Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:27

Mixx, ik begrijp heel goed dat je alle strohalmen aanpakt om de keuze niet te hoeven maken, want in je hart heb je allang gekozen. Het is heel moeilijk, maar geloof me als je later in de spiegel kijkt denk je, ik heb het goed gedaan, ik heb voor mijn paard gekozen. Heel erg veel sterkte!! :(:) :(:)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:30

Cayenne schreef:
Als hij een breuk in zijn rug, een dwarslaesie heeft en ook zijn bekken vast zitten waardoor zijn ruggewervels en zenuwen niet goed meer functioneren, kan hij dan uberhaupt nog wel lopen?
Het feit dat ie af en toe op slot staat lijkt me verre van goed.
Hoeveel pijn heeft hij nu? De klachten die je hierboven beschrijft lijken mij niet pijnloos.

Ik denk dat ik de keus zou maken hem te laten inslapen.
85% pijnvrij betekent nog altijd 15% met pijn en dat is imo 15% teveel.

Hier sluit ik me compleet bij aan eigenlijk.

Vind het niet diervriendelijk om hem dan nog te laten lopen :)

kiki1976

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:24

Jeetje wat een rot beslissing voor jouw....

Ik heb zelf een gebroken ruggenwervel gehad, maar helaas ben ik daar veel te laat achter gekomen....Dus ik heb er veel te lang mee rond gelopen. Toen ze daar in 2006 achter kwamen wilde ik me niet direct laten opereren. Ik had een meisje van 2 jaar rondlopen en die had mama veel te hard nodig. Tuurlijk had ik pijn, maar ik zeg wel tot op een bepaalde hoogte went pijn.
In 2009 ging het wel fout en kreeg zenuwuitval wat oa uitstraalde naar m'n benen. En ben snel daarna 2 geopereerd hieraan (kon niet in 1 operatie).
Tillen kan ik niet (mag ook niet), dit is hetzelfde als wanneer jij op hem rijdt (gaat ook niet meer)
Rennen gaat voor mij slecht en doet goed zeer, zal bij hem net zo wezen.
Stilstaan op dezelfde plaats is een drama en houd ik niet lang vol.....

Het enigste wat een beetje gaat is rustig aan lopen/wandelen, maar zelfs dan ben ik niet pijn vrij.....

Nu kan en mag je een mens en paard niet met elkaar vergelijken, maar ben bang dat het voor hem hetzelfde is.....
En ik denk dat het voor hem het eerlijkste is om hem te laten gaan naar de eeuwige groene weide's, hoe moeilijk dat ook is.....

Ik wil je heel veel sterkte wensen!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:24

Hoe is het nu met je Mix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:15

als hij echt pijn heeft.... zou ik hem ook laten inslapen

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 09:11

Ik word vandaag teruggebeld door de DA om hem op zware pijnstilling te zetten, dan kijk ik aan hoe hij het houdt op het land. Als hij niet slechter wordt laat ik hem begin augustus inslapen... Mocht hij wel verlechteren dan zal het eerder gebeuren...

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:17

Maak je het niet veeel zwaarder voor jezelf en je paard door het op deze manier uit te stellen? je weet hoe het gaat eindigen, persoonlijk zou ik zeggen: zet er zsm een punt achter, beste voor paard en zeer wss ook voor jou omdat je niet nog een tijd geconfronteerd word met paard en je emotie mbt dit paard.

Sterkte

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:20

Mixx schreef:
Ik word vandaag teruggebeld door de DA om hem op zware pijnstilling te zetten, dan kijk ik aan hoe hij het houdt op het land. Als hij niet slechter wordt laat ik hem begin augustus inslapen... Mocht hij wel verlechteren dan zal het eerder gebeuren...

Ik denk dat je het goed doet zo, alleen hoop ik dat geen grenzen gaat verleggen en dan bedoel ik het steeds vooruit schuiven.
Ik wens je heel veel sterkte.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:01

Goede keus, dan geef je jezelf nog wat tijd :)
Sterkte meid.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:05

Mixx schreef:

:(:) Je kwelt jezelf echt alleen maar op deze manier (en je bankrekening ook), ik hoop voor jezelf en je paard dat je het besluit eerder maakt. Sterkte.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:08

Mijn bankrekening???

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:12

Paard lijdt daar niks van, die wandelt over de wei, krijgt aandacht en pijnstilling. De periode is niet zolang dat hij daar zomaar schade van oploopt. En er is een DA waarmee ts goed contact heeft.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:19

Pijnstilling is toch ook niet gratis?

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:21

Nee maar ik ben al 2,5 jaar aan het dokteren met hem... Hij is goed verzekerd en ik ben gewend om dierenartskosten voor hem te hebben. Dat is dus het laatste waarvoor ik het eerder zou doen...

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:30

Anoukie, sorry hoor maar die reactie vind ik echt not done
je bankrekening is het laatste waar je aan denkt lijkt mij

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:31

Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan ...

Eerlijk gezegd vraag ik me ook af in hoeverre jij of je DA eigenlijk straks na gebruik van pijnstillers kan vaststellen of hij daadwerkelijk pijnvrij loopt in de wei, of dat de pijn alleen een heel stuk verminderd is, maar niet weg.
Paarden zijn bikkels en kunnen heel lang doorlopen met pijn, dat zit in hun aard als prooidier, 'niet laten merken dat je iets mankeert want dan leef jke niet lang meer'.

Is het uberhaupt mogelijk dat een dier met de klachten zoals bij jouw paard pijnvrij kan zijn en bovendien, kan hij nog wel echt lekker bewegen zoals rennen en rollen?

Hoewel ik je twijfel echt heel goed begrijp, vraag ik me af waarom je dit risico gaat nemen, dat je paard toch niet pijnvrij gaat rondlopen.
Het komt sowieso niet meer goed met hem, dus waarom laat je hem verder leven als je geen absolute zekerheid zult hebben dat hij geen pijn heeft?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:33

mylene32 schreef:
Anoukie, sorry hoor maar die reactie vind ik echt not done
je bankrekening is het laatste waar je aan denkt lijkt mij

Dat mag, ik vind het niet not done :).

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:34

Ik wil hem nog een maand in leven houden op pijnstilling..Een week daarvan gaat hij terug naar zijn oude stal om daar nog even heerlijk aandacht te krijgen van iedereen.. Daarna laat ik hem inslapen...
Nee ik zal hem nooit 100% pijnvrij krijgen maar dat wist ik al...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:39

Mixx schreef:
@ Cayenne:

De breuk veroorzaakt de dwarsleasie, hij heeft de breuk alleen waarschijnlijk al 4 jaar geleden opgelopen. Het is dus een oude breuk die zijn hele lichaam (en vooral het bekken) stuk heeft gemaakt.
Eiegnlijk zou hij dus opnieuw moeten leren lopen, loopt nu wel maar op zijn eigen manier. Onder het zadel kon hij niet buigen en ging hij steeds meer vallen...

Ze kunnen inderdaad niet 100% pijnvrij beloven....

Trouwens... Iedereen ie de slager als oplossing heeft moet even weten dat ik dat NOOIT zou doen. Dit paard heeft met zijn pijn nog 3 jaar zijn best voor me gedaan, slager is dus geen optie!

Daar kan je ook over bijbelen inderdaad. Ik zou kiezen voor de slager. Inslapen is ook zeer pijnlijk als het te vlug wordt gedaan. Voor beiden zijn voordelen, maar ook nadelen te noemen. Bij een slager is het een tik en je paard is weg. Maar dat is jouw keuze. Ook ik zou hem niet laten doorlopen als ik zou weten dat ie pijn heeft. Daar ligt voor mij echt de grens. Je pakt het mooi aan. Iedereen kan nu afscheid nemen en dan kan hij naar een plek zonder pijn. Een paard waar je van houdt, gun je dat. Sterkte!

En ik kan me in Anoukie wel vinden. (Komt het door de naam?) Pijnstilling kost geld, het paard neemt een plek in in de wei en niet iedereen heeft dan nog plaats voor nog een paard. Die ruimte neemt hij ook in. (Zuiver praktisch) Dat zou bij mij ook een meewegende factor zijn. Helemaal als je weet, dat je het niet 100% pijnvrij kan maken.

Groetjes,
Anouk
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 20-06-11 10:43, in het totaal 2 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:40

OK, dat is duidelijk.
Je hebt je keuze wel al gemaakt, maar wilt nog een maand de tijd om afscheid van hem te nemen. Dat kan.
Sterkte! :(:)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:28

ide4fix4, dus omdat hij ruimte in beslag neemt moet hij maar meteen dood? Laat ts toch nog lekker een maand van hem genieten als ze dat nodig heeft. Op al die jaren maakt een maandje nu ook niet meer uit. Hij krijgt pijnstilling dus mag nog even lekker genieten van de wei. Ik zou het ook zo gedaan hebben denk ik, al zou dat per situatie denk ik erg verschillen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:33

Zo'n extra maand doe je puur voor jezelf als eigenaar, niet voor het paard. Een paard leeft in het moment, in het heden. Is dat niet aangenaam door bijv pijn, dan ervaart hij dat.

Het is een persoonlijke keuze of je zo'n afscheidsperiode neemt, iedereen is daar anders in.

Ik veroordeel niemand die daarvoor kiest, maar zou het zelf niet doen. Je afscheid is namelijk over een maand net zo moeilijk als over 2 dagen ...

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:37

Nou natuurlijk is dit deels voor mezelf. Maar als ik had geweten dat Mixx ondragelijke pijn had dan had ik niet gewacht. En als hij toch ineens heel slecht wordt laat ik hem natuurlijk eerder inslapen. Zoals al is gezegd, ik heb goed overleg met de DA. Ook kan ik op deze manier de plek voor hem uitkiezen, zorgen dat hij gelijk dezelfde dag wordt opgehaald en zorgen dat iedereen (hij is nogal geliefd op stal) afscheid kan nemen. Ik maak hem daar niet ongelukkiger mee!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:19

Mixx schreef:
Nou natuurlijk is dit deels voor mezelf. Maar als ik had geweten dat Mixx ondragelijke pijn had dan had ik niet gewacht. En als hij toch ineens heel slecht wordt laat ik hem natuurlijk eerder inslapen. Zoals al is gezegd, ik heb goed overleg met de DA. Ook kan ik op deze manier de plek voor hem uitkiezen, zorgen dat hij gelijk dezelfde dag wordt opgehaald en zorgen dat iedereen (hij is nogal geliefd op stal) afscheid kan nemen. Ik maak hem daar niet ongelukkiger mee!

Veel sterkte en geniet nog van hem! :j

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:20

Ben blij dat je hem nog een maand laat leven. Kan iedereen afscheid van hem nemen. Maar weet je ik leef ook iedere dag met pijn en het went echt hoor leuk is natuurlijk anders maar ik ga wel door.