is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

140509

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 15:48

ze word in mei 3 jaar
ze krijgt s´ochtens 1,5 kilo basis brok en 2 plakken hooi
s´avonds precies het zelfde
en s´middags nog hooi

ze krijgt genoeg maar ze steekt al haar energie in het groeien en niet in het dik worden daardoor valt ze af
ze groeit ontigelijk veel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:48

mijn paardje had het ook hoor, die had 1,45 moeten worden en werd 1,52. ook niet dik te krijgen, tot hij goed 2,5 jaar was.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:22

Ik vind het paard wel te mager, ze is te dun, ze krijgt dus te weinig passende voeding om haar te gebruiken energie voor het groeie n uit te halen dus begint ze aan haar eigen reserves, punt zo is het gewoon, er moet meer op, dik is een ander verhaal dat is neit goed maar zij is te dun!

Verder vind ik het daarom ook moeilijk beoordelen hoe en wat de rug wel of niet is bijgetrokken, maar aderzijds, jij bent happy met haar en ze hoeft er niet perse last van te gaan hebben straks ;) wel denk ik dat het echt heel belangerijk is dat je haar lang paard laat, dus niet berijden tot minimaal 4 a 5 jaar ......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:37

wacht nou eerst het grasseizoen maar eens af, ipv gelijk te gaan steigeren...

nogmaals, dit valt reuze mee als je de dingen nagaat die ik op de vorige pagina ook al schreef... laat dat paard eerst eens lekker wat gras vreten als dat er eenmaal weer is.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 26-03-12 17:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:44

merrieveulen schreef:
wacht nou eerst het grasseizoen maar eens af, ipv gelijk te gaan steigeren...

Mee eens merrieveulen.... het dier is inderdaad niet vol, maar dat is hetgeen waar ik me het minst zorgen over zou maken. Trekt wel weer bij; volop in de groei en nèt de winter uit....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:48

precies, bovendien zou ik op dit skelet zo min mogelijk belasting willen zolang ze zo hard groeit. liever aan de dunne dan aan de dikke kant.

@ TS, hou vooral het energiepeil in de gaten als je toch twijfelt, als ik haar zo zie op de foto's gaat er genoeg voer in hoor, lekker gek doen!

aan het einde van het zomerseizoen begint half bokt dadelijk te jammeren dat de paarden toch wel weer te dik zijn...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:56

Hahaha ja mv ik zie het heel vaak, eind van de zomer moet het zadel aangepast worden en eind van de winter moet zadel weer opgevuld worden! Moet er altijd om lachen. Is wel goed voor de zadel business.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:32

merrieveulen schreef:
ik zou iedereen die dit paard 'veel te mager' vindt, graag even willen verzoeken de volgende topics eens door te kijken, en dan vooral de filmpjes in de openingspost van deze:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1603834

hierin staat ook wel het nodige aan informatie:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1598494

mijns inziens is het vooral het conditiebeeld van de mensen wat hier in NL nogal verstoord is. ja, het paardje is nu schraal, maar het staat NIET in training (zit dus ook geen spier op), groeit als kool, is amper 3 jaar en komt net uit de winter.
dit paardje kan je op dit punt dus écht NIET vergelijken met het ZZ paard op de andere pagina! dat is namelijk een volledig doorgetraind, uitgegroeid en ontwikkeld paard.

hier wil ik toch iets opzeggen,deze merrie heeft de winter de deken opgehad,altans dat haal ik uit de foto s.
mijn merrie is ook nog net geen drie is dik 1,70 maar is beslist niet zo schraal van de winter,zij heeft de hele winter zonder deken op de weide gestaan,.ik blijf erbij dat ik haar echt te schraal vind.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:51

Niet alle paarden zijn hetzelfde hé. Ik heb 1 paard die een dikkerd is in de zomer, maar van zodra ze geen grasjes meer eet, maar binnen blijft, wordt ze zo mager als iets. Je kan echt niet extrapoleren hoor...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 06:40

inderdaad. wij hebben twee KWPN-ers op rust staan bij ons in de groep. ééntje van 20 en ééntje van 17, beiden ongetraind, krijgen hetzelfde te eten. de één is alleen schraal in de bovenlijn, maar heeft op de rest van het lijf aardige rondingen en dus vetopslag, de ander heeft geen rondingen, maar wel een meer gevulde bovenlijn. het ene paard is het andere niet, en het ene paard slaat meer en eerder vet op dan het andere. en dan zit er ook nog eens een bonk verschil in op welke plaatsen ze opslaan.

dekens zeggen hierin ook maar nauwelijks iets. wij hebben een aantal dieren met dekens en een aantal zonder. tot op heden hebben we hierin geen verschil gemerkt tussen dikker blijven of meer afvallen. uiteraard hebben dieren met aanleg om snel af te vallen sowieso dekens aan.

je moet dit echt per individu bekijken. nogmaals ja, het paardje is schraal. echter niet dusdanig dat er reden is tot paniek oid. als je haar op die foto's ziet, zie ik ook echt geen paard dat dof of futloos uit de ogen kijkt. het enige opvallende is die rug. waardoor ze overigens ook dunner lijkt omdat de rug wel gezonken is maar de onderlijn van de romp niet. het voorste deel van de middenhand lijkt daardoor nog dunner. ook dit zegt echter niets over de mate van vetopslag of buikvulling.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:37

Wat een topic... Ik heb geen tips voor je ik hoop dat dit voor jullie beide helemaal goed komt!
Los van alle opmerkingen over haar rug, ze heeft wel een hele lieve blik in haar ogen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 21:39

ze is ook heel lief :D

4ever2morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:47

biks verminderen en half pak roggebrood geven in combinatie met mais korrels ( te koop bij welkoop). Granenmix ook een aanrader. Zoek na minder energieke voeding. Slobber 2 x in de week? (of minder) Zelf even kijken na de verhoudingen en in mates verdelen. Kijk hoe je paard erop reageert. Vraag voor adviesen voor voeding in paardenwinkel/ welkoop.

4ever2morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:49

Heeft ze ook last van de rug? Misschien een idee om een Osteopaat erbij te halen ?? Voor mijn vorige pony heeft het ontzettend veel geholpen de tips/ voeding/ osteopaat. ( Zij was graatmager, tot op het bot verwaarloosd.)

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:09

Ik denk dat je kwa biks ruim voldoende geeft, maar dat je nog wel wat meer hooi kunt voeren 4 plakjes is weinig op een dag. (Ik neem aan dat je plakken van een klein baaltje hooi bedoeld ? )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 07:33

Paard staat al onder controle van een osteopaat.

@ 4ever2morrow, heb je een reden waarom je dit paard op snel verbrandende koolhydraten wilt hebben? paard is niet in training he. je zegt minder energieke voeding, en dan raad je producten aan die bestaan uit voedingsstoffen die in het lichaam vrijwel onmiddelijk worden omgezet in suiker, = energie.

wacht nou gewoon de grasgroei maar eens af...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:17

ik heb niet alle 14 pagina's doorgelezen, maar mijn paard heeft nog een ergere rug dan die van jou. geen probleem, alleen wel om een passend zadel te vinden. Verder heeft mijn paard absoluut nergens last van

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 16:16

lonnie schreef:
ik heb niet alle 14 pagina's doorgelezen, maar mijn paard heeft nog een ergere rug dan die van jou. geen probleem, alleen wel om een passend zadel te vinden. Verder heeft mijn paard absoluut nergens last van

ze heeft geen last van de rug
en er is al een osteopaat langs geweest
@lonnie: heb je een foto van je paard?

ze krijg wel slobber maar niet teveel
anders krijgt ze teveel op een dag

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:48

Kan ze praten?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:03

Paarden geven veel aan. helaas 'zegt' dat sommige mensen weinig........!

4ever2morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 23:39

merrieveulen schreef:
Paard staat al onder controle van een osteopaat.

@ 4ever2morrow, heb je een reden waarom je dit paard op snel verbrandende koolhydraten wilt hebben? paard is niet in training he. je zegt minder energieke voeding, en dan raad je producten aan die bestaan uit voedingsstoffen die in het lichaam vrijwel onmiddelijk worden omgezet in suiker, = energie.

wacht nou gewoon de grasgroei maar eens af...

Dit hielp mijn pony dikker te worden vooral bij de flanken. je hebt ook minder energiek voer. Vraag anders even bij de welkoop ik kreeg dit aangeboden is idd mengeling van energiek en niet een aantal voedingsmiddelen waren neit energiek. (moet ik even precies kijken welke het zijn). Is het erg als dit paard energiek is? als hij niet in training is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:23

ja, té energierijk voer kan op de spieren slaan, en daarmee voor spierafbraak zorgen (denk aan maandagziekte, hetzij in lichte vorm). bij suikerrijk voer zoals bepaalde soorten muesli's, granen en maïs komt dit nogal eens voor. je merkt er in eerste instantie weinig van, vaak wil zo'n paard niet graag meer bewegen, óf reageert het explosief op de pijn. voelt nl aan als spierpijn. als je dan bloed afneemt is het in het bloed wel duidelijk terug te vinden.

verder voegt het weinig toe, je wilt geen hyperpaard creëren dat z'n ei niet kwijt kan omdat hij de energie niet goed kwijt kan. een dergelijk dieet is meer geschikt voor een paard dat ook werkt, en dus de snelle energie daadwerkelijk gebruikt/ nodig heeft.
mocht je 'm nu per sé dikker willen voeren, pak dan bijvoorbeeld bietenpulp, een scheutje olie over het voer kan ook een hoop verschil maken. deze bevatten langzaam vrijkomende energie, wat niet alleen beter is voor de energiebalans in het lichaam, maar ook wel zo prettig is in de omgang, vooral voor het dier zelf. je voorkomt daarmee glucosepieken.

maar goed, het jonge gras komt er ook aan, bevat ook meer energie/ suiker, dus ik denk dat een evt. dikheids- of energieprobleem ook wel is opgelost.

4ever2morrow, verder wordt een paard dik in de flanken van buikvulling. ingevallen flanken zeggen niets over de vetscore of energielevel van een paard, evenals een gevulde, ronde buik. als de flanken niet hol zijn betekent dat dat de darmen vol(ler) zijn. met ruwvoer kan je dit bewerkstelligen, je vult de darmen dan vrij letterlijk meer op. je maakt dan in wezen een gras- of hooibuik (welke bij sommige paarden naar onderen vult en resulteert in een hangbuik, anderen vullen meer in de breedte op, dus ook meer aan de flanken). dit is niet erg, weinig paarden hebben er werkelijk last van, tenzij er veel mee gewerkt wordt. een andere manier om de flanken gevuld te krijgen, zonder meer hooi, kan inderdaad granen en maïs zijn. doordat voor de vertering van deze voedingsmiddelen andere bacteriën nodig zijn, verschuift de balans in de darmflora. vaak geeft dit lucht in de buik. ook dat resulteert in gevulde flanken.
rónde flanken, in tegenstelling tot wat ik hierboven zeg over hólle flanken, kunnen wel degelijk gevolg ook zijn van opslag van vet. je hebt het dan meer over het gebied over de bovenste helft van de achterste ribben naar achteren toe, de heup. als je die vult door middel van voeren, houdt dat in dat het paard vet opslaat, inderdaad. een gedomesticeerd paard heeft dit mijns inziens niet of nauwelijks nodig, dergelijke vetreserves zijn leuk voor wilde paarden die een harde winter door moeten, maar onze paardjes krijgen toch wel bijgevoerd. vetopslag op die manier is mijns inziens dan ook eerder een belasting voor het paard dan zinvol. ook is het zo, dat de meeste (inderdaad níét alle) paarden pas in een later stadium vet gaan opslaan op de achterste ribben. meestal vindt de eerdere vetopslag plaats op de voorste ribben. daarom kan je, bij een controle of een paard te vet is, de achterste ribben meestal ook beter/ makkelijker voelen. tegen de tijd dat je daar vetopslag hebt, is de kans aanzienlijk dat het paard te dik is, of begint te worden. nogmaals, mijns inziens is een dergelijke vetopslag ongewenst bij een paard dat niet in training is en net de winter uit komt, en bovendien zo onbelast mogelijk moet kunnen groeien.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 21:30

het is ook weer of je paard hoog in het bloed zit of niet of ze in de groei zijn of snel dik worden dan is de ene sneller schraler dan de ander

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:40

klopt helemaal!

mijn paard Faram (nu 14 jaar) werd pas dik na zijn derde jaar. sowieso kan hij drie keer zoveel eten als bijv. de haflinger van mijn zusje, die (net als de meeste hafjes) van de lucht dik wordt. Faram heb ik als veulen, jaarling, twenter en driejarige altijd fors bijgevoerd, met als gevolg dat hij wel flink groot is geworden (moeder 1,37, Faram 1,52), maar dat je tot zijn derde de ribben duidelijk kon zien. niet té mager, wel schraal. een echte slungel.

Mijn kruising shet is altijd mooi geweest, die heeft gewoon van nature de juiste proporties. OK ze was te mager toen ik haar kocht maar ze was ook ziek. eenmaal daar overheen met haar nooit meer problemen gehad, neigt soms naar wat te dik worden. Mijn Welsh daarentegen, is tot zijn vijf-en-een-halfde een garnaal geweest. wel wat spek op de ribben maar een dun stoknekje, graat die er bovenop lag... een echte laatbloeier.
het meeste van deze dingen, bij een schraal uiterlijk, is overigens gebrek aan bespiering, vaak niet zozeer aan vet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:44

Dus er is nog hoop merrieveulen? :D
Mijn 3 jarige Haflinger is ook een spriet, niet te mager, maar naast zijn vriendje van 12 dun te noemen.
Nu schiet hij momenteel ook de lucht in, dus zo raar is het niet natuurlijk.