Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:23

Ik weet niet of jullie wel beseffen dat enkel de twee eerste vaccins niet genoeg zijn om je paard voor het leven te beschermen? Je moet jaarlijks herhalen! Dus vanaf nu moet je dan je paard jaarlijks tegen West Nile laten prikken. Het is niet een eenmalige kost. Geen jaarlijkse herhaling, is ook geen bescherming.

Anoniem

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:27

Dat is oud nieuws JaBa.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:28

Ja, ik weet dit ook al lang, maar ik kreeg de indruk dat sommigen in dit topic dit niet wisten, vandaar dat ik het nog eens herhaal. Dat is alles.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:33

annelinnie schreef:
Whoehoe, de discussie barst los :P

Verder ben ik gister helaas niet naar hellendoorn geweest, omdat me pa ziek was..

en ik laat nog altijd niet enten.. en weet je.. als wij mensen het ook kunnen krijgen, waarom houd de overheid zich daar dan niet heel druk mee bezig..?

Vraag maar aan de geitenboeren hoe de overheid zich 'bezighoud' met dat soort problemen.
Ruimen die hap....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:36

Jodi, Qkoorts werkt anders dan WNV, maar voor beiden geldt dat het een bedreiging kan zijn voor de volksgezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:36

Idd oud nieuws... ;)
Ik kreeg overigens van de assistente bij ons te horen dat je de inenting ook nog eens na 6 maanden moet herhalen en daarna pas jaarlijks. :? Verder nergens gehoord dat dit moet. Ik vermoed dat zij zch vergiste met Influenza waarbij dit wel schijnt te moeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:40

Influenza en tetanus kun je een buffer opbouwen door het eerst twee keer met een half jaar te geven en daarna jaarlijks. Alhoewel je influenza dan weer beter na 8 maanden kunt doen, zegt men. Het is soms alleen lastig om te onderscheiden wat nu echt goed is voor je paard en wat een stukje commerciele trucage is van de dierendokter.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:41

Lovely schreef:
Jodi, Qkoorts werkt anders dan WNV, maar voor beiden geldt dat het een bedreiging kan zijn voor de volksgezondheid.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de werking van de overheid een bedreiging kan zijn voor de diergezondheid en dat het niet wijs is daarop te wachten om in aktie te komen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:45

Idd Lovely. En in dit geval, áls het daadwerkelijk het advies is van de kliniek, vraag ik me af of dit idd een commerciele trucage is. Zelfde de farmaceut geeft aan dat na 2x de inenting jaarlijks kan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:21

Jodi, dat is een van de redenen waarom ik wel ent.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:21

Als de overheid zou gaan ruimen dan word jou netjes geénte paardje gewoon mee geruimd hoor!!

Maar bij ruimen moet je eerder denken aan de Afrikaanse paarden pest.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 12:38

ruimen moeten we hier niet gaan noemen, dat is namelijk helemaal nergens goed voor..

maar wat ik bedoel met "waarom houd de overheid zich hier dan niet mee bezig" is waarom ik van die kant geen nieuws krijg.. het is tenslotte ook een ziekte voor de mens en ik hoor er nog niets over.. want een mug kan net zo goed een mens prikken, is voor hen nog makkelijker ook zo'n bloot huidje..

ALS het zowel dodelijk voor paard en mens is dan zou de overheid ook groot alarm moeten slaan toch? maar ik hoor er maar niets van.. in mijn ogen lijkt het nu meer op de ziekte van lyme die je van een tekenbeet kan krijgen.. het kan, maar er wordt geen groot alarm geslagen..

snappen jullie mijn punt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:47

rapido schreef:
Als de overheid zou gaan ruimen dan word jou netjes geénte paardje gewoon mee geruimd hoor!!

Maar bij ruimen moet je eerder denken aan de Afrikaanse paarden pest.

Zuiver hypothetisch, maar als veel mensen enten, veroorzaakt het virus geen zieke dieren, komt er geen epidemie en hoeft er niet geruimd te worden.
Heel soms kan het helpen om een beetje outside the box te denken.

Het EAI virus is gevaarlijker trouwens, dat zit in Belgie, is geen vaccin tegen en is geen behandeling voor, besmette paarden worden opgeruimd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:49

ben ik helemaal met je eens! Eigenlijk idd net als wat met de liefe geitjes gedaan had kunnen worden.
Eigenlijk moeten ze verplichten om te enten!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:37

Alleen las ik net ergens dat vandaag bekend is gemaakt dat geënte geiten toch Q-koorts bacteriën in hun melk hebben. Wel in een kleine hoeveelheid, was ook maar op kleine schaal getest, maar twee geiten van hetzelfde bedrijf die niet geënt waren, hadden de bacterie niet in de melk zitten...
Ik ben sterk voor enten, maar dan lijkt het me niet juist om geënte dieren nog in het consumptie-gebeuren te laten meedraaien, op wat voor manier dan ook.

En voor wat betreft dat EAI in België, dat waren toch geïmporteerde dieren die het al in het land van herkomst hadden opgepikt? Die zijn inderdaad opgeruimd, maar ik had niet het idee dat die andere paarden in België besmet hadden...

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 16:06

@ lovely, het is niet de bedoeling om paniek te zaaien,
dat geld voor iedereen trouwens..!

Laatst plaatste iemand in dit forum iets over dat paarden geweigerd werden als ze WEL geent waren.. dat geeft mensen toch iets te denken?

dit gaat over het WNV, lang niet zo erg als het EAI in Belgie..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:25

Om nog even terug te komen op dat inenten voor WNV samen met influenza/tetanus/rhino... Mijn paarden zijn 25 maart zoiets geënt voor WNV. Eind april moeten ze hun influ/rhino/tetanusprik, dus vroeg ik aan de DA of de herhalingsinenting WNV dan gelijk met die entingen kon. Ze had er nog niets van gehoord maar ging het uitzoeken. Belde ze me van de week terug dat zij had opgevangen dat het beter zou zijn om deze entingen te spreiden. Dus komt ze eind april WNV opnieuw enten, en dan een weekje later de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:30

Memuska die vraag heb ik idd ook gesteld aan de farmaceut. Deze gaf aan dat er wel een combi inenting is/komt met Influenza en WNV, maar dat ze afraden om meer te combineren, bijv. influenza, WNV én Rhino. De belasting voor je paard wordt dan te groot. Je geeft tenslotte dood/verzwakt virus maar dit geeft wel reactie.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:13

LADPR schreef:
Tuurlijk maar ik proef soms een beetje het van ohh WN komt er aan en als je niet gaat enten ben je straks je paard kwijt. Dat soort gedachten zijn helemaal niet nodig. Heel veel mensen dat je het einde verhaal is als je paard WN krijgt tewijl als je de cijfers kijkt er een heel grote overlevingskans is.

Ja 70 procent ofzo..toch? Maar van type twee gaan ze of dood of de hersenen worden igg voldoende aangetast dat je alsnog je paard niet weer terug krijgt. Maar stel dat je hem wel kwijt raakt...nou ja dei angst vliegt wel in mijn hoofd rond ja...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:54

Cijfers die ik op een voordracht heb gehoord: 10% van de geïnfecteerde paarden wordt ziek en van die 10% zijn er 30% die sterven. Dat valt in mijn ogen heel goed mee.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:56

Jij vindt dat meevallen, maar dat zijn er toch 3 op de 100 geïnfecteerde paarden, oftewel 1 op de 33 die sterven. Ik vind dat een vrij grote kans als je eenmaal hebt dat die besmettende muggen hier zitten... Dan is de kans groot dat een heel deel van de paarden die buiten staan geïnfecteerd raken. En dan is 1 op de 33 ineens best een groot aantal paarden...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:56

En ent jij tegen rhino? Als ze zenuwstoornissen krijgen, dan moet je van die paarden 33% euthanaseren. Is ook niet min lijkt me dan...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 19:39

Ik ent niet tegen Rhino, ik kom in de wintertijd nauwelijks met paarden van andere stallen in aanraking en ik ben vrijwel de enige van onze stal die van de dam af komt. Dus de kans dat ze Rhino oploopt is naar mijn idee niet groot, terwijl die muggen overal voorkomen. Als ze straks weer langer naar buiten gaan is naar mijn idee het risico dat ze gestoken worden veel groter voor mijn paard dan om Rhino te krijgen.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:59

Ik denk dat dierenartsen hier heel goed aan verdienen..
Maar het ís en blijft gevaarlijk en onvoorspelbaar..

Weet iemand trouwens of de conditie van je paard er erg toe doet, neem aan dat oude, verzwakte paarden een verhoogde kans hebben op besmetting?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:15

annelinnie schreef:
Ik denk dat dierenartsen hier heel goed aan verdienen..
Maar het ís en blijft gevaarlijk en onvoorspelbaar..

Weet iemand trouwens of de conditie van je paard er erg toe doet, neem aan dat oude, verzwakte paarden een verhoogde kans hebben op besmetting?

da's moeten ook leven. bovendien, als jij een da nodig hebt, wil je dat ie er zo snel mogelijk is, dan moet er ook niet over een rekening "gezeurd" worden. een paard kopen kan iedereen, een paard onderhouden kost nu eenmaal kruiwagens vol geld.

ik denk niet dat de conditie er toe doet wanneer het gaat om het steken door de mug.
hoe een paard door het ziekteproces gaat, lijkt het mij wel.