[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:00

Nou, de info die ik over de bacterie heb, is niet zo heel veel. Ze hebben 'simpel gezegd' de slijm op een plaat gesmeerd, daarop groeiden bacterien, teveel om er niks aan te doen zeg maar. Daarna hebben ze die plaat op een andere plaat gelegd met diverse vakjes verschillende antibiotica. Zo hebben ze gekeken voor welke antibiotica de bacterie gevoelig is en daar waar dus niets/weinig groeit en die moet ik gaan geven. De antibiotica die ik heb gekregen is trimethoprim sulfadiazine.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:03

Hopelijk reageert je paard er goed op, Jibbel.

Ik ben klaar met experimenteren met de afbouw van de Easy Breathing. Met een half schepje had ze te lang werk om na inspanning weer op adem te komen. Met een heel schepje heeft ze nergens last van.

Ik vraag me af... ze loopt er nu al iets van 3 of 4 jaar zo bij... zou 't nog lonen om een scopie te doen van de longen en een monster te nemen?

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:30

Waarom niet? Wie weet zit er iets wat je over het hoofd hebt gezien, kun je dat alsnog behandelen. Daarnaast zie je meteen hoe de toestand van de luchtwegen is, rood, veel slijm of alles netjes rustig.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:32

Zal het eens met mijn DA overleggen. :j Mijn gedachten kwamen meer voort uit de vraag of het inmiddels niet chronisch geworden is en onbehandelbaar.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:48

Je kunt meestal wel van alles doen om het te verlichten, erger te voorkomen of onder controle te houden. En als je dan exact weet wat je moet gebruiken, is dat wel prettiger denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:07

dan heb je dus sulfatrim gekregen denk ik ,heb je een pasta of poeder?
die heeft ap inderdaad vroeger ook gehad,toen hij de eerste keer winters verkouden was.

bij mij is de zwartekummelolie weer op,es kijken of het verschil maakt.

puera,ik denk dat zoiets eengeldkwestie is?
als jij het geld ervoor hebt dan kun je je dier laten nakijken ,dan weet je misschien wat meer?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:13

op de pot met poeder staat trimethoprim sulfadiazine, of dat dan hetzelfde is als wat jij zegt weet ik niet. Als het maar wat doet.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:13

JIBBEL; Gelukkig is er iets uitgekomen en kunnen ze nu gericht gaan behandelen, hoop dat de kuur aanslaat, zodat ze kan herstellen.

Ik had over mijn wit veulen een ander topic geopend of deze dus zwakker zijn, ik heb veel duidelijkheid gekregen over WLO syndrome, dit hebben vaak witte veulentjes en die leven meestal geen week, omdat de darmen niet goed zijn aan gelegd en dus koliek krijgen. Het heeft te maken met een bepaald soort gen.
Ik heb contact gehad met de fokker en het blijkt dus een appeloosa te zijn en geen welsh veulen wat ze mij verteld hebben. Het hoesten is inmiddels over, ik ben gestart met foenegriek en veulenbrok, ws te weinig weerstand gehad om van zijn verkoudheid helemaal te herstellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:27

het is een combinatie van beiden, sulfa=sulfadiazine en trim=Trimethoprimum
is een antibitoca die bij paarden vrij veel voor allerlei ontstekingen wordt gebruikt.
werkt altijd heel erg goed,zal voor je duimen dat het goed werkt :j

ingedodo,maar witte veulens zoals die van jou zijn dus niet zwakker he?
ik heb je topic verder niet gelezen hoor.
als je veulen nu goed de brokjes eet dan gaat de weerstand ook wel omhoog,en dat is altijd beter

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:43

ellepel schreef:
puera,ik denk dat zoiets eengeldkwestie is?
als jij het geld ervoor hebt dan kun je je dier laten nakijken ,dan weet je misschien wat meer?
Hoe bedoel je, geldkwestie?
Mijn DA is er destijds bij geweest en schoof het af op een stofallergie. Hij heeft verder nooit gesproken over een scopie.
Gebrek aan kennis en vertrouwen in mij DA heeft mij nooit verder doen vragen. Maar zeker niet de rekening waar ik voor zou vrezen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:47

nou, verder onderzoek kost geld, en zo bedoel ik dus dat het wel een geldkwestie kan zijn.
ik heb bij appie nooit een scopie o.i.d laten doen.
mijn veearts kwam met diagnose bronchitis en ik gezien de geschiedenis van mijn pony ( veel in stof gestaan)was het daar wel mee eens..

ik kan ook wel een en ander laten nakijken,maar dat zou me een hoop geld gaan kosten en ik vraag me af of ik dan nog wel wat wijzer zou worden.
snap je?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:47

Ah ok, op zo'n fiets... ik vatte 'm wat verkeerd op. :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:05

Zo, hier ben ik weer eens. Antibiotica lijkt hier iets te doen, want in rust knijpt ze al wat minder. Tis een miniem verschil, maar ik zie het . Gisteren weer even opgestapt om een beetje te stappen en draven (verder longeren we vooral) en toen toch weer een kuchje na het aandraven. Ik vind het een raar fenomeen, dat ze met longeren langer loopt en meer doet en niet hoest, maar met rijden wel (1x). Zou het dan iets te maken kunnen hebben met het bit in haar mond, zadel op haar rug/singel om de buik?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:51

Druk op de rug? Die van mij kan in de paddock volledig uit z'n stekker gaan, met z'n kop in de lucht - dat wel, zonder één kuchje te geven. Zit ik erop, dan klinkt er altijd een kuchje en wat geproest.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:38

Ik loop al een tijdje met dezelfde vraag rond. Geen hoest te bekennen, totdat ik het zadel erop leg en de singel vastmaak. Die zit dan alleen maar vast, niet al aangesingeld. Bit erin geeft soms ook een hoestreactie.
Gisteren heb ik voor het eerst sinds de hoest-ellende weer kunnen rijden. Een hoestje bij het begin en verder geproest en een paardje dat heel veel zin had om te lopen.:)
Salie en duizendblad was ik vorige week mee gestopt. Foenegriek blijf ik dagelijks een beetje geven, net als de hooispray. Maar die was vanavond weer bevroren, grrrr.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:23

appie hoest nog steeds niet,dus dat blijft goed gaan ook al hebben we nu vrij droge voordroogkuil.
de zwartekummelolie is dus op,maar wel geef ik nog om de dag bronchitiskruiden

jibbel ik kan me voorstellen dat als je je paard aan de teugel rijd dat dan misschien dan wat reactie op de longen kan geven,maar als een paard alleen maar opgezadeld is en nog niet in een bepaalde houding hoeft te lopen en dan wel hoest dan is dat wel apart :j

kijk als je gaat rijden moet het paard natuurlijk jouw gewicht meenemen, maar ergens kan ik me niet voorstellen dat ze dan moeten hoesten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:26

even een heel belangrijke vraag!!

hoe zweten jullie paarden?

volgens mij was het al eerder te sprake geweest hier,maar als paarden niet goed hun warmte kwijt kunnen en niet goed kunnen zweten gaan ze dus heel erg nahijgen na het werk.
""panten" heet dat, en ik meen dat ik het hier al eerder had gelezen.

appie zweet eigenlijk wel goed, en kan zijn warmte wel goed kwijt,maar vroeg me af hoe het met de rest hier zat

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:15

Hoe gaat het met jullie paardjes?
Ik merk aan Pomme dat ze de laatste tijd toch weer wat meer kucht en hoest, ook soms op stal.
Maar ook merk ik dat er meer paarden bij ons op stal staan die hoesten. Heel vreemd allemaal.

Maar ik hoop dat het straks beter is, ik verhuis eind deze week naar een andere stal en daar voeren ze zowiezo al kuilgras, en hebben ze een mooie buitenbak (al heb je er nu niet zo veel aan haha) gelukkig is er ook een kleine binnenbak.
En dan staat ze aan het eind van de rij waarvan het paard die naast haar komt te staan ook op vlas staat.

Ik vind het allemaal heel vreemd want sinds dat ze op een andere stalling staat, een maand later begon ze te hoesten.
Het is een open stalling, een loods, waar ze vroeger aardappelen in hebben opgeslagen.
En de stal hiervoor, die was heel muf en donker en eerder stoffig . . .

Probeer nog steeds de oorzaak te achterhalen maar het blijft moeilijk tot op heden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 06:50

krijgt ze nu hooi dan?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 08:09

Ja ze krijgt nu hooi, wel nat, maar als ik het water zie waar het ingedompeld wordt, dan is het behoorlijk bruin. Dus er zal wel wat stof in zitten.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:51

Het water waar het hooi in geweekt wordt moet je wel om de paar dagen gaan verversen anders wordt het hartstikke zuur.

Qua zweten... omdat mijn merrie altijd buiten loopt heeft ze een flink pak haar. Dat nahijgen zie ik inderdaad wel een beetje na de springles. Om te zorgen dat ze sneller droog is, heb ik haar onderhals eruit geschoren en dat werkt prima. Ik heb wel het idee dat ze haar warmte goed kwijt kan... 9 van de 10 keer dat ik rij zweet ze ook niet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:23

Uhm, San zweet nauwelijks, maar daar doet ze het werk ook niet naar. Tenzij het zomer is of ze echt wat moet doen, dan wordt dr nek wel nat en in echt gekke gevallen tussen dr benen / bij dr flanken.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:50

onze pony een nf hoest al langer dierenarts bleef maar zeggen aan kijken tot ik het beu was eerst bronchoscoop gemaakt rood en slijm dus slijmoplossers en prednison na een maand of 2 nogmaals een bronchoscoop nog wel rood dus nogmaals een kuur. Hij is toen op krullen gegaan en al vanaf begin nat hooi. Na een jaar eindelijk de knoop doorgehakt en longspoeling en bloedonderzoek geen bacteriologische ontsteking in longvocht maar uit bloedonderzoek kwam een allergie voor mijten naar voren. Heb nu eindelijk een beetje alles op een rijtje je hebt heel veel mijten stofmijten- grasmijten-oogstmijten (in de opslag van groenten en voer) het is vooral de poep vd mijt die de allergische reactie geeft. Hij proeste altijd verschrikkelijk(loopneus helder vocht) ik voer hem nu geen hooi meer maar Marstall wiesencobs geweekt gaat super, verder uitkijken met alles dekens vaak wassen (rambo duo) en ook zelf met jassen en zo uitkijken. Ga waarschijnlijk een haygain kopen om het hooi voor de andere 6 te stomen dit dood de mijten weken niet (daarom zag ik geen verschil met hooi weken) hierdoor kan ik de mijten op stal vermijden en ook het stro ga ik weken verder ben ik bij Stall Vital uitgekomen als bodembedekker is Turf uit Zweden heb hier nog geen ervaring mee als er iemand is die dit kent hoor ik het graag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:01

Probeer anders eerst eens de "zelfmaak hooistomer" dan kan je zien of het idd verschil uitmaakt !

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 11:14

Ze wordt gevoerd door de pension eigenaar, die ververst regelmatig het water.
Maar straks is het nog beter als ze kuil gras krijgt.
Zou ik dat ook nat moeten laten maken?