Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wollie2004

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:55

lekker veel hooi laten eten en gras dit is het meest natuurlijk voor een paard, wordt er veel speeksel aangemaakt en daardoor minder zuur in de maag...

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:43

Caballos schreef:
Wij zijn nu een weekje gestopt met de gastro van global medics, we hebben het 2 maanden gegeven, het gaat erg goed, nu hopen dat het goed blijft...............

Hier sinds de lente geen problemen meer. Ook GastroCare van Global Medics gegeven.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:16

Ja echt super spul dat gastro care!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:47

IS dat iets gelijkaardigs aan gastro gard?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:54

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:12

Ik zweer nog bij de gastri comp van phytonics en maagcompositum van de groene os. Beide een stuk goedkoper, helemaal natuurlijk en werkt perfect

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:37

Weet het niet, maar ik "zweer" bij gastro care van global medics.
Het gaat nog steeds goed met hem!
Heb het idee dat het ook echt over is en dat is de bedoeling, niet steeds blijven geven.
Overigens werkt global medics ook met natuurlijke ingredienten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 11:20

Fijn om hier alles over supplementen te kunnen lezen, vind het echt prettig om meerdere meningen te zien en ervaringen te lezen! Maar ik word zo langzamerhand echt gek van alle verschillende producten die je van alles beloven, zie door de bomen het bos niet meer :o Nu staat Whis weer heerlijk op het land, 24/7 grasjes tot haar beschikking en ze komt weer lekker aan. Ook ben ik na een tip (via een DA) dagelijks rennies gaan geven, ik heb het idee dat dit echt werkt en het is nog relatief goedkoper ook.

Overigens kan ik voor de mensen met lastige paarden als het aankomt op supplementjes, echt de capsules van Sensipharm aanraden. Ik ben momenteel bezig met een kuur voor een licht gevalletje zomer-eczeem maar mijn paard eet deze capsules (4) zowaar gewoon door haar voer heen. Ik zag dat ze ook capsules hebben voor maag- en darmklachten, dus denk dat ik die (na de voorraad aan poeder supplementjes met pijn en moeite op te maken) maar eens ga proberen. Hebben jullie ervaring met Gastro Entero Comfort?

Ben namelijk helemaal klaar met dure, apart ruikende poeders waarvan je zoveel moet geven dat mijn merrie haar eten gewoon laat staan. Momenteel geef ik Maag Compositum, maar vind het verre van ideaal om dit steeds met spuiten te moeten geven.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:48

Nogmaals ik ben erg tevreden over gastro care, het heeft echt gewerkt en voorlopig (hij staat nu een maand zonder) gaat het prima met hem.
Mijn doel was om hem met een middel te behandelen en klaar. Dus niet blijvend te geven. Heb het in totaal 2 maanden gegeven en hij is van zijn klachten af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:57

Caballos, thanks voor je tip maar ik lees dat je er 30 gram per dag van moet geven en in het begin zelfs een dubbele dosis. Gelukkig mag het in 1 keer (want 2 keer per dag kan ik niet geven), maar mijn paard haalt echt haar neus op voor alle poedertjes reukloos of niet :7 Dus wil nu het liefst overgaan op capsules of vloeibare middelen.

Ik heb overigens ook een tijdje Coligone geprobeerd (http://www.hbradshaws.co.uk/), deze kan je in een kuurtje geven maar ook ter onderhoud (wat wel iets duurder is). Een tijd geleden heb ik een kuur gegeven en dat sloeg ook best goed aan. Dus mochten mensen op zoek zijn naar iets goeds is dit zeker het proberen waard.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:03

Wij hebben de 1e 10 dagen idd 2x per dag een schepje en dan gewoon door nat voer en daarna 1x per dag. Moet zeggen dat hij niet heeft gedacht "zit iets doorheen", hij eet het allemaal op in 1x!
Nu is ie ook dol op z'n "prakkie" dus dat is makkelijk.

Maar snap dat het lastiger word als je paard niet zo van poeders e.d. houd............
Wat ik wel vaak doe met poeder, ik begin met een "snufje" en dan steeds iets meer totdat ik op gewenste hoeveelheid ben, zo is het niet in 1x een heel erg andere smaak. Moet zeggen dat dat werkt bij mijn andere iets wat kieskeurige paardje.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:30

Pff ik hou m'n hart toch wel weer vast. Shahied laat af en toe boeren en zijn darmen zijn nog steeds niet 100%. DA is er gerust in, aangezien hij er voor de rest tiptop uitziet. Hij heeft al medicatie voorgeschreven, maar echt werken? Dat idee heb ik niet... Ik heb hem ook weer een zeldzame keer betrapt op gapen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:47

Wat krijgt jou paardje te eten Shanelle? Wei, gras, hooi, kuil, krachtvoer?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:25

's Ochtends, bij het binnenkomen van de weide tegen 5u en 's avonds tegen 9u krijgen ze hooi of kuil. Overdag staan ze nu van 9-5 op de wei. Verder krijgt hij 2x per dag een variant op de paardenmengeling van Aveve, met maagcompositum er door. Verder kreeg hij altijd een stuk of 7 wortelen per dag, maar daar ben ik ni maar met geminder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:59

Aan de wortels ligt het denk ik niet, die bevatten niet dusdanig veel dat ze een geïrriteerde maag zouden kunnen veroorzaken.

Die paardenmengeling, is dat meusli of brok? Zit hier luzerne doorheen? En krijgt je paard voor deze maaltijden, en dan vooral 's ochtends, wel hooi? Ook muesli kan hard aankomen op de maag wanneer ze daarvoor geen hooi hebben gehad en er geen luzerne (of iets anders waardoor ze goed moeten kauwen) doorheen zit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:27

opletten met luzerne, volgens meerderen in mijn omgeving brandt dit ook op een "nuchtere" paardenmaag, net zoals granen en brok (dus ook muesli's)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:31

Die paardenmengeling is een muesli :j
Ik heb wel Daily Plus (met luzerne) gekocht van Pavo om erdoor te doen zodat hij meer en beter zou kauwen (maar gezien zijn geïrriteerde darmen, zijn we hier nu ook al 2 weken mee gestopt). Verder krijgen ze meestal wel, maar soms ook niet, eerst hooi en dan muesli...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:36

is wel moeilijk hé. want zijn de darmen niet ok, doordat de maag nog steeds wat van slag is of heeft dat een andere oorzaak...
en heb je al lijnzaad door het voer gedaan... dit is goed voro de darmen, maar door de vettere samenstelling en slijmende eigenschappen toch ook wat "zachter" voor de maag...

hier ook even "radeloos" merrie laat zich met zadel of longeersingel aan weer vallen tijdens het hoeven krabben. En ik vind niks aan haar hoeven, benen, schouder,... Maar maagreflex op zich is niet verslechterd. Ik ben nu kruiden van de DA aan het geven, maar heb dus niet het idee dat het betert...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:42

Ik gaf hem altijd een klein beetje lijnzaadolie (echt niet veel), maar ook daarmee gestopt vanwege z'n darmen... Radeloos word ik ervan!

PP, kan het niet iets met d'r rug te maken hebben misschien? Ik heb intussen goede ervaringen met Multi Milk van de Groene Os (oh wat houden we toch van dat merk!), ik smeer het nu dagelijk aan zijn buik en op zijn rug en hij wordt echt veel soepeler (rug) en verdraagzamer (buik) :j

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:44

Mijn paard heeft ook regelmatig maagzweren. Ik geef haar tijdens periode van stress altijd vloeibare Gaviscon. Dat helpt goed!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:45

nee rug is ook gecontroleerd en niks abnormaals gevonden, ook niet krieliger bij borstelen of opzadelen op zich. Ik dacht eerst dat het beter ging. Tot ze zich liet vallen... Zonder zadel zakt ze ook door haar schouders, maar blijft wel staan. Onder het zadel loopt ze beter dan ooit. Allemaal heel tegenstrijdig dus...

ik nu dus ook, voor wedstrijden, magnesium en gaviscon (ook bij pijnstilling)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:00

Misschien kan je hem voortaan altijd hooi geven ipv kuil/voordroog.
Een hoop paarden hebben last van hun buik van kuil/voordroog.

Zelf voer ik healthy herbs van voergezond.nl heel fijn voer, zonder granen e.d. ballaststoffen, bindmiddelen, vrij van troep. Het is ook veel makkelijker te verteren voor een paard aangezien het erg snel uit elkaar valt als het met vocht in aanraking komt. Let wel, het valt uit elkaar (het zwelt niet op!!).

Heftig petitparis, snap dat je radeloos bent........... En inderdaag tegenstrijdig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:37

Petitparis, hoe is het inmiddels met je paard? Gaat het al wat beter met haar?

Ik heb toch even jullie raad nodig met betrekking tot het voeren. Mijn paard is kieskeurig, rank en valt best snel af. De arbeid die ze verricht is matig tot zwaar. Op het moment ziet ze er goed uit ivm de hele dag en nacht weidegang en ze krijgt alleen muesli. Ik heb liever niet dat ze brok krijgt in verband met de klont die het in de maag vormt omdat het minder goed verteerbaar zou zijn. Ik voer nu Endurix van Cavalor, ze doet het hier echt onwijs goed op en ziet er super uit (ze komt er echt van aan) maar nu lees ik dus net dat dat beter tijdelijk gegeven kan worden. Wat geven jullie aan jullie paarden die best wel wat arbeid moeten verrichten (buiten het hooi/gras om) die ook een gevoelige maag hebben?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:04

pff het lijkt beter te gaan, ze eet gelukkig nog steeds goed, maar ga denk ik toch nog een de DA laten komen...
De mijne staat ook steeds vrij scherp, als ik brok geef trekt ze op 2 weken bij maar heeft dan ook overduidelijk meer last van haar maag, dus hier ook niet echt een optie net zoals maïsvlokken... ik heb me er bij neergelegd. Van 3.5kg en een kop olie per dag werd ze ook niet echt dikker, maar had op de koop toe ook last van de lever.

ik voer momenteel 2x per dag
3/4 schep spelt (400g)
4/5 schep Herbamix-Mijten (750g)
ultimate balancer (100g)
1schep luzerne (hartog)
als ik 2 dagen op rij train of een keer intensiever, dan geef ik verdeeld over de 2 beurten een halve schep extra of 's avonds een kwart schep zwarte volle haver die ik enkele uren heb laten weken in koud water.

energie voor 10, maar altijd eerder te mager dan te dik...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:46

Misschien is de healthy herbs dan toch wel wat............ Valt namelijk uit elkaar en zwelt niet en word zeker geen klont.............
Als je "gewone brok" weekt lijkt het wel cement achtig en heel erd "korrelig" dit is echt niet het geval bij de healthy herbs, dit valt gewoon uit elkaar zodra je er vocht bij doet en het is geen klont en zeker niet korrelig.............