) Ze gaat vanzelf wel uitzoeken hoe het werkt. Je moet alleen wel even opletten of ze er wel mee drinkt. Sommige paarden snappen ook niet helemaal dat dat gewoon kan ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:54

Heeft iemand nog een oud graasmasker over? Het gat mag best wat groter geworden zijn. Het is om een haflinger te laten wennen straks, dus waarschijnlijk gaan we er wel wat aan knippen.. :-)
Maatje grote haflinger (paard).

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:28

Lekker stil hier!

Hebben jullie dit ook?
In de zomer viel hij af als een gek met dat ding! Maar de laatste tijd lijkt het wel of hij toch weer dikker aan het worden is >;) Hij krijgt niet meer weidegang dan voorheen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 08:43

is dat dan zijn buik of echt vetaanzet? de buiken worden vaak dikker in het najaar, o.a. door het vocht op het gras. die van ons zijn momenteel ook iets buikiger dan anders.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:51

Allebei eigenlijk wel. Het is niet dak zijn nek al weer keihard is, maar ze zien m toch langzaam "groeien".
Misschien komt het toch door de samenstelling van het gras. De koude nachten en dan weer zon er op. Dan schiet ook het fructaangehalte door het dak!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:49

Ik heb mijn Haf nog steeds de korf om. En met dit weer heb ik ze wat korten buiten lopen, ivm het hoge fructaan.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:24

Mijn shet heeft het hele jaar door de korf om als ze op het gras staat. 's avonds in de paddock gaat hij af, maar ik heb niet echt het idee dat ze dunner is dan vorig jaar toen ze bevangen werd. Toch geeft het meetlint aan dat ze zo'n 60 kilo lichter is. Kan ook haar ribben voelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:26

Idd kan het fructaan gehalte nu hoog zijn vanwege de koude nachten en daarna de zon erop (al hebben we hier nu 2 dagen dichte mist). Hier is het gras ook onwijs kort, dus zou er meer in moeten zitten. Echter loopt mijn pony nog wel zonder korf, al een tijd nu (denk al dik een maand) en dat gaat prima.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:32

Wij hebben hier nog redelijk wat gras staan. Hier al 10 dagen dichte mist en heel koud.
Fructaanindex niet betrouwbaar momenteel.
Onze Haf is zeker afgevallen. Nog steeds niet mager, maar ribben wel te voelen. Ze ziet er nu mooi uit.